Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@21:14:09 GMT

سود سازی شرکت‌ها تابع چه عواملی است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۵۰۸۵

سود سازی شرکت‌ها تابع چه عواملی است؟

ایران اکونومیست- کارشناس بازار سرمایه در خصوص نحوه سود سازی شرکت‌ها در بازار سرمایه توضیحاتی ارائه داد.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه  درباره نحوه سود سازی شرکت‌ها در بازار سرمایه بیان کرد: شرکت‌های بورسی در روند سود سازی خود همگی از تورم تاثیر می گیرند، اما تورم در صنایع مختلف تاثیر متفاوتی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تشریح کرد:تورم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، برخی از صنایع ممکن است کمتر از تورم تاثیر بگیرند و در فروش و در نهایت سودآوری آن‌ها تاثیر خواهد داشت. صنایعی که قیمت گذاری فروش محصولاتشان توسط سازمان حمایت یا شورای رقابت است مانند خودروسازان، مواد غذایی، دارو و لاستیک، ، کمتر از تورم تاثیر می‌گیرند.تورم روی سودآوری شرکت‌ها تاثیر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ سوالی درباره چگونگی تاثیر ابهامات سیاسی بر سود سازی شرکت‌ها بیان کرد: قطعا مشکلات سیاسی روی سودآوری شرکت‌ها اثر اثر مثبت و اثر منفی خواهد داشت. در توضیح تاثیر مثبت می‌توان اینطور بیان کرد که یکی از مواردی که باعث افزایش قیمت ارز می‌شود، سیاست خارجی و ابهامات و مشکلات است و گاهی این مشکلات سیاسی برای برخی از صنایع مانند پتروشیمی ها، فلزی‌ها و معدنی ها می‌تواند مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید

نرخ دلار چگونه روی بورس تاثیر می‌گذارد؟

او افزود:به هر حال مشکلات سیاسی از نگاه دیگر باعث می‌شود تا نقل و انتقالات پول به خوبی انجام نشود که روی شرکت‌های صادرات محور، تاثیر منفی خواهد داشت. همچنین در بحث وصول مطالبات شرکت ها مشکل ایجاد می‌شود.مشکلات سیاسی و تحریم‌ها روی برخی از صنایع که صادرات ندارند مثل خودرو سازی و گروه‌های خدماتی از جمله بانک ها تاثیر منفی خواهد داشت. زمانی که تاثیر منفی روی چند سهم یا چند صنعت باشد، این تاثیر منفی قاعدتا روی صنایع وابسته نیز تاثیر گذار است. به عنوان مثال وقتی مشکلات سیاسی تاثیر منفی روی صنعت خودرو بگذارد و تولید کم شود، تعداد تولید تایر هم کم خواهد شد و فعالیت لیزینگ خودرو‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.
سود‌های سال ۹۹ کیفیت لازم را نداشت

حدادی در پاسخ به چگونگی سود سازی شرکت‌ها در سال ۹۹ با وجود شرایط نوسانی و بی ثبات اقتصادی تصریح کرد: در سال ۹۹ سود آوری شرکت‌ها خوب بوده و مهم‌ترین علت آن افزایش نرخ ارز و از نیمه دوم سال بحث افزایش قیمت‌های جهانی بود، که روی صنایع صادرات محور تاثیر مثبت داشته است. البته این سود‌ها به خصوص سود‌هایی که با تورم و افزایش نرخ ارز همراه بوده است خیلی به عملکرد شرکت‌ها مرتبط نبودند. حتی سود‌هایی که از افزایش قمیت‌های جهانی تاثیر می‌گیرند را نیز نمی‌توان با عملکرد مدیریتی شرکت مرتبط دانست. چرا که عواملی خارج از مدیریت شرکت باعث افزایش سودآوری شده است.

او ادامه داد: قاعدتا سود‌هایی که با رشد تورم کسب شوند، کیفیت لازم را نداشته و بسیاری از شرکت‌ها در بحث جریان‌های نقدی عملیاتی خود منفی هستند که نشان می‌دهد سود کیفیت آن چنانی را ندارد. با توجه به اینکه سودآوری شرکت‌ها به صورت اسمی و تورمی افزایش پیدا کرده و قاعدتا این افزایش‌ها حقیقی نیست، می‌بینیم که شرکت‌ها با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین کرونا نیز روی سودآوری برخی از صنایع مثل صنایع نساجی، گردشگری و هتلداری تاثیر منفی داشته است. همینطور بر روی برخی از صنایع مثل دارو سازی و مواد شوینده نیز تاثیر مثبت داشته است.
تحقق برجام و بهبودی برای بازار سرمایه

حدادی در پاسخ به چگونگی سود آوری شرکت‌ها با وجود امید به حل اختلافات سیاسی و بین المللی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: به هر حال به میزانی که شاهد تغییر در متغیر‌های کلان اقتصادی هستیم و حتی ابهامات سیاسی داریم، خواه، نا خواه روی اقتصاد کشور نیز تاثیر می گذارد و اکنون نمی‌توانیم پیش بینی درستی در این زمینه داشته باشیم. اما احتمال می‌دهم که افزایش قیمت‌های جهانی می‌تواند پتانسیل خوبی برای افزایش سود شرکت‌ها و صنایع مرتبط داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اشاره کرد:اگر در مسائل سیاست خارجی تسهیلاتی انجام شود و برجام به روال قبل بازگردد، می‌توان کمی نسبت به بهبود شرایط امیدوار بود. همچنین در این خصوص سرمایه گذاری مستقیم خارجی می‌تواند بسیار موثر باشد. اما در صنایع نیز طرح‌های توسعه‌ای زیادی وجود ندارد و از نظر عملیاتی جهشی نخواهیم داشت که افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها بتواند به افزایش سودآوری ختم شود.

 باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه سود سازی شرکت ها برخی از صنایع مشکلات سیاسی افزایش قیمت تاثیر منفی شرکت ها سود ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۵۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، رضا حاج کریم در مورد میزان و نقش صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: زمانی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ میزان صدور خدمات فنی و مهندسی کشور به ۴.۷ میلیارد دلار می‌رسید، اما بعد از این میزان در سال‌های بعد به دلیل تحریم‌ها و در دولت قبل با کاهش همراه شد، البته در دولت سیزدهم و دو سال اخیر وضعیت بهتر شده و به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: در صورت ادامه حمایت‌های دولت می‌توان میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را مجدد افزایش داد و می‌توانیم در بازار هزار میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی منطقه به‌راحتی و در مدت کوتاهی به ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی دست پیدا کنیم.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران گفت: هنگامی که به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی برویم و از مرزها خارج شویم باید کلاس خدمات به کلاس جهانی برسد که منجر به افزایش کلاس کاری مهندسی داخلی می‌شود.

حاج کریم افزود: زمانی که صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در کشور فعالیت می‌کند، لزوماً از کالای ایرانی استفاده خواهد کرد که این منجر به افزایش صادرات کالا هم خواهد شد.

وی بیان کرد: منطقه سریلانکا، اندونزی و شرق آسیا جزو مناطقی هستند که رشد اقتصادی آنها از متوسط جهانی بالاتر است از این رو این بازار می‌تواند بهترین بازار برای مارکت شرکت‌های ایرانی باشد.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت آب ایران با اشاره به ظرفیت کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: هنگامی که یک شرکت ایرانی کاری با کیفیت در آنجا اجرا می‌کند راه را برای دیگر شرکت‌ها باز خواهد کرد.

گفتنی است؛ پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است، روز گذشته به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به بهره‌برداری رسید.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چندمنظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نمایشگاه بین المللی خودرو در پکن آغاز به‌کار کرد+ تصویر
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها افزایش یافت
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران