Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@03:11:35 GMT

کشف حدود 1150 تُن مواد مخدر در سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۵۷۵۹

کشف حدود 1150 تُن مواد مخدر در سال گذشته

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، اسکندر مومنی دبیرکل  ستاد مبارزه با موادمخدردر شصت و چهارمین نشست سالیانه کمیسیون موادمخدر سازمان ملل متحد در صحبت‌هایی خطاب به مقامات حاضر در این اجلاس، اظهار داشت:ابتدا، مایلم از مسئولین دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد که به رغم مشکلات و محدودیت‌هایِ ناشی از شیوع جهانی بیماری کووید – 19، امکان برگزاری این نشست را فراهم نموده‌اند، تشکر کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این رابطه، موضوع مبارزه با موادمخدر نیز از پیامدهای ناشی از بیماری کووید – 19 مستثنی نبوده و علی‌القاعده همه‌ برنامه‌ها و فعالیت‌‌‌های جاری در این عرصه نیز متأثر از شرایط حاضر بوده، که خود یک تجربه جدید به شمار می رود.

مومنی بیان داشت: مایلم به اختصار به اهم اقدامات و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه درمان معتادین و کاهش آسیب‌های مربوطه از اعتیاد، در شرایط ناشی از شیوع جهانی بیماری کووید – 19 اشاره کنم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ‌ارائه آموزش‌های مستمر، و تدوین، ابلاغ، و نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌های مربوط به مراقبت و کنترل عفونت ناشی از ویروس کووید – 19 در مراکز اقامتی، نیمه اقامتی، و مراکز اجتماع درمان مدار (TC) را از برنامه‌های این ستاد عنوان کرد.

وی افزود: افزایش ظرفیت‌های مربوط به نگهداری معتادان بی سرپناه، و نیز راه اندازی مراکز معاینه و نگهداری معتادان بی سرپناه مبتلا به کووید – 19،‌همکاری با دفتر UNODC در تهران به منظور راه اندازی و تقویت دو مرکز کاهش آسیب و نگهداری زنان و دختران دارای اعتیاد از برنامه های دیگر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ابراز داشت: شایان ذکر است در سال گذشته، در جریان شیوع بیماری فوق، جمهوری اسلامی ایران، با همکاری دفتر UNODC در تهران، در بیش از 20 رویداد منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت مجازی مشارکت و حضور داشته است.

مومنی متذکر شد: با اغتنام از فرصت موجود، تمایل دارم تا رئوس اقدامات و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مسأله جهانی مواد مخدر که به بیان مقام معظم رهبری یک جهاد بزرگ محسوب می‌شود را طی سال 2020 میلادی بیان کنم.

وی ادامه داد: در سال گذشته، دستگاه‌های مقابله‌ای عضو ستاد مبارزه با موادمخدر ایران موفق شدند تا از طریق تقویت مستمر سازوکارهای نظارت، کنترل و ارتقای مبادله اطلاعات عملیاتی، میان سازمان‌های مسئول، حدود 1150 تن از انواع مواد مخدر را کشف کنند. این حجم از کشفیات، رکورد جدید و بی‌سابقه‌ای در مبارزه با مواد مخدر محسوب شده و نسبت به سال 2019 حدود 41درصد رشد نشان می‌دهد.

مومنی تصریح کرد: این عبارتست از 90درصد تریاک، 26درصد هروئین، و 48درصد مرفین از مجموع کشفیات به عمل آمده در سطح جهان.همچنین  شایان ذکر است، این توفیقات  با شهادت 10 نفر از بهترین فرزندان و نیروهای انتظامی و مقابله‌ای کشور در جبهه‌ جهانی مبارزه با ترانزیت مواد مخدر، علیرغم شرایط سخت و محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا  و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، حاصل شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشبرد رویکردی متوازن و فراگیر در عرصه مواد مخدر، ضمن مقابله با انحراف مواد به شبکه‌ها و بازارهای غیرقانونی، برنامه‌های گسترده ای را در حوزه های کاهش تقاضا، پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، بازتوانی و حرفه آموزی معتادان به مورد اجرا گذارده است. 

مومنی افزود: در این راستا، رویکرد اجتماع محور بنا به دستور روحانی، ریاست  جمهوری اسلامی ایران، با هدف جلب مشارکت همه آحاد جامعه، در صدر برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر قرار دارد. در این رابطه، شعار «یاریگران زندگی، مشارکت اجتماعی – پیشگیری از اعتیاد» به عنوان شعار سال جاری انتخاب شده، که بر مبنای آن، ستاد و دستگاه‌های ذیربط کشوری برنامه ها و فعالیت های خود را تنظیم و اجرا می‌کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ابراز داشت:این اقدامات و فعالیت‌ها، همه ناشی از اعتقاد راسخ جمهوری اسلامی ایران به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در عرصه مبارزه با مواد مخدر و در جهت اجرای راهبرد متوازن، در این عرصه است.

وی ادامه داد: اگر اقدامات ایثارگرانه و جانفشانی‌های نیروهای انتظامی و دستگاه‌های مقابله جمهوری اسلامی ایران نبود؛ کشورهای غربی و اروپایی باید این مواد مخدر را به صورت گرم به گرم در خیابان‌های شهرها و پایتخت‌های خود دنبال می‌کردند.

مومنی خاطرنشان کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از کم ترین مساعدت و همکاری ممکن در این مسیر برخوردار بوده، و حتی در تامین تجهیزات و تامین نیروهای خود برای این مبارزه جهانی با ظالمانه ترین تحریم‌ها و اقدامات قهری یکجانبه آمریکا دست به گریبان بوده است.

وی افزود: ضمن تاکید مجدد بر پایبندی و اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر، همکاری و تبادل تجربیات با سایر کشورها و نیز ادای احترام به خون پاک شهیدان کشورم که در این مسیر جان پاک خود را فدا کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنم تا سازمان‌های بین‌المللی و نیز کشورهای دیگر، در راستای عمل به اصل مسئولیت مشترک و تعهدات خود در قبال کنوانسیون‌های بین‌المللی، از مانع تراشی‌های معمول بر سر راه انتقال و ارائه مساعدت‌های فنی و تجهیزاتی موردنیاز اجتناب کرده و ایران و سایر کشورهای خط مقدم مبارزه با مواد مخدر را یاری کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: حل معضلات و مسائل بین‌المللی مستلزم مفاهمه و همکاری بوده و هیچ کشوری به تنهایی قادر به رفع چالش‌ها و معضلات نیست. اقدامات مستلزم فهم مشترک و انجام اقدامات اساسی از سوی تمام اعضای جامعه بین‌المللی است.به امید آن که در سایه همکاری و همدلی بتوانیم آینده‌ای بهتر را برای فرزندان مان رقم بزنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مواد مخدر سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران کشف دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران فعالیت ها بین المللی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۵۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه ظهر دوشنبه در نخستین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: با نظارت و همکاری تمامی ارکان مبارزه با مواد مخدر استان و حمایت دستگاه قضائی هیچ مرکز اقامتی ترک اعتیاد غیر مجازی در استان وجود ندارد.

وی افزود: در سال جاری شدت برخورد و کنترل با عوامل تولید و توزیع مواد مخدر بیشتر خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: اجرای طرح‌های امید و مهرانه با هدف بازگشت به زندگی عادی بهبود یافتگان و حمایت‌های اجتماعی از خانواده آنان به عنوان یکی از ضروری‌ترین اقدامات این شورا در سال جاری بود.

وی یادآور شد: با همت خیران پروژه بهسازی و توسعه مرکز ماده ۱۶ گرگان بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

زنگانه با اشاره به افتتاح مرکز نگهداری معتادان متجاهر شرق استان در هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: احداث و تجهیز این مرکز تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته که با همکاری تمام اعضای شورا به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: از دستگاه قضائی می‌خواهیم تا با کسانی که در امر مبارزه با مواد مخدر خلل ایجاد می‌کنند قاطعانه برخورد کند.

استاندار گلستان گفت: تنها مرکز ماده ۴۲ معتادین استان به جهت سرعت بخشیدن به احداث آن فاز بندی شده که با تقسیم کار فاز نخست آن امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان) طرح یاریگران دانش آموزی نیز در گلستان اجرا شده و دفتر مرکزی آن در گرگان افتتاح می‌شود.

کد خبر 6085381

دیگر خبرها

  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم
  • مبارزه با مواد مخدر؛ یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • مبارزه با مواد مخدر یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • جشنواره شعر نفس پاک فراخوان داد
  • ضرورت ایجاد تحولی در عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر