Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@19:24:17 GMT

رقص بادبادک‌ها در نسیم

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۷۲۳۸

رقص بادبادک‌ها در نسیم

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: در مهمانی رنگ‌ها لحظه‌ها را جاودانه می‌کنند و در هیاهوی این شهر شلوغ برای اندکی هم که شده شادی و خنده را مهمان دل‌های خود می‌کنند.  در کوچه نسیم، کمی بالاتر از میدان ونک در خیابان ولی‌عصر(عج) تا همین شب سال نو خبری از رهگذران نبود که با اشتیاق به تماشای بادبادک‌ها بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا درست از وقتی بادبادک‌های رنگین بر سر کوچه سایه انداخته‌اند، همین کوچه ۴ متری برای خودش یک پا پاتوق گردشگری شده‌است. به گفته «مهدی هوشیار» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۳ کوچه بادبادک‌ها می‌کوشد تا با همنشینی رنگ و نور، شادی را به رهگذران هدیه کند. در این گزارش به مراحل اجرایی و تأثیر مثبت این کوچه رنگارنگ از نگاه شهروندان می‌پردازیم.

شعاع نور خورشید و تلألو آفتاب بهاری با عبور از بادبادک‌هایی که در نسیم بهاری بازیگوشی می‌کنند روی زمین پخش می‌شود و هزار رنگ می‌گیرد. اینجا کوچه نسیم در محله کاووسیه منطقه ۳ است. کوچه‌ای نه چندان عریض و طویل که تا یک ماه پیش یکی از همان کوچه‌های خاکستری شهر بود که تا چشم کار می‌کرد، دیوار سیمانی داشت و چند کولر آبی و گازی که منظره دیوار بتنی را نازیباتر می‌کرد. در آستانه سال نو قرار شد دستی به سر و روی این کوچه کشیده و طرحی نو در انداخته شود. طرحی ساده اما خلاقانه که حالا عکس‌هایش در فضای مجازی پر شده و از سوی گروه‌های تهرانگردی معرفی می‌شود و مخاطب را به گذراندن ساعاتی آرام و خاطره‌انگیز دعوت می‌کند.  

در همسایگی بلندترین خیابان خاورمیانه

ماجرای انتخاب کوچه نسیم از میان صدها کوچه منطقه به همسایگی‌اش با بلندترین خیابان خاورمیانه برمی‌گردد. «محمدغفاری» شهردار ناحیه ۶ منطقه ۳ می‌گوید: «بعد از اینکه خیابان ولی‌عصر(عج) ثبت جهانی شد، پیمایش ما برای انتخاب یک کوچه در مجاورت این خیابان و ایجاد طرح جدید در آن آغاز شد. خیابان ولی‌عصر(عج) به دلیل طولانی بودنش ۴ منطقه یک، ۳، ۶ و ۱۱ را دربرمی‌گیرد. در منطقه ۳ کوچه نسیم که کمی بالاتر از میدان ونک قرار دارد برای این هدف انتخاب شد.» 
کوچه نسیم با طول و عرض ۳۳ در ۴ متر برای طرح زیباسازی انتخاب شد و عملیات اجرایی آن در آخرین روزهای سال پیش شروع شد و تا نخستین روز سال نو ادامه داشت. غفاری ادامه می‌دهد: «کوچه نسیم تا قبل از این طرح آلودگی بصری زیادی داشت. از جمله اینکه محل تجمع کارتن‌خواب‌ها و دستفروشان بود. پیمانکاران بازیافت گونی‌های خود را در این کوچه دپو می‌کردند و در مجموع چهره شایسته‌ای نداشت. یک دیوار کوچه به یک شرکت محدود می‌شد و دیوار دیگر به یک کافی‌شاپ.» نگاهی به عکس‌های قبل و بعد کوچه نسیم نشان می‌دهد که کوچه به معنای واقعی احیا شده‌است.  

نخستین کوچه بادبادکی پایتخت

اگر اهل تهرانگردی باشید حتماً کوچه‌هایی را دیده‌اید که با چتر تزیین شده‌اند. یا حداقل عکس این کوچه‌ چتری‌ها را که در فضای مجازی دوستانتان به اشتراک گذاشته‌اند لایک کرده‌اید. شهردار ناحیه ۶ منطقه ۳ درباره انتخاب بادبادک به جای چتر می‌گوید: «پیش از این در کوچه تمدن در منطقه ۱۲، طراحی و زیباسازی کوچه با چتر انجام شده‌بود. از آنجا که فصل بهار، فصل بادبادک‌هاست، زیباسازی این کوچه با بادبادک انجام شد. جنس آن در برابر باران هم مقاوم است.» با جمع شدن زواید بصری از جمله کولرها و رنگ‌آمیزی کف کوچه نسیم، بادبادک‌ها به کوچه آمدند و حالا کوچه نسیم به کوچه بادبادک‌ها معروف شده‌است.

غفاری درباره تعداد بازدیدکننده در همین مدت یک ماهه می‌گوید: «این کوچه کمی پایین‌تر از بیمارستان‌های محب‌ مهر و شهید هاشمی‌نژاد است. مراجعه‌کنندگان به این دو مرکز درمانی از جمله بازدیدکنندگان این کوچه هستند که قدم زدن در این کوچه را باعث بهتر شدن حال روحی خود عنوان کرده‌اند.» کوچه نسیم را می‌شود جزو پاتوق‌های محله‌های منطقه دسته‌بندی کرد. طرحی که به گفته شهردار ناحیه ۶ در نقاط دیگر ناحیه اجرا خواهد شد: «با توجه به شرایط و زیرساخت شهری، فضا و فرصت کارهای سخت‌افزاری اندک است و در فضاهای کوچک باید رنگ و شادی را به شهر بازگردانیم.» در این کوچه ۵۶۰ بادبادک نصب شده‌است.  

شهر جذاب و پویا شهروندانی شاد محمدغفاری/شهردار ناحیه ۶ منطقه ۳

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۳ طراحی و زیباسازی کوچه نسیم را ایجاد محیطی شاد و مفرح برای بازدید شهروندان می‌داند و می‌گوید: «شهروندان از نخستین روز سال نو با قدم زدن در این کوچه توانستند کمی حال و هوای خود را در این روزهای کرونایی تغییر دهند.» «مهدی هوشیار» ادامه می‌دهد: «شهر جذاب و بانشاط، شهروندان با انرژی مثبت، خلاق و بانشاط خواهد داشت. اقداماتی مانند زیباسازی کوچه نسیم هر چند در ابعاد و مقیاس کوچکی است اما برای شاد زیستن شهروندان بسیار مهم است. به همین دلیل باید به معماری منظر و مبلمان شهر، توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

کارهای خلاقانه به بودجه کلان نیاز ندارد علی جمزاد /شورایار محله کاووسیه


برای افرادی که از میدان ونک پیاده به سمت شمال می‌روند، بادبادک‌های رنگی این‌قدر گیرا و جذاب است که پا سست کنند و مسیرشان را به داخل کوچه تغییر دهند. «علی جمزاد» شورایار محله کاووسیه می‌گوید: «در دورانی که مشکلات ریز و درشت بر سرمان ریخته و برای از بین رفتن بیماری کرونا لحظه‌شماری می‌کنیم، همین شادی‌های کوچک بهترین راه است. از روز اول عید افراد بسیاری را دیدم که دوربین به دست به کوچه رفت‌وآمد کردند و خوشحال بودند. انگار همین کوچه خودش یک محل گردشگری شده باشد و استقبال خوبی از جانب شهروندان شد.

افرادی که اهل محل هم نبودند اما شنیده بودند که اینجا کوچه بادبادک‌هاست و آمده بودند تا عکسی بگیرند و حال خوبی داشته باشند.» جمزاد از لزوم بیشتر شدن این اماکن در محله می‌گوید و دلیل آن را شب‌مردگی می‌داند: «در محله ما بخش زیادی از اداره‌ها و اماکن تجاری قرار دارد. به همین دلیل با پدیده شب‌مردگی روبه‌رو هستیم.

اما چنین طرح‌هایی این‌قدر جذاب است که حتی شب‌ها هم شهروندان را به محله می‌کشد و شور و نشاطی برپا می‌شود. درست مثل خیابان ۳۰ تیر در منطقه ۱۲ که تا قبل از کرونا توانست شب‌مردگی محله بازار را از بین ببرد. در نزدیکی بوستان آب و آتش در منطقه ما کوچه‌ای هست به نام کوچه بیدار که می‌تواند مثل خیابان ۳۰ تیر باشد.» جمزاد نیز از مراجعان به بیمارستان‌های منطقه می‌گوید: «مراجعانی که از شهرستان می‌آیند یا بیمار بستری شده در بیمارستان دارند، با حضور در این اماکن بانشاط شهری حال بهتری پیدا می‌کنند. از آنجا که در منطقه ما ۹ بیمارستان هست، وجود این پاتوق‌ها ضرورت دارد. کارهایی از این دست به خلاقیت نیاز دارد نه بودجه کلان.»

کد خبر 593558 برچسب‌ها خدمات شهری منطقه ۳ زیبا سازی همشهری محله شهرداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خدمات شهری منطقه ۳ زیبا سازی همشهری محله شهرداری شهردار ناحیه ۶ بادبادک ها کوچه نسیم منطقه ۳ سال نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۷۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) وزیران اسرائیل، لات‌های کوچه خلوت هستند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) وزیران اسرائیل، لات‌های کوچه خلوت هستند
  • افتتاح ۲۷ طرح منطقه‌ای و محله‌ای در منطقه ۲ تهران
  • «چهار شگفت انگیز» در شبکه نسیم
  • انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان
  • گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی
  • احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه ۱۰ اصفهان
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • محله‌ای در تهران که با سیب‌هایش معروف شد
  • محله‌ای که با سیب‌هایش معروف شد | همه نامداران دره گلاب
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران