Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهیختگان نوشت: تهران دو روز بعد از ماجراجویی کشورهای غربی و رژیم‌صهیونیستی در تاسیسات نطنز، پاسخ‌های چندگانه خود را به طرف غربی اعلام کرد. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور دارد، بعدازظهر دیروز از این پایتخت اروپایی خبر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به جهان مخابره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراقچی اعلام کرد ایران روز سه‌شنبه در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی اما تنها بخش غیرمنتظره نامه نبوده است و در این نامه تهران قصد خود برای نصب هزار سانتریفیوژ جدید با توانایی چندبرابری نسبت به سانتریفیوژهای آسیب‌دیده در حادثه اخیر نطنز را نیز به اطلاع آژانس رسانده است. لازم به ذکر است، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از خرابکاری اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز اعلام کرده بود که ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز ضمن تاکید بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و جدید از جبران تمامی صدمات ایجادشده در حادثه نطنز تا هفته آینده خبر داده بود.

اهداف ایران از غنی‌سازی ۶۰ درصدی

ایران برخلاف دوره انعقاد و اجرای برجام تصمیم گرفته است گامی محکم بردارد و وارد یک فرآیند نشود، زیرا می‌داند در طول این فرآیند است که خلف‌وعده‌های غرب رخ خواهند داد. تهران اعلام کرده است تنها درصورتی به برجام بازمی‌گردد که تحریم‌ها به‌صورت جامع برداشته شده و توسط تهران راستی‌آزمایی شوند. در این مسیر دولت این اجازه را ندارد که فرآیند گام‌به‌گام را آغاز کند، چراکه این فرآیند می‌تواند به شکلی نامتوازن ابزارهای موجود در دست ایران را خالی کند. تا پیش از طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها، با وجود گذر حجم و شدت تحریم‌های آمریکا از دوران تحریم‌های شدید دوره اوباما، اما ایران بخشی از تعهدات برجامی خود را کاهش داده بود. درصورت ورود ایران به یک فرآیند گام‌به‌گام در این شرایط «کاهش تعهدات برجامی» فریز می‌شدند و ایران از رسیدن به سقف پیش از برجام یعنی غنی‌سازی تا ۱۰ تن و توان ۱۰ هزار سو باز می‌ماند. در مقابل اما آمریکا در مسیر گام‌به‌گام کاهش تحریم‌ها تنها بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد می‌کرد و همچنان ابزاری قدرتمندتر از تحریم‌های دوره اوباما را در دستانش حفظ می‌کرد.

تهران اما با آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد، توقف اجرای پروتکل الحاقی و افزایش توان غنی‌سازی ایران به ۱۶۵۰۰ سو (در پیش از برجام ۱۰ هزار سو) موفق شد برگ‌های موجود در دست خود را افزایش دهد. با این حال به‌جز افزایش توان غنی‌سازی بر مبنای «سو» دیگر شاخص‌ها از دوران پیش از برجام عبور نکردند. به همین دلیل طرف غربی همچنان امیدوار بود که بتواند تهران را تحت فشار مجبور به پذیرش فرآیند گام‌به‌گام کند تا در این فرآیند کاهش تعهدات برجامی ایران فریز شده، اما ساختار قدرتمند تحریم‌های یکجانبه آمریکا همچنان دست نخورده در اختیار واشنگتن باقی بماند.

رهبر انقلاب در راستای شکستن این تنگنا در اسفندماه سال گذشته اعلام کردند ایران درصورتی که آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند احتمال دارد بر مبنای نیاز خود غنی‌سازی ۶۰ درصد را نیز آغاز کند. این بیان صریح و البته مناقشه‌برانگیز در پرونده هسته‌ای ایران به این دلیل صورت گرفت که به طرف مقابل بفهماند تهران تن به فرآیند گام‌به‌گام که تضعیف‌کننده منافع ایران است، نخواهد داد و برای اقدامات متقابل آمادگی و عزمی راسخ دارد. آمریکایی‌ها برای اجبار ایران جهت پذیرش فرآیند گام‌به‌گام و قراردادن تهران در بن‌بست دست به طراحی انفجاری در نطنز زدند تا برگ‌های برنده موجود در دست ایران را تضعیف کنند و از عزمشان برای رویارویی متقابل با تهران خبر دهند. پاسخ متقابل تهران نیز یک اراده قوی برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد بود.

ایران در اواسط دی‌ماه ۱۳۹۹ غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کرد. دو ماه بعد در اسفند همین سال از آمادگی‌اش برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و ماه بعد در فروردین ۱۴۰۰ آن را آغاز کرد. تهران تنها در ۴ ماه تمامی سطوح غنی‌سازی موجود در پرونده هسته‌ای را جابه‌جا کرد و به طرف مقابل فهماند چقدر سریع می‌تواند مرزها و خطوط قرمز پرونده هسته‌ای را جابه‌جا کند. ایران در مدت کمتر از ۴ ماه ۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را تولید کرده است، درحالی که طبق قانون مجلس که بر مبنای تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد است تنها می‌بایست ۳۵ کیلو تولید می‌کرد. سازمان انرژی اتمی ضمن اعلام جلو بودن از قانون مجلس از افزایش سقف غنی‌سازی با نصب ماشین‌های جدید خبر داده است و حالا نیز جدای از برنامه ۲۰ درصد با نصب ماشین‌های دیگری می‌خواهد ظرفیتی برای غنی‌سازی گسترده ۶۰ درصد ایجاد کند.

در این شرایط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ناچار است نیت اصلی خود را افشا کند. تهران قصد ندارد وارد فرآیند شود و برای بی‌اعتمادی‌اش به واشنگتن خواهان اقدامی تقریبا هم‌زمان از سوی دو کشور است. بایدن در این شرایط نمی‌تواند دیگر تهران را پای میز مذاکره با بهانه‌های مختلف بدواند. هرچه کاخ‌سفید زمان را از دست بدهد تهران برگه‌های بازی بیشتری را رو خواهد کرد و در مقابل این تحریم‌های آمریکا هستند که فریز خواهند شد. در معادله جدید، آمریکا به‌دلیل استفاده حداکثری از توان خود برای اعمال تحریم دیگر ابزاری ندارد و در مقابل باید دست‌بسته نظاره‌گر پیشروی‌های هسته‌ای ایران باشد. فن بدل ایران پس از رد کردن فرآیند گام‌به‌گام موجب‌شده تا به‌جای تهران این واشنگتن باشد که در بن‌بست گیر کند.

منبع: الف

کلیدواژه: غنی سازی ۶۰ درصدی فرآیند گام به گام غنی سازی ۶۰ درصد غنی سازی ۶۰ ۲۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۸۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم، ابزار آمریکا برای توقف پروژه LNG-۲ روسیه در قطب شمال 

ایالات متحده از تحریم‌ها برای ایجاد اختلال در اجرای پروژه گاز LNG-۲ قطب شمال روسیه استفاده می‌کند. این مطلب را روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به سخنان جفری پیات، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور انرژی، گزارش داد.

پیات گفت که کاخ سفید می‌خواهد مطمئن شود که این پروژه مرده به دنیا می‌آید. روسیه نباید بتواند پروژه‌های گازی جدیدی را توسعه دهد تا حجمی را که قبلاً به اتحادیه اروپا عرضه می‌کرد تغییر دهد.

این نشریه خاطرنشان کرد که ایالات متحده موفق به دستیابی به این موضوع شده است. این مقاله تصریح کرد که کارخانه کشتی سازی کره جنوبی Hanwha Ocean که شش کشتی حامل گاز برای پروژه مشخص شده ساخته بود، همکاری با مشتری روس را متوقف کرد. در حال حاضر، سه کشتی تکمیل شده ولی کار روی بقیه متوقف شده است.

در پایان دسامبر ۲۰۲۳، مشخص شد که سهامداران خارجی پروژه LNG-۲ قطب شمال روسیه تصمیم به خروج از آن گرفتند. این در مورد شرکت فرانسوی TotalEnergies، میتسوی ژاپنی و JOGMEC، و همچنین CNPC و CNOOC چین بود. این تصمیم مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه این پروژه بود. سهامدار اصلی این پروژه نواتک است. خاطرنشان شد که به دلیل امتناع سرمایه گذاران خارجی از مشارکت در پروژه LNG، گاز باید در بازار نقدی به فروش برسد.

طبق گزارش رویترز، آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در سال ۲۰۲۳ شد. بر اساس آمار‌های دولت آمریکا، اروپا نخستین مقصد ال‌ان‌جی صادراتی آمریکا در ماه دسامبر بوده و ۵.۴۳ میلیون تن ال‌ان‌جی به این قاره صادر شده که ۶۰ درصد کل محموله‌های ال‌ان‌جی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

نزدیک به ۷۰ درصد صادرات ال‌ان‌جی آمریکا در ماه نوامبر به اروپا رفته است.

اروپا پس از جنگ اوکراین و کاهش واردات گاز از روسیه به نخستین واردکننده ال‌ان‌جی آمریکا تبدیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • عمویی: وعده صادق» به تمامی اهداف خود دست یافت/ هدف عملیات سپاه کشتار و ضربه به مناطق شهری نبود + فیلم
  • عمویی : وعده صادق» به تمامی اهداف خود دست یافت/ هدف عملیات سپاه کشتار و ضربه به مناطق شهری نبود
  • تحریم، ابزار آمریکا برای توقف پروژه LNG-۲ روسیه در قطب شمال 
  • ◄ راه‌ آهن سریع‌ السیر فرانسه و فرآیند ارزیابی پروژه‌ ها، ارزش جان و زمان
  • آمریکا متحد چینی اینتل و انویدیا را تحریم کرد
  • پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران
  • استاندار تهران خواستار کاهش هشت درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد
  • پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر
  • استاندار تهران خواستار کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد
  • تاکید بر بهره برداری از ظرفیت بریکس برای خنثی سازی تحریم‌ها