Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:08:55 GMT

معلمان دانشسرایی از دیوان عدالت اداری چه می‌خواهند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۶۹۳۰

معلمان دانشسرایی از دیوان عدالت اداری چه می‌خواهند؟

به گزارش خبرنگاران ایرنا در استان‌ها، معلمانی که مشمول این رای دیوان عدالت اداری می شوند، اغلب در سال های آخر خدمت خود قرار دارند و از اینکه بخشی از سنوات کاری آنها با این رای نادیده گرفته می شود، اعتراض دارند.

به گفته این معلمان، آنان در سال‌های ۶۹ تا ۷۴ بر اساس قانون افراد متعهد خدمت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ جذب دانشسراهای تربیت معلم شدند و با ثبت تعهد محضری به این عنوان مقرر شد که پس از چهار سال آموزش با احتساب سنوات دانش‌آموزی در آموزش و پرورش استخدام شوند اما این امر اجرایی نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۸۸ بر اساس رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری سنوات وقفه پس از فارغ‌التحصیلی با پرداخت حقوق به آموزش و پرورش ایجاب و با اصلاح احکام کارگزینی این کار انجام شد.

به تازگی(مهر ماه ۹۹) دیوان عدالت اداری اقدام به نقض رای وحدت رویه سال ۸۸ کرده است و بر این اساس صندوق بازنشستگی و وزارت آموزش و پرورش از پذیرش سنوات وقفه پس از فارغ‌التحصیلی امتناع می‌کند.

بر اساس رای معاونت قضایی دیوان عدالت اداری «در ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ تصریح شده است دانشجویان متعهد به خدمت، از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش در می آیند اما در ‌ماده ۸ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده است در صورت نیاز و تایید صلاحیت، فارغ التحصیلان دانشسراها را استخدام و در غیر این صورت با آنان طبق ماده ۵ و تبصره ذیل آن رفتار کند، بنابراین مستفاد از مواد ۶ و ۸ قانون مذکور دانش آموزان دانشسراها- بر خلاف دانشجویان تربیت معلم از ابتدای تحصیل به استخدام آزمایشی آموزش و پرورش در نمی‌آیند و آموزش و پرورش نیز تکلیفی به استخدام آنان بعد از فراغت از تحصیل ندارد.»

در ادامه این رای آمده است: «برابر ‌ماده ۷ قانون مذکور در مورد دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم، صرفاً پس از استخدام رسمی حداکثر مدت ۲ سال از مدت تحصیل دوره کاردانی آنها جزء سابقه خدمت رسمی آنان منظور و از نظر ترفیع (‌پایه،گروه، بازنشستگی) قابل محاسبه خواهدبود. بنابراین فاصله ایجاد شده پس از فراغت از تحصیل تا زمان استخدام دانش آموزان مذکور قابل احتساب به عنوان سنوات خدمتی نمی باشد.»

در این رابطه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هجدهم فروردین ماه در جریان سفر خود به استان یزد توضیح داد: «ما طرف موضوع نیستیم، شاکی سازمان بازنشستگی و حکم دهنده دیوان عدالت اداری است و به بخش حقوقی وزارتخانه ماموریت داده شده تا در راستای حمایت از آنها وارد عمل شود اما موضوع در دادسرا پیگیری می شود.»

در این راستا مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی و نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش ‌و پرورش فروردین امسال اطلاعیه‌ای  اعلام کرد که این افراد از ابتدای تحصیل به استخدام آزمایشی پذیرفته ‌نشده‌اند و آموزش‌ و پرورش نیز تکلیفی در خصوص استخدام آنان پس از فراغت از تحصیل نداشته است و از این رو احتساب فاصله زمانی بین فارغ‌التحصیلی تا زمان استخدام این قبیل افراد، فاقد مبنای قانونی است.»

براساس این اطلاعیه، معلمان مشمول در شرف بازنشستگی باید چند سال اضافه به خدمت مشغول به کار شوند که این موضوع موجب نارضایتی آنان شده است.

معلمان دانشسراهای مقدماتی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا حذف سنوات فاصله‌ خدمتی خود را نوعی بی عدالتی تلقی کرده و خواستار حمایت وزارت آموزش و پرورش از فرهنگیان شده اند.

فعالیت دانشسراها به دهه ۷۰ بازمی گردد. دانش آموزان پس از اتمام دوره راهنمایی برای تحصیل در دوره متوسطه به دانشسراها می‌رفتند و پس از تعهد خدمت و فارغ التحصیلی به عنوان معلم مشغول به کار می‌شدند.

در آن ایام به دلیل بی نیازی آموزش و پرورش به نیروی انسانی، میان فارغ التحصیلی افراد از دانشسراها تا جذب آنها چند سال فاصله افتاد و عده‌ای سه یا چهار سال منتظر ماندند تا در آموزش و پرورش جذب شوند.

آنطور که معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفته، این افراد وقتی جذب شدند با توجه به تعهدی که داشتند ایام تحصیل آنها در سابقه خدمت لحاظ شد و به خدمت خود ادامه دادند و زمانی که به ۳۰ سال خدمت رسیدند پرونده آنها به سازمان بازنشستگی ارسال شد اما این سازمان به این موضوع اعتراض کرد.

به گفته علی الهیار ترکمن، رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری سبب شده تا از نیمه سال ۹۹ وزارت آموزش و پرورش نتواند پرونده های بازنشستگی این افراد را به سازمان بازنشستگی ارسال کند و همین امر سبب اعتراض فرهنگیان شده است.

به دنبال این نارضایتی ها، امروز ۲۵ فروردین ماه تهران وزیر آموزش و پرورش با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از پیگیری مطالبه و رفع مشکل معلمان دانشسرایی خبر داد.

حاجی میرزایی در این پیام تاکید کرد که برای حل این مشکل در کنار همکاران و در حال تعامل و هم افزایی با مجلس شورای اسلامی؛ سازمان بازنشستگی و دیوان عدالت هستند تا این مسئله به سرعت حل شود.

برچسب‌ها دیوان عدالت اداری صندوق بازنشستگی کشوری وزارت آموزش و پرورش محسن حاجی‌ میرزایی فرهنگیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دیوان عدالت اداری صندوق بازنشستگی کشوری وزارت آموزش و پرورش دیوان عدالت اداری صندوق بازنشستگی کشوری وزارت آموزش و پرورش محسن حاجی میرزایی فرهنگیان اخبار کنکور وزارت آموزش و پرورش دیوان عدالت اداری سازمان بازنشستگی فارغ التحصیلی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی احمدزاده در نخستین نشست شورای آموزش و پرورش استان با گرامیداشت هفته مقام معلم به عملیات غرورآفرین حمله نیروهای مسلح به مواضع اسرائیل اشاره و اظهار کرد: کسانی که در این عملیات غرورآفرین شرکت کردند توسط معلمان علم آموختند و به جایگاهی رسیدند که با استفاده از توان علمی موشک هایی بسازند که طی چندین کیلومتر مسافت با تاثیر گذاری بسیار بالا به نقاط مورد نظر در تل اویو فرود آیند.

وی اظهار داشت: عملیاتی که سپاه در حمله به اسرائیل انجام داد در تاریخ جنگ های دنیا مشابه نداشت و با همه تدابیری که دشمنان در این خصوص بکار گرفته بودند اما همه موشک هایمان به هدف اصابت کرد که نشان از دقت بالا در پیشرفت های بزرگ در حوزه نظامی داشته و مایه خوشحالی و مباهات است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به مقام وجایگاه والای معلمان گفت: بالاترین افتخار برای بشریت این است که پیامبران معلم بودند و نخستین درس ها را به بشریت آموختند.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان بر تکریم معلمان و بزرگداشت شهید مرتضی مطهری تاکید کرد و گفت: برنامه‌ ها در تراز نام و مقام معلم برگزار شود و از معلمان نقطه به نقطه استان تجلیل شود.

احمدزاده بیان کرد: علاوه بر تجلیل از معلمان در هر مدرسه، جشن هایی در شهرستان های استان خصوصا یاسوج برگزار و از اساتید دانشگاه، مدرسین، آموزگاران و همه کسانی که خود را صرف علم آموزی به دانش آموزان می کنند تجلیل شود.

وی به مشکل کمبود فضای آموزشی در شهرستان های استان خصوصا بویراحمد اشاره و اظهار کرد: سال گذشته جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان برگزار و گام های مثبتی در راستای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی در مدارس برداشته شد.

استاندار تاکید کرد: علاوه بر تمهیداتی که در راستای رفع مشکلات فضای آموزشی برداشته شده است در خصوص احداث زمین های چمن مصنوعی، سالن های ورزشی و نوسازی مدارس کارهای خوبی صورت گرفته است.

سرپرست آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست ،با بیان اینکه باید به معلم، جایگاه و نقش معلم بیش از پیش توجه شود گفت: نقش مرجعیت معلم باید در جامعه احیاء شود چرا که معلمان در همه مناسبت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیر گذار هستند.

محمد جمالی بیان کرد: آموزش و پرورش استان با برنامه محوری و قانون گرایی در جایگاه واقعی خود قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۱۲ فرهنگی کهگیلویه و بویراحمدی مدارک خود را در سامانه برای انتخاب معلمان نمونه ثبت کرده اند گفت: پس از بررسی مدارک براساس شیوه نامه ارسالی بیش از ۱۰۲ معلم استانی و شهرستانی انتخاب شدند که در هفته گرامیداشت معلم از آنان تجلیل خواهد شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در پیش امتحانات دانش آموزان نهایی نیز تاکید کرد: کمبود فضا از چالش های مهم دستگاه تعلیم و تربیت استان است که از دستگاه های اجرایی مرتبط انتظار می رود برای آموزش وپرورش را برای برگزاری مطلوب امتحانات یاری نمایند.

جمالی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا مهر ماه سال جاری ۵۸۱ نفر پس از شرکت در آزمون استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند.

 

دیگر خبرها

  • رسیدگی به تخلفات اداری در دیوان عدالت اداری چگونه انجام می شود؟
  • ‌زمان دقیق واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان
  • این افراد معلم می‌شوند
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • جزییات مهم درباره گزینش استخدام معلمان
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش
  • نکات مهم درباره گزینش استخدام معلمان