Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر "ازگی اوزون" استاد دانشگاه "سابانجی" استانبول و متخصص مسایل سیاست خارجی  ایران و محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، معتقد است توافق جامع 25 ساله بین چین و ایران به معنای درغلتیدن ایران به دامان چین نیست بلکه این توافق بلندمدت در راستای رویکرد چند جانبه گرایی جمهوری اسلامی ایران و برای تقویت کارت های بازی سیاست منطقه ای و جهانی تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش عصرایران، این کارشناس ترکیه ای در بخشی از مقاله ای که در وب سایت خبرگزاری آناتولی ترکیه بازتاب یافته، مزایای سند راهبردی همکاری بلند مدت 25 ساله بین ایران و چین را چنین بر می شمارد:

بر اساس شاخص های فعلی، حتی اگر توافق هسته ای ایران با ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی (برجام) به قوت خود باقی بود، ایران می توانست یک توافق نامه استراتژیک با چین منعقد کند و یک سیاست خارجی چند جانبه را با قدرت های بزرگ در صحنه بین المللی دنبال کند. از طرف دیگر، با توجه به بن بست فعلی در زمینه احیای برجام و مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا ، توافق با چین در طولانی مدت ممکن است عواقب و پیامدهای گسترده ای داشته باشد.

1- اول از همه با این توافق نامه، ایران، که در تلاش برای حفظ صادرات نفت در برابر تحریم ها است، ضمانت فروش نفت و توسعه زیرساخت های انرژی را از چین دریافت کرده است. به ویژه مقررات و چشم انداز مبادلات  جدیدی که انتظار می رود در قالب سند همکاری بلند مدت چین و ایران به بخش بانکی ایران معرفی شود و همچنین استفاده از پول ملی آنها به جای دلار در فروش نفت، تا حدی موجب تسکین اقتصاد تحریم زده ایران خواهد بود. به نظر می رسد این ابتکار اقتصادی توانایی کاستن از انزوای ایران در نتیجه تحریم های بین المللی را دارد.

2- دوم، مشارکت های توسعه زیرساختی که با چین ایجاد خواهد شد، به برنامه های ایران برای تبدیل شدن به یک مرکز (هاب) حمل و نقل تجاری کمک می کند و از طریق پروژه های جدید بنادر دریایی، راه آهن و بزرگراه، مسیر ترانزیتی ایران را به روی کشورهای همسایه باز می کند. بنابراین، ایران می تواند دسترسی چین  به کشورهای محور مقاومت، یعنی لبنان ، سوریه و عراق را تسهیل کرده و نقش خود را در بازسازی پس از جنگ داخلی (سوریه و عراق) در این منطقه تقویت کند، در حالی که از سوی دیگر چین هم می تواند حضور اقتصادی خود را در غرب آسیا تقویت کند.

3- سوم، می توان ادعا کرد که قدرتمندترین برگ برنده (تحریم ها) ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران (برجام) با این توافق به صورت جدی تضعیف شده است. در این زمینه، دو سناریو برای آینده توافق هسته ای برجسته است. در سناریوی اول روند توافق هسته ای بین دو طرف می تواند تسریع شود، که در آن تنها هدف دولت بایدن بازگشت ایران به توافق موجود هسته ای (برجام) است. در سناریوی دوم ، که در آن توافقنامه جامع دیگری از جمله با توجه به محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت های نظامی و منطقه ای ایران مدنظر است، نباید انتظار پیشرفت مثبتی در بازگشت به توافق هسته ای داشته باشیم. دلیل این امر این است که ایران در حالی که برگ برنده ای در قالب یک معامله بزرگ با چین دارد که به این کشور امکان تعدیل اثرات تحریم های آمریکا را می دهد، در این موارد هیچ امتیازی به آمریکا نخواهد داد.

سرانجام ، توافق چین و ایران جایگزین مذاکرات ایران با غرب ، مانند توافق هسته ای و دیگر توافق های مهم مانند پیوستن به  FATF  نخواهد شد، اما به عنوان برگ برنده ای عمل می کند که در این حوزه ها به نفع ایران خواهد بود. استراتژی جهانی ایران "جانب گرفتن" نیست، بلکه استفاده از ظرفیت همه توافق هایی است که با هر یک از این قدرت های بزرگ مانند آمریکا، اتحادیه اروپا و چین انجام داده و در آینده هم انجام خواهد داد.

استراتژی ایران استفاده موثر از اهرم معاملات با قدرت های جهانی به عنوان یک برگ برنده و مبنای توافق خود با دیگران است. این معنای استراتژیک اصل "چند جانبه گرایی در روابط بین الملل" است که دیپلماسی ایرانی به طور مداوم بر آن تأکید می کند.

 

بیشتر بخوانید: سفیر پیشین ایران در چین: سند همکاری ۲۵ ساله با چین موتور اقتصاد ایران را روشن می‌کند کندوکاو در سند همکاری ایران و چین/ باید برای چین آلترناتیو داشته باشیم/400 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تبلیغاتْ ‌درمانی است سند همکاری 25 ساله ایران و چین؛ بلندمان می کند یا بر زمین مان می زند؟! بازتاب امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین در رسانه‌های جهان سند همکاری 25 ساله ایران و چین امضا شد (+فیلم) لینک کوتاه: asriran.com/003Gkn

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: توافق هسته ای ایران و چین چین و ایران سند همکاری برگ برنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۲۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به این که قصد دارد به زودی به ایران سفر کند، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفتگو‌ها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد
او افزود:، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردید‌ها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.
گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیز‌های زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: ایسنا

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند