Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@05:52:29 GMT

ضدیت با دانشگاه معلم پرور

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۶۹۵۴

ضدیت با دانشگاه معلم پرور

در عین اهمیت فراوان دانشگاه فرهنگیان برای کشور، اهتمامی نسبت به توسعه کمی و کیفی این دانشگاه در این سال‌ها دیده نشده و بس مایه تعجب است چرا به جای تلاش، برنامه‌ریزی، هزینه و توسعه آن، موجبات حذف این دانشگاه را هم فراهم می کنند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی سرخیلی؛ پس از بارها اقدامات تعجب برانگیز برای حذف دانشگاه فرهنگیان، در این روز ها خبری از کمیسیون آموزش مجلس منتشر شد که بی شباهت به آنها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو سال گذشته بار ها برنامه هایی برای کمرنگ کردن نقش دانشگاه فرهنگیان در زمینه های تربیت معلم و تحول در آموزش و پرورش چیده شده که واکنش های زیادی را در پی داشته ؛ یک بار پیشنهاد واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور و یک بار هم مستقیما به رهبر انقلاب نامه نوشتندکه به علت هزینه های دوره چهارساله کارشناسی این دانشگاه، نیازی به آن نیست و میتوان به جای پذیرفتن دانشجو از مقطع دیپلم در دانشگاه فرهنگیان، برای جبران کسری منابع انسانی از ظرفیت ماده ۲۸ استفاده کرد و فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر کشور را با گذراندن دوره یک ساله به استخدام آموزش و پرورش درآورد.

 

اما آخرین خبر در مورد این موضوع مربوط به تازه ترین جلسه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی است؛ در این جلسه مبحثی با این عنوان مطرح شده که جذب دانشجو معلم نباید تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد! و لازم است رشته هایی در این زمینه ایجاد شده و سایر دانشگاه ها از جمله شهید بهشتی نیز در کنکور سهمیه ای در این بخش داشته باشند و برون سپاری به این گونه مراجع معتبر صورت گیرد؛ این مطلب به نقل از رییس کمیسیون آموزش مجلس میباشد.

 

دلیل این دست اظهارات و رفتار ها مقابل دانشگاه فرهنگیان چیست؟!

رهبر معظم انقلاب ضرورت وجود دانشگاه فرهنگیان و اهمیت بسیار بالای آنرا در کشور به کرات بیان فرموده اند، ایشان در آخرین دیدار با جامعه فرهنگیان در شهریور ۹۹ خطاب به اجلاس مدیران آموزش و پرورش فرمودند:

 

از کجا معلّم پیدا کنیم؟ چه جوری معلّم تربیت کنیم؟ به نظر من این دو دانشگاهی که شما دارید، بسیار چیزهای خوبی است. من سال ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان همینها را گفتم. باید این جور باشد که حتّی یک معلّم از غیر این مسیر وارد آموزش پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی را جوری ظرفیّت‌سازی کنیم و جوری سازماندهی کنیم که همه‌ی معلّمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش [بشوند]. حتّی دوره‌های کوتاه‌مدّتی که حالا برنامه‌ریزی شده و دوره‌هایی که وجود دارد، مثلاً یک‌ساله و مانند اینها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیّت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی باشد؛ این کار بسیار لازمی است. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلّم و ورودش به آموزش پرورش صرفاً از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این طور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلاً یک جمعی، یک وقت بی‌حساب به شکل برف‌انباری، همین جوری وارد آموزش پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلّمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد.

 

علاوه بر این مقام معظم رهبری در دیدار های گوناگون با معلمان برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی القابی همچون معلم پرور، مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور، به نحوی مهم ترین دانشگاه و ... را برگزیده اند که حاکی از مهم بودن این دو دانشگاه است.

 

در عین اهمیت فراوان دانشگاه فرهنگیان برای کشور و ۹ سالی که از تاسیس آن میگذرد، اهتمامی نسبت به توسعه کمی و کیفی این دانشگاه در این سالها دیده نشده و بس مایه تعجب است چرا به جای تلاش، برنامه ریزی، هزینه و توسعه آن، موجبات حذف این دانشگاه را هم فراهم میکنند. اگر از بدو تاسیس تا به حال همه هزینه ها و تلاش ها برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه صورت میپذیرفت قطعا امروز ظرفیتی در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده بود که میتوانست تمام کمبود های نظام آموزش و پرورش را در بخش های گوناگون جبران کند. چه بسا اینکه بعد از گذشت سالها از ابلاغ سند تحول برای اجرا در آموزش و پرورش، این سند اجرایی نشده و همچنان با نظام فرسوده قبلی مشغول تربیت فرزندان ایران اسلامی هستیم همین بی توجهی ها باشد.

 

متاسفانه اهمیت این دانشگاه چه برای مسئولان و چه برای مردم به وضوح مشخض نشده که اگر اینچنین بود هیچ همتی برای حذف دانشگاه فرهنگیان وجود نداشت. جامعه باید بداند که تربیت معلم اگر مهمتر از تربیت امثال نیرو های نظامی و پزشکان نباشد کمتر نخواهد بود؛ نیرو های نظامی با توجه به ماموریت محوله در دانشگاه های مخصوصشان مشغول تربیت و آموزش میشوند و جامعه اهمیت تربیت صحیح آنان را میداند اما نسبت به معلمان اینجور نیست، حال آنکه همیشه تاکید شده این دانشگاه یک دانشگاه ماموریت محور است.

 

دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان معتقدند دوره چهارساله تحصیل برای کسب شایستگی های معلمی کافی نیست و انتظار بیشتری دارند؛ اینک چگونه میشود با دوره یک ساله معلم تربیت کرد؟ و یا در دانشگاه های دیگر که برنامه و تخصص تربیت معلم را ندارند چطور میتوان معلم پرورش داد؟

 

لازم به ذکر است که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش بهترین و متخصص ترین نیرو های مشغول به خدمت، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هستند و این مهر تاییدی است بر جریان درست تربیت معلم در آن. در حالی که نسبت استاد به دانشجو در بعضی مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان ۱ به ۹۰ است و یا از لحاظ فضای تحصیلی، دانشگاهی، خوابگاهی و رفاهی کمبود های بسیاری متوجه این دانشگاه میباشد. اگر کمبود ها نبودند قطعا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به جایی میرسید که توان پاسخگویی به تمام نیاز های آموزش و پرورش را دارا بود؛ هم از منظر منابع انسانی و هم از مناظر دیگر. البته باید خاطر نشان کرد جایگاه اصلی این دانشگاه نیز همین است، یعنی باید مغز متفکر و تامین کننده نیاز های نظام آموزش و پرورش باشد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است؛ اما دریغ از توجه به این مهم؟ رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمان دادند که هر چه میتوان باید برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تلاش و هزینه کرد اما ... !

 

مهدی سرخیلی - فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خوزستان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش وزارت علوم کمیسیون آموزش یادداشت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نظام آموزش و پرورش توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها تربیت معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۶۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند

بخشی از دانش‌آموزان و طلاب می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند این موضوع از خرداد امسال اجرا خواهد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین‌نامه «جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

طبق ماده 5 این آیین‌نامه، سالانه حداقل 10 درصد ظرقیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور خواهد بود.

«سالانه حداقل 10 درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطه‌ای و همراه با تعیین رشته و شغل‏‌محل‌های به‌کارگیری افراد در آموزش‌وپرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزی به­‌صورت پذیرش بدون آزمون از طریق روش جایگزین پیش‌بینی‌شده در این ‌آیین‌نامه با رعایت انتشار آگهی عمومی، اختصاص می‌یابد.»

کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور می‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؟

شرایط ورود بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان

شناسایی و جذب استعدادهای برتر در میان دانش‌آموزان و طلاب از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد.

استعدادهای برتر این افراد هستند:

راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان.

برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی ـ هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.

برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌های فنی ـ مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش­‌سراهای دانش‌آموزی و...) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.

حافظان کل یا 10، 15 و 20 جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی.

اعضای مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل.

برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله کشوری).

دارندگان رتبه‌ زیر 1000 کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت).

دارا بودن امتیاز معدل 16 در آزمون نهایی (به‌صورت تأثیر ضریب مثبت و منفی).

ضریب تأثیر امتیازات متناسب با رشته‌ داوطلب در دانشگاه فرهنگیان تدوین و اعمال‌ می‌‌شود و جمع امتیازات ملاک عمل خواهد بود.

دستورالعمل مربوط به حمایت از رشته‌های حائز اولویت با تأکید بر آموزش ابتدایی و علوم انسانی تدوین خواهد شد.

به‌روزرسانی و پایش مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها توسط دبیرخانه و با تأیید ستاد تعلیم و تربیت انجام خواهد شد.

برگزیدگان مرحله استانی و کشوری مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادها، متناسب با کیفیت هرکدام از آن‌ها، سقف امتیاز متفاوت خواهند داشت.

پذیرش برای دانش‌آموزان تا دو سال پس از دانش‌­آموختگی و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

پذیرش برای طلاب تا دو سال پس از فارغ‌­التحصیلی از سطح ­یک و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

در همین ارتباط رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: آیین‌نامه پذیرش استعدادهای برتر ملی(پذیرش بدون کنکور) دانشگاه فرهنگیان ازخرداد ماه 1403 اجرا می‌شود.

وی افزود: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش آموزان و طلاب می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی  از طریق هیئت جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه  به صورت رسمی از طریق سایت دانشگاه فرهنگیان به نشانی  (WWW.CFU.AC.IR)  اطلاع رسانی گسترده خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت امسال این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین‌نامه  مشوق‌هایی برای استعدادهای برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آنچه داوطلبان آزمون فرهنگیان باید بدانند
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • تشکیل قرارگاه هفته معلم در لرستان
  • آخرین تغییرات کنکور؛ «نه» مردان به شغل معلمی
  • ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است