Web Analytics Made Easy - Statcounter

 امین امینی در گفت‌وگو باخبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و  برخی نکات مهم تغدیه‌ای جهت ارتقای سلامت از سوی خانواده‌ها باید رعایت شود.

وی به بیان نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن گریزی زد و گفت: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امینی تصریح کرد: در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر، افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی استان کردستان اظهار داشت: مطالعات متعددی نقش موثر روزه‌داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز، چربی و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده است و این فریضه دینی برای بهبود بیشتر بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، مؤثر است.

وی با بیان اینکه روزه‌داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلامی با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان، فریضه‌ای واجب برای همه مسلمین است، افزود: برابر گزارش اخیر سازمات بهداشت جهانی هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه‌داری و افزایش ابتلاء به بیماری کرونا دیده نشده است‌ لذا همه افراد سالم با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه‌ای می‌توانند روزه بگیرند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان ادامه داد: مصرف غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها،  سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود لذا به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

امینی با بیان اینکه محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است، افزود: دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری نمایند.

وی با بیان اینکه خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است، گفت: خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید اســـت لذا در وعده افطار در صورت امکان 2-3 عدد خرما مصرف و از خوردن بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان  با تأکید بر خودداری از مصرف بی رویه بامیه و زولبیا در ماه مبارک رمضان گفت: در شرایط پاندومی کرونا که سلامت را تهدید می‌کند، مصرف غذاهای شیرین، پرادویه، چرب، بامیه و زولبیا و قند و شکر، به دلیل تحلیل سیستم ایمنی بدن، باید محدود شود.

امینی در ادامه  تصریح کرد: مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار همچون قهوه، نوشابه‌های گازدار، نسکافه و چای پررنگ به علت دفع زیاد آب از بدن و ضعیف کردن سیستم ایمنی فرد برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیماران کرونایی نباید روزه بگیرند، عنوان کرد: بهبود یافتگان کرونا که توانایی بدنی خود را به دست آورده‌اند با اجازه پزشک معالج می‌توانند روزه بگیرند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی استان کردستان ادامه داد: کسانی که هنوز در دوران نقاهت بیماری هستند چون ریز مغزی بدنشان در سطح مطلوبی نیست، حدود پنج تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده‌اند، کم اشتها شده و احساس ضعف دارند و بدن آنها با کم آبی مواجه است، روزه‌داری توصیه نمی‌شود.

امینی به پرهیز و محدودیت‌های غذایی در دوران نقاهت بیماری کووید ۱۹ گریزی زد و گفت: خودداری از مصرف غذاهای سنگین مانند آش گوشت غلیظ، ماکارونی و سوسیس که هضم آن دشوار است، محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و یا سرخ کرده، انواع فست فودها و غذاهای آماده فرآوری شده و  ترشی‌ها و سرکه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می‌شوند از جمله این موارد است.

وی در ادامه افزود: مصرف نمک، کنسروها، مصرف شیر و لبنیات که ایجاد موکوس در دستگاه تنفسی می‌کنند، رب گوجه، فلفل، انواع سس‌های تند، محدود کردن مصرف مواد شیرین و شیرینی، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ، مصرف زیاد سیر و زنجبیل برای افرادی که در دوران نقاهت بیماری کرونا قرار دارند،  توصیه نمی‌شود.

امینی در ادامه بر تداوم محدودیت‌ها و رژیم غذایی ویژه در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی دارند، تأکید کرد.

این مقام مسئول با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه‌داری گفت: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی با محدود نمودن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

امینی با اشاره به توصیه‌های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری، تصریح کرد: انتخاب مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف نمودن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

وی به نقش تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و افزود: رعایت اصول صحیح  تغذیه تأثیر مهمی در تقویت سیسیتم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها بخصوص بیماری کرونا دارد.

امینی با بیان اینکه وعده‌های غذایی سحر، افطار و شام در ایام روزه‌داری وعده‌های اصلی هستند، اذعان کرد: نوع غذاهایی که در این سه وعده مصرف می‌شود، با تأمین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز، نقش مهمی در حفظ کارآیی و جلوگیری از کم آبی و ضعف و خستگی بدن دارد.

وی در خصوص روزه داری سالمندان نیز بیان کرد: قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها با افزایش سن و سالمندی کاهش می‌یابد بنابراین سالمندان اگر روزه می‌گیرند، باید مراقبت بیشتری کنند چون کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون، ممکن است باعث سرگیجه شود و این‌گونه سرگیجه‌ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن شود، برای سالمندان خطرآفرین است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: امین امینی کرونا و اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۸۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میوه را برای سلامت می‌خورید یا لذت؟

میوه‌ها منبعی غنی از فیبر، آنتی اکسیدان، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، همین موضوع آن‌ها را به غذایی مفید برای بدن تبدیل کرده است. آن‌ها علاوه بر جنبه خوراکی، دارای خواص درمانی نیز هستند و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه‌ می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ماه مبارک رمضان تمام شد و گرما و فصل میوه‌ها به تدریج در حال آمدن است. شاید شما هم از توصیه‌های عامیانه اطرافیان در رابطه با سلامت و تغذیه در امان نمانده‌اید. همه می‌دانند که خوردن میوه ضامن سلامتی است با این حال درباره زمان خوردن آن باورهای غلطی وجود دارد. خوردن میوه به صورت ناشتا، همراه، بین یا قبل از غذا تجویزهایی است که ممکن است در محل کار، درون اتوبوس، صف نانوایی یا هنگام خرید... زیاد به گوشتان برسد. اکثر این افراد مطلبی را که خوانده یا از جایی شنیده‌اند را با آب و تاب فراون برای دیگران تعریف می‌کنند شاید خیلی از آن‌ها حتی یک بار هم چیزی را که توصیه می‌کنند انجام نداده باشند.

میوه‌ها بخش مهمی از تغذیه بشر
خوردن میوه، یک راه‌حل عالی برای حفظ سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها است. تأکید برای استفاده از میوه‌ها، علاوه بر فیبر موجود در آن‌ها، به خاطر وجود منابعی سرشار از  ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی نیز هست، موادی ضروری که نمی‌توان جایگزینی برای آن ها پیدا کرد. گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی، توصیه تمامی پزشکان و متخصصان تغذیه است. میوه‌ها علاوه بر جنبه خوراکی از دیدگاه دارویی دارای خواص درمانی نیز هستند. و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه‌ شده‌اند.

اهمیت استفاده از میوه‌ها در دین اسلام
در قرآن کریم در سوره انعام آیه 141آمده است هر زمان که میوه‌های باغ‌ها رسید، از میوه‌هایش بخورید. همچنین از میوه‌هایی چون انار، زیتون،‌ خرما،‌ انجیر و انگور نیز در قرآن یاد شده است. در حدیثی پیامبر اکرم(ص) توصیه می‌کنند که میوه‌ها در ابتدای فصل خورده شوند، زیرا باعث سلامتی بدن و برطرف شدن اندوه می‌شود؛ در آخر فصل نیز از خوردن آن‌ها پرهیز شود زیرا موجب بیماری بدن می‌شود.

خوردن میوه با معده خالی
بعضی از افراد معتقدند مصرف میوه به صورت ناشتا باعث جذب بهتر و بیشتر مواد مغذی و ویتامین‌های آن می‌شود، به اعتقاد آن‌ها خوردن میوه همراه با غذا باعث کندی فرآیند هضم  و فاسد شدن آن می‌شود که نتیجه آن احساس ورم، نفخ و به طور کلی سوء هاضمه است.
این که میوه‌ها باعث کند شدن فرایند هضم می‌شوند، درست است اما کم شدن سرعت هضم به اندازه‌ای نیست که منجر به فاسد شدن غذا بشود.  اسیدی بودن فضای معده، درستی این عقیده را زیر سوال می برد. چرا که اسید معده تمام باکتری‌هایی مورد نیاز برای تخمیر شدن را می‌کشد. در نتیجه بدن به خوبی قادر به هضم غذاهای مختلف در یک زمان است. بنابراین خوردن میوه بعد از غذا آسیب خاصی به بدن وارد نمی‌کند؛ مگر اینکه به میوه خاصی حساسیت داشته یا بیماری گوارشی داشته باشید. تنها مسئله‌ای که در ارتباط با خوردن میوه بعد از غذا وجود دارد، این است که ممکن است سبب شود احساس سنگینی زیادی در معده کنید.

چه کسانی نباید همراه غذا میوه مصرف کنند
 زمانی که میوه را همراه یا بلافاصله بعد از غذا می‌خورید، مواد غذایی با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش عبور می‌کند، در نتیجه جذب خیلی از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی، به اضافه کالری و حتی ترکیبات غذایی مضر مثل کلسترول و قند کمتر می‌شود.
 بنابراین برای کسانی که دچار کمبود وزن و لاغری بیش از حد هستند، مصرف میوه همراه غذا توصیه نمی‌شود چون باعث می‌شود کالری موجود در غذا به میزان لازم جذب بدن نشود. و در وزن‌گیری دچار مشکل شوند. به علاوه افرادی که دچار سوء‌هاضمه هستند، و کسانی که ترشح اسید معده‌شان زیاد است، یا مبتلایان به زخم معده، التهاب معده، زخم اثنی‌عشر و سایر مشکلات دستگاه گوارش فوقانی یا تحتانی، از مصرف میوه حین غذا منع می‌شوند.

خوردن میوه و لاغری
   در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد اعلام شد که یک رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد می‌تواند به افراد کمک کند تا غذای کمتری مصرف کنند. دریافت کالری کمتر باعث کاهش وزن می‌شود و در نتیجه افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است از میوه در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند. خوردن میوه‌های مغذی و کم‌کالری قبل از غذا ممکن است باعث ایجاد احساس سیری در افراد شود و در نتیجه از پرخوری یا مصرف میان وعده‌های ناسالم جلوگیری می‌کند.

زیاده روری در خوردن میوه ممنوع
به طور معمول در استفاده از هر چیزی به اعتدال سفارش شده، این قضیه در تغذیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از افراد فکر می کنند چون میوه ها خواص بی شماری دارند محدودیتی در مصرف آن ها ندارند. اگر چه مصرف میوه‌ها فواید زیادی دارد، اما اگر بخواهید آن‌ها را به طور کامل جایگزین سایر مواد غذایی کنید به زودی دچار کمبود مواد مغذی در بدن خواهید شد. برای مثال، میوه‌ها منبع مناسبی از عناصری همچون روی یا آهن نیستند. این درحالی است که این دو عنصر برای سلامت و کارکرد مناسب بدن ضروری هستند. همچنین تحقیقات نشان داده است زیاده روی در مصرف میوه‌ها می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی در برخی افراد شود. از عوارض جانبی زیاده روی در مصرف میوه‌ها می‌توان به سوزش سر معده (رفلاکس معده)، اسهال و نفخ اشاره کرد.

نتیجه آخر
خوردن میوه هم مانند سایر مواد غذایی دارای میزان متعادلی است. بهتر است برای حفظ سلامتی در مصرف آن زیاده‌روی نکنیم. افرادی که مشکل خاصی از لحاظ گوارشی ندارند می‌توانند به راحتی در هر زمانی که بخواهند میوه مصرف کنند و محدودیت زمانی ندارند. میوه‌ها به دلیل کالری کم و فیبر بالا مکمل ارزشمندی در رژیم‌های لاغری هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختلال در سیستم ایمنی بدن با گرمای شدید
  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
  • اثر فوق العاده پوست پرتقال در تقویت سیستم ایمنی
  • ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب
  • نایب رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد؛ چرخه معیوب سیاستگذاری سلامت و امنیت غذایی
  • میوه را برای سلامت می‌خورید یا لذت؟
  • راهکارهای موثر برای درمان خشکی دهان
  • سازمان غذا و دارو یکی از نهادهای نظارتی با اعتبار بین المللی است