Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد اسلامی روز سه‌شنبه در حاشیه آئین عملیات احداث یک‌هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در اسلامشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح اقدام ملی مسکن را برای شناسایی متقاضیان واقعی و تعیین زمین‌های مرغوبی که در بافت شهری هستند، برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: فرایندی برای شناسایی متقاضیان، تامین زمین، اخذ پروانه، هماهنگی برای تامین منابع بانکی، تشکیل پرونده و سهم آورده مردم و تسهیلات بانکی، پیش‌بینی شد که اقدامات اجرایی این طرح به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلامی با بیان اینکه تا امروز در همه شهرهای کشور طرح اقدام ملی مسکن را در سه وضعیت تعریف کردیم؛ اضافه کرد: وضعیتی که زمین در اختیار متقاضی قرار گرفته و به صورت فردی و گروهی احداث می‌کنند، نوع دوم در شهرهایی که محدودیت زمین وجود دارد، مثل محدودیت‌هایی که در شهرهای بزرگ و متوسط است و عمدتاً به صورت متجمع ساخته می‌شود و سوم در شرایطی که زمین گران‌تر است و در قالب قراردادهای مشارکتی انجام می‌دهیم و تفاهم‌هایی با دستگاه های مرتبط منعقد می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز با احداث ۵۳۰ هزار واحد از این طرح عبور کردیم و در شهرهای متعدد در مراحل مختلف اجرای این طرح هستیم؛ برخی مانند یزد، سریع‌تر شروع کردند و زودتر کار را پیش‌ بردند که در هفته قبل افتتاح شد، اما از این ماه مرتب شاهد بهره‌برداری‌هایی در این حوزه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: هر چه مردم زودتر نسبت به واریز آورده‌ها اقدام کنند و پروژه‌ها را پشتیبانی کنند، زودتر تحویل خواهد شد. برخی هم که خود در حال ساخت‌وساز هستند.

پرونده مسکن مهر در این دولت بسته می‌شود

اسلامی با بیان اینکه گام دومی که در این وزارت‌خانه برداشته شد، تکمیل طرح مسکن مهر است؛ اظهار داشت: مسکن مهر با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در دولت نهم و دهم ته‌ریزی و از سال ۹۰ و ۹۱ تحویل آن‌ها عملیاتی شد و امروز کمتر از ۳۰ هزار واحد در حال تکمیل داریم که به زودی در همین دولت تمام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بخشی هم پروژه‌هایی است که ارتباطی به راه و شهرسازی ندارد و تخلف دارند و در حال رسیدگی در مراجع قضایی هستند.

به گزارش ایرنا، امروز همزمان با چهل و دومین سالگرد افتتاح حساب ١٠٠ امام خمینی(ره)، کلنگ احداث یک‌هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی توسط وزیر راه و شهرسازی و با حضور استاندار تهران در واوان شهرستان اسلامشهر بر زمین زده شد. 

برچسب‌ها طرح اقدام ملی مسکن محمد اسلامی اسلامشهر وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح اقدام ملی مسکن محمد اسلامی اسلامشهر طرح اقدام ملی مسکن محمد اسلامی اسلامشهر وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر اخبار کنکور راه و شهرسازی ملی مسکن مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۳۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم وارث مسکن مهر دولت نهم

به گزارش خبرنگار مهر، «مسکن مهر» پروژه‌ای بود که دولت نهم پس‌از افزایش نجومی قیمت مسکن با هدف خانه‌دار کردن گروه‌های کم درآمد آغاز کرد. البته دولت محمود احمدی نژاد دولت وقت معتقد بود که بیشترین افزایش قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است که برهمین اساس زمین‌هایی در حاشیه شهرهای جدید به صورت رایگان به ساخت مسکن اختصاص داد.

این مقام مسؤول وقت پروژه «مسکن مهر» را طرح موفق دانست که اگر به درستی انجام می‌شد موجب صاحب‌خانه شدن مستأجران بود؛ وی در سال (۱۳۹۰) اعلام کرد «با ساخت مسکن مهر، تا پایان ۸ سال دوره ریاست جمهوری خود مشکل مسکن در ایران نابود می‌شود.»

به طور کلی ساخت ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۱۳۰ واحد مسکن مهر از ابتدای شروع به کار دولت نهم آغاز شد و یک سال و نیم بعد از استقرار دولت نهم، اجرای نخستین پروژه‌های مسکن مهر آغاز شد؛ بیش‌از یک میلیون و ۷۸ هزار و ۴۷۴ واحد مسکن مهر، دولتی بود؛ یعنی اراضی دولت برای اجرای پروژه‌ها واگذار شده بود که شامل شهرهای جدید، شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که متولی آنها بنیاد مسکن است و شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر که در حیطه اختیارات ادارت کل راه و شهرسازی استان‌ها قرار دارد، می‌شد.

البته ۸۴۰ هزار و ۹۹ واحد از این ۲.۲ میلیون واحد مسکن مهر، پروژه‌های خود مالکی بود به این معنا که اراضی برای خود مالکان بود ولی از تسهیلات مسکن مهر استفاده و متقاضیان مسکن مهر را ساماندهی کردند. ۲۶۲ هزار و ۲۰۸ واحد از کل ۲.۲ میلیون واحد مسکن مهر، در بافت‌های فرسوده ساخته شد که پس از نوسازی بافت‌های مذکور، متقاضیان در آنها ساکن شدند که البته تسهیلات مسکن به این واحدها داده شد؛ همچنین ۲۳ هزار و ۳۴۹ واحد مسکن مهر از کل پروژه‌های ۲.۲ میلیون واحدی، تسویه نقدی و از طرح مسکن مهر خارج شدند.

همچنین از مجموع یک میلیون و ۷۸ هزار و ۴۷۴۷ واحدی که نهایتاً دولت متولی آنها بود، ۵۹۴ هزار و ۶۰۳ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ساخته شد که مدیریت آنها در کل با سازمان ملی زمین و مسکن و در استان‌ها با ادارات کل راه و شهرسازی بود؛ همچنین بنا بود ۳۶۶ هزار و ۲۶۷ واحد را شرکت عمران شهرهای جدید و ۱۱۷ هزار و ۶۰۴ واحد را نیز که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بودند، بنیاد مسکن بسازند.

اعتقادی به مسکن مهر ندارم

آمارها حاکی از آن است که از کل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر، دولت احمدی نژاد که نزدیک به ۸۰۰ واحد مسکونی تحویل و دولت روحانی با روی کار آوردن مسکن ملی و مسکن مهر حدود یک میلیون و ۲۰۰ واحد تحویل متقاضیان خود داد.

نیمه نخست سال ۹۸، طرح اقدام ملی مسکن با دستور رئیس جمهور و با حضور وی در سایت طرح ملی مسکن در منطقه ۲۱ تهران کلید خورد؛ همزمان نیز ماراتن نام نویسی از متقاضیان ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن در یک فرآیند طولانی آغاز شد.

زمان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن با آغاز کرونا، اجرای این طرح به تعویق افتاد و عملاً به گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در این طرح نهایی شد؛ ورود دیرهنگام دولت به حوزه حمایت نصف و نیمه از ساخت مسکن، بعید بود بتواند تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد، بلکه بیشتر به یک طرح تحمیلی به دولت بعدی می‌ماند که چاره‌ای جز تکمیل آن برای دولت بعدی باقی نمی‌گذارد و امکان اجرای طرح‌ها و ایده‌های جدید از سیاست‌گذاران بخش مسکن در دولت بعدی را سلب می‌کند.

اما عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی در حالی از نیمه دوم سال ۹۲ و از ابتدای دولت حسن روحانی بر سمت وزیر راه و شهرسازی شدن منصوب شد که وارث بزرگترین پروژه مسکن سازی کشور با اسم پروژه «مسکن مهر بود» اما به جای ادامه دادن این پروژه در راستای خانه دار شدن مردم، از همان ابتدا با جملاتی مانند «عامل ایجاد تورم با تزریق نقدینگی خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی و پول پر قدرت بانک مرکزی»، «طرحی بدون داشتن یک خط مطالعه»، «اعتقادی به مسکن مهر ندارم» و «طرح خیلی مزخرفی است» جبه مخالفت خود را شفاف اعلام و شانه از این مسؤولیت خالی کرد.

دولت سیزدهم وارث، ارث ۱۶ ساله مسکن مهر

براساس آمار و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر از دولت نهم و دهم به دولت سیزدهم به ارث رسید که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد «یکی از سیاست‌های ما عمل به وعده‌ها و تعهدهای دولت‌های گذشته به مردم است که از جمله این تعهدها، واحدهای باقی مانده مسکن مهر است.»

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: نزدیک به ۲۴۰ هزار واحد مسکن‌های مهر از دولت‌های گذشته به این دولت به ارث رسید و با توجه به تاکید رئیس جمهور بر تکمیل و تمام کردن مسکن‌های مهر، تعهد دولت‌های گذشته را تعهد خود می‌دانیم و تحقق آنها را در اولویت کارهای خود قرار دادیم.

به گزارش مهر، از ابتدای سکان داری بذرپاش در این وزارتخانه، ساخت و تکمیل ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر در کشور به پایان رسید و بیش از نیمی از مسکن مهر به ارث رسیده به دولت مردمی تحویل صاحبان آنها شد. بر این اساس، ۱۲۴ هزار واحد دیگر مسکن مهر باقی مانده که مطابق وعده مسؤولان تا پایان دولت سیزدهم پرونده کل پرونده مسکن مهر در شهرهای مختلف بسته خواهد شد.

اکنون پیشرفت فیزیکی ۶۸ هزار واحد مسکن مهر به ۷۵ درصد رسیده و ۳۰ هزار واحد از آنها مشکلات حقوقی و تعاونی دارد که از طریق وزارت تعاون و سازمان ملی زمین و مسکن پیگیری برای رفع آنها ادامه دارد.

نکته اساسی اینجاست که دولت سیزدهم منبع مالی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر را کجا تأمین می‌کند؛ در این خصوص بذرپاش اعلام کرد یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق ملی مسکن برای ساخت ۱۲۴ هزار واحد مسکن مهر پرداخت شده، و در تلاشیم تا از طریق الگوی مولدسازی دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی در سال آینده از طریق شهرهای جدید، سه هزار میلیارد تومان به پروژه‌های مسکن اختصاص پیدا کند و این روند تأمین منابع مالی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادامه خواهد یافت.

دو وظیفه سنگین مسکن بر دوش دولت

به گزارش مهر، دولت سیزدهم در حالی این واحدهای مسکن را تکمیل و تحویل متقاضیان می‌دهد که وظیفه ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی را بر دوش خود دارد.

کد خبر 6057939 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • محل تامین بودجه واحد‌های مسکن مهر اعلام شد
  • افتتاح ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی استان سمنان در سفر رییس جمهور
  • ۸۳۹ باب واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد اصفهان افتتاح شد
  • ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی استان سمنان در سفر رییس جمهور افتتاح می‌شود
  • اراضی بیش از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد 
  • افتتاح ۳ هزارمین واحد مسکن روستایی بوشهر+ تصویر
  • ۱۴۲۷ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد استان تحویل داده شد
  • افتتاح هزار و ۴۲۷ واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی
  • وعده تامین زمین نهضت ملی مسکن اسلامشهر محقق نشد
  • دولت سیزدهم وارث مسکن مهر دولت نهم