Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@11:19:11 GMT

شنیدن نغمه‌های ایرانی با بزرگان موسیقی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۶۹۷۵۴

شنیدن نغمه‌های ایرانی با بزرگان موسیقی

این روزها زندگی مردم ما سراسرالتهاب، تنش واسترس است ومتأسفانه رسانه‌هایی چون تلویزیون وحتی شبکه‌های ماهواره‌ای به این موضوع توجهی ندارند و تمرکز خود را بر موضوعات سیاسی گذاشته‌اند. به‌همین دلیل نمی‌توان از رسانه‌ها این انتظار را داشت که به‌حال روحی و آرامش مردم فکر کنند تا استرس و تنش را ازافکار و روح مردم دور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس پیشنهاد من به مردم عزیز دراین دوران سخت، شنیدن موسیقی‌های بی‌کلام با تمی آرام است؛ موسیقی‌هایی ازنوع تک‌سازی یا چند‌سازی با تأکید بر حذف کلام ازموسیقی است. خوب است که مخاطبان به سوی موسیقی‌های بی‌کلام با ریتم‌های آرامبخش سوق داده شوند، این نوع موسیقی‌ها انسان را به تأمل و تفکردعوت می‌کند. دعوت به آرامش تا کمی سرعت بی‌محابای زندگی کاهش پیدا کند و انرژی‌های منفی از ما دور شود. براین اساس موسیقی پیشنهادی من دراین زمینه شنیدن آلبوم «سه نوازی در دستگاه ماهور و سه گاه» است که از سوی انتشارات ماهور منتشر شده، اثری به هنرنمایی بزرگان موسیقی ایران، فرامرز پایور(نوازنده سنتور)، هوشنگ ظریف (نوازنده تار) و محمد اسماعیلی (نوازنده تنبک) .این آلبوم شامل قطعاتی با رویکرد گفت‌و‌گوی موسیقایی میان تار و سنتور و تنبک است. گفت‌و‌گویی که به زیبایی روایت می‌شود و برای همه مخاطبان قابل درک است. قطعاتی ساخته‌های استاد پایور که با تار و تنبک همراه شده است. همانطور که اشاره کردم این آلبوم براساس موسیقی دستگاهی ساخته شده و شامل شش قطعه بر اساس دستگاه‌های سه گاه و ماهور است. «مقدمه ماهور»، «چهار مضراب» و «رِنگ ماهور» سه قطعه رِنگ ماهور بوده و« مقدمه سه گاه»، «چهار مضراب مخالف» و رِنگ سه گاه سه قطعه دستگاه سه گاه بوده است و در کنار آن ذوق و قریحه استادان هوشنگ ظریف و فرامرز پایور و تکنوازی‌هایی که در گوشه‌های سه گاه و ماهور نواخته‌اند به زیبایی نمایان است. پیشنهاد من به عزیزان این است بخش دستگاه ماهور را ابتدای صبح گوش بدهند که بسیار مناسب و نشاط آور است و شنیدن بخش دستگاه سه گاه را در عصر پیشنهاد می‌کنم که حال و هوای بسیار آرام و دل انگیز ایجاد می‌کند.آثار استاد پایور از شاکله بسیار قدرتمند و مستحکم موسیقی ایرانی است ونوع جمله ‌بندی‌ها بسیار روان و ملیح است و به مرور گوش دادن به آن به انسان آرامش می‌رساند.

 سه نوازی در دستگاه ماهور و سه گاه
سال انتشار: 1386
سنتور: فرامرز پایور
تار: هوشنگ ظریف
تنبک: محمد اسماعیلی‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سه گاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۶۹۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای کنسرت پایتخت آماده‌ام/ قصه همکاری با مهیار علیزاده

وصال علوی خواننده و مدرس موسیقی ایرانی که از ۱۳۸۲ فعالیت‌های موسیقایی خود را در حوزه خوانندگی آغاز کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های هنری خود بیان کرد: من سالها بود که در حوزه خوانندگی موسیقی کلاسیک ایرانی فعالیت می‌کردم، اما از سال ۱۳۹۴ وارد فضای جدیدی در موسیقی شدم که در حوزه موسیقی تلفیقی است. به عبارتی کارهایم رنگ و بوی موسیقی ایرانی دارند اما در تنظیم و ساختار به موسیقی کلاسیک غربی یا موسیقی «الکتروآمبیانت» گرایش پیدا کرده‌اند.

وی افزود: در این چارچوب طی سال‌های اخیر کارهای متعددی از من پیش روی مخاطبان قرار گرفته که از جمله آنها می‌توان به تک‌آهنگ‌های «یکسره بر باد»، «ناگریز»، «قاصدگ»، «به یادش» و «تنها» اشاره کرد که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی شنوندگان مواجه شدند. مسیری که من را متقاعد کرد تا بتوانم به واسطه با همکاری دوستان هنرمندم فضاهای جدیدی در عرصه خوانندگی را تجربه کنم.

این خواننده موسیقی ایرانی در تشریح فعالیت‌های جدید خود گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که با آغاز سال جاری در آن حضور پیدا کردم پروژه موسیقایی نمایشی «و تو هم برنگشتی» به کارگردانی و آهنگسازی مهیار علیزاده است که برایم تجربه ارزشمندی به حساب می‌آید. به هر حال همکاری در پروژه‌ای که مهیار علیزاده آهنگساز و کارگردان آن است و همچنین حضور در کنار استاد محمد شمس لنگرودی و بازیگران شاخص عرصه تئاتر زیست هنری متفاوتی محسوب می‌شود که هرگز آن را فراموش نخواهم کرد.

علوی ادامه داد: آشنایی من با مهیار علیزاده به سال‌های ۹۲ و ۹۳ بازمی‌گردد، آن هنگام که انتشار آلبوم «حریق خزان» این هنرمند به خوانندگی علیرضا قربانی، او را برای من تبدیل به شخصیتی در حوزه موسیقی کرد که به شدت موسیقی ایرانی را دوست داشته و تصمیم دارد تا آن را با حال و هوایی متفاوت به مخاطب ارایه دهد. مسیری که برایم بسیار جذاب بود و خوشبختانه منجر به این شد تا از پس گرفتاری‌ها و مشغله‌هایی که مهیار و بنده در حوزه فعالیت‌های شخصی‌مان داشتیم بالاخره در پروژه «و تو هم برنگشتی» همراه او باشم.

وی درباره نحوه همکاری خود در این پروژه موسیقایی نمایشی اظهار کرد: آنچه از من در این پروژه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد خوانش ۲ قطعه «تنها» و «به یادش» روی صحنه در حال و هوایی متفاوت است که برایم به نوعی یک تجربه بازیگری هم محسوب می‌شود. مسیری که خوشبختانه به واسطه طراحی متفاوت مهیار علیزاده روی صحنه در تلفیق تئاتر و موسیقی، حضور استاد شمس لنگرودی و البته هنرنمایی جمعی از بهترین‌های تئاتر روی صحنه توانسته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود. البته در این میان آرش الیگودرزی دیگر دوست هنرمندم نیز در پروژه به عنوان خواننده و بازیگر حضور دارد که توانسته شرایط متفاوتی را برای محتوای این پروژه رقم بزند.

این هنرمند برگزیده رویدادها و جشنواره‌های مختلف موسیقی کشور گفت: استاد شمس لنگرودی در زندگی من خیلی جای جذابی دارد، این درحالی است که همراهی با مهیار علیزاده و هم‌نشینی با گروه درجه یکی از هنرمندان و عوامل اجرایی برایم شب‌های متفاوتی را رقم زده که امیدوارم این هم‌دلی و همراهی ادامه داشته باشد و بتوانم تجربه‌های ارزشمند دیگری را در این پروژه کسب کنم.

علوی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فعالیت‌های جدیدش در عرصه موسیقی هم توضیح داد: طی ماه های گذشته مجموعه کنسرت هایی را در شیراز برگزار کردم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان مواجه شد. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا برای برگزاری کنسرت های تهران اقدام کنیم که خوشبختانه مراحل مقدماتی کار از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده و امیدوارم تا در اواخر اردیبهشت فصل تازه کنسرت های تهران را شروع کنیم. البته تعدادی تک آهنگ جدید هم برای انتشار اماده کرده ام که به زودی درباره آنها اطلاع رسانی می شود.

پروژه نمایشی موسیقایی «وتوهم برنگشتی» به نویسندگی ساغر رجبی، کارگردانی و آهنگساز مهیار علیزاده و بازی محمد شمس لنگرودی، امیرحسین فتحی، فرزین محدث، یلدا عباسی، ساغر رجبی، مریم مشهور و آرش الیگودرزی (خواننده – بازیگر)، وصال علوی (خواننده – بازیگر) ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه ملک تهران روی صحنه می رود.

فرزین محدث بازیگردان و مشاور کارگردان، محمدرضا مقدسیان مشاور پروژه، رها جهانشاهی مجری طرح و مدیر تولید، فاطمه تقوی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مرتضی فربد طراح صحنه، علی کوزه‌گر طراح نور، شقایق محمودی طراح لباس، کاوه عابدین صداگذار، علیرضا لاجورد، سعید شجاعی، علیرضا ترابی (ساخت تیزر، عکاسی و گرافیک)، نوید آغاز مدیر تبلیغات دیگر عوامل اجرایی پروژه نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» را تشکیل می‌دهند.

برای شنیدن قطعه «تنها» اینجا و برای شنیدن قطعه «به یادش» اینجا به خوانندگی وصال علوی را کلیک کنید.

کد خبر 6079585 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • برای کنسرت پایتخت آماده‌ام/ قصه همکاری با مهیار علیزاده
  • ببینید | گریه‌های ماهور الوند از دیدن سکانسی عاشقانه با بازی زانیار خسروی
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • این مرد چگونه در موسیقی ایران رنسانس ایجاد کرد؟
  • چرا پای آهنگ «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟
  • با شنیدن نامش هم می‌لرزند، بیشتر از دیدن موشک ایرانی! + فیلم
  • روایت جواد قارایی از شنیدن غرش موشک‌های ایرانی
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به باشگاه‌های خارجی فوتبال باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینتر میلان باز شد؟