Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت خارجه سعودی در گفت‌وگو با رویترز در اشاره به گفت‌وگوهای اخیر برای احیای برجام مدعی شد که توافق هسته‌ای باید نقطه آغازی برای گفت‌وگوهای گسترده‌تر با ایران با حضور کشورهای منطقه باشد.

به گزارش برنا،به نقل از یک مقام سعودی گزارش داد ریاض در حال رایزنی با قدرت‌های جهانی در خصوص گفت‌وگوهای اخیر با ایران برای احیای برجام است و معتقد است که توافق هسته‌ای باید نقطه آغازی برای گفت‌وگوهای بیشتر با حضور کشورهای منطقه برای رسیدن به توافقی گسترده‌تر با ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش «رِید کریملی» رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزرات خارجه سعودی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد هر توافقی که به طور موثر نگرانی‌های کشورهای منطقه را مورد توجه قرار ندهد، کار نخواهد کرد.

این مقام سعودی همچنین مدعی شد: می‌خواهیم حداقل اطمینان را حاصل کنیم که هر گونه منابع مالی که از طریق توافق هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌گیرد، برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه استفاده نمی‌شود. می‌خواهیم هر کاری می‌توانیم بکنیم تا یک توافق هسته‌ای نقطه آغازی در این روند و نه پایانی بر آن باشد.

پیش از آغاز گفت‌وگوهای وین هم «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» بار دیگر خواستار مشارکت در گفت‌وگوهای احتمالی با ایران شده بود.

وی مدعی شده بود: منطقی است که بخشی از رایزنی‌ها و گفت‌‌وگوها باشیم و ما از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می‌شنویم که آنها لزوم رسیدگی به نگرانی کشورهای منطقه را درک می‌کنند و ما باید در این رایزنی‌ها و مذاکرات نقشی داشته باشیم.

وزارت خارجه عربستان سعودی هم عصر امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای به تصمیم تهران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان داد.

وزارت خارجه عربستان مدعی شد:‌ «عربستان سعودی تحولات کنونی برنامه هسته‌ای ایران را با نگرانی دنبال می‌کند؛ تحولاتی که آخرین مورد آن، اعلام بالابردن سطح غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد بود؛ مسئله‌ای که نمی‌توان آن را یک برنامه برای استفاده‌های مسالمت‌آمیز تلقی کرد».

این وزارتخانه در ادامه از ایران خواست از آنچه «تنش» خواند، بپرهیزد و «امنیت منطقه و ثبات آن را بیش از این متشنج نکند» و «به صورت جدی»‌ وارد مذاکرات کنونی شود.

ریاض در بخش پایانی بیانیه مذکور بر «اهمیت دست‌یابی جامعه بین‌الملل به یک توافق با عوامل تعیین‌کننده قوی‌تر و طولانی‌تر و در راستای پایش و زیرنظر گرفتن [اقدامات ایران]‌ و همچنین تضمین جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و توسعه توانمندی‌های لازم برای این کار» تأکید کرد و خواستار آن شد که در این توافق نگرانی عمیق کشورهای منطقه از آنچه گام‌های تنش‌زای ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و ناامنی آن خوانده شده، در نظر گرفته شود.

این واکنش پس از آن بود که «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور دارد، بعدازظهر روز سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: «ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند».

پیش از این «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به درخواست برای مشارکت دادن کشورهای منطقه گفته بود: معاهده برجام یک توافق بین‌المللی چندجانبه است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسیده است. بدین ترتیب برجام غیرقابل مذاکره مجدد بوده و کشورهای حاضر در مذاکره مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

ایران همچنین بارها گفته که حاضر به هیچ گفت‌وگویی در خصوص مولفه‌های قدرت خود از جمله برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای نیست.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مقام سعودی کشورهای منطقه توافق هسته ای گفت وگوهای نقطه آغاز غنی سازی مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۳۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی آخرین مواضع و دیدگاه‌های کشورمان را در مورد روند تحولات در منطقه به خصوص بعد از عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف نظامی تجاوزگر رژیم صهیونیستی و در راستای دفاع مشروع و تنبیه این رژیم، همچنین تحرکات کشورمان در عرصه‌های سیاسی و حقوقی و بین المللی را تشریح کرد.

دکتر امیرعبداللهیان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات کشورهای همسایه و دوست در منطقه را ثبات و امنیت خود می‌داند و اجازه نمی‌دهد که رژیم صهیونیستی با ماجراجویی فضای آرامش و ثبات در منطقه را بر هم بزند.

وزیر خارجه سلطنت عمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با محکومیت تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه به خصوص علیه مردم فلسطین، بر ضرورت هماهنگی و مشورت نزدیک بین کشورهای منطقه برای عبور از شرایط حساس کنونی و تأمین ثبات و امنیت پایدار در منطقه تاکید کرد.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان همچنین با مرور آخرین وضعیت انسانی در نوار غزه، بر ضرورت تداوم و تقویت تلاش‌های دو کشور به همراه سایر کشورهای مؤثر اسلامی و عربی در عرصه بین‌المللی برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی، برقراری آتش بس فوری و ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه تاکید کردند.

کد خبر 6079326

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عمان
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان
  • نگاه دولت های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • گفتگوی امیرعبداللهیان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • وزیر خارجه اسرائیل: کشورهای میانه‌روی منطقه ایران را مهار کنند
  • واکنش عربستان به پاسخ موشکی پهپادی ایران به اسرائیل