Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی متولیان دبیر ستاد بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد شهید آوینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس با اشاره به این نکته که ما در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که دیگر برگزاری بزرگداشت‌های متعدد پاسخ گوی نیازهای معرفتی جامعه نیست از تلاش‌های صورت گرفته برای بازخوانی و معرفی تجربی روایت فتح به‌عنوان یک مکتب هنری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیست و هشتمین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی امسال در شرایط ویژه و سخت کرونایی برپا شد، از همین رو با مهدی متولیان دبیر ستاد بزرگداشت به گپ و گفت نشستیم تا از نوع و نحوه برگزاری مراسم و هفته هنر انقلاب توضیحاتی را ارائه کند.

**امسال بیست و هشتمین مراسم سالگرد شهید آوینی بنا به شرایط ویژه به‌صورت مجازی و عملاً غیرحضوری برگزار شد آیا این شیوه خللی در برنامه‌های شما در ستاد بزرگداشت آقا مرتضی آوینی ایجاد کرد یا خیر؟

-با سلام، باید بگویم که اجرای مراسم تبدیل به تولید یک برنامه تلویزیونی، ما بخش‌های برنامه را تولید و سپس در تدوین ترکیب کردیم و این از جهاتی دست ما را بازتر می‌کرد برای طراحی هر بخش. چون اگر به‌صورت یک همایش انجام می‌شد، کلاً در طول دو ساعت همه برنامه‌ها باید پشت‌هم اجرا می‌رفت و فرصتی برای تغییر یا اصلاح وجود نداشت؛ اما از جهاتی هم بسیار سخت. ازجمله این‌که تا حاد شدن شرایط کرونایی و تصمیم به مجازی شدن برنامه زمان بسیار کمی برای تدارک تولید برایمان باقی ماند و در یک فشردگی فوق‌العاده ما به تولید رسیدیم؛ اما درمجموع با یک امکان جدید برای برگزاری برنامه‌های یادبود و بزرگداشت روبه‌رو شدیم که شاید در سال‌های آینده، حتی با رفع شدن تهدید کرونا هم باز از آن استفاده کنیم.

**فارغ از جایگاه رفیع و ممتاز آقا مرتضی در حوزه فرهنگ و هنر هم‌زمان با سالروز شهادت ایشان هفته هنر انقلاب نیز آغاز می‌شود حال با توجه به این هفته آیا برنامه‌های شما صرفاً معطوف به‌روز شهادت آوینی است و یا برنامه‌های دیگری هم ذیل مراسم بزرگداشت با رویکرد هنر انقلاب دارید؟

-ما در طول هفته‌ هنر انقلاب برنامه‌های دیگری هم داریم. یک مستند تلویزیونی با نام میراث مرتضی 2، در 4 قسمت توسط گروه مستند روایت فتح تولیدشده که اکنون از شبکه 4 در حال پخش است. دوم اینکه یک ویژه‌نامه‌ی مکتوب در بررسی آثار شهید آوینی تولیدشده که به‌طور مجازی منتشر خواهد شد؛ و سوم بحث و گفت‌وگوهایی در قالب نشست‌های فراروایت در نظر داریم که احتمالاً تا بعد از هفته‌ی هنر انقلاب هم تولید خواهد شد و در فضای مجازی به انتشار می‌رسد. گذشته از آن‌که از متون شهید و آثار تصویری ایشان برش‌هایی در قالب فیلم و موشن و گرافی و عکس نوشت تهیه‌شده که اکنون در فضای مجازی در حال انتشار هستند.

از این گذشته با توجه به این‌که بنیاد فرهنگی روایت فتح تصمیم جدی دارد تا مسیر حرکت خود با مسیری که شهید آوینی پیمود و به ما معرفی کرد، تطبیق بدهد، در طول سال هم در قالب مرکز مطالعات پژوهش‌ها و برنامه‌های دیگری حول آثار و افکار شهید آوینی انجام می‌شود؛ و مطمئن باشید که این قبیل اتفاقات موکول به ایام سالگرد شهادت نیست.

**امسال در برنامه بزرگداشت شهید آوینی از محمد صدری تقدیر ویژه به عمل آمد کمی درباره انتخاب آقای صدری و دلایل تقدیر ویژه‌ ایشان بگویید؟

-ما در نظر داریم هرسال از یکی از پیش‌کسوتان روایت فتح تقدیر به عمل بیاوریم. امسال قرعه به نام آقای صدری افتاد. ایشان در گروه روایت فتح، در سال‌های جنگ، فیلم‌بردار بودند و بعدازآن در دانشگاه هنر در رشته سینما ادامه تحصیل دادند و در سال‌های بعد از جنگ، در مناطق بحرانی جهان حضور یافته و مستندسازی کرده‌اند. ایشان در مجموعه مستند خنجر و شقایق که توسط حاج نادر طالب‌زاده در بوسنی تولید شد هم تصویربردار بودند. ازجمله در عراق و سوریه. این همان روحیه‌ی انقلابی گروه روایت فتح است که در مهم‌ترین مناطق بحرانی، چه جنگ عراق و ایران، چه لبنان، چه فلسطین، چه بوسنی و... حضور می‌یافت و با هدایت شهید آوینی آثار انقلاب اسلامی را در آن رصد می‌کرد. آقای محمد صدری هم کمابیش همین روحیه را حفظ کرده و آثار مختلفی تولید کردند؛ اما این‌که امسال از ایشان تجلیل شد به معنی فراموشی دیگر عزیزان گروه روایت فتح نیست و ان‌شاءالله در سال‌های آینده این برنامه ادامه خواهد یافت.

**بی‌تردید آقا مرتضی ستاره درخشان روایت فتح است اما این مجموعه شهدای هنرمند دیگری هم تقدیم کرده از جمله برادر هنرمند یزدان‌پرست، سید ابراهیم اصغر زاده و یا ابوالقاسم بوذری چه تمهید و یا تجلیلی در هفته هنر انقلاب برای این بزرگواران اتخاذ شد؟

-البته عرض کنم که شهید یزدان‌پرست عضو گروه روایت فتح نبود و در آن سفر شهادت، به‌عنوان راوی و راهنمای مناطق عملیاتی همراه گروه بود. همچنین شهید قاسم دهقان هم به همین صورت بود. البته ایشان یک‌دو سال بعد در جریان ساخت فیلم قطعه‌ای از بهشت به شهادت رسید؛ اما درباره‌ شهدای روایت فتح تلاش می‌کنیم در سال آینده تعداد دیگرشان مورد تجلیل قرار بگیرند و ان‌شاءالله برنامه‌های مرتبط با شناخت این عزیزان را بیشتر و مفصل‌تر ارائه خواهیم کرد.

**در پایان اگر صحبتی باقی‌مانده بفرمایید.

-باید عرض کنم که ما تنها به دنبال بزرگداشت شهید آوینی یا روایت فتح یا سایر شهدای این گروه نیستیم. ما در زمانه‌ای قرارگرفته‌ایم که دیگر برگزاری بزرگداشت و تجلیل شهدا پاسخ گوی نیازهای معرفتی جامعه نیست. لذا همه این تلاش‌ها در قالب بزرگداشت، در باطن امر برای بازخوانی و معرفی تجربه‌ روایت فتح به‌عنوان یک مکتب هنری برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی است که امیدواریم بتواند مسیر جدیدی را در عالم هنر برای نسل جدید هنرمندان باز کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید انقلاب اسلامی روایت فتح هنر سیدمرتضی آوینی گروه روایت فتح انقلاب اسلامی شهید آوینی هنر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد تا برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد در تمامی شهرستان‌ها و روستاها اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.

وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاه‌های مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشه‌های امام راحل(ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام(ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوه‌های نوین و ابتکاری تبیین شود.

وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌ها برنامه‌ریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.

وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد تا بزرگداشت امام راحل(ره) را در همه شهرستان‌ها و روستاها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.

در ادامه، محمد علی انصاری سرپرست حرم حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: بزرگداشت امام خمینی(ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بین‌المللی برگزار می شود.

وی با تاکید بر اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه «هرساله شخصیت، آرمان‌ها، افکار و اندیشه‌های بلند امام(ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود»، عنوان کرد: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام(ره) را به دیگران می‌نمایاند.

سرپرست حرم امام خمینی(ره) افزود: دستاورد بزرگ این اجتماع مردمی این است، مفسر واقعی اندیشه های امام، نقشه راه را ترسیم می‌کنند.

انصاری پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل(ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید می‌کنند و اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده می‌شود.

وی تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام(ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام(ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.

سرپرست حرم امام خمینی(ره) با تقدیر از وزیر کشور که پرچمدار این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام(ره) میراث معنوی است که هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر، مردمی‌تر، انقلابی‌تر و وحدت‌بخش‌تر باشد، ثمرات و دستاوردهای بیشتری برای تقویت راه و آرمان‌های امام(ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.

در این نشست، دستگاه‌های مختلف درباره مسئولیت‌های محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زایران امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • بزرگداشت شهید قرنی در مرکز پدافند هوایی سمنان
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • «سفر آخر» و نمایشگاهی از شهید آوینی
  • نقش مهم سپاه در امنیت منطقه مهم است/ میدان‎داری برای خدمت به مردم
  • نقش مهم سپاه در امنیت منطقه مهم است/ میدانداری برای خدمت به مردم
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد
  • آیین بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت سپهبد «قرنی» برگزار شد