Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@06:03:36 GMT

کاهش 28 درصدی بارندگی ها در کردستان

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۶۲۲۴

کاهش 28 درصدی بارندگی ها در کردستان

ایسنا/کردستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به وضعیت بارندگی در سال‌جاری اشاره و عنوان کرد: میزان بارندگی استان از ابتدای سال آبی تاکنون حدود 281 میلیمتر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش نزولات جوی، حفاظت از منابع آب را ضروری دانست و اظهار کرد: منابع آب زیرزمینی در سال آبی جاری با توجه به کمبود شدید نزولات جوی به شدت افت داشته و این بدان معنا است که شاید در فصول گرم سال با مشکلات جدی‌تری در حوزه تأمین آب استان به ویژه شهرستان‌های، دیواندره، بیجار، دهگلان و قروه مواجه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به وضعیت بارندگی در سال‌جاری اشاره و عنوان کرد: میزان بارندگی استان از ابتدای سال آبی تاکنون حدود 281 میلی متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.

وی میانگین بارندگی‌های کردستان در بلندمدت را ۳۴۴ میلی‌متر اعلام و اضافه کرد: متوسط بارش‌های استان در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت ۱۸ درصد کاهش دارد.

آرش آریانژاد به کاهش بی‌سابقه آب ذخیره سد سیازاخ دیواندره اشاره کرد و افزود: در راستای پیشگیری از قطع آب مردم شریف این شهرستان در فصول گرم سال و با هدف تامین آب شرب شهرستان دیواندره و مجتمع اوباتو در سال جاری، با جایگذاری استاپ لاگ تونل انحرافی؛ آب سد سیازاخ ذخیره‌سازی می شود.

وی هدف از ذخیره سازی سد سیازاخ در مرحله اول تأمین آب شرب شهرستان دیواندره، سپس روستاهای محدوده این شهرستان عنوان کرد و گفت: در صورت بارندگی مناسب و ذخیره آب کافی، اراضی کشاورزی پایاب این سد نیز تأمین آب خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، آبگیری سد سیازاخ را منوط به تخصیص اعتبار کامل دانست و خاطرنشان کرد: عملیات آبگیری و بهره‌برداری سد سیازاخ مستلزم تخصیص اعتبار کامل این پروژه است که این شرکت به صورت جدی پیگیر این مهم می باشد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدیریت مصرف آب استانی اجتماعی سد سیازاخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۶۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامداران از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند

محمود زین الدینی گفت: کلیه دامداران، مرغداران، زنبورداران و پرورش‌دهندگان آبزیان باید با رعایت الزامات بهداشتی ـ قرنطینه‌ای و فراهم کردن تمهیدات لازم در زمان وقوع بارندگی و احتمال وقوع سیلاب، آمادگی لازم برای پیشگیری و کاهش خسارات و آسیب‌های احتمالی ناشی از آن را مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه دامداران پناهگاه مسقف را به منظور دور نگه‌داشتن دام‌ها از کوران باد و بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق را برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام‌ها ایجاد کنند، بیان کرد: دامداران مراقب باشند با توجه به بارندگی، سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها، برخی از بیماری‌ها مانند پنومونی، گندیدگی سم، و بیماری‌های انگلی شیوع پیدا می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان افزود: با توجه به هشدار سطح قرمز از سوی هواشناسی در اواخر هفته جاری و نوع بارش‌های فصل بهار و با توجه به احتمال جاری شدن روان آب‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی مناطق شهرستان به کلیه واحد‌های پرورش دام و طیور و ... در این خصوص هشدار دادیم.

وی عنوان کرد: در صورت بروز هر گونه بیماری در گله‌های طیور پرورشی و دامداری ها، اعلام تلفات احتمالی و خودداری از رهاسازی تلفات دام و طیور در محیط از دیگر اقدامات مهم برای کاستن از مخاطرات احتمالی است که با اطلاع رسانی به موقع می‌توان از گسترش احتمالی بیماری‌ها جلوگیری کرد.

زین الدینی گفت: پس از فروکش کردن بارندگی یا سیل احتمالی، سم‌پاشی جایگاه نگهداری و بدن دام‌ها ضرورت دارد؛ چرا که این امر نقش بسزایی در کنترل بیماری‌های انگلی و عفونت‌های باکتریایی واگیردار دامی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در امارات
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • کاهش ۳۵ درصدی سرقت در شهرستان ارومیه
  • کاهش ۳۵ دردصدی سرقت در شهرستان ارومیه
  • تایم لپس بارندگی شدید و جاری شدن سیل در دُبی
  • میزان بارندگی ها در کرمان کاهش می یابد
  • دامداران از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند
  • جاری شدن سیل در جزیره کیش (فیلم)
  • جرجر شدید باران و جاری شدن سیلاب ها در استان کرمان
  • افزایش ۵۱ درصدی بودجه منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳