طبق آیات قرآن هر نوع نیت و قصدی، چه خوب و چه بد، حتی اگر به مرحله عمل و انجام نرسد، تأثیر مستقیمی بر زندگی دنیا و آخرت انسان دارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گاهی افراد برای انفاق و پرداخت خمس و زکات موضوع اختیار را مطرح می‌کنند. به این مفهوم که می‌گویند ما اختیار دارایی خودمان را داریم و وقتی خودمان و یا فرزندانمان به آن‌ها نیاز داریم، چه لزومی دارد که به دیگران ببخشیم.

این نوع توجیه زمینه پرهیز بسیاری از مردم از انفاق و کمک به نیازمندان شده و سبک زندگی برخی افراد را تغییر داده است. چون هر کسی با این تصور که خودش و خانواده‌اش به پول و مال نیاز دارند، از دادن و بخشیدن آن به افرادی که نیازمند هستند، خودداری می‌کنند.

خدای متعال در سوره مبارکه قلم به گروهی از افراد اشاره فرموده که تصمیم جدی گرفته بودند که از میوه‌های باغ خود به نیازمندان ندهند. حتی آن‌ها قصد کرده بودند که صبح زود اقدام به چیدن میوه‌های باغ خود کنند و این کار را دور از چشم دیگران انجام بدهند، مبادا که کسی از آن‌ها چیزی طلب کند و مجبور شوند به نیازمندی، میوه‌ای بدهند.

چنانکه خدای متعال درباره آن‌ها می‌فرماید: «إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّها مُصْبِحینَ؛ وَ لا یَسْتَثْنُونَ؛ آن گاه که قسم خوردند که بامدادان میوه‌های آن را خواهند چید؛ در حالی که (در فکر خود چیزی برای فقرا) استثنا نمی‌کردند و ان شاء الله نمی‌گفتند.»

آن‌ها به قدری در این تصمیم خود مصمم بودند که صبح زود و بدون سروصدا دور از چشم مردم نیازمند و مستمند، برای چیدن میوه‌های باغ خود رفتند. در حالی که حتی آهسته صحبت می‌کردند مبادا مردم فقیر صدای آن‌ها را بشنوند و مجبور باشند چیزی از آن ببخشند. «فَتَنادَوْا مُصْبِحینَ؛ أَنِ اغْدُوا عَلی‏ حَرْثِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صارِمینَ؛ فَانْطَلَقُوا وَ هُمْ یَتَخافَتُونَ؛ أَنْ لا یَدْخُلَنَّهَا الْیَوْمَ عَلَیْکُمْ مِسْکینٌ؛ وَ غَدَوْا عَلی‏ حَرْدٍ قادِرینَ؛ پس هنگام صبح یکدیگر را صدا زدند، که اگر قصد چیدن (میوه) دارید بامدادان به سوی باغ و زراعت خود بیرون آیید. پس به راه افتادند در حالی که آهسته با هم گفتگو می‌کردند. که مبادا امروز فقیری در این باغ بر شما وارد شود! و صبحگاه با تصمیم بر محروم کردن (فقرا) بیرون شدند.»

اما باغ به فرمان خدای متعال به دلیل طغیان و سرکشی آن‌ها و ابا کردن از انفاق به نیازمندان، سوخته و از بین رفته بود. پس وقتی آن افراد برای چیدن میوه‌ها وارد باغ شدند، با میوه‌های سوخته و از بین رفته مواجه شدند و به اشتباه و سرکشی خود پی بردند. به طوری که به صراحت اعتراف کردند: «قالُوا سُبْحانَ رَبِّنا إِنَّا کُنَّا ظالِمینَ؛ فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ یَتَلاوَمُونَ؛ قالُوا یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا طاغینَ؛ گفتند: منزّه است پروردگار ما، مسلماً ما ظالم بودیم. سپس رو به یکدیگر کرده به ملامت هم پرداختند، (و فریادشان بلند شد) گفتند: وای بر ما که طغیانگر بودیم.»

خانواده ایرانی|هدیه دادن همسران به یکدیگر از منظر سبک زندگی اسلامی/ هدیه پیامبر(ص) به همسرانش چه بود؟چارچوب و بن‌مایه‌های اسلام ناب بر طبق سبک زندگی پیامبر(ص)منظور از فرج شخصی و عمومی امام زمان (عج) در بیان آیت‌الله بهجتآیا ممکن است امام زمان (عج) را ببینیم و ایشان را نشناسیم؟

آن طور که از تفسیرهای قرآن کریم و روایت‌های اهل بیت علیهم السلام مشخص می‌شود، ماجرای سوخته شدن باغ و از بین رفتن محصول آن‌ها، عذاب دنیایی این افراد بود که موجب شد از کار خطای خود پشیمان شده و توبه کنند. درواقع عمل و نیت سوء آن‌ها به خودشان برگشت و کسانی که قصد کرده بودند از دارایی خود به نیازمندان کمکی نکنند، خودشان هم نتوانستند از دارایی خود بهره‌ای ببرند. بر این اساس حتی فکر بد و قصد سوء می‌تواند برای انسان تبعات و نتایجی بدی داشته باشد و به خود او ضرر برساند.

اگر قصد کمک به نیازمندان را داشته باشیم، حتی اگر امکان این کار به دلیل فقر خودمان ممکن نشود و یا در حد محدود امکان‌پذیر شود، باز هم می‌توانیم از برکات این نیت خیرخواهانه بهره‌مند شویم. در مقابل نیت خساست و پرهیز از انفاق، موجب می‌شود که برکت از زندگی خودمان بیرون رود و با رویدادهای سخت و دردناکی در همین زندگی دنیایی مواجه شویم.

منابع:

تفسیر المیزان؛ علامه طباطباییتفسیر نمونه؛ آیت الله العظمی مکارم شیرازیتفسیر تسنیم؛ آیت الله العظمی جوادی آملی

انتهای پیام/

 

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سبک زندگی ایرانی اسلامی تفسیر قرآن حدیث قرآن کریم سبک زندگی ایرانی اسلامی تفسیر قرآن حدیث قرآن کریم میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۹۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری| رییسی و جهانگیری آمدند

درگیری در وزارت کشور؛ احمدی‌نژاد نیامده جنجال به پا کرد+فیلم و عکس

نامه اعضای هیات علمی دانشگاه شریف به مسئولان نظام: مرادی و یونسی را آزاد کنید

دستور رئیس‌جمهور به وزارت کشور درباره مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان

واکنش کاربران به کری خوانی وزیر ارتباطات و سرمربی استقلال

خبر بعدی:

ویژگی‌های شیطان چیست؟ +صوت

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّی جَارٌ لَکُمْ ۖ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَکَصَ عَلَىٰ عَقِبَیْهِ وَقَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ إِنِّی أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ ۚ وَاللَّهُ شَدِیدُ الْعِقَابِ

و (یاد آر) آن گاه که شیطان کردار (زشت) آنان را در نظرشان زیبا نمود و گفت: امروز احدی از مردم بر شما غالب نخواهد گشت و من هنگام سختی یار و فریادرس شما خواهم بود (و بدین سخنان کفار قریش را مغرور کرد) تا آن‌گاه که دو سپاه (اسلام و کفر) روبرو شدند شیطان پای به فرار گذاشت و گفت که من از شما بیزارم، من قوایی (از فرشتگان آسمان) می‌بینم که شما نمی‌بینید و من از خدا می‌ترسم، و عقاب خداوند بسیار سخت است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۴۸ سوره انفال

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۴۸ سوره انفال

کلمه «جار» به معنای یاور، شریک، همسایه و هم سوگند آمده که در اینجا معنای اوّل مناسب‌تر است. کلمه «نَکَصَ» به معنای خودداری و برگشت است و «عقب» به معنای پاشنه پا و «نَکَصَ عَلی عَقِبَیْهِ» یعنی بر پاشنه‌های پا چرخید و پشت کرد. گفتگوی شیطان با طرفدارانش که در این آیه مطرح شده، ممکن است همان وسوسه‌های شیطانی باشد یا آنکه شیطان در قالب انسان، اهداف خود را دنبال کند و در قیافه انسان، به اغوا و وسوسه بپردازد که روایات هم در این باره وارد شده است.

بیشتر بخوانید

نشانه‌های تقوا چیست؟ +صوت

چنانکه شیطان در جنگ بدر، به صورت سراقهبن مالک (از سرشناسان قبیله بنی کنانه) درآمد و مشرکان را تشویق و ترغیب می‌کرد و به آنان وعده‌ی همراهی و پیروزی می‌داد، امّا با حضور فرشتگان در آستانه‌ی پیروزی سپاه اسلام، پا به فرار گذارد. پس از شکست کفّار، در مکّه به او می‌گفتند:تو سبب شکست ما شدی! و او قسم می‌خورد که حتّی از مکّه بیرون نیامده است. پس معلوم شد که شیطان در قیافه سراقه، به آنان وعده‌ی پیروزی داده، سپس فرار کرده است. شیطان برای جبهه باطل کار تبلیغاتی می‌کند و در آغاز مبارزه به آنان روحیّه می‌دهد، ولی به هنگام دیدن امداد‌های الهی، آنان را رها کرده و عقب نشینی می‌کند.

پیام‌های آیه ۴۸ سوره انفال

۱-یکی از راه‌های فریب شیطان، زیبا جلوه دادن بدی هاست. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ» آری، نیکو پنداشتن کار‌های بد وناهنجاری ها، نشانه نفوذ شیطان در افکار انسان است.

۲-شیطان و شیطان صفتان، دیگران را برای فساد، توجیه وتحریک می‌کنند. «زَیَّنَ، لا غالِبَ، جارٌ لَکُمْ»

۳-ایمان، حمایت فرشتگان را به دنبال دارد و کفر، حمایت شیطان را. «جارٌ لَکُمْ»

۴-شیطان، منافق، فریب کار، دروغگو و بی وفاست. «جارٌ لَکُمْ ... بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

۵-شیاطین، آتش فتنه را روشن می‌کنند، ولی خود را در معرکه قرار نمی‌دهند. «إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

۶-توکّل بر غیر خدا، سبب رها شدن انسان در مشکلات می‌شود. «إِنِّی جارٌ لَکُمْ .. إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

۷-روابط غیر الهی، ناپایدار وغیر قابل اطمینان است. «قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

۸-شیطان، از قدرت فرشتگان آگاه است. «إِنِّی أَری ما لا تَرَوْنَ» و مشاهده قدرت فرشتگان، سبب عقب گرد او شد. «قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

۹-شیطان، قادر بر مشاهده برخی امور پنهانی است. «إِنِّی أَری ما لا تَرَوْنَ»

۱۰-شیطان، به خداوند معتقد و به شدّت عقوبت او آگاه است. «إِنِّی أَخافُ اللّهَ وَ اللّهُ شَدِیدُ الْعِقابِ» به گفته ابن عباس: «شیطان به دروغ ادّعای ترس از خداوند را داشت وگرنه کار او به اینجا نمی‌کشید»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افت ۷۸۹ واحدی شاخص کل بورس
  • افت ۷۸۹ واحدی بورس
  • ۲ تفاوت بین استقلالی بودن علی دایی و سوشا مکانی
  • اشعار فردوسی بعد از گذشت هزاران سال برای خواننده تازگی دارد
  • بورس ۷۸۹ واحد افت کرد/ شاخص به یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحد رسید
  • "دمی درنگ" تا کشف شگفتی های خلقت روح و روان در شبکه قرآن
  • درسی از قرآن/گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است
  • مهم‌ترین تأثیر شفافیت ایجاد اعتماد بین مردم است
  • تأثیر میزان شفافیت عملکرد کاندیداها در مشارکت مردم در انتخابات
  • بارندگی روزهای گذشته تأثیر چندانی در بهبود منابع آبی همدان نداشته
  • معصومی: نمی‌دانم چرا داوران باید در بازی‌های پدیده امتحان پس بدهند
  • لزوم مبارزه با آفت شته در باغ‌های جوان مرکبات گیلان
  • روایت خواستنی که به توانستن رسید؛ سندرم داون از مبینای ۱۷ساله ورزشکار مدال‌آور ساخت
  • کاهش ماده خاکستری مغز در بیماران کرونایی
  • یاحقی: شاهنامه یک فرهنگ است
  • پوتین: درگیری‌های فلسطین و اسرائیل بر امنیت روسیه تأثیر مستقیم دارد
  • برخی جریان‌های سیاسی تمایلی به ساماندهی فضای مجازی ندارند
  • حمله باج افزاری سیستم تست کرونا را در ایرلند مختل کرد
  • حمله باج افزاری سیستم تست کووید۱۹ را در ایرلند مختل کرد