Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@04:47:45 GMT

پیامِ اصلی «تروریسم هسته‌ای» در نطنز چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۲۱۴۳

پیامِ اصلی «تروریسم هسته‌ای» در نطنز چه بود؟

فرارو- "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرزی اتمی کشورمان، یک روز پس از رونمایی از برخی دستاورد‌های هسته‌ای ایران که به مناسبت "روز ملی فناوری هسته ای" برگزار شده بود، از وقوع یک حادثه، در نخستین ساعاتِ بامداد روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد.

به گزارش فرارو، بلافاصله پس از این موضع گیری کمالوندی، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی، گمانه زنی‌های مختلفی در این رابطه مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور خاص، روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی از وقوع انفجاری مهیب در تاسیسات نطنز خبر داد و تاکید کرد این حادثه، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با تعلیقِ نُه ماهه رو به رو کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی نیز نظیرِ رادیو سراسری اسرائیل، شبکه ۱۳ اسرائیل و اورشلیم‌پست هم به وضوح از دست داشتنِ سازمان "موساد" در حمله تروریستی به تاسیسات نطنز خبر دادند. در این راستا، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در موضع گیری، حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز را "تروریسم هسته ای" اعلام کرد و تلویحا از دست داشتن رژیم‌صهیونیستی در این حمله خبر داد.

به گزارش فرارو، در این راستا، تاکنون دیدگاه‌های مختلفی در مورد نیات و پیام‌های حمله تروریستی رژیم‌صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای نطنز، مطرح شده است. در این رابطه، نخستین پیامِ این رویداد، تلاش هدفمند تل آویو جهتِ برهم زدن فضای تعامل و مذاکره در چهارچوب مذاکرات وین است که از تاریخ ۱۷ فروردین ماه آغاز شده و سعی دارد از طریق رایزنی‌های فشرده، زمینه را جهت احیای توافق هسته‌ای برجام، فراهم سازد. بدون تردید اولویت اصلی رژیم صهیونیستی، قطع شدن کلیه تعاملات بین المللی با ایران در حوزه مسائل مختلف و تحمیل انزوا به تهران است. رژیم صهیونیستی از ابتدا نیز قویا با انعقاد توافق برجام مخالفت داشته و سعی نموده به طرق مختلف در مسیر آن کارشکنی کند.

در این راستا، رژیم صهیونیستی با درکِ تهدید از جریان "مذاکرات وین" که با هدف احیای برجام آغاز شده، تلاش‌های گسترده‌ای را علیه کشورمان به راه انداخته که آخرین نمونه آن قبل از حمله به تاسیسات نطنز، هدف قرار دادن یک کشتی ایرانی در دریای سرخ بود. درواقع در چهارچوب این سناریو، رژیم صهیونیستی هر زمان که فضا و جوِ تعامل، پیرامون مسائل مرتبط با ایران اوج می‌گیرد، بر شدت رفتار‌ها و اقدامات تنش زای خود نیز علیه ایران می‌افزاید و به هر نحو ممکن سعی می‌کند کل معادلات را به هم بریزد.

دومین پیام حمله اخیر رژیم صهیونیستی به تاسیسات نطنز نیز در ارسال سیگنال مستقیم از سوی این رژیم به کشور‌های غربی و آمریکا بایستی تفسیر شود. از این منظر، تل آویو سعی داشته این مساله را به پایتخت‌های غربی گوشزد کند که در نظر نگرفتنِ فاکتورِ اسرائیل در هرگونه تعامل با ایران، کنشگری مستقل این رژیم را به دنیال خواهد داشت و در این چهارچوب، اساسا تل آویو هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیست و حاضر به انجامِ هرکاری است. در این چهارچوب، اسرائیل در صورت به خطر افتادنِ منافعش، امروز را به فردا جهت هرگونه اقدام ترجیح می‌دهد (در این راستا، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به تازگی و پس از حمله تروریستی به تاسیسات نطنز، صریحا به این موضوع اشاره کرده است).

با این حال، شاید بتوان مهمترین پیام حمله تروریستی اخیر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز را در تلاش‌های تل آویو جهت عادی سازی فضای تنش نظامی و حملات تروریستی علیه ایران ارزیابی کرد. در خلال این پروژه نامشروع، رژیم اسرائیل سعی دارد تنش نظامی خود با تهران را به یک مساله عادی و حتی قانونی تبدیل کند. اسرائیل بر آن است تا خود را در جبهه مخالفان جمهوری اسلامی ایران به مثابه بازیگری پیشرو معرفی کند و به همگان نشان دهد که حاضر است در این مسیر، به جای همگی آن‌ها هزینه دهد و با تهران ایجاد درگیری کند. با این حال، طرف‌های مخالف با ایران نیز بایستی به نوبه خود، در این جبهه واحد، از رژیم صهیونیستی حمایت‌های مختلفی انجام دهند و به نوعی ائتلاف غیرقانونی در این رابطه شکل دهند.

در راستای این معادله جدید، اسرائیل سعی دارد نوعی اجماع سازی تهاجمی را علیه ایران تشکیل دهد که بر اساس آن، اقدامات غیرقانونی آن علیه ایران، در زمینه‌های مختلف، با حمایت سیاسی و رسانه‌ای همراه خواهند شد و اساسا با روایت سازی‌های مختلف علیه کشورمان، تهران به مثابه بازیگری ماجراجو و در مقابل، اسرائیل به عنوان بازیگری قانونمدار معرفی می‌شود. امری که هیچ تناسبی با واقعیت‌های میدانی ندارد و صرفا در ادامه تلاش‌های سیاسی و غیرقانونی علیه کشورمان، جهت تضعیفِ جایگاه و موقعیت بین المللی آن قرار دارد.

بدون تردید برخورد هدفمند و دقیق با این توطئه، بایستی در اولویت‌های سیاست خارجی و نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. با این حال، اساسا اسرائیل در مقام یک رژیم نامشروع، در جایگاهی نیست که دست به اقدامات فراقانونی علیه کشورمان بزند. خنثی سازی این طرح نیز جز با اقدامات منطقی و هدفمندِ سیاسی و نظامی، میسر نیست. با توجه به جایگاه و موقعیت برجسته ایران در منطقه و جهان، این کشور از ظرفیت‌های فراوانی جهت خنثی سازی این توطئه شوم برخوردار است و بدون تردید غلبه بر این توطئه، سخت‌تر از خنثی سازیِ "کارزار فشار حداکثریِ" دولت ترامپ و پیروزی "راهبرد مقاومت حداکثری" ایران در برابر آن، نخواهد بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: نطنز اسرائیل تاسیسات هسته ای نطنز تاسیسات نطنز رژیم صهیونیستی حمله تروریستی علیه کشورمان علیه ایران تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۲۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی "دویچه وله" مدعی شد که ایران هفته‌ها و نه ما‌ه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد، اما این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت.

وی در این مصاحبه گفت که اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

گروسی ادامه داد: یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگر مستقل از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه که اهداف ایران نامشخص است گفت: خط مشی عمومی ایران این است که این ماده شکافت پذیر برای مقاصد پزشکی یا غیرنظامی مورد نیاز است.

این ادعاهای گروسی در حالی مطرح می شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که دکترین هسته‌ای ایران همیشه صلح آمیز بوده و هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود در این خصوص تاکید کرد: دکترین هسته‌ای ایران کاملا واضح و روشن است و اقدامات صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم. اساسا سلاح هسته‌ای در دکترین هسته‌ای ایران هیچ جایگاهی ندارد و بارها مواضع ایران در این‌باره اعلام شده است.

مدیرکل آژانس همچنین با تکرار ادعاهای خود درباره بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند. این موضوع بر گمانه زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است.

مسئله بازرسی‌ها در حالی مطرح می‌شود که آژانس 10 برابر بیشتر از دیگر کشورهای عضو "ان‌پی‌تی" بر تاسیسات ایران نظارت دارد.

پیشتر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حجم تاسیسات هسته‌ای ایران را حدود 2 درصد تاسیسات هسته‌ای سراسر جهان دانست و گفت: منطقی نیست بیش از 10 برابر دیگر کشورها، ایران تحت بازرسی قرار بگیرد.

وی در حاشیه شصت و هفتمین کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: ایران همکاری خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد. حدود 120 بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اکنون مورد پذیرش و اعتماد ایران هستند و فعالیت جدی دارند.

گروسی همچنین در این مصاحبه در واکنش به تنش‌ها بین رژیم صهیوینستی و ایران اظهار داشته که هرگونه تصور حمله به تاسیسات هسته‌ای محکوم است.

وی درباره تهدید حملات هسته‌ای گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت از تسلیحات اتمی، استفاده از این تسلیحات و دستیابی به تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

مدیرکل آژانس همچنین با بیان اینکه که آژانس همواره از گفتگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند، در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما و ایران است، زیرا چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به زودی به ایران سفر کنم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

اسلامی: روابط با آژانس در حوزه پادمان برقرار استاسلامی: دامنه فعالیت انرژی هسته‌ای ایران گسترش یافت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب‌الله
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • پیام عملیات «وعده صادق» از نگاه روزنامه مصری: «پا روی خطوط قرمز ایران نگذارید»
  • اتهام زنی واهی اسرائیل علیه ایران
  • حمله ایذایی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ به دنبال سلاح هسته ای نیستیم/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران
  • اظهارات تهدیدآمیز رئیس اسرائیل علیه ایران
  • ادعا‌های رییس اسرائیل علیه ایران
  • ترس علنی سخنگوی فارسی‌زبان رژیم صهیونیستی از ایران قدرتمند! | بیایید هر دو طرف کوتاه بیاییم! | ویدئو