Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از ۹۰ درصد روغن خوراکی مورد استفاده در کشور وارداتی است در حالی که فرصت برای خودکفایی در تولید دانه های روغنی مهیاست.

به گزارش قدس آنلاین، با هدف کمک برای دستیابی به این خودکفایی، سال گذشته تفاهم نامه ای بین آستان قدس رضوی و وزارت جهاد کشاورزی رضوی منعقد شد تا شرکت کشاورزی رضوی به نمایندگی از بنیاد بهره وری موقوفات همکاری مشترکی با وزارتخانه داشته باشد و با اجرای طرح کشت قراردادی دانه های روغنی کلزا، گلرنگ، پنبه و کنجد، پیشگام این حوزه در کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحی که علاوه بر مشارکت همه جانبه از کشاورزان در مراحل داشت، کاشت و برداشت، خرید تضمینی محصول توسط شرکت کشاورزی رضوی را هم به همراه دارد تا هم کشاورزان آسوده خاطر باشند و هم دانه های روغنی مورد نیاز کارخانه های تولید روغن در کشور تامین شود.

در همین راستا اقداماتی در استان های مختلف کشور آغاز شد و در حال ثمر دادن است. روز گذشته مدیران جهاد کشاورزی استان همراه با مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از آنچه ماحصل فعالیت این شرکت و کشاورزان طرف قرارداد کشت کلزا در منطقه کنه بیست بخش رضویه مشهد بود، بازدید کردند.

طرح زنجیره تولید کلزا در چهار استان شرقی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی در این بازدید گفت: از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این شرکت طرح ایجاد زنجیره تولید کلزا در چهار استان شرقی کشور از جمله خراسان رضوی را آغاز کرد تا گامی در راستای خودکفایی در تولید این دانه روغنی و استراتژیک بردارد. محمود صادقی ادامه داد: طرح کشت قراردادی کلزا تقریبا در تمامی شهرهای خراسان رضوی در مجموع به مساحت ۷۵۰۰ هکتار اجرا و با بیش از ۱۲۰۰ کشاورز عقد قرارداد شده است. وی افزود: این اراضی در حال حاضر در مرحله داشت قرار دارد و با توجه به وضعیت آب و هوایی، پیش بینی می شود برداشت این دانه های روغنی از دهم خرداد آغاز شود.

حمایت همه جانبه از کشاورزان

اجرای طرح کشت قراردادی دانه های روغنی برای نخستین بار در کشور، نشان می دهد آستان قدس عزم خود را جزم کرده تا تحولی بزرگ و سازنده برای تولید داخلی این محصول ایجاد کند.

صادقی درباره اهداف اجرای این طرح خاطرنشان کرد: با توجه به وجود اراضی مطلوب در نقاط مختلف کشور، آستان قدس درصدد است تا شرایطی را برای کشاورزان علاقه مند به کشت کلزا فراهم کند.

وی ادامه داد: در قالب کشت قراردادی کلزا، آستان قدس رضوی ضمن تامین نهاده های کشاورزی و بیمه محصول، سایر نیاز کشاورز از جمله نیاز به را هم تامین می کند. همچنین کارشناسان شرکت در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت، با کشاورزان در ارتباط هستند و راهنمایی های لازم را به آنها ارائه می کنند. همچنین پس از اتمام برداشت، تمامی محصول توسط آستان قدس رضوی به صورت تضمینی خریداری و به کارخانجات تولید روغن تحویل داده می شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: برداشت کلزا خرید تضمینی آستان قدس دانه های روغنی شرکت کشاورزی رضوی دانه های روغنی کشت قراردادی آستان قدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۹۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه‌ریزی لازم برای خرید تضمینی گندم و کُلزای کشاورزان این استان انجام شده و در این زمینه مشکلی نداریم. - اخبار استانها -

سید علی معتمدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: تمهیدات لازم جهت خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته و هشت مرکز ویژه خرید تضمینی در استان پیش‌بینی و تجهیز شده و خرید تضمینی «کُلزا» نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شده‌ است.

وی عنوان کرد:  امسال 89 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته که از این مقدار 69 هزار هکتار دیم و مابقی به صورت آبی بوده و سطح زیر کشت جو نیز 28 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود تولید قابل ملاحظه‌ای در گندم و جو داشته باشیم.

معتمدی‌پور با بیان اینکه سال گذشته 70 درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تامین شد، ابراز کرد: در سال زراعی جاری که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده‌، برنامه‌ریزی هدفمند برای به‌کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به‌ عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته‌است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری و به‌خصوص در زمان تعطیلات هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در زمینه تأمین و توزیع کالاهای اساسی در استان مشاهده نشد، افزود: در سال گذشته میزان 20 هزار تن مرغ در استان تولید شد که نسبت به تولید 13 هزار تنی در سال 1401، افزایش 30 درصدی را شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که این موفقیت جز با برنامه‌ریزی درست، ترمیم زیرساخت‌ها و پای کار بودن تمام مدیران به دست نیامد و ضروری است که بار دیگر نیز با هم‌افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تأمین امنیت غذایی در استان موفقیتی دیگر را رقم بزنیم.

معتمدی پور با بیان اینکه از سال‌جاری حواله سوخت کمباین‌ها منوط به ارائه کارت معاینه فنی و همچنین معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی با امضای کارشناس پهنه، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی محول شده‌است، افزود: کار برداشت گندم و جو در استان توسط 321 دستگاه کمباین با 71 دستگاه بومی و مابقی غیربومی و از استان فارس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی
  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت