Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@16:00:48 GMT

بمباران داعشی‌های مخفی شده در غارهای کوه حمرین عراق

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۴۲۹۶

بمباران داعشی‌های مخفی شده در غارهای کوه حمرین عراق

بمباران داعش در غارهایی که در سلسله جبال حمرین در آن مخفی شده بودند، تحرکات تکفیری‌ها در مثلث مرگ، جزییات عملیات امنیتی حشد شعبی در دیالی ویژه ماه رمضان و پاکسازی مساحت گسترده در صلاح الدین از لوث داعش از مهمترین اخبار امنیتی عراق است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عین العراق، منابع عراقی از بمباران مواضع داعش در سلسله جبال حمرین از سوی جنگنده‌های «اف16» این کشور خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع بیان کردند: جنگنده‌های اف 16 مخفیگاه‌های داعش را در غارهایی در سلسله جبال حمرین در بخش صلاح الدین بمباران کردند که بر اثر آن شماری از تکفیری‌ها کشته شدند.

تحرکات داعش در مثلث مرگ

مناطق حدفاصل میان دیالی، صلاح الدین و کرکوک یکی از خطرناک‌ترین مناطق محسوب می‌شوند و به آنها مثلث مرگ اطلاق می‌گردد و این به علت حملات خونباری است که داعش علیه اهداف نظامی و نظامی انجام می‌دهد.

در این راستا مسئولان در دیالی اعلام کردند که داعش به دنبال احیای« اردوگاه عائشه» در مناطق حدفاصل میان دیالی و صلاح الدین که مرکز فرماندهی و اداره عملیات تروریستی آن محسوب می‌شود، است.

«وصفی التمیمی» مسئول ناحیه «قره تپه» ‌در 113 کیلومتری شمال شرق «بعقوبه »مجاور کوههای حمرین و مناطق بحرانی میان کرکوک و صلاح الدین گفت: عملیات امنیتی موثر است اما مقطعی است و به داعشی‌ها قبل از عملیات امکان فرار به مناطق  دورافتاده می‌دهد و آنها پس از خروج نیروهای امنیتی دوباره باز می‌گردند.

وی افزود: عملیات‌های پیشدستانه نیروهای امنیتی برای داعش مکشوف است و گویا آنها از آن اطلاع دارند و این سبب می‌شود که به مناطق و روستاهای دورافتاده فرار کنند و مخفیگاه‌ها و آشیانه‌های خالی را بگذارند به عبارت دیگر آنها جنگ مخفیگاه‌های خالی را دنبال می‌کنند.

التمیمی بر ضرورت انجام عملیات جستجو و پاکسازی در خطرناک‌ترین عقبه تروریستی میان حوض حمرین در دیالی و مرز صلاح الدین تا نزدیکی کرکوک تاکید کرد و گفت که این سبب می‌شود که داعشی‌ها که در پوشش غیرنظامی و کشاورز مخفی شده‌اند، به دام بیافتند.

از سوی دیگر «زحام اسماعیل الجبوری» فرمانده تیپ «نداء دیالی» حشد شعبی هم بر عملیات و اقدام موثر در تپه‌های حمرین میان دیالی و صلا ح الدین که مساحتی بالغ بر 21 کیلومتر مربع دارد تاکید کرد و  حضور نیروهای امنیتی را مانع از تمرکز داعشی و احیای آنها دانست.

وی بر نقش عملیات های امنیتی در ممانعت از بازگشت داعش تاکید کرد.

عراق| انهدام 61 مخفیگاه داعشی در نینوا/ آخرین نفس‌های داعش در «مثلث مرگ»

از سوی دیگر یک منبع امنیتی وابسته به ارتش عراق از اقدام تروریست‌های داعش در احیای اردوگاه «عائشه» یا آنچه اردوگاه مرگ نامیده می‌شود، خبر داد و آنرا نشان دهنده نیت آنها برای حملات غافلگیر کننده دانست.

این منبع بیان کرد: موقعیت جغرافیایی صعب العبور در تپه های حمرین مانع از ویرانی مخفیگاه‌ها وتونل‌های پنهان داعش می‌شود. از سویی کنترل مناطق پیرامون اردوگاه مرگ داعش نیروی امنیتی زیادی را طلب می‌کند.

این اردوگاه نظامی داعش میان ناحیه «العظیم» و «قره تپه» در شمال دیالی بزرگترین کانون داعشی طی سال‌های گذشته بوده است و حتی اعضای القاعده قبلا از آن استفاده می‌کردند.

با وجود اینکه نام اردوگاه بر آن گذاشته‌اند اما در حقیقت یک مخفیگاه کوچک به همراه تونل‌ها، انبار تسلیحات و مواد منفجره است و سکوی اصلی حملات داعش در دیالی، کرکوک و صلاح الدین قبل از ویرانی آن در سال 2014 بود.

این منبع عراقی گفت به نظر می‌رسد که داعشی‌ها هر زمان فرصت می‌یابند به پناهگاه قدیمی خود باز می‌گردند و سپس دوباره مخفی می‌شوند.

انهدام شبکه داعشی در نینوا

اداره اطلاع رسانی حشد شعبی عراق از انهدام شبکه تروریستی در نینوا که قصد انجام حملات به اهداف امنیتی و غیرنظامی در موصل را داشت خبر داد و به دستگیری 6 داعشی در این زمینه اشاره کرد.

داعشی‌ها هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد: توان داعش در سال 2021 کاملا مختلف از سال‌های گذشته است و آنها توانی ندارند.

وی افزود: شیوه جنگ چریکی که آنها پس از آزادی شهرها و قصاب دنبال کردند به مرور ضعیف شد و به علت تلفات سنگین آنها توان ندارند. طی ماه‌های گذشته ضربات مهلکی به آنها وارد شده است.

العزاوی بعید دانست که داعش توان آنچه جنگ «غزوات رمضان» این گروه نامیده می‌شود را بتواند اجرایی کند زیرا به گفته وی داعشی‌ها بسایر ضعیف شده و داعشی‌ها به طور دائم در حال گریختن هستند.

وی در عین حال تاکید کرد: هرچد که مخفیگاه‌های آن مورد هدف قرار گرفته است اما همچنان خطر محسوب می‌شوند و باید تلاش اطلاعاتی قوی و تعقیب مداوم در دستور کار باشد.

العزاوی راهکار مشارکت اهالی مناطق به ویژه مناطقی که قبلا به دست نیروهای امنیتی عراق پاکسازی شده اند را موثر دانست که تجربه موفق و با نتایج مهمی بوده است.

وی گفت: اعتماد به ساکنان بومی مناطقی که داعش در آنها فعال است و سوق دادن آنها به همکاری نقش بسزایی در موفقیت اقدامات علیه تروریست‌ها دارد.

پاکسازی مساحت گسترده در صلاح الدین از لوث بازمانده‌های داعشی

اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق با اشاره به عملیات نیروهای ارتش، پلیس و حشد شعبی عراق در منطقه رود دجله در بخش فرماندهی عملیات سامراء در استان صلاح الدین از پاکسازی مناطق گسترده خبر داد و اینکه 41 بمب و نیز چاشنی انفجاری برجای مانده از داعش کشف و ضبط شده است.

جزییات طرح رمضانی حشد شعبی در دیالی

صادق الحسینی سخنگوی محور دیالی حشد شعبی به جزییات طرح امنیتی ویژه ماه مبارک رمضان در دیالی پرداخت و اعلام کرد: نیروهای حشد شعبی به شکل گشت‌های ثابت و متحرک و حضور دائمی اهداف مهمی را پوشش می‌دهند.

وی افزود: بیش از 1000 رزمنده حشد شعبی در راستای طرح امنیتی ویژه ماه مبارک رمضان در قالب اتاق عملیات گسترده با هماهنگی دیگر تشکلات امنیتی در آماده باش به سر می‌برند.

الحسینی گفت: حشد شعبی به مدت شش سال متوالی است که در راستای امنیت مناطق آزاد شده از لوث داعش انجام وظیفه می‌کند و مانع از حملات می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نیروهای امنیتی صلاح الدین مخفیگاه ها داعشی ها مثلث مرگ حشد شعبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق؛ احیای بازدارندگی به سبک ایران

عملیات «وعده صادق» ایران علیه اهدافی در سرزمین های اشغالی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران از توانایی شکل دهی به فرایندهای بازدارندگی در محیط امنیتی خود برخوردار است.

به گزارش مشرق، عملیات «وعده صادق» بامداد یکشنبه با هدف پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد، این عملیات که واجد ویژگی هایی همچون قدرت و سرعت به نسبت فاصله جغرافیایی بود، ضمن اینکه توانست ظرفیت ها و توانایی بازدارندگی رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد، بازدارندگی ایران در محیط امنیتی را نیز احیا کرد.

برای دهه ها محیط امنیتی ایران از پرچالش ترین محیط امنیتی کشورها حتی در خاورمیانه بوده؛ خاورمیانه ای که خود دهه هاست که با بحران، آشوب و بی ثباتی روبروست. ایراان در ژئوپلیتیکی زیست سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته که به واسطه موقعیت جغرافیایی در مرکز تحولات عمده جهانی قرار داشته حتی زمانی که بحران ها از ایران دور بوده نیز به دلیل همین وضعیت ژئوپلیتیکی، وضعیت جغرافیایی ایران اهمیت بین المللی پیدا کرده است.

در گذار قرن ها و تجربه تاریخی نشان داده که محیط امنیتی ایران در ترجمان محیط ژئوپلیتیکی همواره تاثیر پررنگی در ژئوپلیتیک ایرانی از جمله میزان تهدیدات، خطرات، فرصت ها و منایع داشته است از اینرو و در قالب این تجربه تاریخی، سطوح مختلف حاکمیت های ملی تلاش کرده اند تا با حداقل سازی سطح تهدیدات در فراسوی مرزهای ملی، به حداکثرسازی فرصت ها و منابع شکل دهند.

ادارک ماهوی، شکلی و عملیاتی از محیط پیرامونی درمیان تصمیم گیران و سیاستگذار در این قالب شکل بندی شده که ایران به عنوان یک ژئوپلیتیک قدرت بایستی برای حفظ امنیت در محیط امنیتی خود حضور فعالانه داشته باشد یا با سازوکارهای نظامی، بنیان یک بازدارندگی بسیط را شکل دهد.

بازدارندگی یکی از ساز وکارهای راهبردی- تاکتیکی دولت ها برای کاهش تهدید و افزایش ضریب امنیت کشور در برابر اقدامات تهاجی دیگر دولت هاست.ایران از جمله کشورهایی است که همواره در معرض تهدید از سوی محیط پیرامونی خود قرار دارد از اینرو دولت های مختلف تلاش کرده اند با افزایش قدرت دفاعی و گسترش محیط امنیتی و افزایش ضریب بازدارندگی به واسطه ابزارهایی همچون نفوذ سیاسی- امنیتی، دیپلماسی دفاعی و افزایش توان و ظرفیت ضربه نخست و ضربه دوم، فرایندها و ابزارهای بازدارندگی خود را بازتولید کند.

طی سال های اخیر و به دلیل وضعیت ویژه خاورمیانه به عنوان محیط امنیتی ایران، شکل دهی به ساز وکارهای بازدارندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران اهمیت گسترده ای پیدا کرد. خاورمیانه به دلیل افزایش بی ثباتی، بحران، تحرک بالای گروه های تروریستی، حضور قدرت های فرامنطقه ای و شکل گیری دولت های ضعیف اکنون در وضعیت آشوب زده قرار دارد و چنین وضعیت و روندی سبب ساز افزایش تهدیدات امنیتی در محیط پیرامونی ایران شده است.

در این قالب، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده از طریق ساز وکارهای ترکیبی ضریب بازدارندگی خود را افزایش دهد. رخدادهای سال ۲۰۱۱ به این سو نقش یابی گروه های تروریستی در محیط امنیتی ایران، افزایش حضور نظامی قدرت های فرامنطقه ای و تهدیدات نامتقارن باعث شد تا ایران تلاش کند تا از طریق حضور مستشاری در سوریه و افزایش ظرفیت متعارف نظامی با توان ضربه متقابل از طریق موشک های بالستیک و دوربرد، بازدارندگی خود را افزایش دهد.

طی سال های اخیر بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی تدافعی به معنای ضربه دوم بوده اما در مقاطعی با توجه با افزایش تهدیدات، ایران نیز از ظرفیت بازدارندگی تهاجمی خود بهره برده است. آغاز جنگ غزه و متعاقبا حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران نظامی، باعث گردید تا ایران کنش متقابل محدود را انجام دهد.

هرچند این اقدام ایران واکنشی در مقابل اقدامات تهدیدزا بوده است اما کنش ایران را می توان در ترجمان فرایند جدیدی برای احیای بازدارندگی نیز مورد بررسی قرار داد؛ فرایندی که از عملیات های پهپهادی- موشکی ایران در اربیل آغاز شده بود و اکنون با حملات متعدد رژیم صهیونیستی به حضور مستشاری ایران در سوریه و هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق شکل متفاوت تری به خود گرفت. در این چارچو، پیام عملیاتی ایران، ترسیم خطوط جدید و عبور از راهبرد «صبر استراتژیک» بود.

بازدارندگی یکی از ابزارهای مهم و عملیاتی در سیاست خارجی- امنیتی هر کشوری محسوب می شود؛ بازدارندگی سبب ساز دگرش در ابزارهای دفاعی و چشم انداز کشورها می شود. بر این مبنا، دولت ها تلاش می کنند تا با تقویت بازدارندگی، فرایندهای تهدیدزا را کاهش داده و فرایندهای فرصت ساز را افزایش دهند. عملیات «وعده صادق» را می توان از جمله عملیات هایی تحلیل کرد که در چارچوب رویکرد بازدارندگی قرار می گیرد؛ عملیاتی که افزون بر کنترل رفتارهای پرخطر رژیم صهیونیستی در محیط امنیتی ایران، به بازدارندگی بسیط نیز بیانجامد.

دیگر خبرها

  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی اسرائیل ثابت شد
  • عمار حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه
  • عملیات وعده صادق؛ احیای بازدارندگی به سبک ایران
  • نمایش سلاح مخفی و خاص ارتش
  • چهره الیزابت داعشی سریال پایتخت بعد از 6 سال (عکس)
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • «شهر هزار موشک» چگونه مقاومت کرد؟