Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@13:31:47 GMT

واعظی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی نتیجه اقدامات طرف مقابل است

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۴۱۲۱

واعظی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی نتیجه اقدامات طرف مقابل است

محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که پیام غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در حین مذاکرات وین چیست، گفت: در ارتباط با این اقدام طبیعی است که فعالیت‌های هسته‌ای ما ماهیت صلح‌آمیز دارد و هرکدام از این اقداماتی که انجام می‌شود معمول است. یعنی مشخص است که برای چه هدفی داریم آن را انجام می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود و فشار تحریم بر ما ادامه می‌یابد، برخلاف اینکه دولت آمریکا اعلام کرده که سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده و آن را قبول ندارد عملاً با حفظ تحریم‌ها معنای کارش این است که همان راه را ادامه می‌دهد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری یادآور شد: بر این اساس و اینکه ما شاهد یک خرابکاری تروریستی بودیم و بر اساس آنچه که علائم به ما نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی پشت این کار بوده است، طبیعی است که آنچه ما تصمیم گرفتیم هم درباره زنجیره IR۶ و هم در مورد افزایش غنی‌سازی تا ۶۰ درصد، هردو نتیجه اقدامات طرف مقابل است.

واعظی درباره سفر لاوروف به ایران نیز اظهار کرد: سفر بسیار خوبی بود و مذاکرات خوبی انجام شد. جلسه‌ای که با آقای ظریف داشتند بیش از سه ساعت طول کشید و معنای این زمان طولانی این است که همه موضوعات دوجانبه و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت و طبیعی است که یکی از این موارد مسئله برجام بود و لاوروف هم حمایت خود را از آن اعلام کرد و به اجرای تعهدات همه طرفین و برداشتن تحریم‌ها تاکید داشت.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که با توجه به حوادث سایت نطنز و اینکه به نظر می‌رسد در امر حفاظت و پدافند نقصانی وجود دارد، واکنش دولت به این موضوع چیست، گفت: با توجه به اینکه موضوع امنیتی است ما نمی‌توانیم براساس مسائل ظاهری و چیز‌هایی که تاکنون منتشر شده تحلیلی ارائه دهیم. مشخص است که الان همه دستگاه‌های امنیتی ما دارند روی این موضوع کار می‌کنند و به نقاط روشنی و سرنخ‌هایی هم رسیده‌اند و وقتی این اقدامات تمام شد طبیعی است که حق مردم است که از علت این اقدامات مطلع شوند.

وی یادآور شد: همواره در مناطق حساس و فعالیت‌ها و پروژه‌های حساس، دشمن همه نیرو‌های خود را به کار می‌گیرد که اطلاعات خود را از آن منطقه برای خرابکاری بیشتر سازد. ما هم باید از همه فناوری‌های جدید و تجربیات استفاده کنیم تا این اتفاقات رخ ندهد. این موضوع از سوی آقای روحانی هم مطرح شده که حفاظت هم به صورت فیزیکی و هم غیرفیزیکی باید افزایش یابد و اخیرأ هم مجددا این دستور را در دولت داده‌اند.

واعظی با اشاره به موضوع واگذاری‌ها در دولت اظهار کرد: فعالیت جدی دولت از سال ۹۲ این بوده که خصوصی‌سازی را دنبال کند و کارنامه خوبی هم در این زمینه دارد. طبیعی است که مقداری محدودیت‌های اقتصادی در کشور به وجود آمده است؛ چرا که هدف صرفاً واگذاری نیست بلکه باید آن کارخانه رشد داشته باشد و کارگرانش حفظ شوند ضمن اینکه حقوق دولت یعنی پولی که متعلق به مردم است عاید شود، پس الان به دلایل اقتصادی کمی خواهان اینگونه شرکت‌ها کمتر شده و از طریق بورس این کار دارد دنبال می‌شود، اما در دوره‌ای که کمی بورس ریزش داشته، قرار شده اول روند بورس کمی منطقی شود و بعد هم این کار ادامه یابد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فرایند بازگشت پول ایران از کره جنوبی گفت: مهمترین موضوعی که ما در مذاکرات با نخست‌وزیر کره جنوبی داشته‌ایم این بود که طلب ما پرداخت شود. خود ایشان هم وقتی در مذاکرات فضا را دیدند قبول کردند که باید از همه توان خود برای آزادسازی پول ایران به کار گیرند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تشعشعات هسته‌ای در نطنز اظهار کرد: در ارتباط با مسئله نطنز آنجایی که خرابکاری شده هیچ ارتباطی به مسائل غنی‌سازی ندارد و آن بخشی که به سیم اتصال برق نیروگاه و برق اضطراری بوده خرابکاری شده و این هیچ ارتباطی به کار غنی‌سازی نداشته و اینکه گفته می‌شود تشعشعات هسته‌ای در آن بخش زیاد شده کاملاً غلط است و به صراحت آن را رد می‌کنم.

واعظی تاکید کرد: توانستیم در مدت کوتاهی هم این اشکالات را رفع کنیم و فعالیت‌ها مجددا آغاز شده و الان سانتریفیوژ‌ها دارد جایگزین می‌شود و این حرف‌ها صرفا شایعه است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره شکایت نمایندگان مجلس از رییس جمهوری گفت: این اقدام مجلس یک بدعت است که از یک وزیر سوالی می‌کنند و بعد هم می‌گویند ما این پرونده را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهیم، به نظر می‌رسد این روشی صحیحی نیست که بیشتر حالت درگیری را نشان می‌دهد و اینکه می‌خواهند آن حرف‌هایی که قبل از انتخابات مجلس زده‌اند که ما اگر به مجلس برویم این کار‌ها می‌کنیم را با هر روشی انجام دهند.

وی افزود: با این روش‌ها که پرونده تعدادی از وزرای ما را فرستاده‌اند آن هم در حالی که در دولت‌های گذشته چنین چیزی را نداشتیم و حالا این مجلس که هنوز یک‌سالش هم نشده چنین کار‌هایی می‌کند، به نظرم این کار‌ها سازنده نیست و تعاملی که رهبری بر آن اصرار دارند با این رفتار آسیب می‌بیند.

واعظی تاکید کرد: آنچه که در بند قانونی مجلس در این زمینه وجود دارد برای موارد حساس و کلیدی است، نه آنکه در هر مورد از آن استفاده شود به نظر می‌رسد با این روند، خود آن بند قانونی هم لوث می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات مقامات وزارت بهداشت و دولت درباره سفر‌های نوروزی و نتیجه این اختلاف‌نظر‌ها که به افزایش جانباختگان کرونا انجامید، تصریح کرد: براساس نظر رهبری وقتی که ستاد ملی تصمیم می‌گیرد دیگر یک تصمیم جمعی است و این روشن است. اینکه اگر کسی فکر کند که در ستاد ملی فقط مباحث در ارتباط با نظر یک دستگاه است که اصلاً دیگر تشکیل ستاد معنایی ندارد!

واعظی یادآور شد: مجلس و قوه قضاییه و ستاد مشترک در آن جلسات حضور دارند و تصمیمات ستاد با در نظرگرفتن همه جنبه‌های زندگی مردم است. شاید برای یک پزشک راحت باشد که بگوید اولین کار این است که ما همه کشور را ببندیم، اما برای این کار اول باید یک بودجه بزرگی را فراهم کنیم تا کسی که مغازه‌ای دارد و برای آن اجاره، مالیات و چک می‌دهد یک تدبیری داشته باشیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: نمی‌شود که ما بگوییم آن مغازه را ببند و تمام. پس مردم چه می‌شوند؟ این تجربه صرفاً تجربه ما هم نیست تجربه اکثر کشورهاست که آنچه که وزارت اقتصاد می‌گوید با آنچه وزارت بهداشت می‌گوید لزوماً باهم یکی نیست، اما باید در نهایت به یک جا برسد و متفق شود و این کار در درون یک ستاد رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: اینکه من به عنوان یک دستگاه عضو شورا و ستادی باشم و فکر کنم که باید فقط آن ستاد تصمیمات و نظرات من را اجرا کند، این درست نیست. ضمن اینکه جای این حرف‌ها در همان جلسات است نه در بین عموم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری یادآور شد: البته این هم کار درستی نیست که وقتی همه مردم رعایت می‌کنند و فوتی‌ها کم می‌شود، یک دستگاه فکر کند همه کار‌ها را او کرده است و به آن افتخار کند، اما به محض اینکه اتفاقی می‌افتد یا مردم رعایت نمی‌کنند یا به هر دلیل دیگری موج تازه‌ای شکل بگیرد، انگشت اتهام را به سمت دستگاه‌های دیگر بگیریم. این که کار درستی نیست.

وی ادامه داد: وزارت کشور ما همان وزارت کشوری است که کار‌های بزرگی در آن ۱۸ هفته انجام داد و ما آرامشی در کشور داشتیم. یا وزیر حمل‌ونقل ما همان وزیری است که هرچه به او ابلاغ شد را انجام داد و این به نظرم کمی بی‌انصافی است که ما چنین حرف‌هایی درباره همکارانمان بزنیم. ضمن اینکه نباید با حرف‌های‌مان روی اعصاب مردم راه برویم و مرتبا حرف‌های بسیار تند و منفی بزنیم. وظیفه ما حرف‌زدن نیست، وظیفه ما عمل‌کردن است.

وی یادآور شد: ما که نمی‌خواهیم کاری به این بزرگی را مدام با سخنرانی پیش ببریم. ما اینجا عید داشتیم، اما آیا ترکیه هم عید داشت؟ تمام کشور‌های اروپایی عید داشتند؟ آن‌ها که نزدیک ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم‌شان هم واکسن زده بودند، پس آن‌ها چرا دچار پیک تازه‌ای شدند؟ پس ما باید همه حرف‌ها را به مردم بزنیم. وقتی یک ویروس جهش‌یافته می‌آید همه چیز را بهم می‌زند. ما الان ۱۳ تا ۱۴ ماه است که با کرونا مواجه هستیم و همه ورژن‌های مختلف آن را دیده‌ایم پس نباید زمانی که گرفتار هستیم آن را از دوش خود برداریم و بندازیم روی دوش دیگران. ما باید به مردم بگوییم که ویروس جهش‌یافته وارد کشور شده و باید همه مثل اسفند سال ۹۸ دست در دست هم بدهیم و راه‌حل این است. وگرنه هرکس می‌تواند مشکل خود را گردن دیگری بیندازد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مرجع راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در کشور کدام نهاد است، گفت: ما مرجعی داریم که در شورای‌عالی امنیت ملی است و از قبل هم بوده است و این کار را همان بخش انجام خواهد داد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: محمود واعظی دولت روحانی غنی سازی اورانیوم برنامه هسته ای رییس دفتر رییس جمهوری پاسخ به پرسشی درباره یادآور شد غنی سازی کار ها حرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۴۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باخت تیم ملی تنیس پسران ایران مقابل تایلند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تنیس، روز دوم رقابت‌های مقدماتی کمتر از ۱۴ سال جهان در مالزی برگزار شد و تیم ملی پسران ایران در دومین بازی خود به مصاف تایلند رفت. در نخستین بازی انفرادی کیارش صادقی با نتیجه ۲-۶ و ۱-۶ از حریف تایلندی خود شکست خورد و رامتین رافعی با نتیجه ۳-۶ و ۴-۶ بازی را به حریف واگذار کرد.

در بازی دونفره نیز تیم ایران با ترکیب کیارش صادقی و آریا شعبان نژاد با نتیجه ۵-۷ و ۰-۶ مقابل تایلند شکست خورد تا این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود حریف ایران به پایان برسد. تیم پسران ایران فردا در سومین‌ و آخرین بازی مرحله گروهی با سریلانکا مسابقه می دهد.

تیم ایران با ترکیب کیارش صادقی، رامتین رافعی و آریا شعبان‌نژاد و با هدایت فرشید زیدی در این رویداد به میدان رفته است.

گروه بندی کامل این مسابقات به شرح زیراست:
گروه اول کره جنوبی، نیوزلند، اندونزی، هنک کنگ
گروه دوم استرالیا، ازبکستان، پاکستان و قزاقستان
گروه سوم ایران، سریلانکا، تایلند و چین تایپه
گروه چهارم هند، سنگاپور، چین و ژاپن
در این رویداد ۱۶ تیم حضور دارند که سه‌تیم برتر جواز حضور در مرحله جهانی را کسب خواهند کرد و دو تیم نیز سقوط به دسته پائین‌تر را تجربه می‌کنند. مسابقات مقدماتی کمتر از ۱۴ سال جهان از ۶ فروردین آغاز شده و تا ۱۳ این ماه به میزبانی مالزی برگزار می شود.

کد خبر 6063066

دیگر خبرها

  • شکست تیم وحید شمسایی مقابل مراکش
  • جای خالی مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی
  • معدوم سازی هشت و نیم تن موادغذایی فاسد در بندرعباس
  • آزاد راه قزوین - تهران پر حادثه‌ترین محور استان قزوین
  • لیگ برتر والیبال؛ صعود فولاد به فینال با کامبک مقابل پیکان
  • تاجیک‌ها عربستان را هم متوقف کردند!
  • باخت تیم ملی تنیس پسران ایران مقابل تایلند
  • فردا روز متفاوتی مقابل ترکمنستان است
  • قلعه‌نویی: نتیجه بازی رفت مقابل ترکمنستان به تاریخ پیوست
  • رضاییان: فردا روزی متفاوت مقابل ترکمنستان داریم