Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، ماه مبارک رمضان ارزشمندترین مقطع زمانی در طول سال است که خداوند روزه گرفتن را بر مسلمین واجب نموده است و بر اساس احادیث نبوی هر عبادت در این ماه ثواب هفتصد برابر نسبت به سایر ماه‌ها دارد.در ماه میهمانی خدا سفره‌ای به وسعت بخشندگی میزبان پهن شده و من تو اگه لايق باشيم، دعوت صاحبخانه را لبيك می گویيم و ريزه‌خوار اين خوان پر نعمت الهی می شويم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه مبارک رمضان ماه خیر و برکت، ماه نزول قرآن، ماه مغفرت و آمرزش، ماه جود و کرم، ماه بخشش و نیکوکاری، ماه ایثار و از خود گذشتگی، ماه جهاد و کوشش، ماه سعی و تلاش، ماه رحمت و سازندگی و ماه ضیافت الله است.

در ماه مبارک رمضان مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی با محدود کردن غذا‌های دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

امسال دومین سالی است که ویروس کرونا روزه داران را در ماه رمضان همراهی می‌کند. روزه داری چه در دوران کرونا و چه در ایام نبود این ویروس ،تا زمانیکه از اصول درست تغذیه‌ای تبعیت شود مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

به آمار مبتلایان و سیر صعودی این روز‌های کرونا که توجه می‌کنیم کمرنگ شدن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزاری دورهمی‌ها، شرکت در تجمعات عروسی و عزا و انجام مسافرت‌های غیرضروری روند افزایشی ابتلا به کرونا را بیشتر از موارد دیگر به همراه داشته است.

توجه به همین نکات ابهامات درخصوص روزه داری در ایام کرونا و احتمال افزایش مبتلایان را پاسخ می‌دهد.

تجربه‌ی یکسال اخیر مواجهه با کرونا نشان می‌دهد، عمده‌ترین عامل ابتلا به کرونا عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است، حال در این بین روزه داری در ماه مبارک رمضان با رعایت اصول تغذیه‌ای و همچنین رعایت همه‌ی نکات بهداشتی مشکلی در خصوص ابتلا به کرونا بوجود نمی‌آورد.

تغذیه صحیح در این دوران مانند سایر اوقات به معنی رعایت ۲ اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است. وظیفه اصلی برنامه غذایی در ماه رمضان که در آن گرسنگی طولانی وجود دارد، ممانعت از تحلیل بافت عضلانی است.

نخوردن سحری، خوردن غذا‌های مملو از پروتئین، چای پررنگ و نوشابه‌های گازدار، مصرف آب زیاد به خصوص بین غذا، مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ کردنی و پر کالری و مصرف شیرینی و قند‌های ساده از جمله اشتباهات رایجی است که باید رعایت شود.

وعده سحر باید غذا‌های کم نمک، کم چرب و با شیرینی کم مصرف شود. غذا‌های خورشتی و پلو‌های مخلوط سبزی و حبوبات بسیار مناسب است. همچنین منابع پرفیبر مانند سالاد، سبزی خوردن و حبوبات نباید فراموش شود. شربت کم شیرین مانند تخم شربتی، خاکشیر و لیموترش مناسب است.

باید توجه کرد که در ایام روزه‌داری امسال، نسبت به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ لازمند، باید توجه شود. انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می‌شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می‌توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کنند.

باید توجه کرد که غذا‌ها بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در شش گروه اصلی غذایی قرار دارند. انتخاب انواع غذا‌ها از گروه‌های مختلف و همچنین انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف کردن نیاز‌های تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه‌دار در سه وعده غذایی سحر، افطار و شام ضروری است.

شش گروه غذایی اصلی و جایگزین‌های آن‌ها عبارتند از:

۱- گروه نان و غلات: نان‌ها شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان‌های محلی، برنج، انواع ماکارونی، رشته‌ها، غلات صبحانه، بلغور گندم، بلغور جو است. توصیه بر این است که حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه از نوع سبوس‌دار باشد.


۲- گروه سبزی‌ها: شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزی خوردن و سایر سبزی‌های برگی، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و ....


۳- گروه میوه‌ها: شامل انواع میوه‌های فصل از جمله مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیموشیرین، گریپ فروت، سیب، کیوی و ... و انواع آب میوه طبیعی و بدون شکر افزوده، کمپوت میوه‌ها به صورت کم شیرین یا بدون شکر افزوده و میوه‌های خشک (خشکبار). باید توجه کرد که مصرف مقادیر کافی گروه سبزی‌ها و میوه‌ها در ایام روزه‌داری با تامین ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کنند.


۴- گروه شیر و لبنیات: شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ. این گروه علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین، ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B۲ و B ۱۲ را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، تامین می‌کند. توصیه بر این است که لبنیات از نوع کم چرب (کمتر از ۲٫۵ درصد چربی) مصرف شود.


۵-گروه گوشت و تخم مرغ: این گروه منبع تامین پروتئین حیوانی و با کیفیت بالا هستند و شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و تخم سایر پرندگان هستند.


۶- گروه حبوبات و مغز دانه‌ها: حبوبات شامل نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش و ... و مغز‌ها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی و.... است.

شیوع کرونا مانعی برای روزه داری نیست

حجت ااسلام هاشمی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت:ماه رمضان ماه فرصت و بندگی خداست و خداوند میزبان مهربان این ماه است و به دنبال بهانه‌ای کوچک برای لطف به بندگان است.

حجت ااسلام هاشمی افزود:بهترین کار در این ماه دوری از محرمات و گناهان است.

او در خصوص روزه داری در ادامه عنوان کرد:از نظر اسلام سلامتی از هر موضوعی واجب‌تر است و حتی روزه گرفتن در شرایطی که آسیبی به بدن وارد کند حرام است.

حجت الاسلام هاشمی افزود:هر واجبی مانند وضو، روزه و؛ که باعث بیماری یا شدت بیماری شود انجامش واجب نیست.

این کارشناس مذهبی در خصوص روزه داری در ایام کرونا گفت:سال گذشته جمعی از پزشکان اعلام کردند؛ روزه داری مشکلی برای بیماران کرونایی ایجاد نمی‌کند.

روزه یک تکلیف الهی

طبق فتاوای مقام معظم رهبری، روزه به‌عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان بوده و از پایه‌های تکامل و اعتلای روحی انسان به شمار می‌رود و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است.

نشریه خط حزب الله، حکم رهبر معظم انقلاب درباره روزه ماه رمضان در زمان شیوع کرونا را منتشر کرد.

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، نشریه خط حزب الله در شماره ۲۸۳ حکم رهبر معظم انقلاب درباره روزه ماه رمضان در زمان شیوع کرونا را منتشر کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این استفتا که «در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟» تصریح کردند: روزه از ضروریات ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن یا موجب ایجاد بیماری شود و یا تشدید بیمار و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‌شود در این موارد روزه ساقط، ولی قضای آن لازم است.

ایشان تاکید کردند: بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می‌کند؛ بنابراین اگر فردی نسبت به امور یادشده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط، ولی قضای آن لازم است.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روزه داری در ایام کرونا آغاز ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۳۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | با چالش ٢١ روزه حذف قند، می‌توان لاغر شد؟

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898534

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ببینید | با چالش ٢١ روزه حذف قند، می‌توان لاغر شد؟
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان