Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-20@01:08:09 GMT

برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ایران و عراق

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۹۶۹۹

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جزییات برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ایران و عراق را اعلام کرد.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با همتای عراقی خود برنامه اقدام مشترک را امضا کرد. این برنامه اقدام مشترک که برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ تدوین و به امضای وزرای کار دو کشور رسید به توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی و اشتغال، روابط کار، رفاه اجتماعی و بیمه‌ها می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محورهای برنامه اقدام مشترک برای دوره پنج ساله شامل برگزاری کمیته مشترک دو وزارتخانه در قالب تبادل هیئت یا به صورت مجازی، همکاری در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نظام مهارتی، تدوین و بومی سازی منابع و استانداردهای آموزشی برای مربیان و مهارت آموزان بر اساس استانداردهای جهانی و نیاز بازار کار کشور عراق خواهد بود.

در این سند همچنین بر همکاری و مشارکت در مسابقات ملی مهارت در دو کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی ciu و kab برای مربیان عراقی، تبادل مربی در رشته‌های مورد نیاز تاکید شده است.

علاوه بر این دو طرف در حوزه روابط کار شامل طبقه بندی مشاغل بر اساس استانداردهای بین‌المللی، آموزش بازرسی کار، اجرای قوانین جاری کار، شیوه‌های مذاکرات دسته جمعی، گفتگوهای اجتماعی و مراجع حل اختلاف کار، قانون کار تبادل تجربه در زمینه کار شایسته، آینده کار و تبادل تجربه در رابطه با سه جانبه گرایی به همکاری می‌پردازند.

همکاری و تبادل تجربیات در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی شامل توان بخشی حرفه‌ای، برگزاری کارگاه‌های حمایتی، شیوه‌های خدمات مشاوره‌ای به معلولان و همکاری در زمینه تجهیزات کمک توانبخشی به معلولان، راهکارهای حمایتی در مورد زنان و کودکان بی‌سرپرست و تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه نحوه تشکیل، ثبت و فعالیت تعاونی‌های اشتغال زا برای کارجویان معلولین و زنان سرپرست خانوار از دیگر موضوعاتی است که در این سند برآن تاکید شده است.

دو طرف همچنین در این برنامه اقدام مشترک در زمینه آموزش تخصصی توانبخشی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، رشد و تکامل یکپارچه کودکان و در حوزه تأمین اجتماعی از جمله نحوه تأمین مالی گسترش پوشش بیمه‌ای پوشش بیمه‌ای اقشار خاص و بخش غیررسمی برآیند وصول حق بیمه ارائه حمایت‌ها به آسیب‌دیدگان شغلی و پیشگیری از آن توافق کردند.

آموزش پیاده سازی شیوه‌های نوین دیجیتالی در حوزه بیمه‌های اجتماعی، برگزاری نشست میان تعاونی‌های اشتغال زا و معلولین به منظور انتقال تجربه و همکاری مشترک از دیگر موضوعات مورد توافق در این برنامه اقدام مشترک است.

همکاری و تبادل تجربیات در حوزه کارآفرینی و اشتغال شامل آموزش مربیان عراقی در زمینه آمارگیری و تحلیل بازار کار با استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای آموزش نیروی مورد نیاز در زمینه نظام اطلاعات بازار کار، طرح‌ها و برنامه‌های اولویت دار برای اشتغال و کارآفرینی مانند مشاغل خانگی، تعاونی‌ها و نیز راه‌های تقویت بخش‌های خصوصی و تعاونی برای ایجاد فرصت‌های شغلی، شیوه‌های تأمین مالی و سرمایه گذاری در فعالیت‌های کارآفرینی و کمک در ایجاد دفاتر یا صندوق‌های مالی برای رشد فرصت‌های شغلی و نیز نحوه نظارت بر مؤسسات کاریابی خصوصی آشنایی با شیوه‌های نوین کاریابی‌ها و مشاوره شغلی و حرفه‌ای و پیشگیری از اشتغال غیر رسمی از جمله محوری ترین موضوعاتی است که در سند برنامه اقدام مشترک میان دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است.

برچسب ها: عراق ، وزارت کار ، ایران لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Nxe

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: عراق وزارت کار ایران برنامه اقدام مشترک حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۹۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه

در دومین روز نشست نخستین کمیته مشترک قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران و عراق و سوریه با هدف مقابله با اقدامات تروریستی و گروهک‌های تروریستی به ویژه گروهک تروریستی داعش، تفاهم‌نامه این کمیته به امضای کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، قاضی حسن الشاش، رئیس دیوانعالی سوریه و قاضی لیث جبر، رئیس سازمان نظارت قضایی عراق رسید.

غریب آبادی درباره موارد تفاهم شده میان سه کشور، گفت: گسترش همکاری‌های سه جانبه حقوقی و قضایی از طریق تبادل مستمر اطلاعات و تجربیات، کشف جرائم و تعقیب متهمان، مستندسازی جرائم ارتکاب یافته، تعقیب و استرداد و مجازات عوامل گروهک تروریستی داعش و حامیان آنها و دفاع از حقوق قربانیان در محاکم ملی و بین‌المللی، معاضدت قضایی در قلمرو سه کشور، اقامه دعوا و طرح شکایت در محاکم خارجی علیه گروهک‌های تروریستی و حامیان آنها، شناسایی رهبران و عناصر اصلی گروهک‌های تروریستی و قرار دادن نامشان در فهرست تروریستی سازمان ملل و تعقیب قضایی مباشران، شرکا و معاونان تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، از مهم‌ترین موارد ذکر شده در این تفاهم‌نامه است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر گردید نسبت به تشکیل کارگروه مشترک مستندسازی اقدامات تروریستی ارتکابی از سوی گروهک‌های تروریستی در سه کشور، امکان سنجی تشکیل دادگاه مشترک رسیدگی به جنایات ارتکابی گروهک‌های تروریستی برابر با قوانین سه کشور و تبادل اسناد و اطلاعات مربوط به جنایت تروریستی فرودگاه بین‌المللی بغداد که منجر به شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان شد و تعقیب قضایی عاملان این جنایت، اقدام عاجل از سوی اعضای این کمیته به عمل آید.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • نخستین حضور ایران در نشست وزیران علوم سازمان شانگهای
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود