Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال اقدام خرابکارانه و تروریستی اخیر در تأسیسات غنی سازی نطنز، «کاظم غریب آبادی» به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نامه نوشت.

در این نامه آمده است: هدف قرار دادن عامدانه چنین تأسیسات هسته‌ای پادمانی بسیار حساس با خطر بالای انتشار احتمالی مواد رادیواکتیو، تروریسم هسته‌ای جنایتکارانه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتکبان چنین عمل ناجوانمردانه نباید بدون مجازات بمانند و هرکسی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم در این اقدام دخیل است، باید به عنوان یک همدست در این اقدام تروریستی پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی و غربی به طور ضمنی همدستی رژیم اسرائیل را در این اقدام تروریستی تأیید کردند. جای تعجب نیست که تنها یک روز پس از این اقدام تروریستی، نخست وزیر این رژیم به این اقدام تروریستی اشاره کرد.

این دیپلمات کشورمان در این نامه اضافه کرد: تاریخ خاورمیانه پر از گواه چنین اقدامات تروریستی شرورانه توسط رژیم اسرائیل است که ناباورانه در برابر چشمان بسته آژانس و سایرین رخ داده است. این رژیم عمدتاً به دلیل برخی قصورها، به این کار عادت کرده است: عدم پایبندی به تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های بین المللی مربوطه، عدم واکنش مناسب از سوی سازمان‌های بین المللی مربوطه، و سکوت کَر کننده دولت‌هایی که ادعا می‌کنند نگران ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای هستند.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل محدودیتی در فعالیت‌های غیرانسانی خود به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ تعهدی به هیچیک از قوانین و مقررات بین المللی ندارد. این تهدیدات، نقض فاحش بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد است که نیاز به پاسخ مناسب جامعه بین المللی دارد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین گفت: رویه سازمان‌های بین المللی نشان می‌دهد که چنین اقدامی، نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می‌شود. مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌های متعددی به موضوع تهدید به حمله یا حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای پرداخته و به وضوح اظهار داشته است که چنین حملاتی "به منزله نقض منشور ملل متحد" به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در چندین تصمیم و قطعنامه مصوب کنفرانس عمومی، اعلام کرده است که حمله به تأسیسات هسته‌ای مورد استفاده برای اهداف صلح آمیز را مغایر با حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و اساسنامه آژانس تلقی می‌کند.

غریب آبادی اضافه کرد: متأسفانه، عدم اقدام سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخورد با این سیاست‌ها و رویه‌های رژیم اسرائیل و مصونیت از مجازاتی که تاکنون به آن اجازه انجام جنایات خود را داده است، این رژیم را در تداوم و حتی افزایش مخالفت آشکار خود نسبت به اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد گستاخ‌تر نموده است.

این دیپلمات کشورمان در نامه به مدیر کل آژانس افزود: رژیم اسرائیل با برنامه هسته‌ای غیر صلح آمیز فعلی خود، تنها تهدید مهم و اصلی در جلوگیری از برقراری صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه و در واقع، جهان است. در همین راستا، باید فشارهای بین المللی علیه رژیم اسرائیل و تهدید هسته‌ای آن اعمال شود.

وی ادامه داد: ضمن یادآوری سابقه طولانی رژیم اسرائیل در عملیات خرابکاری علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، جامعه جهانی باید این اقدام تروریسم هسته‌ای را به شدت محکوم کند و مجرمان و همدستان آنها را که وضعیت بی ثبات در خاورمیانه را بیشتر به خطر می‌اندازند، بخاطر اقداماتشان پاسخگو نماید.

غریب آبادی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران منتظر اقدامات پیشگیرانه مؤثر از سوی آژانس و کشورهای عضو صلح طلب آن در برابر این اظهارات و اقدامات گستاخانه است. مسئولیت هرگونه قصور در این زمینه، منحصراً برعهده آژانس و آنانی خواهد بود که با بستن چشمان خود بروی این اظهارات، به طور غیر مستقیم از این رفتار خطرناک حمایت می‌کنند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین تصریح کرد: بسیار ضروری است که آژانس بلافاصله به این موضوع رسیدگی کند، تا نه تنها از تأسیسات هسته‌ای در برابر چنین حملات یا تهدید به حملات محافظت شود، بلکه از اعتبار آژانس نیز محافظت نماید.

وی در این نامه گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق حقوق بین الملل تمام اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیسات خود در برابر هرگونه اقدامات تروریستی یا خرابکارانه انجام خواهد داد. ایران همانند گذشته قویاً نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم اسرائیل هشدار می‌دهد و به هرگونه تهدید یا عمل متخلفانه انجام شده توسط این رژیم، قاطعانه پاسخ خواهد داد.

غریب آبادی گفت: اقدام اخیر بزدلانه تروریسم هسته‌ای صرفاً عزم ما را برای حرکت به سمت جلو و جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده با دستگاه‌های پیشرفته‌تر، تقویت می‌کند. حتی احمق‌ترین جنایتکاران نیز سرانجام و به زودی خواهند فهمید که آنها هرگز نباید ایرانی‌ها را تهدید کنند.

کد خبر 5189628 هادی رضایی

منبع: مهر

کلیدواژه: کاظم غریب آبادی برنامه هسته ای تاسیسات هسته ای تروریسم هسته ای جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل متحد مجلس شورای اسلامی صحن مجلس برجام ایالات متحده امریکا نطنز سید عباس عراقچی سازمان انرژی اتمی شورای نگهبان محمد جواد ظریف انتخابات 1400 شهید صیاد شیرازی حجت الاسلام حسن روحانی کره جنوبی محمد باقر قالیباف سازمان های بین المللی اقدام تروریستی تأسیسات هسته ای حقوق بین الملل منشور ملل متحد رژیم اسرائیل غریب آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به این که قصد دارد به زودی به ایران سفر کند، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفتگو‌ها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد
او افزود:، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردید‌ها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.
گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیز‌های زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: ایسنا

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • ادعای جدید کریمی قدوسی درباره ساخت کلاهک هسته ای /با موشک کاتیوشا که نمی توان تهدید هسته ای را پاسخ داد /حرف سِری و خاصی نزدم، آژانس هم مطلع است
  • اولیانوف: سفر گروسی به روسیه در حال برنامه ریزی است 
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • کوه، موش زایید!