Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد چهارده معصوم یکی از مساجد فعال شهر قزوین است که در دوران شیوع کرونا در دستگیری از نیازمندان و خانواده های محروم با جدیت وارد میدان عمل شده و کرونا را به فرصتی برای تقویت ارتباط مردم و مسجد و کمک به نیازمندان مبدل کرد.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ در جامعه اسلامی مساجد همواره نقش مهمی را در برهه های مختلف ایفا کردند به طوری که در کنار برنامه های عبادی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی هم به صورت جدی وارد میدان شده و نقش آنها در ترویج ارزش های دینی، فرهنگ سازی، ایجاد وحدت و تربیت نسل انقلابی بر هیچ کس پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از کارکردهای مهم مساجد، کارکرد اجتماعی است که امروزه با شیوع بیماری کرونا و شرایط اقتصادی موجود، مساجد میعادگاه احسان و نیکوکاری شده و رسیدگی به نیازمندان و فقرا از برنامه های محوری و مهم خانه های خداست.

 

مسجد چهارده معصوم شهر قزوین یکی از مساجد پیشتاز در کمک به محرومان و دستگیری از نیازمندان است به طوری که با خدمات بی منت بچه های مسجد چهارده معصوم و کانون فرهنگی هنری پیروان قائم آل محمد در این مسجد، این مسجد به فضای امن و دلگرم کننده برای مردم و خانواده های مستضعف و به پلی میان خیران و محرومان تبدیل شده است.

 

فعال مسجد و مدیر کانون فرهنگی هنری پیروان قائم آل محمد مسجد چهارده معصوم قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین در خصوص فعالیت های این مسجد بیان کرد: مجموعه مسجد چهارده معصوم در ایام شیوع کرونا با پیروی از دستورات و فرامین مقام معظم رهبری اقدامات متعددی را در حمایت از خانواده های نیازمند و محروم داشت.

 

«محمد رحمتی» افزود: فعالیت های خوبی در حوزه مقابله با ویروس کرونا و همچنین کمک مومنانه در این مسجد صورت گرفت و شاید با شیوع کرونا نقش عبادی مساجد و برگزاری نماز جماعت تعطیل شد ولی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مجموعه مسجد چهارده معصوم قوت بیشتری نسبت به سال های گذشته پیدا کرد.

 

وی عنوان کرد: در یک سال گذشته و از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا، مسجد چهارده معصوم در بخش های مختلف کارکردهای خود را به نمایش گذاشت و در حقیقت کرونا موجب شد ارتباط عمیق ترین بین مسجد و مردم محله برقرار شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری پیروان قائم آل محمد مسجد چهارده معصوم قزوین تصریح کرد: پیش از کرونا شاید بسیاری از مردم به دلایل مختلف مخاطب مسجد نبودند و یا برخی مسجد را فقط محلی برای عبادت تصور می کردند اما پس از شیوع ویروس کرونا و اقداماتی که در این مسجد انجام شد، بسیاری از مردم به ما مراجعه کرده و شاهد اقدامات و خدمات این مسجد بودند.

 

وی تأکید کرد: مسجد تنها محل عبادت نیست، مسجد کارکردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد و متأسفانه بسیاری از این کارکردها مغفول مانده اما یکی از برکاتی که شیوع کرونا به دنبال داشت این بودن که مردم با خدمات و کارکردهای مختلف مسجد آشنا شدند.

 

رحمتی گفت: با عنایت به اینکه مجموعه مسجد چهارده معصوم (ع) اعم از پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری پیروان قائم آل محمد، هیئت عاشقان ولایت، هیئت امنای مسجد و امام جماعت با تشریک مساعی به صورت میدانی، آسیب دیدگان کرونایی مستضعف محله هادی آباد شهر قزوین را مورد بررسی و شناسایی قرار دادند و تاثیر و نقش بسزایی در کمک مومنانه به جامعه مخاطب  داشتند.

 

وی خاطر نشان کرد: نزدیک به 100 خانواده مستضعف در محله هادی آباد شهر قزوین توسط مجموعه مسجد شناسایی شده که با مساعدت های خیران در مناسبت های مختلف به این خانواده های عزیز بسته معیشتی تحویل داده می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری پیروان قائم آل محمد مسجد چهارده معصوم قزوین افزود: همچنین بانک اطلاعاتی کاملی از این خانواده های مستمند تهیه شده که نیازهای ضروری آنها و مشکلات اصلی آنها احصاء شده است.

 

وی یادآور شد: یکی از کارکردهای دیگری که در حال انجام هستیم بحث اشتغالزایی برای زنان بدسرپرست و بی سرپرست است که ان شاالله در آینده نزدیک عملیاتی می شود.

 

رحمتی در ادامه با اشاره به برنامه های مسجد چهارده معصوم در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: یکی از برنامه های ما توزیع غذای نذری گرم در صورت عدم ممانعت ستاد مقابله با کرونا و افطاری ساده در محله هادی آباد شهر قزوین است.

 

وی اعلام کرد: همچنین با مساعدت خیران اقدام به توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی در بین حداقل 40 خانواده بی بضاعت خواهیم کرد که این بسته ها شامل کالاهایی نظیر ماکارانی، مرغ، ماهی، برنج، روغن، محلول ضدعفونی کننده، تخم مرغ، خرما، سویا، حبوبات، قند، شکر، پنیر، چای و ماسک به ارزش ریالی هر بسته 400 هزار تومان است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری پیروان قائم آل محمد مسجد چهارده معصوم قزوین در ادامه به برنامه های فرهنگی این مسجد اشاره کرد و افزود: برنامه عزاداری شب های قدر در اینستاگرام با استفاده از سخنرانان و مداحان برجسته، طرح ختم هزاران صلوات برای تعجیل در فرج امام زمان (عج)، طرح ختم قرآن کریم با استفاده از ربات الکترونیکی، برگزاری مسابقات فرهنگی با جوایز ارزنده، برگزاری برنامه های مناسبتی و برنامه تقدیر از فعالان قرآنی و فرهنگی از جمله برنامه های ما در ماه رمضان است.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت کرونایی کشور اکثر برنامه ها با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و در صورت حضوری بودن با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه کرونا مسجد مجموعه مسجد شیوع کرونا شهر قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟

به گزارش جماران؛ روزنامه هم میهن نوشت: برخی از نمایندگان این دوره از مجلس حاضر نشدند درباره اخطار رهبری به مجلس یازدهم که مدتی است درباره آن در فضای اصولگرایی صحبت می‎شود، صحبت کنند. برخی به دلیل آنکه اعتقاد داشتند رهبری از آنها تعریف کرده، موضوع اخطارها را منتفی می‌دانستند و برخی دیگر اظهار بی‌اطلاعی کردند از این تذکرات و اخطارها. درحالی‌که بودند افرادی که به صراحت درباره اینکه این تذکرات نه‌تنها در رسانه‌ها بلکه صحن علنی و از سوی رئیس مجلس نیز مطرح شده است، سخن گفتند.

مرتضی محمودوند، عضو امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با چند مصداق این تذکرات و عدم توجه برخی از نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به آن را تشریح کرد. این گفت‌وگو در ادامه می‎آید:

 

*‌موضوعی که در این بین مطرح می‎شود این است که چرا با وجود شعار ولایتمداری رهبری، نمایندگان به‌نوعی رفتار کردند که بیش از سایر مجالس اخطار علنی رهبری را داشتند، چنانچه ایشان 5 اخطار به مجلس یازدهم داده‌اند؟

اخطارهای رهبر انقلاب با موضوع نیامدن پول نفت بر سر سفره‌ها مطرح شده است. هر فرد دلسوز و منصفی می‌داند که فشار معیشتی و اقتصادی بیش از حد طاقت‌فرسا بوده و به مرحله کمرشکن رسیده است. مردم ایران واقعاً نجابت دارند و با بزرگواری می‌سوزند و می‌سازند. اما نجابت و بزرگواری دلیلی بر این نیست که مسئولان به کم‌کاری‌های خود ادامه دهند. من بارها در این مورد تذکراتی را به مسئولان داده‌ام.

 

*‌اخطارها اما ربطی به موضوع نفت و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم نداشته است. بیشتر درباره عملکرد و رفتار نمایندگان بوده است...

بله. به‌عنوان مثال استیضاح وزیران و استفاده درست از ابزار نمایندگی یکی از موضوعاتی است که رهبری درباره آن تذکر داده‌اند. من جزو افرادی بودم که استیضاح برخی از وزرا را با 70 تا 80 امضا مطرح کردند و هنوز امضای خود را پس نگرفته‌ام و بر سر امضای خود پا برجا مانده‌ام. در حقیقت امضای طرح استیضاح چند وزیر را که امضا کردم، هنوز در سامانه وجود دارد. در دفاع از مردم هیچ کوتاهی نکردم و با هیچ فردی هم تعارف نداشتم.

 

*‌کل نمایندگان مجلس هم این رفتار را از خود نشان دادند؟

اگر این رفتار کل نمایندگان بود که الان مردم مشکلی نداشتند. من به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی نه‌فقط درباره موضوعات امنیتی بلکه به موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم فریاد می‌زدم. اگر نمایندگان پای کار می‌ماندند قطعاً انقلابی در بودجه رخ می‌داد. نمایندگان در این دوره از مجلس می‌توانستند تحولی عظیم در توجه به معیشت (که به بودجه و تلفیق گره خورده) به وجود آورند.

لابی‌گری در این سطح و به ضرر مردم واقعاً قابل قبول نیست. امیدوارم حسن‌نیت و توجه خیرخواهانه آحاد مردم را به نفع مردم خود تفسیر به رای نکنند. این میزها، مدیریت‌ها و ریاست‌جمهوری‌ها برای هیچ‌کس نمانده است و در پایان باید گفت؛ خوش به حال کسانی که در راه دفاع از مردم مظلوم و با توجه به منافع ملی و کشور حرکت کرده باشند و بد به حال کسانی که رسماً خیانت کردند و خود را در این دنیا و آن دنیا گرفتار کردند.

 

*‌مهم‌ترین توصیه رهبری در جلسات خصوصی با نمایندگان مجلس چه بود که اکثریت نمایندگان به اجرای آن تن ندادند؟

تا جایی که من می‌دانم اکثر نمایندگان دستورات رهبر انقلاب را رعایت کردند.

 

*‌اگر رعایت می‌شد که نیازی به اخطار احساس نمی‌شد.

به‌عنوان مثال موضوع استعفای نمایندگان مجلس برای حضور در دولت را مطرح می‌کنند که یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب در این مورد بوده است. دولت تعدادی از نمایندگان را نشان کرد برای وزارتخانه‌ها و مدیریت‌ها.

 

*‌با توجه به توصیه رهبری چرا مجلس قبول کرد که آنها استعفا دهند و از مجلس بروند؟

اتفاقاً در رای‌گیری‌ها بحث لابی‌گری‌ها مطرح بود و برخی از افرادی با خواهش از نمایندگان امضا گرفتند تا با استعفای آنها موافقت کنند که به نظرم این رفتار خوب نبود. یعنی خواهش می‌کردند و تلاش نمایندگان هم این بود که خواهش همکارشان را زمین نیاندازند. البته بودند نمایندگانی که به استعفا و خروج نمایندگان از مجلس رای ندادند.

 

*‌در هر صورت آنها از مجلس رفتند و به توصیه رهبری عمل نشد.

اگر فرامین رهبر انقلاب را رعایت می‌کردند شرایط جامعه این نبود. تصور کنید در زمان اعتراضات 1401 رهبر انقلاب درباره مهسا امینی گفتند: «من دلم برای این دختر سوخت.» اما در مجلس نماینده‌ای داشتیم که در مصاحبه‌هایش فقط فحش نمی‌داد. بسیاری از مواقع می‌گویند ولی‌امر، ولایت، مسائل شرعی و... اما در بزنگاه‌ها خود را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال خیانت و جنایت بالاتر از مسمومیت دختر بچه‌های مظلوم کشورمان؟ من چند بار این موضوع را مطرح کردم و در صحن درگیری ایجاد شد، تا اینکه رهبر انقلاب گفتند: «این یک جنایت است.»

بعد از صحبت رهبر انقلاب گرد مرده روی همان آقایانی پاشیدند که با من درگیر بودند. مگر رهبر انقلاب نگفتند این مسمومیت‌ها جنایت است؟ این افراد قبول نداشتند که جنایت است و به آنها برخورده بود که ما مسمومیت این دختربچه‌های مظلوم را جنایت می‌دانستیم. قبل از آنکه رهبر انقلاب این جمله را بگویند، آنقدر غضب و ناراحتی داشتند که از صورت‌شان آتش می‌بارید. من گفتم اینها از مجلس استعفا می‌دهند و می‌روند اما حالا دوباره شده‌اند همه‌کاره جمهوری اسلامی. وقتی رهبر انقلاب گفتند: «این جنایت است.» باید می‌گفتند: «اطاعت امر.»

 

*‌به نظر شما آیا این گذاره درباره مجلس یازدهم درست است که این مجلس شعار ولایتمداری می‌دهد اما اطاعت امر نمی‌کند؟

بی‌تعارف؛ جنگ قدرت است و نابرابری و نامردی. ما جانانه از مردم خودمان دفاع کردیم و کوتاه نیامدیم به همین دلیل امروز آرامش داریم. اما جالب است که این آقایان که حرف رهبر انقلاب را در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند. درد از این بزرگ‌تر؟ آنها تمام بچه‌های دلسوز را رسماً و عامدانه تخریب کردند. در این شرایط چه چیزی از نهاد دموکراسی و نظر ملت می‌ماند؟

دیگر خبرها

  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • برنامه‌های فرهنگی بر اساس برش استانی مهندسی فرهنگی اجرا شود
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • عملکرد دستگاه قضا درعدالت و مبارزه با فساد در وضعیت حجاب موثر است
  • محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟
  • زیرساخت‌های جزیره خارگ تقویت می‌شود
  • مدیریت‌ شهری از ظرفیت رسانه برای معرفی «پنجاه‌بدر» استفاده کند
  • تاکید استاندار تهران بر تقویت تعاونی‌ها