Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@19:41:41 GMT

مهمترین چالش‌های پیش روی شهرسازی ایران چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۱۲۳۷

مهمترین چالش‌های پیش روی شهرسازی ایران چیست؟

شهرسازی ایران در دهه‌های گذشته به واسطه نداشتن برنامه مدونی برای ایجاد هماهنگی میان ساختارهای کالبدی با تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، با چالش‌هایی مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر ایرانی یا به نوعی ایرانشهر از جمله موضوعاتی است که همواره دغدغه بسیاری از اندیشمندان بوده است. ایران در حوزه شهرنشینی و تمدن قدمت بسیار طولانی دارد و روند شهرنشینی طی سالیان اخیر در کشور ما رو به افزایش است، به نوعی که بیش از دو سوم جمعیت ایران را ساکنان شهرها تشکیل می‌دهد اما شهرسازی در ایران با چالش‌های زیادی روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه گفت‌وگویی با «حامد اخگر»، دکترای شهرسازی داشته‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

تعریف شهر در مبانی شهرسازی ایران چیست؟

تعریف شهر در منابع حقوقی یا غیرحقوقی بسیار متفاوت است، در جایی شهر را بر اساس جمعیت تعریف کرده‌اند و در جای دیگر بر اساس مشاغل و یا موارد این چنین. این تفاوت در تعاریف موجب سردرگمی در تبیین هدف و مفهوم شهر و شهرنشینی می‌شود. کامروا در کتاب خود اشاره‌ای به این موضوع دارد و سعی می‌کند با تبیین نظریات به این موضوع بپردازد. وی تاکید دارد با شکل گیری رویکرد مدرنیسم در شهرسازی در آغاز دهه چهل شکل و شمایل شهرها به طور روزافزون تغییر می‌کند. این موضوع پیچیدگی‌ها و تفکرات غرب گرایی را در کشور تقویت کرد. بعد از انقلاب ادامه این رویکردها و همچنین عدم تبیین دستگاه متولی در حوزه شهر و شهرسازی و معماری موجب شد که این تفاوت در معنا و شکل‌گیری و تبیین سیما و منظر مختلف، متفاوت با هویت ایرانی و اسلامی، در شهر نمود ویژه‌ای پیدا کند. متأسفانه در سالیان اخیر عدم تحقق این موضوع منجر به سردرگمی‌های فضایی و مکانی بسیاری در شهر و از هم گسیختگی معنی و معانی شهر شده است.

ایجاد شهرهای جدید چه معضلاتی در پی داشته است؟

شروع ساخت شهرهای جدید وارد پایه و سطح دیگری از معضلات شهری و شهرنشینی شد. شهرهای قدیمی به ارث رسیده از گذشته دور و نزدیک و روستاهای کهن که شبانه به شهر تبدیل می‌شدند، برخی مفاهیم استوار و ریشه‌دار را با خود به همراه داشتند اما شهرهای جدید از این موهبت نیز برخوردار نبودند. موضوع عدم تناسب و تبیین معنی در فضا، کالبد و مکان در این شهرها به شدت به چشم می‌خورد و به سختی می‌توان به این فضاها شهر گفت. این مکان‌ها بیشتر فضایی برای استراحت انسان‌ها بدون حضور و ارتقای فرهنگی و یا هویتی افراد هستند. چالش دیگر در این حوزه ارتباط مؤثر میان انسان و محیط است؛ در شهر تاریخی مثل اصفهان زمانی که در خیابان چهارباغ قدم می‌زنیم، از گذشته دور تا به امروز به شدت می‌توان ارتباط انسان و محیط را در فضای مدرن و در فضای سنتی مشاهده کرد؛ از طرفی وجود بازار و تلقی حرکت، در طرف دیگر وجود خیابان و تلقی مدرنیسم و در کنار همه اینها، حضور درختان در کنار عناصر قبل و تحقق امر پیاده راه و پیاده روی، ارتباط متقابل انسان و محیط را افزایش داده است، اما رواج تفکرات شهرسازی جدید در ساخت شهرهای جدید، معضلات جدی را برای شهرهای ما ایجاد کرده است در حالی که در ایران بسیاری از مکاتب شهرسازی مانند مکتب شهرسازی اصفهان، مکتب شهرسازی شیراز و یا مکتب شهرسازی تهران به عنوان نظریه‌های اساسی و اصلی که دارای اصول و ساختارهای شهرسازی و معماری هستند، مورد توجه بوده‌اند.

مهمترین چالش پیش روی شهرسازی ایران چیست؟

عدم خودباوری در حوزه شهرسازی و تاکید بر استفاده بیشتر از متون غربی موجب شده تا شهرسازی در ایران با عدم نظریه پردازی و یا کمبود نظریه پردازی روبه‌رو شود و این را می‌توان به عنوان یک چالش اساسی در حوزه شهرسازی ایران در قرن بیست و یکم مطرح کرد، به نوعی که شهرها با ترجمان تفکرات و نظریات غربی در حال شکل‌گیری هستند و بسیاری از المان‌ها و یا نمادهایی که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله کلانشهر اصفهان به چشم می‌خورد، هیچ تطابقی با مفهوم و معنای شهرسازی ایرانی و اسلامی ندارد. بسیاری از ساختارها و الگوهای معماری و شهرسازی، هیچ گونه ارتباط معنایی و مفهومی با الگوها و نظریه‌های ایرانی اسلامی ندارد لذا نهضت ترجمه غربی نه تنها ما را از نظریه پردازی دور کرده بلکه اعتماد به نفس برای ایجاد نظریه‌های جدید و نظریه نویسی را از میان برده است.

مدیریت شهرهای ما با چه چالش هایی در قرن بیست و یکم مواجه است؟

شهرهای ما در زمینه مدیریت شهری و تحقق شهر هوشمند و شهر یکپارچه دچار چالش‌هایی است. شهرهای ما در عرصه مدیریت، نیازمند متخصص و کارشناسان با تجربه، جوان، متعهد، متخصص در حوزه شهرسازی است و نبود تفکر در این حوزه و نگاه عمدتاً سیاسی، نه تنها شهرها را در برابر مشکلات مقاوم‌تر نکرده بلکه هر بار به بحران‌ها، مسائل و مشکلات زیادی در شهرها دامن زده است. امروز یک مدیر در خصوص تراموا و مونوریل صحبت می‌کند و مدیر دیگر تراموا و مونوریل را یک نقص آشکار در شهر می‌داند. این موضوع نشأت گرفته از توجه نداشتن به ساختار و زیرساخت‌های شهرها است و نگاه سیاسی و طبقه‌ای به موضوع شهر موجب شده تفاوت طبقاتی در شهرها بالاخص در شهرهای بزرگ بسیار زیاد به چشم بیاید.

به علاوه الگوهای طبقه بندی مبتنی بر تفکرات اقتصادی در شهر افزایش چشمگیری پیدا کرده و مدیریت شهری در ساختار شهرسازی نیز به این الگوهای طبقاتی دامن زده است و این یک چالش اساسی در شهرها و شهرسازی امروز ایران و بالاخص کلانشهرها است. توزیع مکانی و عادلانه فعالیت‌ها و خدمات از این تفکر تبعیت کرده و به نوعی شهر جایگاه خود را به عنوان محلی برای سکونت و آرامش از داده است. توجه نداشتن مدیریت شهری به طرح‌های فرادستی، نبود این طرح‌ها و وجود طرح‌های طولانی مدت و فرادست از دیگر چالش‌های پیش روی مدیریت شهری است. توجه نداشتن مدیران میانی به طرح‌های فرادستی به عنوان بخشی از تحقق نیافتن مدیریت واحد شهری، ناکارایی قوانین و نارسایی آنها و تعدد ارگان‌ها و نهادها در حوزه شهر از دیگر چالش‌های پیش رو است.

گفت و گو از بهناز عرب زاده خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایران

کد خبر 486575

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر سازی شهر شهرهای جدید مدیریت شهری طرح شهری شهر اسلامی جمعیت فضاهای شهری محیط شهری مناسب سازی محیط شهر چالش هاي شهرنشيني مديريت يكپارچه شهري شهرنشینی شهرنشینان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرسازی ایران شهرهای جدید مدیریت شهری حوزه شهر شهرهای ما طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۱۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی استان سمنان در سفر رییس جمهور

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد حسینی طباطبایی با اشاره به دور دوم سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور و اعضای هیات دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی به استان سمنان گفت: همزمان با حضور رییس جمهور در استان، ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: در واحدهای آماده افتتاح، ۳۷۶ واحد در قالب انبوه‌ساز، ۳۹۲ واحد در بافت فرسوده، ۷۷۱ واحد خودمالک(خودساز) و ۵۱۹ واحد مسکن روستایی قرار دارند.

سفر دولت و برنامه‌های حوزه مسکن در سمنان و شاهرود

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان تاکید کرد: در آیینی باشکوه و با حضور مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در شهرستان شاهرود، قرارداد واگذاری یکهزار و ۱۵۸ قطعه زمین به متقاضیان اهدا می‌شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهرستان سمنان، عملیات اجرایی آماده‌سازی ۳۰۰ هکتار از اراضی نهضت ملی مسکن استان در شهرک ۲۰۵ هکتاری سمنان آغاز می‌شود.

به گفته وی، بازدید از پروژه آزادراه حرم تا حرم(حدفاصل گرمسار- لاسجرد) و پروژه‌های نهضت ملی مسکن سمنان، از دیگر برنامه‌های سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به استان در قالب دومین سفر دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از طرح‌های حوزه راه در سفر دولت، تاکید کرد: همزمان با سفر رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت در استان سمنان، باند دوم محور سرخه - سمنان به طول ۱۲ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

برپایی مرکز ارتباطات مردمی وزارت راه و شهرسازی در سمنان

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: مرکز ارتباطات مردمی وزارت راه و شهرسازی همزمان با دور دوم سفر هیات دولت به استان با حضور مدیران ستادی، معاونان وزیر و کارشناسان حوزه راه و شهرسازی استان در سمنان تشکیل می‌شود.

وی افزود: ستاد ارتباطات مردمی وزارت راه و شهرسازی به‌منظور پاسخگویی به سوالات شهروندان در حوزه نهضت ملی مسکن و حمل و نقل با حضور مدیران ستادی، معاونان وزیر و کارشناسان حوزه راه و شهرسازی در شهرستان سمنان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: مرکز ارتباطات مردمی وزارت راه و شهرسازی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این هفته از ساعت هشت لغایت ۲۰ آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان می‌باشد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان، مکان مرکز ارتباطات مردمی وزارت راه و شهرسازی در سالن ورزشی شهید صحافی واقع در خیابان ۲۰ متری وحدت سمنان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • افتتاح ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی استان سمنان در سفر رییس جمهور
  • شعار سال چگونه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق می‌شود؟
  • مرزبندی محدودکننده شهری علی رغم افزایش جمعیت کلانشهر ها
  • نقشه حریم گسل های تمامی شهرها تا پایان امسال به اتمام می رسد
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها
  • هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • فرونشست ها در برخی از شهرها به بستر سخت زمین رسیده است
  • تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه است
  • تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
  • دولت سیزدهم وارث مسکن مهر دولت نهم