Web Analytics Made Easy - Statcounter

از کشور عراق به عنوان دوست و همسایه خوب ایران نام برد و با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه همکاری های اقتصادی و تجاری، اظهار داشت: ثبات، امنیت و استقلال عراق برای ایران از اولویت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با برهم صالح رئیس جمهور عراق با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم این کشور مسلمان همسایه، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی از ثبات، امنیت و استقلال و تمامیت ارضی عراق، تصریح کرد: تقویت عزت و اقتدار و تحکیم استقلال عراق و ارتقاء جایگاه منطقه ای و بین المللی این کشور از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران امنیت عراق را امنیت خود می داند، اظهار داشت: با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می دانیم و معتقدیم امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم بازی دو گانه ای دارند و عملکرد آنان در مرزهای عراق و سوریه مبهم است، تصریح کرد: آمریکایی ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته اند و حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمکی به برقراری صلح و ثبات نکرده است.

دکتر روحانی در ادامه این گفت و گو با تاکید بر لزوم تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی از جمله پروژه راه آهن شلمچه – بصره و اتصال راه آهن دو کشور، افزود : ایران و عراق می توانند با توجه به ظرفیت های اقتصادی خود به عنوان دو اقتصاد مکمل همکاری با یکدیگر را توسعه داده و با تقویت حمل و نقل کالا و ترانزیت، حجم مبادلات و روابط تجاری را افزایش دهند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این مکالمه تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان به دولت و مردم ایران، روابط با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی و رو به توسعه دانست و با توجه به اشتراکات دیرینه فرهنگی و تاریخی میان دو کشور بر تقویت و تحکیم روابط در همه زمینه ها بویژه روابط اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: دولت عراق مصمم است تمامی توافقات در حوزه های مختلف میان دو کشور با جدیت پیگیری و عملیاتی شود که این موضوع به نفع هردو کشور و منطقه خواهد بود.

 برهم صالح همچنین در این گفت و گو با اشاره به اهمیت برقراری صلح و ثبات در منطقه و همکاری همه کشورهای همسایه برای تحقق این هدف، افزود: تصمیم دولت عراق برای پایان دادن به حضور نظامیان خارجی در این کشور جدی است و در این زمینه مذاکرات راهبردی و مستمر با آمریکایی ها انجام گرفته که تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد یافت.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام روحانی حسن روحانی روحانی رئیس جمهور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی عراق در دیدارشان در روسیه بر سر روند اجرای توافقنامه امنیتی دو کشور توافق کردند.   به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر دیروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.   در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافق امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.   الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.   مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.   احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

دیگر خبرها

  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد / تاکید ژنرال عاصم منیر بر جلوگیری از به خطر انداختن روابط دو کشور
  • رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم
  • رئیسی: ایران امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند
  • لزوم حفظ ثبات و امنیت پایدار به‌عنوان لازمه تحقق اهداف اقتصادی