Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:28:27 GMT

نقش ویژه خانواده در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه مفید

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۰۵۷۷

نقش ویژه خانواده در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه مفید

ایسنا/لرستان نماینده ولی‌ فقیه در لرستان گفت: باید با پژوهش و استفاده از تجربیات موفق گذشته، در قالب یک کمیته تخصصی، دلایل این موضوع را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی در جلسه شورای فرهنگ عمومی لرستان با تأکید بر نقش ویژه کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی در غنابخشی به مصوبات این شورا، اظهار کرد: مطالعه از شاخصه‌های توسعه است که متأسفانه هم در کشور و هم در استان با کم‌میلی و بی‌میلی عمومی روبرو است و باید با پژوهش و استفاده از تجربیات موفق گذشته، در قالب یک کمیته تخصصی، دلایل این موضوع را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مصوبات این شورا به‌مثابه یک سند بالادستی است که باید توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و همچنین افکار عمومی به شکل ویژه اجرایی شود.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با تأکید بر نقش ویژه خانواده در نهادینه شدن فرهنگ مطالعه مفید، اضافه کرد: نهاد خانواده، نظام آموزشی، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت و رسانه‌ها، ناشران و مؤلفان مهمترین زیرساخت‌های افزایش سرانه مطالعه هستند و برنامه‌ریزی‌های این حوزه باید بر پایه نهاد خانواده بنا شود.

شاهرخی در پایان با اشاره به لزوم تقویت و تجهیز کتابخانه‌های مدارس، تصریح کرد: علاوه بر کتاب‌های درسی، منابع مفید مطالعاتی نیز باید به دانش‌آموزان معرفی و ارائه شود.

وی همچنین، ۲۲ فروردین در دیدار رؤسای نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان که در خرم‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه تحول را باید در درون دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش رقم می‌خورد، اظهار کرد: چنانچه نتوانیم تحول را از درون دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برای کشور رقم بزنیم رسیدن به اقتدار و پیشرفت در امور فرهنگی و اقتصادی بسیار مشکل است در همین راستا نیازمند تربیت انسان‌های صبور، مجاهد و متعهد در دانشگاه‌ها هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: دانشگاه باید محلی برای عمل به ارزش‌های اسلامی باشد و به‌گونه‌ای باشد که خروجی دانشگاه‌ها تربیت جوان انقلابی، پای کار، معنویت‌گرا، اخلاق‌مدار و عدالت‌خواه باشد، که این امر مستلزم همدلی و همکاری روحانیت و اساتید در دانشگاه‌ها است.

شاهرخی بیان کرد: مسئولان دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها باید پیوند محکمی بین اساتید و دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه برقرار کنند زیرا اهداف دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با کمک اساتیدی که با دانشجویان بیشتر در ارتباط هستند به‌طور ویژه‌تری به دانشجویان منعکس می‌شود.

وی ادامه داد: در لرستان چالش‌هایی همچون بی‌توجهی به شایسته‌سالاری، تبعیض در جذب نیرو با نگاه فامیلی و طایفه‌ای و همچنین عدم به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در برخی پست‌های اداری در مدت سه دهه پس از جنگ تحمیلی وجود دارد که نیاز است این چالش‌ها و موضوعاتی که جوانان و خانواده‌ها را رنج می‌دهد در دانشگاه‌های استان به گفتمان تبدیل شود.

شاهرخی با بیان اینکه متأسفانه برخی تخریب‌ها و مشکلات ایجاد شده در استان به‌دلیل عدم انجام وظیفه و برخورد به‌موقع دستگاه‌های نظارتی، قضایی و امنیتی با برخی رویدادهای تلخ است، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی هم در استان و هم در کشور نباید اجازه بدهیم کاستی‌های گذشته تکرار شود که چند سال آینده بگویند مسئولان استان کجا بودند که کارخانه‌ها تعطیل شدند و رویداد تلخ فرهنگی اتفاق افتاد، کمااینکه جلوگیری از چنین رویدادهای تلخی مستلزم این است که مسئولان نظارتی، قضایی و امنیتی استان به موقع به وظیفه خودشان عمل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی انقلاب اسلامی جنگ تحميلي شوراي فرهنگ عمومي مقام معظم رهبری سرانه مطالعه کتاب استانی سیاسی جنگ تحمیلی لرستان انقلاب اسلامی شورای فرهنگ عمومی استانی فرهنگی و هنری رهبری در دانشگاه دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۰۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است

مرتضی موصلی در آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های کمیته امداد، توسعه انفاق و نیکوکاری و گسترش سنت‌های حسنه اسلامی است، گفت: یکی از بزرگترین برجستگی‌های استان فارس، نیکوکار بودن مردم استان و بی‌تفاوت نبودن نسبت به حال یکدیگر است و ما باید زمینه هم‌افزایی مردم و خیرین در این راه را فراهم کنیم.

او یکی از اهداف کمیته امداد در سال جاری را حرکت جمعی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری به ویژه در راستای شعار سال عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های ما در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

موصلی با بیان اینکه شناسایی و معرفی الگو‌های موفق در میان خیرین، یکی از کار‌هایی است که می‌تواند در زمینه ترویج کمک به نیازمندان موثر باشد، گفت: به‌عنوان مثال مجموعه‌ای را می‌شناسیم که بیش از ۴۰۰ مسکن را برای خانواده‌های نیازمند در دست احداث دارند، برخی موسسات از ظرفیت‌های خیرین استان فارسی خارج از کشور استفاده می‌کنند و بعضی دیگر هم در عرصه بین‌المللی فعالیت دارند که ما در تلاش هستیم تا از این الگو‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس با تاکید بر اینکه نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی، انقلابی و حاکمیتی است، گفت: کمیته امداد امام راحل بیش از چهار دهه است که در عرصه خدمتگزاری و فراهم کردن زمینه خدمت شایسته به خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند تلاش می‌کند و هدف اصلی کمیته بر توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه‌های مختلفِ اقتصادی، فکری، فرهنگی و اجتماعی است.

موصلی در پایان به محور‌های پیشنهادی خود در جهت هم‌افزایی ظرفیت‌ها پرداخت و گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، توسعه کارکرد‌های کارآفرینی، احداث و یا خرید مسکن نیازمندان به خصوص با بهره‌گیری از ظرفیت نهضت ملی مسکن، کمک به تامین جهیزیه و تسهیل ازدواج، کمک به درمان بیماران صعب العلاج و زمین گیر، فراهم کردن زمینه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه و هم‌افزایی در تامین منابع قرض الحسنه، از جمله مهمترین مسائلی هستند که آنها را در کمیته امداد دنبال می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است