Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@06:04:25 GMT

نجات یک بهله عقاب صحرایی در نزدیکی تالاب گاوخونی

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۴۹۹۴

نجات یک بهله عقاب صحرایی در نزدیکی تالاب گاوخونی

به گزارش خبرنگار مهر، گونه در معرض خطر انقراض عقاب صحرایی عصر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در حاشیه رودخانه زاینده رود شهر ورزنه پیدا شد.

شهروندان دوستدار محیط زیست ورزنه این عقاب را که از ناحیه بال آسیب دیده بود و به علت شکستگی بال قدرت پرواز نداشت، نجات داده و به سرمحیط‌بانی تالاب بین المللی گاوخونی تحویل دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عقاب مصدوم برای مداوا به اداره کل محیط زیست استان منتقل می‌شود.

عقاب صحرایی (عقاب استپ) یک پرنده شکاری از تیره عقابیان است و این پرنده در ایران به صورت مهاجر یافت می‌شود.
عقاب صحرایی از پرندگان حفاظت شده محسوب می‌شود و شکار و نگهداری آن منع قانونی دارد.

این پرنده شکاری بزرگ با ۷۵ سانتی‌متر طول، دارای سینه‌ای پهن و پر و بالی به رنگ قهوه‌ای است که طیف وسیعی از تنوع در رنگ بال و پرش مشاهده می‌شود؛ شاهپرهای اولیه اش سیاه رنگ و بقیه پرهای بالش به رنگ قهوه‌ای است. عقاب ماده کمی از پرنده نر بزرگ‌تر است و بین یک تا سه تخم می‌گذارد.

عقاب صحرایی پروازی سنگین دارد و زیستگاه اصلی این پرنده در استپ های باز، نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، کوهپایه‌ها، نزدیک تالاب‌ها و حوالی شهرهای بیابانی است و آشیانه خود را روی درخت‌های بلند می‌سازد.
در سالهای اخیر به دلیل شرایط نامساعد حیات وحش این گونه به سمت محل دفن پسماندهای انسانی تمایل پیدا کرده است به همین جهت آمار بیماری و مسمومیت در این گونه بالا رفته است که این امر حیات این نوع عقاب را در معرض انقراض قرار داده است.
به علت وجود تاغزارهای بسیار در کویر شرق اصفهان و حاشیه ورزنه در سال‌های اخیر شمار جوندگان از قبیل موش به شدت افزایش یافته که وجود پرندگان شکاری از جمله عقاب‌ها در این منطقه می‌تواند به کنترل طبیعی جمعیت جوندگان کمک کند.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است؛ مساحت این بیش از ۴۷ هزار هکتار است.

کد خبر 5188893

منبع: مهر

کلیدواژه: تنوع زیستی تالاب گاوخونی اداره کل حفاظت از محیط زیست اصفهان پرندگان شکاری کویر ورزنه زاینده رود ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر ماه مبارك رمضان انتخابات شورای شهر و روستا انتخابات 1400 ماه رمضان ۱۴۰۰ محدودیت های کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا اردبیل وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا هفته هنر انقلاب اسلامی عقاب صحرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان ؛مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت:پس از دریافت گزارشی مبنی بر انحراف دو کوهنورد اهل استان مرکزی از مسیر اصلی دره شیرز در شهرستان کوهدشت و گرفتار شدن در دیواره‌های صخره‌ای این منطقه بلافاصله نیروهای امداد و نجات به محل مورد نظر اعزام شدند.
محمدقدمی افزود: با توجه به تاریکی هوا و سختی عملیات امداد و نجات در شب به دلیل اهمیت موضوع پس از ۶ ساعت عملیات سنگین کوهستان،  دو کوهنورد به پایین صخره‌ها منتقل و پس از اقدامات اولیه، جیره غذایی در اختیار این ۲ کوهنورد حادثه دیده قرار گرفت.

قدمی  گفت:بسیاری از کوهنوردان بدون آگاهی از وضعیت هوا و اقلیم، به ارتفاعات مختلف این شهرستان صعود می‌کنند که این وضعیت در هنگام وقوع حادثه برای آنها امدادرسانی را دشوار می‌کند.

دره شیرز منطقه‌ای سرسبز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت است که در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره قرار دارد.

دیگر خبرها

  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت
  • پنج سرنشین خودروی پراید پس از سقوط به زیر پل نجات یافتند
  • نجات سرنشینان پراید پس از سقوط به دره در جاده یاسوج
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • آغاز حضور میدانی و عملیاتی مسئولین استانی و شهری برای رفع مشکلات شهر
  • احیای تالاب های گلستان باعث فرونشاندن ریزگردهای منطقه شد
  • استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی
  • نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان