Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:55:03 GMT

خروج آمریکا از افغانستان خفتی بدتر از ویتنام

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۶۲۶۳

خروج آمریکا از افغانستان خفتی بدتر از ویتنام

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز دراین زمینه نوشت: باوجود هشدار مشاوران نظامی جو بایدن که با خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان بار دیگر با تهدید مشابه گروه های تروریستی در این کشور مواجه خواهند شد، اما بایدن تصمیم گرفته است تا پیش از یازده سپتامبر باقی مانده نظامیان آمریکایی را از خاک افغانستان خارج کرده و پایان این جنگ را اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت بایدن درحالی قصد اعلام پایان جنگی بی سرانجام می دهد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی ،  هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

بنا بر برخی آمار،  در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای در برنداشت ، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی  «دفتر بودجه کنگره»،  جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی تنها دو تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

کارشناسان و ناظران بین المللی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که شرایط طی دو دهه گذشته در افغانستان نه تنها از بابت امنیت و قاچاق مواد مخدر تامین نشده بلکه وخیم تر نیز شده تا آنجا که در برخی از گزارش ها فرماندهان نظامی آمریکا خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش داشته اند.

آمریکا که در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با 15 مهرماه 1380 به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله  و گروه طالبان را سرنگون کرد، دولت قبل از بایدن با همین گروه به پای میز مذاکره نشست و با همان گروهی که آنها را تروریست می خواند تلاش کرد به توافق صلح دست یابد، موضوعی که انتقاد بسیاری را در سطح بین الملل به همراه داشت.

اکنون که این طرح به شکست انجامیده، آمریکا حتی برای عقب نشینی از افغانستان به شدت نگران حملات گروه طالبان است.

خبرگزاری فرانسه روز گذشته  گزارش داد: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا فوریه ۲۰۲۰ با طالبان به توافق رسیده بود تا در ازای کاهش خشونت ها و حمایت نکردن طالبان از القاعده و سایر گروه های افراطی، همه نیروهای خود را تا اوایل ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.

مقام ناشناس آمریکایی در خصوص علت تاخیر در تکمیل خروج نیروها از افغانستان گفت که مسائل لجستیکی علت اصلی این مساله است اما نیروها احتمالا تا پیش از یازدهم سپتامبر از آن کشور خارج خواهند شد.

وی افزود: ما در تماس با طالبان اعلام کرده ایم که هیچ حمله ای علیه آمریکا یا نیروهای متحدش در حین کاهش نیروهایمان انجام ندهند وگرنه شدیدا پاسخ خواهیم داد.

این درحالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰  در گزارشی اعلام کرد که طالبان «یقین دارد که می تواند به پیروزی نظامی دست پیدا کند.»

جنگ بی حاصلی که آمریکا پس از ۲۰ سال نه تنها به نقطه اول بازگشت، بلکه با خفت و هراس از  مورد حمله قرارگرفتن، ناگزیر به ترک خاک افغانستان است؛ عبرتی که از جنگ ویتنام و دیگر جنگ افروزی ها در سایر نقاط جهان از آن پند نگرفت.

گزارش از : بهروز وفاداری

برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا جو بایدن پروندهٔ خبری آغاز دولت بایدن ، راستی آزمایی رویکردها و سیاست ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا جو بایدن افغانستان ایالات متحده آمریکا جو بایدن اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۶۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظامی آمریکایی:‌حمله ایران یکی از برترین نمایش‌های نظامی تاریخ معاصر بود!

دریافت 8 MB

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه ویدئویی از تعبیر جالب ریتر افسر سابق ارتش آمریکا نسبت به حمله موشکی و پهپادی ایران را مشاهده می‌کنید.

کد خبر 844634 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل ایران و آمریکا هواپیما - پهپاد خبر ویژه

دیگر خبرها

  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ
  • روابط ما با آمریکا به نقطه مهم و حساس رسیده است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • نظامی آمریکایی:‌حمله ایران یکی از برترین نمایش‌های نظامی تاریخ معاصر بود!
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا
  • بایدن: با رهبران گروه 7 درباره حمله ایران به اسرائیل صحبت کردم