Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اختتامیه هفته هنر انقلاب وحید یامین‌پور به عنوان «چهره هنر انقلاب» سال ۹۹ معرفی شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام ستاد خبری هفته هنر انقلاب؛ اختتامیه هفته هنر انقلاب با معرفی چهره سال ۱۳۹۹ و با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی هنری کشور و همچنین هنرمندان متعهد انقلاب اسلامی امشب دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه از ساعت ۲۰ در محوطه باز حوزه هنری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی طی سخنانی گفت: سلام و رحمت الهی نثار خمینی عزیز، که نسل من و نسل پدران من و نسل فرزندان من، حیثیت و حیات خودشان را مدیون او هستند، سلام و رحمت الهی نثار روح پر فتوح شهدای انقلاب اسلامی که به ایثار و مجاهدت و بذل جانشان شجره طیبه انقلاب را آبیاری کردند، سلام من نثار روح شهید سید مرتضی آوینی، سلام من نثار روح شهدای گمنامی که با حضورشان در حوزه هنری انقلاب اسلامی ما را مفتخر کردن به همسایگی نور، تشکر می‌کنم از همه بزرگوارانی که در این محفل در کنار هم به نیت برگزاری مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب جمع شدیم. همچنین عذرخواهم از همه عزیزانی که مثل سنت هرساله علاقه‌مند بودن تا در این جلسه و محفل شرکت کنند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که ناشی از رشد مجدد این بیماری منحوس است ما مجبور شدیم به برگزاری محدودتر برنامه و همکاران من زحمات بسیاری کشیدن در معاونت هنری که برنامه حتما برگزار شود و حالا از طریق فضای مجازی و رسانه‌های جمعی در خدمت بسیاری از عزیزان باشیم.

دادمان افزود: آن چه در این چند دقیقه فرصت عرض می‌کنم فهم اجمالی حقیر از رسالت حوزه هنری انقلاب اسلامی است. در حقیقت عرضه فهم این کمترین محضر بزرگان، اساتید و اندیشمندان هنر و فرهنگ اسلامی به غرض بهره بردن از نکات و مباحث عزیزان و مباحثه حول آن است.

دادمان در ادامه متن سخنرانی خود را برای حضار قرائت کرد. مشروح این متن به شرح زیر است که می‌خوانید:

«حوزه اندیشه و هنر اسلامی در هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریانساز بود، یک کانون اجتماع حرم هنر هنرمندان انقلاب برای خلق نمونه‌های برجسته هنری، محفلی برای گفتگو میان اندیشه دردمند و هنر متعهد، و بستری برای رشد هنر انقلابی. رشد هنر انقلاب اسلامی رشد تومأن ایده خلاق هنری و پرورش هنرمند متعهد است که اگر یک ایده هنری پیشرو در فرم و مضمون امکان رشد یابد، سنت‌های هنری انقلابی اصیل و در عین حال نو متولد می‌شود. یک ایده هنری نو از آمیختگی فرم و مضمون و از هم آغوشی ذوق و اشراق متولد می‌شود. ایده‌های هنری پخته و رشید و بالغ، می‌توانند در قامت یک سنت تازه هنری رخ نمایند، آنگاه که با نوآوری در محتوا یک جریان هنری نوین در عرصه‌ای پدیدار شود. زایش، رشد و بلوغ هنر و ادبیات پایداری را از این منظر بررسی کنیم، آنجا که انسان انقلاب اسلامی به مثابه سوژه بکر مورد توجه قرار گرفته، مفهوم محوری شهادت، قلب هنر متعهد را از آن خود ساخته و یک سنت زنده و نو هنری و ادبی تعین می‌یابد.

ماهیت هنر و فرهنگ ایجاب می‌کند که پرورش هنرمند را در میدان کنش هنری جستوجو کنیم، نه در جهان علم و درمدرس و مشغول آموزش. زیست هنرمند بستر اصلی رشد اوست، نه کلاس‌های آموزشی. هنرمند مکتبی متعهد نیز در مواجهه هنری حقیقی با مسئله واقعی مکتب و نهضت در میان خلق اثر و قصد اثر و در زیست مجاهدانه و مومنانه‌اش پرورش می‌یابد. رشد، اساسا از جنس سلوک است و آموزش در خوشبینانه‌ترین تدبیر لوازمی در کوله‌بار سالک. سالک باید بیش از همه عازم باشد، اهتمام بر نهضت کند، مرشد راهی یابد و پای در مسیری گذارد. میوه باغستان حوزه هنری در این تدبیر باید هسته‌های هنری و فرهنگی باشد. هسته‌های هنری و فرهنگی یک هویت جمعی رشد یافته و قائم به خویش بوده که هدف خود را در جهان هنر انقلاب شناخته و بدون هضم شدن به دنبال تحقق آن است. هسته هنری خالق، کامل، قوام‌بخش و رشد دهنده یک سنت هنری اصیل و انقلابی است.

هنر انقلاب اسلامی در محیطی آکنده از مضنون رشد کرده و به زایش سنت‌های هنری بدیع و وسیع نائل می‌شود. به تعبیر دقیق‌تر سنت‌های هنری به مضمون گره خورده و در زمین اندیشه ریشه دارند، ور نه که ایده‌ای فرم‌زده و برآمده از فنانگی است. مضمون نه آن پیام‌های رشد زده و تهی‌مغز است که بوقچی‌های اینطرفی و آنطرفی با پژواک پر تکرار آن‌ها گوش فلک را کر کرده و فضای اجتماعی را اشغال، و نه آن حرف‌های صد من یه غاز بی خاصیتی است که به رنگ و لعاب فن و مشاطه قریحه فروشان سرخاب سفیداب کرده و به نامِ نامیِ معنا بر جامعه عرضه می‌شود.

مضمون در نایابی است که باید آن را در خطوط درگیری یک جامعه انقلابی جست. مضمون همان آنی است که جان‌ها و ذهن‌های متعهد در مواجهه حقیقی با مسائل واقعی جامعه خود یا در سلوک انسانی خویش ادراک و اشراق می‌نمایند و اگر این جان مُدرک اهل فرهنگ و هنر باشد شهود خود را در کالبد اثری فرهنگی یا هنری به بروز و ظهور خواهد رساند.

هنر آمیخته به مضمون بی‌جهت، بی‌خاصیت، فارغ از جهان اراده و خود در یک کلام بی‌موضع نیست. اینگونه است که هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخ‌کامی گرسنگانِ مجذوب قدرت و پول است. هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالو صفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی لذت می‌برند.

به تعبیر حضرت امام، تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان‌خواران شرق و غرب و در راس آن‌ها شوروی و آمریکا را بیاموزیم.»

رئیس حوزه هنری پس از قرائت متن سخنرانی خود گفت: اگر به این تقریر قائل باشیم در واقع رشد هنر انقلاب در تقاطع سه گانه کنش مجاهدانه هنرمند، تاملات اندیشمندانه او و زیست مومنانه‌اش رقم می‌خورد و حوزه هنری موظف است و مکلف است تنها به فراهم آوردن این بستر و حمایت کردن این مسیر که انشالله موفق شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه گفت: قدردان و ممنون تک تک بزرگوارانی هستیم که به عنوان نامزد در این برنامه مطرح شده‌اند، نه فقط به دلیل فاخر بودن آثارشان و یا سطح و کیفیت آن‌ها بلکه به خاطر مجاهدت و به خاطر هزینه دادن و ماندن پای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: این مسئله را ذاکره مردم خوب می‌دانند و برای آن قدر و قیمت قائل هستند و من هم برای تشکر از این عزیزان حاضر شدم.

همچنین وحید یامین‌پور در ابتدای صحبت‌های خود گفت: قد جایزه هنر انقلاب خیلی بلند است و قد من خیلی کوتاه، ولی بودن در کنار این چهره‌ها واساتید برای تمام عمرمن باعث افتخار است من از همه اساتید که اسم من کنار اسامی آن‌ها بود بر خودم می‌بالم.

وی در زمان دریافت جایزه هنر انقلاب گفت: تعبیرهنر انقلاب و این جایزه برای من خیلی بزرگ است و من با این جایزه فریب نمیخورم چراکه اندازه کم خود را می‌دانم.

یامین‌پور تأکید کرد: دنیای پیرامون را دزد انگیزه و دزد اخلاص می‌بینم و گرانقدرترین چیزی که باید از آن مراقبت کنیم یک را انگیزه پرشور و خالصانه می‌دانم؛ که باید این انگیزه‌ها را حفظ کرد و نگهدار آن بود.

افشین علا شاعر و نامزد چهره هنر انقلاب نیز ضمن تشکر از حوزه هنری و برای حضور در این برنامه غزلی را به شرح زیر برای حضار قرائت کرد:

از ماه و سال تازه تری، از بهار هم

از لحظه‌های پرتپش انتظار هم

 

بغض از گلوی صاعقه وا می‌کنی به خشم

با بوسه‌ای زغنچه بی برگ و بارهم



می‌بینی آنچه را که چو من در حساب نیست.

چون آینه نمی‌گذری از غبار هم

 

رو می‌کنی زلطف به رویای خفتگان

سر می‌زنی به مردم شب زنده دار هم

 

دام از چه می‌نهی چو مجال گریز نیست

تیر از چه می‌زنی که نجنبد شکار هم

 

از زهد ما چه سود که خاصان درگهت

شکرت نگفته اند یکی از هزار هم

 

غرقیم در گناه و گرامی به نزد خلق

این آبرو مریز به روز شمار هم

علی محمد مودب شاعر و نامزد چهره سال هنر انقلاب نیز در این برنامه با بیان خاطره‌ای از پیدا شدن جسد شهید یکی از بستگانش گفت: هر وقت فکر میکنم که کاری کردم و یا آزاری می‌بینم و یا وقتی که کم می‌آورم، خاطره‌ای از شهدا به یاد می‌آورم و به یاد می‌آورم که هیچ کاری نکرده‌ام در قبال کسانی که همه وجودشان را داده‌اند.

وی اضافه کرد: افتخار دارم شعرم چهره آدم‌هایی بوده است که چهره نبود اند و امید وارم خدا در روز قیامت هم ما را دریابد.

یاد آور می‌شود؛ دبیرخانه هفته هنر انقلاب که متشکل از کارشناسان خبره در حوزه فرهنگ و هنر در سراسر کشور هستند، هر ساله تولیدات هنری را در عرصه‌های گوناگون رصد می‌کنند و آثاری که دارای شاخصه‌های «استقبال گسترده مخاطبان»، «تأثیرگذاری بالا» و «خلاقیت» باشند را به عنوان نامزد‌های مرحله ابتدایی معرفی می‌کند؛ که بر این اساس از میان نامزد‌های اولیه، ۵ نامزد نهاییِ چهره هنر انقلاب در سال۹۹ علی محمد مودب، وحید یامین پور، محمدرضا دوست محمدی، افشین علا و جلیل سامان را تشکیل دادند.

قبل از این مراسم نمایشگاه گزیده‌ای از آثار مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر هنری مسابقه و مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری در مورد این نمایشگاه گفت: مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» آذرماه سال گذشته همزمان با اعلام دیدگاه‌های مکرون رئیس جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه «هبدو» به پیامبر اسلام و فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی، فراخوان خود را برای جذب اثر منتشر کرد.

شجاعی‌طباطبایی همچنین افزود: بیش از ۳۰۰۰ اثر از ۶۶ کشور در این رویداد شرکت کردند که امروز در این نمایشگاه گزیده‌ای از این آثار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین علاقه‌مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند می‌توانند آثار را در فضای مجازی و با مراجعه به سایت «ایران کارتون» تماشا کنند.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در ادامه گفت: اختتامیه این رویداد همزمان با روز قدس برگزار خواهد شد که برپایی مختصر و آنلاین آن و یا به‌صورت حضوری و گسترده به شرایط کرونایی در آن زمان بستگی دارد.

گفتنی‌ست؛ معرفی چهره سال هنر انقلاب چند سالی است که از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی همزمان با شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۵ نامزد نهایی «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» در سال ۹۹ معرفی شدند

انتهای پیام/

برچسب ها: وحید یامین پور چهره هنر انقلاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: وحید یامین پور چهره هنر انقلاب اختتامیه هفته هنر انقلاب حوزه هنری انقلاب اسلامی هنر انقلاب اسلامی چهره هنر انقلاب وحید یامین پور چهره سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۹۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۱۷ میلیون دانش‌آموز در کشور ظرفیتی مهم است/ نسبت ایرانی‌گری و اقدامات کانون پرورش فکری

محمد مهدی اسماعیلی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت ۱۷ میلیون دانش آموز در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری را نیز در فعالیت‌های این کانون ضروری خواند.

وزیر فرهنگ در دیدار با مدیر و عوامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از حوزه‌های اصیل و مانای ما است، با این تجربه و حضور نیرو‌های جوان و با انگیزه ترکیب این دو، افق روشن‌تری را در برابر فعالیت‌های این حوزه قرار داده است.

وی افزود: ما در دولت خط‌کشی‌های وزارتخانه‌ای و نهادی نداریم. ما حوزه فرهنگ، هنر و رسانه داریم که در دولت مسئولیت آن برعهده وزارت فرهنگ است و این وزارتخانه از همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در همه اجزا دولت مکلف به حمایت، ترویج و همراهی است.

اسماعیلی با تاکید براین نکته ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تنوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری که دارد کاملا با ماموریت‌های کلان وزارت فرهنگ تطبیق دارد و واقعا این نهاد دقیق و درست جانمایی شده است.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: ما نیاز به یک حلقه واسط میان نهاد حاکمیت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزی داریم که این کار برعهده کانون پرورش فکری است.

وی ادامه داد: اگر کانون ماهیت هیات امنایی و مشارکت دستگاه‌های دیگر را در مجمع عمومی خود نداشته باشد، با توجه به انباشت نیروی انسانی، ماموریت‌ها و حجم وسیع کاری آن طبیعتا این بار بر دوش آموزش و پرورش سنگینی خواهد کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه ما در وزارت فرهنگ، فعالیت‌های کانون را بخش اصلی ماموریت‌های خود می‌دانیم افزود: مدیریت کانون پرورش فکری یک تعامل خوبی با مجموعه وزارت فرهنگ و نهاد کتابخانه‌های عمومی دارند؛ ما حدود ۴ هزار کتابخانه داریم که یک قسمتی از کار باید به‌کمک یکدیگر در جهت هم‌افزایی انجام شود.

وزیر فرهنگ در مورد جشنواره فیلم‌کودک و نوجوان نیز تصریح کرد: یکی از عناصر شکل‌دهنده این‌جشنواره، کانون پرورش فکری است و کار‌های کانون برای همه مغتنم است؛ مانند کار پویانمایی که سال‌گذشته ارائه شد و فروش آن‌جزو پنج فیلم پرفروش کشور در پررونق‌ترین سال سینما شده و حدود ۳۰ میلیون نفر در سینما‌های سراسر کشور بلیت خریداری کرده‌اند.

وزیر فرهنگ با تاکید براین‌نکته که وجود ۱۷ میلیون دانش‌آموز در کشور یک‌ظرفیت بسیار مهم است بیان کرد: کانون پرورش فکری فعالیت خوبی در تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری دارد و در بنیاد بازی‌های رایانه‌ای هم حضور ویژه‌ای دارد، از این رو ما به دنبال افزایش همکاری هستیم.

وی گفت: ما در حوزه مناطق فرهنگی نیز فعالیت‌های ویژه‌ای داشتیم، برای نمونه ما می‌خواهیم خوی را یک منطقه فرهنگی ممتاز قرار دهیم.

اسماعیلی تصریح کرد: ما علی‌رغم تنوع قومیتی، لهجه، زبان و بعضا مذهب، یک چتر بالاتری به نام ایران را داریم، این مسئله مهمی است و حلقه‌ای است که ما را به راحتی به هم وصل می‌کند و به تعبیر مقام معظم رهبری مفهوم ایرانی‌گری که کاملا مطابق با سنت‌های مذهبی ما است نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و کانون هم باید وارد این حوزه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • وجود ۱۷ میلیون دانش‌آموز در کشور ظرفیتی مهم است/ نسبت ایرانی‌گری و اقدامات کانون پرورش فکری
  • افتخاری دیگر برای شهرستان ابرکوه
  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • آثار برگزیده جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی منتشر می شوند
  • اهمیت فرهنگ و هنر در ترویج ارزش‌های اسلامی
  • آغاز پنجمین سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در حوزه هنری قم
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • ضرورت اصلاح قوانین حوزه مالکیت ادبی و هنری