Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-29@02:27:53 GMT

مطالعه بالینی یکی از جدیدترین داروهای درمان اعتیاد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۱۰۴۱

مطالعه بالینی یکی از جدیدترین داروهای درمان اعتیاد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ مطالعه بالینی مقایسه کارآیی نالترکسون تزریقی پیوسته رهش (XR-NTX) (اِگزوپیو) با نالترکسون خوراکی در درمان افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی (تریاک، شیره و هروئین) برای اولین بار در کشور در سال جاری آغاز خواهد شد.

این مطالعه یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی است که زیر نظر درمان‌گران در درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نالترکسون تزریقی پیوسته رهش فرم طولانی اثر این دارو است که یک تزریق دارو سطح خونی مناسب برای چهار هفته ایجاد می‌کند.

نالترکسون یک داروی آنتاگونیست اُپیوییدی است که به گیرنده‌های مواد مخدر در بدن متصل شده و باعث می‌شود مواد مخدر نتوانند به این گیرنده‌ها متصل شوند و آنها را بی اثر می‌کند.

با مصرف این دارو، در صورتی که فرد مواد مخدر مصرف کند، مانند قبل حالات خوشایند مثل نشئه شدن را تجربه نخواهد کرد و به تدریج وسوسه و کشش فرد به این مواد کاهش یافته و از بین می‌رود.

هدف از این مطالعه مقایسه میزان تأثیر کپسول خوراکی و تزریق عضلانی نالترکسون با هم و با دارونما است.

افراد واجد شرایط برای شرکت در این مطالعه افرادی هستند با وابستگی به مواد افیونی (تریاک، شیره یا هروئین) ۱۸ تا ۶۵ ساله که مایل به سم‌زدایی بوده یا دوره سم‌زدایی را با موفقیت تکمیل کرده‌اند و هم زمان دچار وابستگی به مصرف مواد محرک، حشیش، الکل و داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور نیستند.

داوطلبان به صورت تصادفی در یکی از سه گروه مطالعه «گروه اول آمپول نالترکسون پیوسته رهش (تولید شرکت دانش بنیان نانو دارو پژوهان) و کپسول پلاسبو»، «گروه دوم آمپول پلاسبو و کپسول نالترکسون خوراکی» و «گروه سوم آمپول پلاسبو و کپسول پلاسبو» قرار می‌گیرند.

هر سه گروه مطالعه، مداخلات روان‌شناختی پیشگیری از عود و ارزیابی‌های مستمر از نظر پیش رفت در درمان، دریافت می‌کنند.

طول دوره درمان ۲۴ هفته (۶ ماه) بوده و معاینه هفتگی توسط پزشک، جلسات مداخلات روان‌شناختی توسط روان‌شناس، داروهای مطالعه (داروی تزریقی هر ۴ هفته یک بار و کپسول خوراکی به صورت روزانه)، آزمایش خون و ارزیابی‌های انجام شده در طول طرح کاملاً رایگان است.

این طرح در درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد اجرا می‌شود و داوطلبان می‌توانند به این درمانگاه مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093110 برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی تهران داروی ترک اعتیاد مطالعه بالینی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تهران داروی ترک اعتیاد مطالعه بالینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۱۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عوارض خوردن خوراکی های کارخانه ای را پیش از این کامل برایتان شرح دادیم و دانستید که مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی، برایتان به شدت بهتر و به صرفه تر است. حالا چنانچه شما هم از آن دست افرادی هستید که زمان کافی برای حاضر کردن صبحانه، نهار یا شام سالم ندارید و خوراکی را با وعده غذایی اصلی جایگزین می کنید، لازم است در این مورد بیشتر فکر کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام نوروز

خوردن خوراکی به جای غذا، راحت ترین کار است، چراکه به آسانی می توانید آن را تهیه کنید و دهها مورد دیگر که به عنوان دلیل ترجیح دادن هله هوله به جای غذای اصلی، در ذهنتان نقش میبندد؛ اما با وجود این همه نکته مثبت، چه چیزی باعث می شود که بگویند نباید آنها را جایگزین وعده اصلی خود کنید؟ عوارض جانبی به شدت منفی! این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره چگونگی داشتن تغذیه سالم کسب کنید. با جایگزین کردن خوراکی یا نوشیدنی با غذا، ممکن است اتفاقی بیفتد که حتی به آن فکر هم نکرده بودید.

از دست دادن فیبر و دیگر ریز مغذی ها

بسیاری از خوراکی هایی که جایگزین وعده اصلی می کنید فاقد مقدار کافی فیبر هستند که بسیار برای سلامت روده، هاضمه و قلب مهم است. علاوه بر این، ممکن است فاقد سایر مواد مغذی مفید مانند آنتی اکسیدان ها باشد که از خوردن غذا های کامل دریافت می کنید.

باعث به وجود آمدن اضافه وزن

یکی دیگر از عوارض جانبی جایگزین کردن وعده های غذایی اصلی با خوراکی ها، افزایش وزن است. "از آنجا که بسیاری از خوراکی ها کالری بسیار کمی دارند، پس از خوردن یکی از آن ها هنوز احساس گرسنگی می کنید و در نهایت غذای پر کالری می خورید. همه آن ها کم تر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری دارند و به همین خاطر خوراکی های جایگزین غذا راه حل طولانی مدت و موثری برای کاهش وزن نیستند.

محروم کردن خود از مواد شیمیایی مفید گیاهی

غذا های گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که رنگ این گیاهان را تولید می کنند و همچنین مزایای زیادی برای سلامتی دارند. غذا های جایگزین وعده غذایی با ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده اند تا به نیازهای تغذیه ای کمک کنند، اما مزایای مشابه خوردن انواع میوه ها و سبزیجات کامل را ندارند. البته در برخی از جایگزین های غذایی به علت توجه به این مسئله مواد افزودنی اضافه شده است.

هیچ آزمایش ایمنی یا فرآیند دقیقی که از طرف سازمان غذا و دارو این خوراکی ها را تایید کند، وجود ندارد. همچنین عوارض جانبی این خوراکی ها روی بسته بندی ذکر نشده است. در نتیجه، ممکن است نسبت به مواد نگهدارنده شیمیایی ( بنزوات سدیم )، حجم دهنده ها ( کاراگینان، یک ماده التهابی ) یا تثبیت کننده ها ( صمغ زانتان ) واکنش منفی نشان دهید.

کد خبر: 1225241 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که باعث افزایش التهابات بدن می‌شود (فیلم)
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • چرا بجای درمان های گران قیمت از سقز استفاده نکنیم؟
  • فیلیپه نیستروم؛ ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود