Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@11:59:21 GMT

قرارداد ایران و چین بدون تأمین زیرساخت، کارایی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۶۷۲۵

به گزارش رادیو گفت‌وگو، دکتر رضا آقازاده، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد شاخصه‌های اقتصادی برنامه همکاری جامع ایران و چین مصاحبه کرد.

آقازاده با بیان اینکه چین در حال حاضر اقتصاد دوم جهان است، گفت: کشور چین اولین صادرکننده دنیاست و بزرگترین بخش تجارت آن هم با آمریکا و اتحادیه اروپا و کره و ژاپن بوده و حضور گسترده‌ای در اقتصاد جهانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سهم بیشتر از اقتصاد دنیا، قدرت اعمال نفوذ کشورها را افزایش می‌دهد و برای همین هم برخی کشورها از جمله غرب مخالف قدرت گرفتن و این حجم از حضور چین در بازارها هستند.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران درمورد ظرفیت‌های صادراتی به چین گفت: ما حدود 28 میلیارد دلار ظرفیت استفاده نشده‌ی صادراتی به چین داریم اما به شرط سرمایه گذاری و تحقق ارتباطات اقتصادی، می‌توانیم این ظرفیت را تکمیل کنیم.

آقازاده با بیان اینکه کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس مدتهاست که موافقت نامه تجارت آزاد خود را با چین مذاکره کردند، گفت: برنامه 25 ساله نیز در همین راستاست و این امکان را به ما می‌دهد که از دیگر کشورها عقب نیفتیم و نقش پیشرو خود را در اقتصاد، احیا و ایفا کنیم.

وی در رابطه با تأثیر زیرساخت‌های نامناسب از جمله چندنرخی بودن ارز بر روابط تجاری ایران و چین گفت: بسیاری از کشورهای دنیا که تحریم هم نیستند با مشکلات متعدد اقتصادی مواجهند اما ما در همین شرایط تحریمی و مشکلات داخلی هم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم.

آقازاده سرمایه گذاری پایدار را نیازمند شفافیت قوانین و حمایت از حقوق سرمایه گذار دانست و گفت: اگر زیرساخت‌های مورد برای سرمایه گذاری فراهم نشود قرارداد 25 ساله هم کارایی لازم را پیدا نخواهد کرد.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه قرارداد ایران و چین یک انحصار نیست و بلکه ایجاد یک اعتماد متقابل است،گفت: اعتماد اولین رکن سرمایه گذاری خارجی و داخلی است و این تفاهم نامه هم یعنی ما پذیرای سرمایه گذاری هستیم.

وی شناخت کامل از فرهنگ و اقتصاد کشور چین را بسیار ضروری دانست و گفت: بسیاری از مباحثی که در این طرح آمده از سوی ایران پیشنهاد شده و اینگونه نیست که طرحی را جلوی ما گذاشته باشند و ما هم امضا کرده باشیم.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سرمایه گذاری ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۶۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم

به گزارش خبرنگار مهر، «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است و هفته آینده پنجاهمین سالگرد تأسیس این بانک در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود.

وی‌افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

کد خبر 6086750

دیگر خبرها

  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها
  • کارایی‌های عجیب کارت ملی در ایران؛ از خرید خودرو تا گوسفند!
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • تردید‌های تداوم رشد
  • بودجه شهرداری شیراز رشد ۵۰۰ درصدی داشت/عملکرد مطلوب تیم اقتصادی