Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@09:25:21 GMT

استنکاف از اجرای قانون دلیل شکایت مجلس از دولت است

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۷۱۱۷

استنکاف از اجرای قانون دلیل شکایت مجلس از دولت است

آقازاده نظارت بر حسن اجرای قوانین را وظیفه ذاتی مجلس خواند و گفت: استنکاف از اجرای قانون دلیل شکایت مجلس از رییس دولت است.

«سیدعلی آقازاده» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از رشت، شکایت مجلس از دولت بر اساس استنکاف از قانون توسط رئیس جمهور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه رئیس جمهور 13 قانون و مصوبه مجلس را اجرایی نکرده است اظهار داشت: با توجه به ابلاغ از سوی مجلس، دولت زیر بار مصوبات نرفته و یا آن‌ها را به وزرای مربوطه ابلاغ نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر حق شکایت مجلس از دولت در صورت استنکاف از قوانین عنوان کرد: علاوه بر وظیفه ذاتی قانونگذاری، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مصوبات نیز از جمله رسالت‌های مهم مجلس به عنوان خانه ملت محسوب می‌شود، از سویی مجلس در این مورد رسماً استنکاف از قانون رئیس جمهور را اعلام و شکایت به قوه قضاییه را تصویب کرده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اقدام مجلس در مورد عملکرد دولت نسبت به اجرای مصوبات را برشمرد و در تشریح آن خاطرنشان کرد: استنکاف از اجرای ماده یک قانون مدنی از سوی رئیس‌جمهور، در اجرای آیئن‌نامه داخلی مجلس، بررسی و نهایتا، پرونده رئیس‌جمهور جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شد.

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از قوانین توسط رئیس جمهور اجرا نشده است تصریح کرد: قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران، قانون اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور از جمله قوانین اجرا نشده توسط رئیس قوه مجریه است.

 

آقازاده قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و قانون الحاقی به آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را از دیگر موارد استنکاف رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: قانون دائمی شدن قانون مجازات اسلامی و قانون الحاق یک ماده به قانوان تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش بخش دیگری از مصوباتی ‌است که درست و دقیق انجام نشده است. 

 

وی با اشاره به عدم اجرای قانون الحاق یک تبصره به ماده 182 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی توسط دولت اضافه کرد: علاوه بر این‌ها قانون الزام دولت به پرداخت یارانه‌های اساسی و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران نیز به درستی و دقیق صورت نگرفته و اجرایی نشده است. 

 

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی انتقادات مردم از عدم تصمیمات درست و به هنگام دولت در بستن مسیرها برای جلوگیری از مسافرت‌ها به ویژه در ایام تعطیلات نوروز امسال را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: بحث تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مسئله کرونا نیز در مجلس مطرح است و این موضوع در دستور کار قرار دارد.


 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: شکایت از رئیس جمهور وظیفه مجلس شورای اسلامی استنکاف مجلس شورای اسلامی شکایت مجلس رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۷۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس یازدهم در تصویب قوانین مسئولانه عمل کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید شمس الدین حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه «جنت آباد» رادیو تهران، گفت: برخی از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم به خوبی اجرا نشد. مجلس یازدهم در تصویب قوانین، نمره قبولی داشته اما در اجرای این قوانین توفیق زیادی نداشته ایم.

وزیر پیشین اقتصاد با اشاره به مکتب «نهادگرایی» گفت: بر اساس این مکتب، مصوبات یا قوانین تصویب شده مجلس ممکن است سال‌ها طول بکشد و اجرا نشود در نتیجه اگر یک قانون خوب باشد و اجرا نشود چگونه می‌توان آن را قضاوت کرد در اینجا است که نقش نظارت پُر رنگ خواهد بود.

وی افزود: در مجلس یازدهم قوانین بسیار خوبی مثل قانون «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» تصویب شد که در برخی حوزه‌ها بسیار مفید بود.

حسینی در خصوص نحوه تعامل بین دولت‌ها و مجلس گفت: تمام مصوبات مجلس باید به تأیید شورای نگهبان برسد. می‌تواند بین دولت و مجلس اختلافاتی هم باشد اما در نهایت قانون فصل الخطاب است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید تعارفات کنار گذاشته شده و با واقعیت‌ها جلو برویم، در خصوص مشکلات معیشتی که رهبر انقلاب در سخنرانی و پیام نوروزی خود به آن به عنوان یکی از ضعف‌های بزرگ کشور اشاره کردند، گفت: تقنین و نظارت دو وظیفه اصلی مجلس است. در نظارت باید دید که آیا قانون اجرا شده است یا خیر؟ من معتقد هستم مجلس شورای اسلامی یازدهم در تصویب قوانین بسیار مسؤولانه و مقتدرانه عمل کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تاکید کرد: برخی از قوانینی که تصویب کردیم به خوبی اجرا نشد. در تصویب قوانین، نمره قبولی داشته اما در اجرای این قوانین توفیق زیادی نداشته ایم.

کد خبر 6063166

دیگر خبرها

  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «دی ماه» سال گذشته
  • حسینی: نگاه دولت همکاری و هم‌افزایی با مجلس جدید است
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان اعلام شد
  • خبر مهم برای کارمندان؛ زمان اجرای افزایش حقوق اعلام شد
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد/ آئین‌نامۀ حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد
  • تخصیص بیشترین ارز برای واردات خودرو و قطعات
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات
  • دستاوردهای تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس
  • مجلس یازدهم در تصویب قوانین مسئولانه عمل کرده است