Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش افتاده به جان مراتع کوهستانی قیر‌ و کارزین‌ بعد از دو روز خاموش شد. این آتش‌سوزی سی و پنجمین حادثه‌‌ای است که در فروردین ماه سال جاری شعله‌های سرکش را به جان مراتع و جنگل‌های استان فارس می‌اندازد‌. عامل آتش سوزی جنگل‌های فارس به گفته عبدالحسین صمد نژاد مدیرکل منابع طبیعی فارس، انسانی است.

خشکسالی هم با همدستی باد در آتش دمیده تا وسعت بیشتری از منابع طبیعی استان طعمه حریق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس یکی از استان‌هایی است که خشکسالی در آن شدت گرفته و آن طور که صمدنژاد به روزنامه ایران می‌گوید:« باعث شده است تا امسال آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته زودتر آغاز شوند.» البته او وسعت آتش سوزی ها را نسبت به سال گذشته کمتر می داند و علت آن را آمادگی نیروهای منابع طبیعی و گروه‌های مردمی برمی‌شمارد. به گفته صمد نژاد،‌ عاملان آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های استان فارس کسانی هستند که برای برداشت گیاهان دارویی و عسل کوهی به مراتع می روند. آنها تنها با برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی به طبیعت آسیب نمی‌رسانند بلکه با  آتش به جا مانده از آنها که سوار بر باد می شود به منابع طبیعی یورش می‌ برند.
خشکسالی، پوشش گیاهی در مراتع و جنگل‌های کشور را به انبار باروت تبدیل کرده است که با یک جرقه خسارت غیر قابل جبرانی به طبیعت می‌زند. این وضعیت امسال در استان های جنوبی و جنوب شرقی ایران مثل فارس، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و... خسارت‌های احتمالی زیادی را به بار می‌آورد. کاهش ۷۵ درصدی بارش در سراسر ایران تن جنگل های زاگرسی، هیرکانی، ارسباران و تورانی را به لرزه‌ انداخته است.
صمدنژاد در پاسخ به این سؤال که چه نظارتی روی منابع طبیعی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی و به تبع آن جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌ها دارد، می گوید:« وسعت مراتع و جنگل های استان فارس ۱۰.۰۲ میلیون هکتار است. ما مناطق را به مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی بلوک بندی کرده‌ایم و از ظرفیت قرقبان ها استفاده می کنیم.»
البته او نظارت بر منابع طبیعی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی را ممکن نمی داند. او صعب العبور بودن مراتع قیر‌‌ و کارزین‌ را یکی از دلایل طولانی شدن اطفای حریق می داند و می گوید:« با توجه به قرارداد سالانه سازمان جنگل‌ها از هلی‌برد هلال‌احمر برای اطفای‌ مراتع کوهستانی قیر‌ و کارزین‌ استفاده کردیم.» همزمان با گفت و گوی صمدنژاد با روزنامه ایران، هلی‌برد‌ هلال احمر با پایان یافتن عملیات اطفای حریق، در حال انتقال نیروها به پایین دست است. صمد نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا امکان شعله‌ور شدن دوباره‌ آتش در منطقه وجود دارد یا نه؟ می گوید:« پس از پایش منطقه نیروها را برگرداندیم.» وسعت آتش سوزی مراتع قیر‌ و کارزین‌ هنوز برآورد‌ نشده‌ است.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مراتع و جنگل گیاهان دارویی منابع طبیعی آتش سوزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطفا طبیعت را جارو نکنید!

به گزارش همشهری آنلاین، بین این آدم‌ها البته هستند کسانی که سبد و چاقو به ‌دست وارد طبیعت می‌شوند تا دست خالی به خانه برنگردند و سبزی خوردن چند روزشان، گیاهان دارویی چند ماهشان و گل‌های سر طاقچه‌شان را هم تهیه کرده باشند؛ بدون اینکه بدانند این کار راه و رسم خودش را دارد.

اصولا آنهایی که به چیدن گیاهان از دل طبیعت علاقه دارند باید بدانند که اولا هر گیاهی را نمی‌توانند بچینند و دوم اینکه آن دسته از گیاهانی که قابل چیدن هستند را هم باید با اصول خاصی بچینند تا به طبیعت خسارتی وارد نشود.

گیاهان بذری باید بعد از بذرپاشی و گیاهان پیازی باید بدون پیاز و ریشه و از ساقه چیده شوند و همه این گیاهان باید به‌ صورت شلخته چیده شوند تا برای سال‌های بعد هم امکان رویش مجدد این نباتات وجود داشته باشد یا اینکه چیدن گیاهانی مثل گل‌های لاله واژگون ممنوع است و گیاهانی مثل سقز، مجاز مشروط و گیاهان فصلی خودرو، مجاز با نظارت هستند.

اما با وجود این اصول که از سوی سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی همواره در حال گوشزد شدن است، خیلی‌ها بدون رعایت کردن این موارد، هر چیزی را که خوششان بیاید از ریشه در می‌آورند و با خودشان به خانه می‌برند.

این برداشت غیراصولی گیاهان توسط مردم باعث شده از دامنه پراکنش و تراکم این گیاهان سال به سال کاسته شود و این افراد با برداشت انبوه، بی‌رویه و غیراصولی موجب خسران به طبیعت و نسل‌های آینده شده‌اند؛ به همین دلیل برخی از رویشگاه‌های طبیعی مثل دشت لاله کوهرنگ که یکی از مشهورترین دشت‌های لاله در کشور و یکی آثار طبیعی ملی به شمار می‌رود، برای ورود گردشگران ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید: تاراج آنلاین خاک جزیره هرمز تهران سبزتر می شود | ساخت ۱۰ بوستان روستایی در استان تهران کلید خورد

مساحت این دشت از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار طی چند سال گذشته به ۴۰۰ هکتار کاهش یافته و کاهش چشمگیر مساحت این دشت و کاهش تعداد گل‌های موجود و خطر انقراض این گل‌ها، مسئولان را ملزم کرد تا ورود گردشگران و مسافران به این دشت را ممنوع اعلام کنند.

خلاصه کلام اینکه حواستان به طبیعت و محیط‌زیست باشد و توصیه ما مثل مجری‌های تلویزیون این است که با گیاهان مهربان باشید و به جای درو کردن، فقط آنهایی را که مجاز هستند، بچینید تا این طبیعت برای فرزندانمان هم باقی بماند.

کد خبر 846747 برچسب‌ها سفر - گردشگری خبر مهم گیاهان و درختان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی صنعتی در عرصه‌های طبیعی
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی