یکی از اتفاقاتی که این روزها در جامعه شاهد آن هستیم اشتراک تصاویر بیش از حد کودکان و نوزادان در فضای مجازی است. این موضوع باعث شده است که کارشناسان فضای مجازی و روانشناسان به بررسی چرایی این رفتار والدین بپردازند. خبرگزاری میزان _ روزنامه جام جم نوشت: هنوز بچه به دنیا نیامده، برایش در اینستاگرام صفحهای باز میکنند، تو را هم که در این شبکه مجازی با آنها آشنا شدهای، دعوت میکنند صفحه بچه به دنیا نیامده را دنبال کنی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماجرا از همینجا جالب و در بیشتر اوقات حوصله سر بر میشود. بچه هنوز به دنیا نیامده، اما هر روز بخشی از سیسمونی او در این صفحه بارگذاری میشود و باید آن را لایک کنی. بعد نوبت به عکسهایی که
مادر و پدر در آتلیه گرفتهاند، میرسد که بچه در درون مادر دارد بزرگ میشود و والدین چقدر خوشحالند که او در راه است و برای دیدنش ثانیهشماری میکنند. شگفتزده میشوی از اینهمه ابراز وجود و دست و پا زدن برای نشان دادن هر لحظه از زندگی خودشان و بچهای که هنوز بهدنیا نیامده است. بچهدار شدن و تبدیل به والد شدن حس بسیار خوبی است، شادیاش بینظیر است و عمیق. اما قبول کنیم این حس فقط متعلق به والدین است و نمیتوان انتظار داشت بقیه هم پا به پای آنها بیایند و همانقدر ذوق کنند. شاید برای همین است که به مرور و بعد از چند روز، بدون اینکه به والدین و بهخصوص مادرها بگوییم و واکنش نشان دهیم در ذهن خودمان قضاوتشان میکنیم و میگوییم: «ای بابا چقدر حوصله دارند اینها! پرنس یا پرنسس که نمیخواهی به دنیا بیاوری، ول کن و.» بعد که بچه به دنیا میآید همه زندگیاش که در آن روزها و ماهها حتما خصوصی و شخصی است، در این صفحه به اشتراک گذاشته میشود و بچه بزرگ شده و به خودش میآید و میبیندای بابا همه زندگیاش را که او هیچ ربطی هم به چگونگیاش نداشته، خیلیها دیدهاند؛ مردمانی که هیچ ارتباط عاطفی و نزدیکی با او ندارند و در یک کلمه غریبهاند. او بزرگ شده و راستش را بخواهید ما نمیدانیم او مقابل این کار انجام شده و اتفاق افتاده چه واکنشی نشان خواهد داد و این عکسها دنیا و سرنوشت او را چگونه دستخوش تغییر خواهند کرد. جا ماندن از خوشی عمیق محمدصادق باطنی، فعال رسانه و کارشناس دنیای مجازی و شبکههای اجتماعی که در حوزه کودک و نوجوان هم تحقیقات زیادی انجام داده درباره چرایی این رفتار والدین میگوید: دنیا چند سالی است به سمت جامعه نمایشی حرکت میکند. مردم تمایل پیدا کردهاند زندگیشان را در معرض نمایش قرار دهند. شاید بتوان آن را یکجور خودنمایی دانست. اریک فروم، روانشناس و جامعهشناس در کتاب بودن یا داشتن به نکته خوبی اشاره میکند. او میگوید: آدمها در مسیر مدرنیته از بودن به سمت داشتن حرکت کرده و میکنند. در قدیم مردم از لحظه حال و آنچه در حال اتفاق افتادن بود، آگاه میشدند و آن را درک میکردند و لذت و خوشی را لمس کرده و آن را در ذهن و قلبشان ثبت میکردند، اما به مرور به سمت داشتن رفتند. دیگر به اقناع درونی کمتر فکر میکنند، مثلا لب دریا میروند و بهجای استفاده از فضای دریا و ساحل، مرتب از خودشان عکس و سلفی میگیرند، آن را با دیگران به اشتراک میگذارند تا به دیگران ثابت کنند به آنها خوش میگذرد و به جای لذت بردن از داشتههای خود، آنها را محلی برای فخرفروشی و اثبات به دیگران قرار میدهند. درگذشته، پدر و مادرها از والد بودن لذت میبردند. آنها وقت خود را کنار فرزندان خود سپری میکردند و خشنود میشدند و عمیقا لذت میبردند و رضایتی دو طرفه شکل میگرفت. اما الان بیشتر پدر و مادرها بهجای حضور واقعی در کنار فرزندان، مدام از آنها عکس و فیلم میگیرند و در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند تا به واسطه فرزندان به دیگران بگویند ما چه داشتههایی داریم. زندگی نمایشی باطنی میگوید: والدین بهخصوص مادرها که وقت بیشتری دارند بهجای حضور موثر و کاربردی و عاطفی در کنار فرزندان بیشتر انرژی خود را به چگونگی حضور در شبکههای اجتماعی صرف کرده و دختربچه را آرایش میکنند و لباسهای مختلف میپوشانند و هر روز مدل موی پسربچهها را جوری آرایش میکنند تا بیشتر جلب توجه کنند. در این شرایط که والدین همه حواسشان به تعداد لایکی است که تصویر فرزندشان در شبکههای اجتماعی میگیرد، دیگر جایی برای خود واقعی بچه و توجه عمیق به او نمیماند. این والدین شاید نسل همان والدینی هستند که در دهههای گذشته که دسترسیها محدود بود و مثل الان شبکههای اجتماعی در دسترس نبود، عکس فرزندان خود را به مناسبتهای مختلف در روزنامهها و مجلات منتشر میکردند یا در جمعهای فامیلی به طریق مختلف پز آنها را میدادند بدون اینکه متوجه باشند این رفتارها در بزرگسالی باعث آسیبهای روانی به فرزندان آنها میشود. پدر و مادر، شما متهم هستید باطنی میگوید: کودکی که از همان سن کم به تاییدطلبی عادت میکند و این تایید را از آدمهای مجازی دریافت میکند در بزرگسالی که گرفتن تایید شرایطش فرق میکند و سختتر میشود برای اقناع همان بخشی که در شکلگرفتنش دخل و تصرفی نداشته، دست به کارهایی میزند که باعث آسیبهای جدی به شخصیت او میشود. بچهها در دنیای مجازی جزو مخاطبان آسیبپذیرند. آنها قدرتی ندارند جلوی پدر و مادر را بگیرند و اجازه ندهند زندگی آنها را لحظه به لحظه منتشر کنند. این پدر و مادران هستند که به فرزند خود به چشم یک کالا نگاه میکنند و اصلا متوجه نیستند با این کار خود چگونه آینده فرزند را به تباهی میکشند. آنها فرزند را به دیده شدن عادت میدهند. او تقصیری ندارد، اما عادت کرده دیده شود و لایک بگیرد. وقتی بزرگ میشود دیگر با لباس و آرایش صورت و مو نمیتواند این لایک را بگیرد و با ترفندهای مختلف سعی میکند به شاخ مجازی تبدیل شود که در این مسیر بیشتر مواقع اتفاقات بدی برایش رخ میدهد. دنیای واقعی را از بچهها دریغ نکنیم آسیه اناری، روانشناس بالینی کودکان درباره استفاده از ارتباطات مجازی و ویدئوکالهایی که بچهها به صورت مدام به واسطه والدین با اطرافیان خود انجام میدهند و تاثیر این ارتباطات بر رشد شخصی و اجتماعی بچهها میگوید: ما نمیتوانیم بچهها را از دنیای ارتباطهای مدرن و جدید دور کنیم. دنیای امروزی و آینده بر اساس همین ارتباطات شکل میگیرد. اما برای جلوگیری از انزوای کودکان و دوری آنها از خانواده، فامیل و دوستان، به پدر و مادرها پیشنهاد میکنیم در کنار استفاده از ابزار مدرن ارتباطی، روابط و رفت وآمدهای سنتی را هم حفظ کنند. الان با توجه به شرایط کرونا نباید رفت و آمدها ودورهمیها در خانهها برگزار شود، اما میتوان هفتهای، دو هفته یکبار دوستان و فامیل را در فضای باز دید و اجازه داد بچهها حضور در کنار آدمهای واقعی را هم تجربه کنند. بهخصوص خانوادههایی که تکفرزند دارند ارتباطات واقعی بیشتری باید با دیگران داشته باشند تا فرزند آنها در جمع آدمهای واقعی آزمون و خطاهای رفتاری را تجربه کند تا یاد بگیرد در جامعه چگونه باید رفتار و صحبت کند. اگر پدر و مادر، همه وقت و انرژیشان را بر ارتباطات مجازی متمرکز کنند، فرزند آنها در نوجوانی و بزرگسالی دچار انزوای شخصیتی شده و نمیتواند با افراد دیگر و جامعه ارتباط موثری برقرار کند. پس استفاده از ارتباطات مدرن و قدیمی باید در کنار هم بوده و مکمل یکدیگر باشند.
بیشتر بخوانید: کشورهای مختلف برای محفاظت از کودکان در فضای مجازی چه برنامهای دارند؟ انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود. برچسب ها: فضای مجازی روانشناسی
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: فضای مجازی
روانشناسی
شبکه های اجتماعی
دنیا نیامده
فضای مجازی
پدر و مادر
مادر ها
بچه ها
آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از حجاب وجود ندارد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مرتضی آقاتهرانی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: از ۷۵ سال پیش تاکنون که صهیونیستها بخشی از خاورمیانه را گرفته و ادعا کردند که بیشتر از این نیز حقشان هستند، هر بار که اعراب با هم یکی شدند و در مقابل اسرائیل ایستادند، معمولاً صهیونیستها شکست میخوردند.
وی ادامه داد: عملیات وعده صادق اقتدار مسلمانها را نشان داد و افتخاری است که باعث خوشنودی اهل ایمان میشود. از نیروهای مسلح و همه کسانی که در این راستا تلاش کردند، سپاسگزاریم و به روح سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار زاهدی درود میفرستیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جهاد تبیین نباید دست کم گرفته شود و به لطف الهی در فضای مجازی و صدا و سیما روی برنامه «وعده صادق» کار شد و این حرکت قابل تقدیر است. بنابراین این مهم بود که چنین پاسخ کوبنده ای در دنیا مطرح شود. تبلیغ تأثیر زیادی دارد و ائمه جمعه باید فعالیت کنند تا مردم بیشتر در جریان این موضوع قرار بگیرند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صهیونیستها کاری نمیتوانند بکنند، اگر مرد هستند حمله کنند و بیایند درگیر شوند. خودشان هم میدانند که آمریکا با حدود ۶۰ کشور در جنگ تحمیلی با ایران جنگید، اما شکست خوردند.
وی ادامه داد: صهیونیستها نامرد هستند، چرا که بچههای مدرسهای را بمباران میکنند و به بیمارستانها حملهور میشوند. به آنها میگویم که اگر مرد هستید، بیایید با رزمندهها بجنگید اما میدانم که نمیتوانند.
آقاتهرانی در ادامه با اشاره به اینکه درباره لایحه عفاف و حجاب گزارش تهیه و در صحن مجلس هم مطرح شد، اظهار کرد: باید ۳۲ دستگاه نسبت به این مسأله ورود کنند، اما متأسفانه فقط ۲ دستگاه ورود کردند که وزارت کشور و فراجا بود. اکنون هم فراجا پای کار است و همه دستگاهها باید یاری کنند و پای کار بیایند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث عفاف و حجاب یک جنبه دینی و یک جنبه قانونی دارد؛ ممکن است فردی بگوید هیچ دینی ندارم، اما کشور ما قانون دارد. این موضوع ۴۳ سال پیش در شواری انقلاب فرهنگی آمد و به هر دلیل بعضیها عمل نکردند، اما الان برای بار سوم به شورای نگهبان رفته و انشاءالله فردا بپذیرند و آخرین مرحله آن باشد.
وی تصریح کرد: البته نباید فقط فراجا وسط میدان باشد و قطعاً مجلس هم یاری میکند. عفاف و حجاب وجهه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی و شرعی و دینی دارد بنابراین هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از آن وجود ندارد. قوانین باید بازدارنده باشد، لذا ۴۰ ماده عفاف و حجاب مربوط به دستگاهها است و ۳۰ ماده شامل جرم انگاری میشود.
کد خبر 6079831
زهرا علیدادی