Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-17@00:00:11 GMT

نقشه ۹۹ ورود پول خارجی

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۲۶۳۸

نقشه ۹۹ ورود پول خارجی

پنج استان «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «هرمزگان»، «فارس» و «آذربایجان شرقی» مهم‌ترین مناطق در کشور هستند که بیشترین حجم از سرمایه خارجی را در سال ۱۳۹۹ جذب کرده‌اند. مرور سیر کلی جذب سرمایه‌خارجی در ایران طی سه سال اخیر نیز نشان می‌دهد از نظر تعداد و حجم طرح‌های مصوب، کشور رکورد جدیدی به ثبت رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش دنیای اقتصاد؛ نکته عجیب ماجرا این است که تنها کمی بیش از ۲۰ درصد طرح‌های مصوب سال ۹۹ به مرحله بهره‌برداری و جذب رسیده است. این نسبت یک به پنج نکته مهمی است که در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد شکاف میان سرمایه مصوب و جذب شده حکایت دارد.

سهم ۹۰ درصدی بخش صنعت از آمار‌های سرمایه خارجی مصوب شده صنعت، معدن و تجارت گویای جاذبه بالاتر این بخش برای بازیگران خارجی است. البته از مجموع تقاضای خارجی سرمایه‌گذاری در ایران، بخش صنعت، معدن و تجارت مجموعا ۲۹ درصد سهم دارد و مابقی پول‌ها به سمت زیرساخت‌های عمرانی و سایر پروژه‌های اقتصادی حرکت کرده‌اند.

پول‌های خارجی در سالی که گذشت عموما به سمت کلید زدن پروژه‌هایی در ایران حرکت کرده‌اند که ۱۰۰ درصد مالکیت آن‌ها خارجی بوده به‌طوری‌که تقاضای این بخش را به بیش از ۳/ ۱ میلیارد دلار رسانده‌اند. حجم همکاری در قالب پروژه‌های جوینت ونچر نیز در ۷۸ مورد به بیش از ۵۵۷ میلیون دلار رسیده است. در عین حال بخش صنعت، معدن و تجارت کشور در سال گذشته در قالب پروژه‌های «مشارکت مدنی، بیع متقابل و BOT» چیزی بالغ بر ۵۶۳ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

در آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت صمت در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، دیدن نام دو کشور اتریش و کانادا جالب توجه است. کشور‌هایی که عموما شراکت چندانی با اقتصاد ایران نداشته‌اند در این سال به ترتیب ۱۱۶ و ۲۷۱ میلیون دلار سرمایه‌خارجی و طرح مصوب کرده‌اند. با اینکه از نظر حجم، این کشور‌ها قصد دارند ارقام بالایی را در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما این افغانستان است که با کلید زدن ۴۷ پروژه سعی کرده بیشترین مشارکت را در روند تولید و صنعت ایران در سال ۹۹ بروز دهد.

سرمایه‌گذاری خارجی در فاصله ۹۶ تا ۹۹

بدیهی است سال ۹۶ بیشترین حجم از سرمایه‌گذاری مصوب و جذب‌شده خارجی به ثبت رسیده باشد. در این سال عموما طرح‌های بزرگی با حجم سرمایه‌گذاری بالا از دامنه متنوعی از کشور‌ها در ایران به ثبت رسیده است که آمار‌های رسمی از حجم ۸/ ۲ میلیارد دلاری آن‌ها برای بخش صنعت، معدن و تجارت حکایت دارد. رقمی که در نهایت گویا تنها ۱/ ۱ میلیارد دلار از آن جذب شده و به پروژه‌های مولد بدل شده است. با آغاز دوباره تحریم‌ها، اما این روند به شدت نزولی شده و در فاصله یک سال حجم سرمایه‌گذاری مصوب و جذب شده به ترتیب حدود ۷۱ و ۷۳ درصد سقوط کرد.

بر این مبنا در سال ۹۷ تنها ۱/ ۱ میلیارد دلار در بخش‌های مربوط به وزارت صمت سرمایه خارجی مصوب شد و تنها ۳۰۰ میلیون دلار از آن جذب شد که به معنی نسبت یک به ۶/ ۳ سرمایه جذب شده خارجی به سرمایه مصوب است. این رقم در سال ۹۶ در سطح یک به ۵/ ۲ بود و تاثیر ملموس برجام بر روند جذب سرمایه‌های خارجی را اثبات می‌کند.

در سال ۹۸ البته اندکی این نسبت بهبود پیدا کرد هرچند آمار کلی تصویب سرمایه خارجی افت فاحشی داشت. در این سال کلا ۸۵۴ میلیون دلار در سه بخش صنعت، معدن و تجارت سرمایه خارجی مصوب شد که ۴۳۳ میلیون دلار از آن به ادعای وزارت صمت جذب صنایع و سایر بخش‌های تجاری و معدنی شد.

در سال ۹۹، اما شرایط به کل تغییر کرد و بهبود نسبی در روند جذب سرمایه خارجی در کنار رشد چشمگیر مجوز‌های صادره قابل لمس است. مرور آمار‌های سرمایه‌گذاری خارجی طی سه سال اخیر نشان می‌دهد کشور در سال ۹۹ در فرآیند تصویب طرح‌های خارجی شرایطی بهتر از قبل پیدا کرده است، هرچند این موضوع باعث نشده تا روند بهره‌برداری و جذب سرمایه خارجی در کشور، به شکل چشمگیری تغییر کند.

تسهیل جذب سرمایه خارجی در بخش صنعت، چالشی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. منظور از تسهیل، باز کردن مسیر برای جذب کل سرمایه‌گذاری‌های مصوب است که در نهایت ارقام سرمایه‌گذاری بهره‌برداری شده یا جذب شده افزایش می‌یابد.

بر این مبنا گرچه در سال ۹۹ در مقایسه با سه سال قبل از آن طرح‌های بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده، اما رشد عددی این طرح‌ها، حجم جذب سرمایه‌خارجی هیچ‌گاه به اعدادی که در سال ۹۶ تجربه شده نرسیده است. در عین حال اگر سال ۹۶ را به‌عنوان سالی که تحریم‌های کمتری به کشور تحمیل بود در نظر بگیریم، کارنامه جذب سرمایه خارجی در سال ۹۹ را با وجود حجم و تعداد عظیم تحریم‌ها باید موفقیت‌آمیز دانست. هرچند ابعاد این موفقیت کوچک و محدود است.

در واقع در شرایطی که کشور سالانه دست‌کم به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده برای رسیدن به نرخ‌های رشد اقتصادی ۶ تا ۸ درصد نیاز دارد، رقم ۵۵۰ میلیون دلار جذب نشانه غلبه روزمرگی بر مدیریت اقتصادی کشور است. موضوعی که البته به دلیل تحریم شدت گرفته و بهانه لازم را برای بی‌توجه به جذب سرمایه خارجی پیدا کرده است.

جزئیات دقیق‌تر از سرمایه‌گذاری خارجی ۹۹

طبق آمار‌های منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۹ بیش از ۴۶/ ۲ میلیارد دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تصویب شده است. این میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب مربوط به ۱۵۸ فقره طرح و پروژه است که از این نظر در هم‌سنجی با سال ۹۸ رشد ۹۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در ۱۲ ماهه سال ۹۸ تعداد ۸۲ فقره طرح و پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۸۵۴ میلیون دلاری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری مصوب شده بود. برپایه گزارش وزارت صمت، تفکیک بین‌بخشی پروژه‌ها در سال ۹۹ حاکی از آمار ۵/ ۹۰ درصدی تعداد طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی (با ۱۴۳ فقره طرح و پروژه)، ۱/ ۵ درصدی پروژه‌های تجاری (با هشت فقره طرح و پروژه) و ۴/ ۴ درصدی پروژه‌های معدنی (با هفت فقره طرح و پروژه) است.

گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی با ۵۷۸ میلیون دلار، ساخت فلزات اساسی با ۳۱۳ میلیون دلار، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی با ۲۸۵ میلیون دلار و فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل و نقل با ۲۸۰ میلیون دلار، به ترتیب بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی را در سال ۹۹ به خود اختصاص دادند. همچنین چین با ۵۴۳ میلیون دلار، آلمان با ۹/ ۴۸۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۷/ ۳۶۳ میلیون دلار، کانادا با ۶ / ۲۷۱ میلیون دلار و اتریش با ۱۱۶ میلیون دلار به ترتیب پنج کشور نخست سرمایه‌گذار در ایران بوده‌اند.

در سالی که گذشت، افغانستان با ۴۷، ترکیه با ۱۴، چین و آلمان با ۱۲ و امارات با ۱۰ طرح و پروژه، به ترتیب پنج کشور نخست از نظر تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شوند. بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در سالی که گذشت در استان خوزستان با ۲۶ درصد، سیستان و بلوچستان با ۲۳ درصد، فارس و هرمزگان با ۱۹ درصد و آذربایجان شرقی با ۱۳ درصد بوده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ارز خارجی ورود ارز جذب سرمایه خارجی سرمایه گذاری خارجی حجم سرمایه گذاری فقره طرح و پروژه میلیارد دلار معدن و تجارت بیشترین حجم میلیون دلار خارجی مصوب وزارت صمت سال ۹۹ پروژه ها بخش صنعت مصوب شد جذب شده طرح ها سال ۹۶ جذب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش دیجی‌کالا به همراه اول در ایستگاه پایانی؛ آیا باید نگران بود؟

انتشار خبر مذاکرات فروش بخشی از سهام دیجی‌کالا به همراه اول، فضای اقتصاد دانش‌بنیان را در روز گذشته متلاطم کرد.

به گزارش خبرآنلاین، انتشار خبر مذاکرات فروش بخشی از سهام دیجی‌کالا به همراه اول، فضای اقتصاد دانش‌بنیان را در روز گذشته متلاطم کرد و شایعات فراوانی پیرامون این خبر در فضای مجازی منتشر شد. هر چند دیجی‌کالا اعلام کرد که مذاکرات هنوز ادامه دارد و هیچ‌چیز به نتیجه نهایی نرسیده، اما عمده نگرانی‌ها پیرامون احتمال ورود نهاد‌های اقتصادی وابسته به دولت به فضای دانش‌بنیان و ارتباط احتمالی این رویداد با صحبت‌های چند ماه پیش «حسین شریعتمداری»، مدیرمسؤول روزنامه کیهان مطرح می‌شد.

اصل ماجرا چیست؟

هر چند تا این لحظه خبر این معامله رسماً تأیید نشده، اما بر اساس اغلب خبر‌هایی که در حوزه خرید و اقدام (M&A) که در حوزه کسب‌وکار‌های نو منتشر می‌شود، می‌توان حدس زد که جزئیات تا دقیقه ۹۰ در حال جابه‌جایی است. البته منابع مختلفی از دو طرف، نهایی شدن را تأیید کرده‌اند و گویا فقط امضای قرارداد باقی ماندهکه به معنی رسمیت بخشیدن به این اقدام است.

موضوع اصلی مذاکرات، واگذاری سهام سرآوا (اولین و بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه کشور) در دیجی‌کالا است. دیجی‌کالا سال‌هاست که از مراحل استارتاپی عبور کرده و به بلوغ رسیده و اکنون به غول اقتصاد دانش‌بنیان کشور تبدیل شده است. صندوق‌های خطرپذیر در همه‌جای جهان، پس از بلوغ استارتاپ و رسیدن به سوددهی، سهام خود را در بهترین زمان ممکن به فروش می‌رسانند تا با افزایش سرمایه، بتوانند فعالیت صندوق را گسترش دهند. از این منظر، بسیاری از کارشناسان اقتصاد دانش‌بنیان معتقدند که شاید اقدام سرآوا برای فروش سهام خود، خیلی دیر اتفاق می‌افتد.

به دلیل محرمانگی مذاکرات فروش، هنوز عدد و رقمی از مبلغ فروش سهام یا جزئیات سهام‌داران نهایی منتشر نشده؛ اما مبلغ موردنظر آن‌قدر بالا است که رکورد گران‌ترین معامله تاریخ اقتصاد دانش‌بنیان کشور را تا مدت‌ها در اختیار خواهد داشت. بر اساس اطلاعاتی که خبرآنلاین به دست آورده، پیشنهاد‌های مالی ارائه‌شده بسیار بالاتر از آن است که بتوان از طریق ورود به بورس، آن را تأمین کرد و حتی تأمین آن هم برای همراه اول هم کار ساده‌ای نخواهد بود. ازآنجایی‌که راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی هموار نیست و بخش خصوصی نیز توان مالی موردنظر را در اختیار ندارد (یا علاقه‌ای برای حضور در این بخش نشان نمی‌دهد) معدود گزینه‌هایی با توان مالی مناسب باقی می‌مانند که بتوانند از عهده چنین خرید ارزشمندی برآیند و از این منظر، شاید اپراتور همراه اول بهترین آن‌ها باشد.

آیا این معامله به نفع دیجی‌کالا خواهد بود؟

محمود کریمی، مدیرعامل سکوی خلق آینده و عضو هیئت‌مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران که مدیرعاملی کارخانه نوآوری هم‌آوا را نیز در سابقه حرفه‌ای خود دارد، در این زمینه، گفت: «هر صندوق سرمایه‌گذاری پرخطری از همان روز اول سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای جدید می‌داند که باید روزی سهام خود را بفروشد و از جمع سهامداران آن پروژه خارج شود؛ بنابراین اقدام سرآوا، مستقل از اینکه نهایی شده باشد یا در آینده اتفاق بیفتد، کار عجیبی نیست و مرسوم است. اگر ورود همراه اول به جمع سهامداران دیجی‌کالا بتواند راه را برای ورود این مجموعه به بورس هموار کند، اتفاق بسیار خوشحال‌کننده‌ای رخ خواهد داد که مطمئناً به نفع آینده اقتصاد دانش‌بنیان خواهد بود».

آرش برهمند، روزنامه‌نگار فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این زمینه، گفت: «اثرات این معامله را می‌توان در ۳ سطح بررسی کرد. سطح نخست، خود گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است که مجموعه‌هایی مانند دیجی‌پی و اسمارت‌تک و ... را هم در بر دارد. مستقل از توان مالی، صرف دسترسی به منابع و جای پای همراه اول و هر نوع شراکت بین بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور و اولین اپراتور همراه کشور با وسیع‌ترین پوشش ارتباطی، فرصت‌های فراوانی را برای هر دو طرف آزاد می‌کند که فقط منحصر به فروش آنلاین نیست و خدماتی مانند پرداخت، محتوا، خرید تسهیلاتی و ... را هم شامل می‌شود؛ و این برای دیجی‌کالا، فضای رشد گسترده‌ای را در سطح ملی فراهم می‌کند».

به گفته برهمند، سطح دوم به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان برمی‌گردد. در فضای کنونی استارتاپ ایران، از یک‌سو سرمایه‌گذاری کلان خارجی امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر، اعداد و ارقامی که استارتاپ‌های بزرگ برای ارزش خود اعلام کرده‌اند، در توان بسیاری از کسب‌وکار‌ها نیست و خیلی از آن‌ها نمی‌توانند نقدینگی لازم را برای ورود به جمع سهامداران استارتاپ‌های نسل اول اقتصاد دانش‌بنیان تأمین کنند؛ بنابراین معدود گزینه‌هایی برای ورود به چنین معاملاتی باقی می‌مانند و قابل پیش‌بینی است که مجموعه‌ای با نقدینگی بالا، مانند اپراتور یا بانک، به‌زودی در هیئت‌مدیره دیجی‌کالا حضور پیدا خواهد کرد. از نظر برهمند، این اتفاق را می‌توان مقدمه گذار استارتاپ‌های نسل اول برای ورود به اقتصاد کلاسیک (اگر نگوییم سنتی) ایران دانست. چنین اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است، اما خوب یا بد آن را تاریخ مشخص خواهد کرد».

برهمند در ادامه، گفت: «سطح سوم نیز به صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سرآوا برمی‌گردد. از یک‌سو فرصت‌های فراوانی در همکاری بین اولین اپراتور موبایل و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران وجود دارد و از سوی دیگر، دیجی‌کالا عطش فراوانی برای ورود به بورس دارد و با این کار، امکان نقدشوندگی فراوانی در اختیار بنیان‌گذاران دیجی‌کالا قرار خواهد گرفت؛ بنابراین هر اقدامی که باعث «حلال شدن» سهام اختصاص‌یافته به سرآوا بشود، بدون‌شک به دیجی‌کالا در مسیر ورود به بورس کمک خواهد کرد».

نگرانی از خصولتی‌سازی

از برخی خبر‌های دیروز چنین برمی‌آمد که در این معامله، همراه اول به عمده‌ترین سهام‌دار دیجی‌کالا تبدیل خواهد شد. شاید سرنوشت معامله تپسی در بورس و خروج «میلاد منشی‌پور»، هم‌بنیان‌گذار تپسی از این مجموعه مزید بر علت شده بود تا برخی با ارتباط دادن این ماجرا با پیش‌بینی‌های مدیرمسؤول روزنامه کیهان، از اقدام گسترده جهت تصاحب بنگاه‌های بزرگ اقتصاد دانش‌بنیان سخن بگویند.

محمدجواد صدری‌مهر، دستیار معاون علمی-فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: «توسعه بدون تزریق سرمایه اتفاق نمی‌افتد. با توجه به واقعیت‌های اقتصاد کشور، عدم مشارکت دولتی مانع از پیشرفت می‌شود و این، نقض غرض است. البته دولت با سیاست‌های مختلفی ازجمله اعتبار مالیاتی از اقتصاد دانش‌بنیان حمایت می‌کند. در مورد واگذاری سهام دیجی‌کالا هم هر چند مذاکرات به مرحله نهایی نرسیده، اما امیدواریم با تزریق سرمایه، پیشرفت این بنگاه مهم اقتصاد دانش‌بنیان سرعت بگیرد».

برهمند نیز گفت: «این نگرانی‌ها تا حدودی برای همه فعالان اقتصاد دانش‌بنیان مطرح است؛ اما فارغ از همه نگرانی‌ها و صحبت‌های رسانه‌ای، این معماری قرارداد بین همراه اول و دیجی‌کالا است که می‌تواند به این نگرانی‌ها دامن بزند یا جلوی آن را بگیرد. برادران محمدی در طول این سال‌ها نشان داده‌اند که اولویت‌شان در تصمیم‌گیری، آن چیزی است که به نفع دیجی‌کالا است. به نظر من طی این معامله، دست‌کم مصادره یا تصاحبی اتفاق نخواهد افتاد».

او ادامه داد: «از دیگر نکات تعیین‌کننده معماری قرارداد، آینده برادران محمدی در هدایت دیجی‌کالا و دیگر مدیران شاخص این مجموعه است که می‌توان بر اساس آن قضاوت کرد که آیا دغدغه‌ها و نگرانی‌های فعالان استارتاپی به‌جا است یا خیر. مسلماً مدیران همراه اول به این نکته واقفند که دست زدن به ترکیب مدیریتی بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیکی ایران نه‌تن‌ها جنبه‌های تجاری که بعد رسانه‌ای گسترده‌ای هم خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید».

برخی کارشناسان اقتصاد دانش‌بنیان پیش‌بینی می‌کنند که خصولتی‌ها به سراغ دیگر برند‌های معروف اقتصاد دانش‌بنیان خواهند رفت. شایان ذکر است بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، برادران محمدی با بخش عمده‌ای از سهام خود در دیجی‌کالا باقی خواهند ماند؛ اما افزایش ارزش سهام اپراتور همراه اول در بورس دیروز، نشان می‌دهد که همراه اول حتی قبل از امضای قرارداد هم سود کرده است.

دیگر خبرها

  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • فروش دیجی‌کالا به همراه اول در ایستگاه پایانی؛ آیا باید نگران بود؟
  • صدور هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان
  • برج‌های دو قلوی شهرکرد؛ همچنان بلاتکلیف
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان
  • جذب بیشتر سرمایه گذار خارجی در نفت با امتیازات متنوع
  • در سال ۱۴۰۳ حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری خارجی خواهیم داشت
  • شهرداری امسال چقدر سرمایه گذاری خارجی خواهد داشت؟
  • نقشه دلواپسان برای ممانعت از ورود زنان به استادیوم به بهانه جیمی جامپ یک دختر
  • حجم تجارت خارجی قزوین بیش از نیم میلیارد دلار شد