Web Analytics Made Easy - Statcounter

نحوه گسترش کالبدی و توسعه شهر تا حد زیادی به ساماندهی مطلوب زمین‌ شهری بستگی دارد؛ زمین‌هایی که در محدوده یا حریم شهرها قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از مهمترین ابعاد طرح‌های توسعه شهری، برنامه ریزی نحوه استفاده از زمین است. این طرح‌ها در تلاش است که چگونگی استفاده از زمین را برای دورنمای آینده به نحوی مشخص کند که در نهایت اهداف مورد نظر مدیران شهر و متخصصان حوزه شهری محقق شود، اما تجربه نشان داده که تحقق پذیری طرح‌های شهری در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه برنامه‌ها و ضوابط مرتبط با زمین شهری، پایین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش حاشیه نشینی، رشد ناقواره شهر و تغییر کاربری اراضی بدون توجه به ضوابط مندرج، خود گواهی بر این موضوع است. در مسیر اجرای ضوابط طرح‌های شهری موانع اجرایی برای شهرداری وجود دارد که مانع ساماندهی مطلوب زمین شهری می‌شود. در این زمینه گفت‌وگویی با «ابراهیم جمشیدزاده»، پژوهشگر مدیریت شهری داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

شهرداری می‌تواند مانع تملک اراضی شود؟

برای تملک اراضی محدودیتی وجود ندارد زیرا قانون مدنی کشور منعی برای افراد نگذاشته است. لذا برای تملک اراضی در ایران محدودیتی برای افراد وجود ندارد مگر اینکه بر طبق قانون، محدودیتی برای تملک زمین یا ساختمانی از طریق قوه قضائیه وجود داشته باشد. تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم قانون منع فروش اراضی با کاربری غیر مسکونی برای تعاونی‌ها است؛ تعاونی‌هایی که اقدام به ساخت مسکن می‌کنند، اما به غیر از این برای مالکیت منعی وجود ندارد.

قانون منع فروش اراضی با کاربری غیر مسکونی برای تعاونی‌ها با چه هدفی وضع شده است؟

تعدادی از تعاونی‌های مسکن در چهارچوب قوانین و مقررات شکل گرفتند و هدف آنها ساخت مسکن برای اعضای خودشان بود. در برخی مواقع این تعاونی‌ها اراضی زراعی، باغات و اراضی با کاربری غیر مسکونی را در محدوده و حریم شهر خریداری می‌کردند، با این استدلال که هدف آنها ارائه خدمات از طریق ساخت مسکن برای اعضا است لذا هر کجا که اقدام به خرید زمین می‌کردند، انتظار اخذ مجوز را داشتند که در نهایت قانون آن را لغو کرد. این قانون بیان داشت که اگر قرار باشد تعاونی‌های مسکن زمینی را خریداری کنند، آن زمین حتماً بایستی کاربری مسکونی داشته باشد و چنانچه کاربری غیر مسکونی داشته باشد، حتی اگر تعاونی‌ها اقدام به خرید کرده باشند، نمی‌توانند مجوز مسکونی دریافت کنند. به غیر از این محدودیتی برای تملک اراضی و املاک توسط اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی وجود ندارد، مگر به اینکه همانطور که گفتم محدودیت قضائی وجود داشته باشد.

این مسئله چه تأثیری بر توسعه شهری گذاشته است؟

توسعه ناموزون شهری یکی از معضلات اساسی است که شهرهای کشور دست به گریبان آن هستند. این توسعه بی قواره از طریق گسترش شهر در اراضی مرغوب که بعضاً کاربری مسکونی ندارد، از طریق ساخت و ساز غیر رسمی یا بدون مجوز شکل می‌گیرد. مهاجران از شهرهای کوچک برای پیدا کردن کار بهتر و به امید دستیابی به رفاه بیشتر وارد شهرهای بزرگ می‌شوند، اما از آنجایی که مکانی برای اقامت ندارند، به سمت حریم شهرها حرکت می‌کنند و در اراضی که بایر و خالی است یا زمینی که مالک دارد اما مالکان آن از طریق قولنامه اقدام به خرید آن کرده‌اند، ساخت و سازهای غیر رسمی انجام می‌دهند. بعد از مدتی نیز این ساخت و سازها معضل اساسی برای شهرهای ما ایجاد می‌کند.

اختیارات شهرداری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و محدوده شهر چیست؟

برای شهرداری‌ها در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. در حریم شهرها امکان کنترل با کیفیت ساخت و سازها وجود ندارد و علی رغم اینکه شهرداری وظیفه دارد جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم شهرها را بگیرد اما مدیریت چندگانه ابزارهای کنترلی آنها برای انجام این کار را محدود کرده است.

این معضل نه تنها در حریم شهرها بلکه در محدوده شهر نیز وجود دارد. ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، تنها ماده قانونی است که ساخت و سازهای مغایر با قانون توسعه شهری را منع کرده است در حالی که در محدوده شهرها معمولاً بسیاری از اراضی محصور هستند و مأموران شهرداری اگر متوجه ساخت و ساز غیر مجازی بشوند، نمی‌توانند وارد اراضی محصور شوند و برای ورود و اقدام نیاز به دستور قاضی است؛ تا زمانی که فرآیند قانونی طی شود، فرد اقدام به ساخت طبق اول کرده است.

زمانی که سقف اول ساخته شود، شهرداری باز هم محدودیت دارد و نمی‌تواند ساختمان ساخته شده را تخریب کند و باید مسیر قانون ماده ۱۰۰ شهرداری طی شود. در طی این مسیر نیز به دلیل حضور اعضای شورای شهر و نماینده وزارت کشور و با این استدلال که ممکن است معضل اجتماعی ایجاد شود، به جای تخریب بنا، فرد متخلف جریمه می‌شود.

کد خبر 487021

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهرداری تخلفات ساخت وساز ساخت و ساز شهر حریم شهر توسعه شهری توسعه شهر طرح شهری زمین شهر حاشیه نشینی مهاجرت مهاجرت به شهرها مدیریت شهری تملک اراضی تملک قوه قضائیه كاربري مسكوني ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها توسعه نامتوازن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کاربری غیر مسکونی ساخت و سازهای حریم شهر تملک اراضی حریم شهرها وجود ندارد توسعه شهر برای تملک تعاونی ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورودی بناهای تجاری غیر مجاز تهران مسدود شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین اخگر پور سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ تهران با اشاره به اهمیت صیانت از حقوق شهروندی و شهر در اراضی ناحیه سه و مقابله با سودجویان و برهم زنندگان انضباط شهری بیان کرد: در همین راستا طی دو عملیات نسبت به استقرار ۱۵ عدد نیوجرسی مقابل بناهای تجاری غیر مجاز در محله نعمت آباد خیابان‌های سهیل شمالی، شهید غفوری، شهید عبداللهی اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه اغلب تصرفات به صورت غیرقانونی و بدون مجوز انجام می‌شود افزود: بی‌شک مشارکت شهروندان در تحقق شهری منظم و منسجم مطابق با قوانین شهرسازی، اجتناب‌ناپذیر بوده و در همین راستا از همه شهروندان می‌خواهیم تا در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز مراتب را به شهرداری منطقه اطلاع دهند و ما را در جلوگیری و برخورد با هرگونه تخلف یاری کنند.

سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ تهران خاطرنشان کرد: طی دو مرحله عملیات جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ۷۰ متر سقف و ۲۰ متر تیغه چینی در بلوار شهید ورامینی خیابان میرزایی شمالی و درب ورودی و تیغه‌های طبقه همکف و اول درشهرک احمدیه خیابان گل‌ها رفع خلاف شد.

بر اساس این گزارش طی این دو عملیات علاوه بر مدیران شهری ۷۵ نفر نیروهای شهربان و معبربان نواحی و یگان حفاظت و نیروی انتظامی با به کارگیری ۲ دستگاه لودر و ۲ دستگاه جرثقیل حضور داشتند.

کد خبر 6085989

دیگر خبرها

  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • ارائه اطلاعات ساخت و سازها به کارگروه ساماندهی
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان
  • ضرب‌وشتم دستفروشان‌گرگانی ادامه دارد/ ماموران سدمعبر نیازمند دوره‌های کنترل خشم
  • ورودی بناهای تجاری غیر مجاز تهران مسدود شد