Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت Targetهای U۳O۸ است که اورانیوم (U) آن ۶۰ درصد غنا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین با اورانیوم ۶۰ درصد "هدف" یا Target درست می کنیم.

وی گفت که این Targetها در راکتور (تهران) قرار می گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست.

صالحی اظهار کرد که مولیبدن ماده‌ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که این اقدام همسو با برجام است؟ خاطرنشان کرد که "انجام این فرایند تحت عنوان فیژن مولی (مولیبدنی که از شکافت هسته‌ای به وجود می آید) در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است."

وی افزود: ما تحقیقات مربوط به این فرایند را مدت‌هاست که آغاز کرده‌ایم و ظرف یکی دو هفته آینده از Targetهای ۲۰ درصد برای تست استفاده خواهیم کرد، ولی هرچه جلوتر می‌رویم غنا را بالاتر می‌بریم چون هرچه با غنای بالاتر کار را انجام دهیم تولیدات‌مان راندمان و کیفیت بالاتر در مدت زمان کوتاه‌تری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱ قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها، در راستای تأمین شروط نه گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران مؤظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد (۲۰%) اقدام و سالانه به میزان حداقل یکصد و بیست کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور مؤظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز اورانیوم با غنای بالای بسیت درصد (۲۰%) را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی اظهارنظرها درباره میزان خسارت و صدمه وارد شده به سانتریفیوژها در سایت نطنز گفت: اینکه سانتریفیوژها صدمه دیدند درست است اما اینکه چه تعداد و با چه کیفیتی صدمه دیده اند در حال بررسی است.

صالحی تاکید کرد: مقدمات اجرای ۶۰ درصد را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و مقدار غنی سازی هم قابل توجه است. فقط یک سالن ما دچار اشکال شده است و در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو روز آینده برق اصلی‌اش متصل می‌شود و آغاز فرایند جایگزینی سانتریفیوژها آسیب دیده با دقت و سرعت انجام خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این که افزایش هزارتایی سانتریفیوژها به ۵۰۶۰ سانتریفیوژی که وجود داشت در چه چارچوبی انجام می شود گفت: این اقدام در راستای گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی و بر اساس ماده ۲۶ و ۳۶ برجام انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، ایران روز سه‌شنبه در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که "هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد و این میزان جدای از ۵۰۶۰ سانتریفیوژ موجود در نطنز است که ممکن است تعدادی از آنها در اثر اقدام تروریستی روز یکشنبه در سایت نطنز صدمه دیده باشند.

ایران گفته است که هزار سانتریفیوژ جدید از نوع IR-۱ خواهد بود اما راندمان این ماشین های جدید که نصب می شوند ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

هم چنین در نامه ایران به آژانس آمده است که "به دستور رئیس جمهوری ایران، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز شده است. در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

بنا به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی "از سه شنبه شب مقدمات اجرایی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد در تأسیسات غنی‌سازی آغاز خواهد شد."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دكتر علي اكبر صالحي غنی سازی 60 درصدی نطنز قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران رييس سازمان انرژي اتمي ايران سازمان انرژی اتمی اورانیوم ۶۰ درصد تولید اورانیوم غنی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۳۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست

محمد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره همکاری‌های سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: این دو سازمان، یک تعامل پیوسته و پایدار دارند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بخش‌هایی که ما موظف به پایش آن‌ها هستیم، از جنس حفاظت از جان مردم، نسل‌های آینده و محیط زیست است.   اسلامی گفت: تعامل و همکاری دو سازمان در انجام این وظیفه قانونی و ذاتی آن‌‎ها، بسیار مؤثر است.    رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در حال گسترش این همکاری‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

دیگر خبرها

  • اظهارات تازه گروسی درباره سفر به ایران |
  • مدیرکل آژانس اتمی راهی تهران می‌شود
  • گروسی: دنبال سفر به ایران هستم/ غنی‌سازی با خلوص بالا به معنای ساخت بمب نیست
  • اظهارات تازه گروسی درباره سفر به ایران
  • گروسی: به دنبال بهبود سطح همکاری آژانس با ایران هستیم/ مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران وجود ندارد
  • به دنبال بهبود سطح همکاری آژانس با ایران هستم
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟
  • تمام راکتور‌های نیروگاه «زاپوریژیا» اوکراین در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفت
  • گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و محیط زیست
  • گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست