Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان ها: در حال حاضر پروژه های مختلفی در حوزه وزارت نیرو در استان ایلام در حال اجرایی شدن است که بخشی از این پروژه ها در حوزه سدسازی، آبرسانی و… به حال خود رها شده است.

بخشی از پروژه های سدسازی سال هاست تعطیل شده، برخی از پروژه های آبرسانی به شهرها نیز بعد از سال ها هنوز به بهره برداری نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت نیرو در بحث طرح سامانه گرمسیری استان ایلام نیز اهتمام جدی ندارد و این پروژه ها بعد از سال ها هنوز افتتاح نشده است.در مجموع پروژه های حوزه وزارت نیرو نقش اساسی و مهم در توسعه کشاورزی، اشتغال، آبرسانی، گردشگری و..در استان ایلام دارند.

تعطیلی ۱۰ ساله سد سیکان

یکی از پروژه های مهم در استان ایلام سد سیکان واقع در شهرستان دره شهر است، این طرح بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز بلاتکلیف است و تاکنون چندبار تعطیل شده است.

در حال حاضر این پروژه تعطیل است و به رغم وعده های مسئولان استانی برای تخصیص اعتبار به این پروژه، متاسفانه پیشرفتی در این طرح حاصل نشده است.

علاوه بر اجرایی نشدن سد سیکان، زمین های اطراف سد که محل زندگی و کشاورزی مردم روستای فرهادآباد است، هنوز بلاتکلیف است و به نظر می رسد عزم جدی برای تعیین تکلیف شدن این پروژه وجود ندارد.

عملیات اجرایی سد مخزنی سیکان سال ۱۳۹۸ با هدف ذخیره سازی جریان های سطحی و آب چشمه های موجود و نیز مهار سیلاب های رودخانه سیکان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان ایلام آغاز شده است.

این طرح سد سازی با مشخصات سد سنگ ریزه ای با هسته رسی، حجم مخزن از ۲۱ میلیون متر مکعب قرار و با ارتفاع ۷۰ متر از بستر، قرار بود آب مورد نیاز چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی پایین دست سد محل سد را تامین کند.

سد چناره همچنان بدون پیشرفت

سد چناره واقع در شهرستان چرداول از دیگر پروژه های سدسازی در استان ایلام است که این پروژه پیشرفت فیزکی ندارد و فقط اسم آن در جلسات و مکاتبات مسئولان دیده می شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس در این ارتباط اظهار کرد: یگیری سد چناره، مهمترین مطالبه نمایندگان استان در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

علی اکبر بسطامی اضافه کرد: مطالبات مردم منطقه به خصوص اختصاص اعتبار برای سد چناره در سطح ملی پیگیری می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام نیز بیان کرد: تامین آب شرب سه شهرستان ایلام، سیروان و چرداول جزو اهداف ساخت سد چناره است، این طرح به مطالبه اصلی مردم استان تبدیل شده و وزارت نیرو هم مصر به اجرای آن است، تنها مشکل آن اعتبار است که آن هم حل می شود.

علی پوراحمد افزود: در حال تلاش برای جذب تسهیلات از محل ماده ۵۶ برای اجرای این طرح هستیم.

احداث این سد علاوه بر قابلیت کشاورزی و تامین آب شرب می تواند باعث ایجاد جاذبه های گردشگری شود که نقشی بسزایی در جذب گردشگر دارد.

سامانه گرمسیری تکمیل نشد

یکی از مهمترین طرح های حوزه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در استان ایلام، اجرای سامانه گرمسیری است که توسط این وزارت خانه در حال اجراست که طبق گفته مسئولان، قسمت مربوط به وزارت نیرو نیز هنوز تکمیل نشده است.

سامانه گرمسیری در حوزه کار وزارت نیرو شامل تونل ها، کالورت ها، خطوط لوله، شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی و سدهای مخزنی هستند که دارای مشکلات اعتباری است.

سامانه گرمسیری مطالبه ملی مردم استان

استاندار ایلام صبح امروز چهارشنبه در نشست با مدیران سامانه گرمسیری خواستار تسریع در اجرای این پروژه مهم شد و اظهار مرد: سامانه گرمسیری یکی از پروژه‌های مهم استان در سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است که با اتمام آن تحولی بزرگی در حوزه تولید استان اتفاق خواهد افتاد.

محمد نوذری در ادامه بر تکمیل این سامانه به‌عنوان یک پروژه مهم و مطالبه ملی در استان تاکید کرد و گفت: اتمام پروژه سامانه گرمسیری نقش مهمی در تحقق شعار سال در استان خواهد داشت.

استاندار ایلام در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت سامانه، بیان کرد: این پروژه مهم در حوزه جهاد کشاورزی قریب ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در حوزه وزارت نیرو از کل ۲۶۰ کیلومتر طول سامانه بیش از ۸۰ درصد پیش فیزیکی داشته است.

تخصیص ۲۴۲ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه گرمسیری

وی در ادامه با اشاره به این مهم که خطوط فرعی انتقال آب برای ۱۷ هزار و ۵۵۳ هکتار در مناطق ایلام، مهران و دهلران طراحی شده است، گفت: برای تکمیل سامانه نیازمند انتقال آب از طریق شبکه اصلی هستیم.

نوذری با اشاره به سفر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان و تخصیص ۲۴۲ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه گرمسیری خبر داد و گفت: در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در حوزه وزارت نیرو برای انتقال آب ۵۵۰ میلیارد به استان اختصاص یافت که از این میزان تاکنون ۱۰۵ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۴۴۵ میلیارد نیز در بودجه ۱۴۰۰ تخصیص خواهد یافت.

وی با عنوان این مطلب که در این سفر همچنین ۱۳۷ میلیارد تومان در حوزه جهاد کشاورزی برای تکمیل سامانه اختصاص داده شده که به طور کامل تخصیص یافته، تاکید کرد: البته برای تکمیل کامل این پروژه مهم نیازمند تزریق اعتبارات بیشتر از محل و ردیف های دیگر چون صندوق توسعه ملی هستیم.

نوذری با هشدار این مطلب که اگر در تکمیل سامانه گرمسیری بیش از این زمان سپری شود هم شبکه‌ها فرسوده می‌شوند و هم هزینه و خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد، تأکید کرد: با توجه به نگاه مثبت مقام معظم رهبری در تکمیل طرح‌های مهم حوزه آب و خاک کشاورزی برای استان‌های محرومی چون ایلام، لازم است از طریق صندوق توسعه ملی برای تزریق اعتبارات برای این پروژه مهم اقدام لازم صورت گیرد.

وی با عنوان این مطلب که تکمیل سامانه به جد در دستور کار نظام و دولت است، گفت: در ایام پیش رو این مهم از طریق مسئولان ارشد ملی پیگیری می شود.

تکمیل نشدن سد میمه بعد از ۱۱ سال

سد مخزنی میمه در شهرستان دهلران از دیگر پروژه های وزارت نیرو در استان است که بعد از ۱۱ سال تکمیل نشده است.

نماینده مردم دهلران در مجلس در مورد این سد بیان کرد: بهره گیری از ظرفیت ماده ۵۶ و صندوق توسعه ملی نقش مهمی در تسریع عملیات اجرایی سد میمه دارد

بهزاد علیزاده، شکلات فنی و کمبود منابع را از عوامل دخیل در طولانی شدن زمان اجرای پروژه برشمرد و گفت: خوشبختانه مشکلات فنی پروژه رفع شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و در زمینه جذب اعتبارات نیز پیگیری ها به جد ادامه دارد.

سد مخزنی میمه در صورت بهره برداری زمینه آبیاری ۶ هزار هکتار از اراضی دیم منطقه را فراهم می کند، این سد با هدف مهار و کنترل سیلاب و تنظیم ۶۰ میلیون متر مکعب آب در سال برای مصارف کشاورزی ایجاد خواهد شد.

پروژه آبرسانی به ملکشاهی بعد از ۸ سال تکمیل نشد

پروژه آبرسانی از سد چم گردلان به شهرستان ملکشاهی سال ۹۲ آغاز شده و حالا بعد از گذشت هشت سال این پروژه همچنان تکمیل نشده است.

شهرستان ملکشاهی یکی از مناطق محروم استان است که در وضعیت آب دارای مسائل و مشکلات فراوانی بوده که در این زمینه وعده های مسئولان وزارت نیروی برای تکمیل پروژه آبرسانی به این منطقه محقق نشده است.

طبق گفته مسئولان استانی، این طرح هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای اتمام طرح نیاز به اعتبار ویژه است.

این طرح ها فقط بخشی از پروژه های نیمه تمام استان در حوزه آب، سدسازی و کشاورزی است، متاسفانه نظیر این طرح ها در استان فراوان است و به رغم همه وعده های مسئولانف اهتمام جدی برای تکمیل آنها وجود ندارد.

هر ساله اعتبارات قطره چکانی به این پروژه ها تزریق می شود و همین عامل باعث شده مدت زمان اجرایی شدن این پروژه که برای استان بسیار حیاتی و مهم هستند، طول بکشد.

کد خبر 5189057

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری وزارت نیرو ایلام سدسازی ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه ماه مبارك رمضان آمار کرونا بوشهر انتخابات شورای شهر و روستا انتخابات 1400 ماه رمضان ۱۴۰۰ محدودیت های کرونایی اردبیل ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا شهرستان کرج برای تکمیل سامانه حوزه وزارت نیرو سامانه گرمسیری استان ایلام میلیارد تومان وزارت نیرو پروژه مهم سد چناره طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۷۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است

به گزارش خبرنگار مهر مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اقداماتی برای گذر از اوج بار در نظر گفته شده است که ۱۸۰ برنامه عملیاتی در ۶ محور که بخشی مربوط به توسعه نیروگاه‌ها است.

وی ادامه داد: ۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق از ابتدای دولت تا کنون به ظرفیت شبکه برق افزوده شد.

وی ادامه داد: صنایع انرژی بر مکلف به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بودند که کمک شایانی به شبکه برق می‌کند. همچنین در خصوص ماده ۴ صنایعی که اقدامی نکرده اند برنامه‌های تنظیم شده‌ای وجود دارد که در حال هماهنگی با وزارت صمت هستیم همچنین صنایعی که اقدام به ساخت نیروگاه کرده اند معاف از برنامه مدیریت مصرف می‌شوند.

مدیر عامل شرکت توانیر در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه چه تدبیری برای پرداخت بدهی ۱۰۰ همتی وزارت نیرو به نیروگاه‌ها در نظر دارد، خاطر نشان کرد: اواخر سال گذشته ۳۰ همت بین شرکت‌های تولید برق پرداخت شده است و اکنون بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است که ۴۰ درصد مربوط به بانک‌ها و ما بقیه مربوط به تولید کنندگان است که طبق برنامه این بدهی باید طی ۳ سال تسویه شود. همچنین پیش بینی می‌شود که ۴۰ همت از طریق بورس انرژی در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم و ما بقیه آن را از راه‌های دیگر تأمین کنیم.

ادامه دارد....

کد خبر 6086570 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • ‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود
  • بیش از ۶۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در ایلام در حال ساخت است
  • وزارت نفت ۶ هزار و ۲۰۰ پروژه مسئولیت اجتماعی در کشور در دست اجرا دارد
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است
  • تکمیل پروژه‌های مصوبات سفر ملاک ارزیابی مدیران است