Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-03-29@02:09:50 GMT

ناکامی بانک مرکزی در کاهش نرخ تورم

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۹۳۹۵

ناکامی بانک مرکزی در کاهش نرخ تورم

امتداد - بانک مرکزی در سال گذشته اجرای سیاست هدفگذاری تورم را شروع کرد و در این زمینه نرخ تورم هدف برای یک سال ۲۲ درصد تعیین شد اما بررسی اعداد و ارقام از وضعیت تورم در سال گذشته نشان از محقق نشدن این هدف دارد؛ به طوری که پارسال را با تورمی معادل ۳۶.۴ درصد به پایان رساندیم.

به گزارش پایگاه خبری امتداد به نقل از ایسنا ،  بانک مرکزی در اواخر بهار سال گذشته آمادگی خود برای اجرای سیاست هدفگذاری تورم را اعلام کرد و در این راستا هدف نرخ تورم را برای بازه یکساله ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی دو واحد درصد تعیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بدین منظور، مرکز اصلی سیاست‌های پولی و ارزی این بانک در سال گذشته معطوف به تورم هدف بود و برای رسیدن به آن، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازار باز استفاده کرد که طی پارسال بانک مرکزی بر این امر متمرکز شد تا نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کند و طبق آخرین اظهارات رئیس کل این بانک، میانگین نرخ سود بین بانکی به ۱۹.۷ درصد کاهش یافت.

در این بین کارشناسان اقتصادی موفقیت بانک مرکزی برای تحقق تورم ۲۲ درصدی را مستلزم  همراهی دولت، کاهش کسری بودجه، پنهان نکردن کسری بودجه، موفقیت بانک مرکزی در عملیات  بازار باز، هدف‌گذاری نرخ بهره و تورم می‌دانستند.

اما بررسی آمارها درباره وضعیت تورم در سال گذشته بیانگر این است که نرخ تورم سالانه اسفند ماه پارسال برای خانوارها به ٣٦.٤ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن) ٢.٢ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ١٣٩٩ به  ٤٨.٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارها به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

با این تفاسیر، موارد ذکر شده از وضعیت تورم پارسال گویای این است که بانک مرکزی نه تنها در رسیدن به تورم ۲۲ درصدی موفق نبوده است بلکه نتوانسته این متغیر را کنترل کند و مانع رشد افزایش‌ قیمت‌ها شود؛ به گونه‌ای که نابه‌سامانی در بازار کالاهای اساسی مصداق این امر است.

بانک مرکزی: شوک ارزی مانع رسیدن به تورم ۲۲ درصدی شد 

در این زمینه، یک مقام مسئول در بانک مرکزی درباره اینکه چرا نرخ تورم به ۲۲ درصد نرسید؟ به ایسنا اعلام کرد که در مسیر تحقق هدفگذاری تورم ابتدا بانک مرکزی خوب پیش رفت اما شوک ارزی در مهرماه سال گذشته دور از انتظار و برنامه ریزی‌ها بود و این بانک را از مسیر تحقق تورم ۲۲ درصدی خارج کرد. 

وی افزود: از سوی دیگر، وضعیت بورس در سال گذشته در نزدیک نشدن به نرخ تورم هدفگذاری شده موثر بود؛ به این صورت که بازار در آن زمان خود را برای دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی آماده می‌کرد که انتظارات تورمی را زیاد کرد اما در نهایت بازار ارز با افت‌های شدید مواجه شد. 

نرخ دلار بالاتر از هدف تورمی است

این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی برای رسیدن به تورم ۲۲ درصد، نرخ دلار در سامانه نیما را ۱۷ هزار تومان پیش بینی کرد اما اینگونه نشد و در حال حاضر نرخ دلار ۵ تا ۶ هزار تومان از هدف تورمی این بانک بالاتر است. 

وی با تاکید براینکه هدفگذاری تورم به این معناست که باقی سیاست‌های بانک مرکزی در این راستا تعیین شوند و حرکت کنند، گفت: بدین منظور نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش یافت.

به گفته او، یکی از اولویت‌های رئیس کل بانک مرکزی این است که حتی با تاخیر زمانی هم که شده به نرخ تورم هدفگذاری دست یافت. 

این مقام مسئول در بانک مرکزی معتقد است که برخی از علل محقق نشدن نرخ تورم هدفگذاری شده در اختیار بانک مرکزی نبود. به عنوان مثال، اتفاق‌هایی که در بهمن و اسفند سال گذشته برای توزیع کالاهای اساسی رخ داد، خارج از اختیار بانک مرکزی بود و انتظارات تورمی را افزایش داد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: هدفگذاری تورم بانک مرکزی تورم ۲۲ درصدی نرخ تورم هدف تورم ۲۲ درصد سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۹۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد

مدیر عامل بانک توسعه تعاون طی بازدید شعب خرم آباد، ضمن بیان نکات مهم در خصوص برنامه های سال جدید،تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد را دستاورد ارزنده بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی عنوان نمود.

تهران-ایسنا- محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در بازدید مدیریت شعب استان لرستان و شعب مرکزی و علوی خرم آباد، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: شعار ابلاغی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردمی بسیار مدبرانه و هوشمندانه می باشد، بانک توسعه تعاون به مسئولیت ها و ماموریت های خود برای اجرای این شعار و به نوعی فرمان راهبردی واقف است و بر همین اساس راهبرد ها و برنامه عملیاتی را تنظیم می کند.

وی افزود: نقش آفرینی بانکها در مسیر حمایت از تولید و اشتغال بسیار مهم است، دولت و دستگاه های اجرایی نیز باید با رفع موانع کسب و کار بنگاههای اقتصادی و تسهیل فرآیندهای تولیدی زمینه مشارکت‌ مردم را در فعالیت های اقتصادی فراهم نمایند.
شیخ حسینی تصریح نمود: تعاون ظرفیت و نقش بسزایی برای تحقق شعار ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب دارد، اتحادیه ها، شرکت های تعاونی و تعاونگران از مصادیق مشارکت مردم در عرصه فعالیت های اقتصادی و تولید هستند ، بانک توسعه تعاون نیز برنامه های متنوع خود را در رابطه با حمایت از بخش تعاون به عنوان بخش مردمی اقتصاد ، با راهبری معاون تعاون وزارتخانه به اجرا در می آورد.


این مقام بانکی با تبیین عملکرد بانک در سال گذشته گفت: رفع کامل ناترازی بانک توسعه تعاون در سال گذشته موجب تراز نقدینگی مثبت و همچنین سود دهی گردید و علیرغم اینکه سال ۱۴۰۲ یکی از سالهای سخت برای شبکه بانکی بود کارنامه مالی و عملیاتی بانک توسعه تعاون بسیار درخشان بود و ضمن بهبود چشمگیر در تحقق شاخص های عملکردی مانند کاهش نسبت مطالبات غیرجاری، سوددهی، نسبت های مالی ، نقدینگی و پرداخت تسهیلات رکورد های بانک شکسته شد ، با تداوم این روند در سال جاری شاهد جهش عملکرد بانک خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: کاهش شاخص npl تا سطح ۳.۵ درصد در پایان سال گذشته محقق گردید و این شاخص دستاوردی ارزنده و کم نظیر در سطح شبکه بانکی است. بانک توسعه تعاون تمامی تکالیف را در حوزه اعتبارات و تسهیلات حمایتی، قرض الحسنه و همچنین ارائه خدمات تامین مالی از طریق ابزارهای نوین را به خوبی اجرایی نمود.
شیخ حسینی یادآور گردید: وصول بموقع و تجهیز منابع با هدف پرداخت تسهیلات و حمایت از تعاونی ها و بخش تولید در سال جاری در راس برنامه های عملیاتی واحدهای اجرایی قرار دارد، برای تقویت نقش توسعه ای بانک کماکان بر ارتقای این سه شاخص تاکید می ورزیم.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: آرزوی سلامتی و موفقیت همکاران در زمینه های زندگی و شغلی در سال ۱۴۰۳ را داریم، ماه مبارک رمضان فرصت مهم خودسازی و تزکیه نفس است، آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران را داریم.


در این بازدیدها که با حضور صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب، سید مسعود هاشمی نژاد مدیر شعب استان لرستان، فتحی بیرانوند و فرجی معاونین استان همراه بود، روسای شعب مرکزی و علوی خرم آباد درباره عملکرد سال پیشین و برنامه های پیش رو مطالبی را مطرح نمودند.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد
  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • کاهش چشمگیر تورم قم در سال گذشته
  • استاندار قم: تورم سالانه استان قم ۶ درصد کاهش یافت
  • ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • دوره‌ تیره و تار بانک مرکزی آمریکا
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت