Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@19:17:23 GMT

ریزش سن غلات در مزارع استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۰۴۷۵

ریزش سن غلات در مزارع استان مرکزی

آفت سن غلات به عنوان آفت کلیدی گندم، نقش به سزایی در کاهش عملکرد کیفی و کمی گندم داشته و لازم است با مبارزه به موقع با این آفت خسارت آن را به حداقل رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ آفت سن غلات با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می گردد، نحوه فعالیت سن مادری در کوه و زیر بوته های گون و گیاهان وحشی است که از اواسط اسفند ماه با گرم شدن هوا به صورت دسته جمعی به مزارع گندم حمله می کند، در این زمان بوته های گندم که در مرحله پنجه زدن یا ساقه رفتن هستند مورد تغذیه سن قرارگرفته بطوریکه برگ و جوانه مرکزی مولد خوشه از بین می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سن های مادری پس از تغذیه کافی جفت گیری نموده و تخم های خود را به صورت دو دسته هفت تایی روی برگ ها می گذارند، پوره های خارج شده از تخم به روی خوشه های گندم رفته و از دانه های شیری گندم تغذیه می کنند و باعث چروکیدگی دانه ها می گردند.

زمان دقیق مبارزه با سن در مرحله سن مادر در کنترل و کاهش سن زدگی بسیار مهم است، عملیات مبارزه با سن مادر باید قبل از تخم‌ریزی انجام گیرد چراکه در غیر این صورت مبارزه و سم‌پاشی علیه آفت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با افت سن غلات در نهاوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، آبشناس گفت: با هدف جلوگیری از بروز خسارت ناشی از طغیان آفت سن غلات امسال عملیات مبارزه با این آفت چند روزی زودتر آغاز شده است.

او افزود: در شهرستان نهاوند بیش از ۷۵ هزار هکتار زمین ابی ودیم کشاورزی وجود دارد که ۴۵ هزار هکتار ان ابی ومابقی دیم هستند

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند تأکید کرد: قرار است امسال بیش از ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی که زیر کشت غلات هستند بر علیه افت سن غلات سم پاشی شوند.

آبشناس تصریح کرد: ۳۶۰۰ دستگاه انواع سم پاش در نهاوند وجود دارد که همگی در این برنامه مشارکت دارند.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • ۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی
  • نابودی آفت سن غلات مزارع رشتخوار
  • آفت سن غلات مزارع رشتخوار خراسان رضوی نابود شد
  • استفاده از پهپاد برای سمپاشی در قم ۵۰ درصد افزایش یافت
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • آغاز عملیات مبارزه با افت سن غلات در نهاوند
  • خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی حوادث جوی به بخش کشاورزی
  • ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی‌کشاورزی مهاباد به کشت غلات اختصاص یافت