Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سال ۹۸ «رونق تولید» و سال ۹۹ «جهش تولید» نام‌گذاری شد. اما بنا بر آمارهای رسمی منتشر شده، علی‌رغم حرکت‌هایی که در این جهت آغاز گردید، هنوز فاصله زیادی تا محور شدن تولید در اقتصاد کشور وجود دارد.

طبق آمارهای رسمی مرکز آمار، رشد اقتصادی ۹ ماهه بدون نفت منفی یک درصد و رشد اقتصادی ۹ ماهه با نفت منفی ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد بوده است. همچنین رشد سرمایه‌گذاری، منفی ۲.۴ بوده در حالی که سال ۹۸ رشد اقتصادی بدون نفت مثبت ۰.۶ بود.

در همین رابطه روزنامه کیهان گفت‌وگویی با آقای دکتر حسین صمصامی، استاد اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

نه در سال ۹۸ رونق تولید داشتیم و نه در سال ۹۹ جهش تولید

- نه در سال ۹۸ رونق تولید اتفاق افتاد و نه در سال ۹۹ آن‌طور که انتظار می‌رفت جهش تولید اتفاق افتاد. چون آمار رشد منفی حکایت از جهش تولید ندارد.

- اگر بخواهد در تولید جهش اتفاق بیفتد رشد اقتصادی ما باید حداقل ۹ درصد و یا دورقمی می‌شد و به ۱۰ درصد می‌رسید.

- رشد نقدینگی ما در سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرد و در حال حاضر به ۳ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این رشد در ۱۰ ماهه حدود ۳۸ درصد (طبق آمار بانک مرکزی) بوده است.

شرکت‌ها تسهیلات دریافت کردند و با آن سهام خریدوفروش کرده‌اند!

- در ۱۱ ماهی که بانک مرکزی اعلام کرده تسهیلاتی که بانک‌ها در سال قبل اعطا کرده‌اند، هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

- ۶۰ درصد این تسهیلات صرف سرمایه در گردش شده است ولی بااین‌وجود ما رشد سرمایه‌گذاری را منفی می‌بینیم.

- خود بانک مرکزی در اینجا توضیح می‌دهد که حدود ۲۰۵ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات برای مسئله کرونا هزینه شده و همچنین شرکت‌های کارگزاری بورس. یعنی این شرکت‌ها تسهیلات دریافت کردند و با آن سهام خریدوفروش کرده‌اند!

۱۰۰ میلیارد تومان در هر ساعت به نقدینگی افزوده می‌شود

- تورم در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه سال ۹۹ بر اساس آمار مرکز آمار، ۳۰.۵ درصد بوده است، از طرفی حجم نقدینگی در حال افزایش است، کسری بودجه دولت نیز از طریق بانک مرکزی و سیستم بانکی تأمین می‌شود.

- در ۱۰ ماه، بدهی دولت به بانک‌ها بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شده است و اگر شما به این روند بدهی دولت به بانک‌ها بنگرید خواهید دید که در سال‌های اخیر این بدهی به شدت در حال افزایش است.

- نقدینگی هم در حال حاضر ساعت‌به‌ساعت در حال افزایش است به‌طوری‌که در هر ساعت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی جامعه افزوده می‌شود.

سفته‌بازی و واسطه‌گری جذاب‌تر از تولید است

- اگر بخواهد در تولید جهش اتفاق بیفتد ما به این موضوع باید فکر کنیم که در درجه اول باید نقدینگی را به بخش تولید هدایت کنیم و برای این‌که این اتفاق بیفتد باید تولید جذاب شود.

- چرا تولید جذاب نیست چون با موانع بسیاری مواجه است.

- در حال حاضر فعالیت‌های غیرمولد در اقتصاد ایران مثل سفته‌بازی و واسطه‌گری بسیار جذاب است. در مقابل فعالیت‌های مولد اصلاً جذاب نیست.

- سال گذشته نرخ ارز در ابتدای سال ۱۶ هزار تومان بوده و در انتهای سال به ۲۴ هزار تومان رسیده است. افزایش نرخ طلا و سکه هم به همین شکل.

- طبیعی است سرمایه‌گذار وقتی این رشد قیمت‌ها را در بازار ارز و طلا و سکه می‌بیند تشویق می‌شود که به سمت این بازار حرکت کند. در حالی که اگر همین نقدینگی را در بخش تولید هزینه می‌کرد هرگز به چنین سودهای نمی‌رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رشد اقتصادی افزایش نقدینگی سفته بازی واسطه گری مرکز آمار ایران حسین صمصامی هزار میلیارد تومان رشد اقتصادی بانک مرکزی جهش تولید نه در سال سال ۹۸ سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۷۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و  گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه علنی روز سه‌شنبه _۴ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد و گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی درخصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت.

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی نیز در دستور کار امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

همچنین در نشست امروز قرار است گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار، گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری و گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آنها بحث و بررسی شود.

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جزء ۱ بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ نیز در دستور کار نشست امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر 747107

دیگر خبرها

  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • نقدینگی تا کجا رشد خواهد کرد؟
  • اصلاح طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • ماجراجویی هسته‌ای ایران در فصل دوم برنامه «بی‌واسطه»
  • بزرگترین تولیدکنندگان برق آبی در دنیا