Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@01:00:41 GMT

درهای بهشت در اولین شب ضیافت الله باز می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۸۸۵۰

درهای بهشت در اولین شب ضیافت الله باز می‌شوند

سیرۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله در آخرین روزها و ساعات ماه شعبان، تأکید بر عبادات، مناجات و نیز درخواست استغفار از خداوند متعال برای آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیرۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله در آخرین روزها و ساعات ماه شعبان، تأکید بر عبادات، مناجات و نیز درخواست استغفار از خداوند متعال برای آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن حضرت یارانشان را برای کوشش و تلاش عبادی بیشتر در رمضان آماده می‌کرد. برای پیشبرد این هدف و کاربردی کردن آن، از ویژگی‌های رمضان و افزایش پاداش‌ها در این ماه مبارک سخن می‌گفتند.

در این باره آن حضرت می‌فرمود «إذا کانَ أوَّلُ لَیلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ صُفِّدَتِ الشَّیاطینُ ومَرَدَةُ الجِنِّ، وغُلِّقَت أبوابُ النّارِ فَلَم یُفتَح مِنها بابٌ، وفُتِّحَت أبوابُ الجَنَّةِ فَلَم یُغلَق مِنها بابٌ، ویُنادی مُنادٍ: یا باغِیَ الخَیرِ أقبِل! ویا باغِیَ الشَّرِّ أقصِر! وللّه عُتَقاءُ مِنَ النّارِ وَ ذَلِکَ کُلّ لَیلَة» یعنی هنگامی که اولین شب ماه رمضان باشد، شیاطین و سرکشان جنی در بند شوند و درهای آتش -جهنم- محکم بسته شود و هیچ دری از آن باز نشود و درهای بهشت باز شوند و هیچ دری از آن بسته نشود و هاتفی بانگ دهد: ای جوینده نیکی‌ها باز آی؛ و ای جوینده زشتی‌ها دست بردار؛ خداوند را در این ماه آزاد شدگانی است که از آتش جهنم آزاد شوند و این (امر) هر شب است». (فضائل الأشهر الثلاثة، شیخ صدوق، ص 142)

رسول خدا (ص) در این حدیث شریف چند ویژگی را برای شب اول ماه مبارک رمضان برشمردند: 1ـ دربند شدن شیاطین و سرکشان جنی 2ـ بسته شدن درهای آتش (جهنم) 3ـ باز شدن درهای بهشت 3ـ ندای هاتفی آسمانی برای بشارت و ترغیب عبادت‌کنندگان به کار خیر و دوری گزیدن بدان از شرارت‌ها.

آن حضرت در حدیثی مشابه روایت قبل درباره ویژگی ایام ماه رمضان فرمود «إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتْ الشَّیَاطِینُ؛ یعنی آن‌گاه که ماه رمضان درآید، درهای آسمان گشوده و درهای جهنم بسته و همه شیاطین در بند می‌شوند.» (همان منبع)

می‌توان گفت تمام این موهبت‌های الهی، شرایطی را فراهم می‌آورد که به آن ضیافت‌الله اطلاق شود؛ یعنی خداوندی که میزبانی مؤمنان و پاک‌طینتان عالم را بر عهده گرفته، شرایط  این مراسم را بهشت‌گونه فراهم می‌آورد تا با ارزاق سفره ماه مبارک رمضان به تقرب او و ولیّ او نائل شوند.

اعمال شب و روز اول ماه رمضان / دعای امام صادق در آغاز ماه مهمانی خدا

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه شعبان ماه مبارک رمضان ماه شعبان ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۸۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع بعد از ظهر چهارشنبه طی آئینی در اداره کل تبلیغات اسلامی فارس از حجت‌الاسلام والمسلمین رضا طبیب‎‌زاده مجری و کارشناس برنامه «سحرخیزان» ویژه ماه مبارک رمضان شبکه فارس، تجلیل کرد.

ویژه برنامه سحرگاهی سیمای فارس در تلاش بود با برنامه‌های جذاب قرآنی، معنویت لحظات سحرگاهی را برای مخاطبان دوچندان کند.

ارتباط زنده با خبرنگاران شهرستان‌ها و مطلع کردن بینندگان از حال و هوای سحرگاهی این مناطق، ادعیه و مناجات‌خوانی، گزارش‌های مردمی و بیان احادیث و روایات در خصوص ماه مبارک رمضان از جمله بخش‌های این برنامه بود که در طول ماه مبارک رمضان به مدت ۶۰ دقیقه زنده از سیمای فارس روی آنتن می‌رفت.

کد خبر 6081362

دیگر خبرها

  • ۲ واحد صنفی در طبس پلمب شد
  • روایت فتح‌الله زاده از ورود به جهنم با دست‌های بسته
  • پلمپ ۲ واحد متخلف در طبس
  • سفر شاگردان الهامی به قائمشهر برای مصاف با تراکتور
  • مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد
  • انجام قریب به ۱۲ هزار مورد بازرسی در اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در آذربایجان غربی
  • ۳ تخلف مهم اصناف هرمزگان در طرح نظارتی رمضان و نوروز
  • آمار پرمخاطب‌ترین برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • بازدید بیش از شش هزار مورد از مراکز عرضه فرآورده های دامی
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره مسطورا