نباید از جشنواره جهانی استقبال کرد تا مسئولان متوجه اشتباهشان شوند / کسانی که به جشنواره میروند، به اندازه برگزارکنندگان مقصر هستند
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۳۰۰۸
حسن هدایت با خطرناک دانستن برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر تأکید کرد در صورت برگزاری بهتر است هیچ کس از آن استقبال نکند.
حسن هدایت تهیهکننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: یکی از اصلیترین مشکلات کشور ما این است که متأسفانه به جای قانون همه چیز تابع نظرات شخصی و در خدمت نمایش و شوی مدیران است و همه چیز به نوعی ملوکالطوایفی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هدایت تصریح کرد: در این بین جماعتی که جشنواره را تحریم نمیکند و به سینماها میرود هم به اندازه برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر مقصر است، به هر حال هر انسانی باید تا این حد دانایی داشته باشد که حضور در تجمعات خطرناک است و باید از حضور در آنها صرف نظر کند.
او افزود: وزارت بهداشت که امروز همه نهادهای مختلف کشور به تبعیت از دستورالعملهای آن عمل میکنند مدام تأکید دارد که از هر گونه تجمع پرهیز شود و مدام صحبت از این است که با ورود ویروس جدید انگلیسی این خطر بیشتر احساس میشود و حتی مراسمهای ملی مثل راهپیمایی 22 بهمن با تبعیت از دستورات وزارت بهداشت بسیار محدودتر در شکل و شمایلی متفاوت برگزار میشود، اصرار مسئولان جشنواره به برگزاری جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر را نمیتوانم درک کنم و شاید مسئولان درایتی ندارند و از سینماگران و تماشاگران سینما تعجب میکنم که چرا از جشنواره استقبال میکنند چرا که اگر استقبالی صورت نگیرد مسئولان قطعاً متوجه اشتباهشان میشوند.
این کارگردان در پایان گفت: پیش از برگزاری بخش ملی جشنواره فجر پیشنهاد دادم که وزارت فرهنگ با همکاری صداوسیما و فضای مجازی جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنند و بخشی کوتاه از فیلمها که میتواند جذاب باشد در این فضا پخش شود و بعد عوامل تولید اثر در نشست پرسش و پاسخ حاضر شوند و به سوالات پاسخ دهند. حتی این نشست باید به صورت مجازی در حالیکه افراد با فاصله از هم قرار دارند باید برگزار شود. این اقدام هم مردم را در جریان فیلمها قرار میداد و هم چراغ سینما روشن میشد اما متأسفانه خطرناکترین تصمیم گرفته شد و مسئولان بیش از هر چیز به برگزاری جشنواره و تبلیغات و بیلان کاری خود فکر میکردند. من این اصرارهای خطرناک را به حساب دشمنی با اهالی سینما نمیگذارم و معتقدم که همه اینها ناشی از بیتوجهی و بیمسئولیتی افراد است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: حسن هدایت کرونا جشنواره بین المللی فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۳۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
پل شریدر که به زودی با جدیدترین فیلمش راهی جشنواره کن میشود، پنج سال قبل در چنین روزی به بهانه حشنواره جهانی فیلم فجر در تهران حضور داشت و از سینمای ایران و آینده سینما صحبت کرد.
به گزارش ایسنا، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشتماه با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
شریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعتراض سینماگر مطرح آمریکایی به فهرست برترین فیلمهای تاریخ سینما اعلام فیلمهای حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نمایندهای ندارد غافلگیریهای جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما