Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@11:18:05 GMT

تاثیر سیب بر رفع تشنگی روزه داران

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۵۵۶۳

یک متخصص تغذیه از تاثیر مصرف سیر بر رفع تشنگی روزه داران توضیحاتی داد. ناطقان: نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره فواید مصرف سیب اظهار کرد: ۸۶ درصد یک عدد سیب حاوی مقدار زیادی آب و بخش عمده‌ای از آن فیبر است.

او افزود: درصد زیادی از سیب را آب و فیبر تشکیل می‌دهد و نگهداری آب داخل بافت میوه یا سبزیجات برای بدن راحت‌تر است و افرادی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند در صورتی که سیب را به عنوان یک میوه برای مصرف همراه پوست انتخاب کنند کمتر احساس تشنگی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جوزدانی تصریح کرد: طبق مطالعه‌ای که از یک تحقیق داشته ام اگر سیب به صورت ناشتا مصرف شود در کنترل گرسنگی روزانه به علت فیبر بالا تاثیرگذار خواهد بود و همین عامل باعث می‌شود تا فرد تمایل کمتری به خوردن غذا‌های دیگر داشته باشد.

او اضافه کرد: طبق یک مطالعه‌ای که از افراد مختلف بین مصرف بیسکوییت و سیب در اوایل صبح مورد بررسی قرار گرفته بود به این نتیجه دست یافتیم که مصرف بیسکوییت در ۱۲ هفته باعث کاهش وزن بیشتری به نسبت مصرف سیب می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: طبق یک مقاله منتشر شده در انگلیس افرادی که صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف سیب را جایگزین قهوه کنند انرژی بیشتری را دریافت خواهند کرد چرا که میوه‌ها به علت آب فراوان و ویتامین C باعث شادابی و نشاط افراد می‌شوند.

جوزدانی ادامه داد: تحقیق معتبری بر مصرف سیب در اوایل صبح منتشر نشده، اما استفاده از آن باعث رفع گرسنگی، افزایش شادی و نشاط می‌شود.

او افزود: میوه‌هایی که فیبر بالایی مانند سیب دارند در کاهش وزن افراد تاثیرگذار خواهند بود چرا که روند هضم و جذب را کاهش می‌دهند و باعث تنظیم قند خون می‌شوند و در طولانی مدت اضافه وزن به خصوص چاقی شکمی را کنترل می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: طبق یک مطالعه اگر افراد در طولانی مدت مصرف سیب را جایگیزین بیسکوییت‌های جو رژیمی کنند وزن بیشتری را کم خواهند کرد، همچنین ۵۰ درصد فیبر موجود در سیب در پوست آن وجود دارد که یک غذای مناسب برای باکتری‌های مفید روده و بهبود متابولیسم بدن باشد.

جوزدانی گفت: در یک مطالعه دیگر نشان داده بود که اگر افراد سیب را قبل از وعده غذایی مصرف کنند باعث کاهش اشتها و کنترل مصرف غذا می‌شوند، همچنین مصرف سیب با پوست در یک مطالعه دیگر در زمان بعد از ظهر نشان داده بود که فیبر موجود در آن باعث نفخ معده و در نهایت مشکلات دیگر خواهد شد.
یبوست را با مصرف سیب درمان کنید

او افزود: افرادی که صبح یا اواخر شب در رژیم غذایی خود سیب با پوست مصرف می‌کنند یبوست را می‌توانند درمان کنند، سیب حاوی پتاسیم و ویتامین C بالا، تامین کننده ویتامین K، ویتامین B۶، منیزیم و مس است.

جوزدانی تصریح کرد: فیبر محلول موجود در سیب بسیار شاخص است و برای بهبود دستگاه گوارشی تاثیر دارد. همچنین از آن جایی که داروی فکسوفنادین در ایران زیاد مصرف می‌شود بنابراین اگر به صورت همزمان با سیب مصرف شود تاثیر خود را از دست می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: از آن جایی که برخی مدعی هستند مصرف دانه‌های سیب حاوی سیانید است بنابراین باید ۱۵۰ دانه از آن مصرف شود تا فرد مبتلا به مسومیت سیانید شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تاثیر مصرف ، سیب ، رفع تشنگی ، روزه داران

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تاثیر مصرف سیب رفع تشنگی روزه داران متخصص تغذیه و رژیم درمانی یک مطالعه مصرف سیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!

این روز‌ها وارد هر پلتفرمی می‌شوید، امکان ندارد با ویدئوها، استوری‌ها و پست‌هایی درباره "ویژگی‌های ماه تولد افراد" مواجه نشوید. در این میان موجی هم در این خصوص راه افتاده که متولدین این ماه‌ها سَمی و به درد نخورند و به درد دوستی و رابطه و ازدواج نمی‌خورند و متولدین این ماه‌ها عالی و مهربان و اصطلاحا "همه چیز تمام" هستند. گاهی تعداد بازدید از این گونه پست‌ها میلیونی می‌شود و کامنت‌ها و نظرات افراد نیز نشان می‌دهد که به این موضوع علاقه و حتی عمیقا باور دارند.

بعضی از افراد برای انجام هر کاری به طالع‌بینی‌ها مراجعه می‌کنند تا نظر آنها را بدانند. برای انخاب دوست، وارد شدن به رابطه، ازدواج و .... بعضی‌ها تا حدی به تاثیرات ماه تولد بر ویژگی‌های فردی و شخصیتی اعتقاد دارند که برای بارداری خود طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که فرزندشان در فلان ماه سال متولد نشود یا حتما در فلان ماه سال به دنیا بیاید.

اما آیا تاثیر ماه تولد بر شخصیت افراد مبنای علمی دارد یا خرافه‌ای بیش نیست؟ چرا بسیاری از افراد تحصیلکرده نیز مجذوب این موضوع هستند و آن را مبنای تصمیم‌گیری‌های مهم خود قرار می‌دهند؟ اگر این موضوع خرافه است، چرا کتاب‌های زیادی به زبان‌های مختلف درباره آن نوشته شده است؛ کتاب‌هایی بسیار پرفروش که طرفداران و هواخواهان زیادی دارند.

ماه تولد و شخصیت‌شناسی با هم ارتباط دارند؟

 در این رابطه با دکتر مریم حجازی، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان می‌گوید: هنوز سند، پشتوانه علمی و شواهدی برای تاثیر ماه تولد بر شخصیت افراد وجود ندارد. از این اعتقادات زیاد رایج است؛ مثل این که گفته می‌شود چیدمان خانه ازجمله عناصر خاص یا رنگ‌های خاص روی اتفاقاتی که برای ما رخ می‌دهد، تاثیر دارد. این گونه موضوعات یک سری طرفدار پر و پا قرص دارد که برایش هزینه زیادی هم می‌کنند. در حالی که ما در روانشناسی دنبال مستنداتی هستیم که بتوان آن را آزمایش کرد و پس از آزمایش بتوان با عنوان متغیر، تاثیرش را دید.

دکتر حجازی می‌گوید: خیلی‌ها در حالی بر تاثیر ماه تولد بر ویژگی‌های فردی و شخصیتی افراد اصرار دارند که افراد در خانواده‌های مختلف تربیت می‌شوند و رشد می‌کنند؛ تربیت‌ها، امکانات رفاهی و سطح و وضعیت اجتماعی و فرهنگی هر خانواده با خانواده دیگر فرق می‌کند. اگر ما بتوانیم همه این متغیر‌ها را حذف کنیم و همه در شرایط یکسان تحت تاثیر ماه تولد، ویژگی‌های یکسانی را از خود بروز بدهند، آن وقت می‌توانیم بگوییم فرد تحت تاثیر این متغیر (متغیر تاثیر ماه تولد) هست.

وجود خصوصیات مشترک در افراد متولد یک ماه!

این روانپزشک موضوع را بازتر می‌کند و توضیح می‌دهد: انسان مجموعه‌ای از رفتار‌ها است و یک سری از رفتار‌ها ممکن است در افراد مشترک باشد. مثلا شما می‌توانید در ۵ فرد متولد ماه تیر یا مرداد یا هر ماه دیگری، خصوصیات مشترکی پیدا کنید. چرا؟ چون شما دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید و بالاخره آنها را پیدا می‌کنید.

دکتر حجازی می‌گوید: به نظرم چیزی را که خارج از اراده ما باشد، نباید جدی بگیریم و به آن بها دهیم. تمرکز روی ماه تولد خود و دیگران چه تاثیری دارد جز این که از ما سلب مسئولیت می‌کند یا باعث می‌شود دیگران را قضاوت بد کنیم، یا موجب شود که تصور خیلی از افراد را درباره متولدین یک سری از ماه‌ها خراب کنیم؟

چرا طالع‌بینی برای مردم جذابیت دارد؟

اما چرا افراد زیادی به موضوع طالع‌بینی و تاثیرات ماه تولد علاقه زیادی نشان می‌دهند و حتی با این محک، دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهند، آنها را برای دوستی انتخاب، یا آنها را از دایره دوستان خود حذف می‌کنند؟

دکتر حجازی در این خصوص می‌گوید: ما اگر بخواهیم در یک جمعیت نمونه‌گیری انجام دهیم، در یک جامعه معمولی و نرمال حدود ۵۰ درصد افراد - در معیار‌های مختلف - در سطح متوسط قرار می‌گیرند. از این ۵۰ درصد، بیش از ۲۰ درصد افراد، متوسطِ رو به بالا و بیش از ۲۰ درصد متوسط رو به پایین هستند. درواقع فقط افراد متوسط جامعه هستند که دنبال موضوعاتی می‌روند که جذابیت عمومی یا حالت سرگرمی دارد. وگرنه تعدادشان خیلی هم زیاد نیست.

دروغ و برچسب زنی به متولدین برخی ماه‌ها

این روانپزشک ادامه می‌دهد: نکته مهم بعدی این است که در جامعه ما هیجان و احساس خیلی پررنگ‌تر از تفکر شده است. یعنی مبنای تصمیم‌گیری و عمل خیلی‌ها احساس است. همین و بس؛ و نتیجه این می‌شود که فرد به جای یادگیری مهارت‌های رابطه یا مهارت‌های قبل از ازدواج، برای شناخت شریک عاطفی خود از کتاب‌های طالع‌بینی کمک می‌گیرد و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد که با او در رابطه بماند یا نه؟ با او ازدواج بکند یا نه؟ وقتی هم با او به جایی نمی‌رسد یا به اختلاف می‌خورد، ماه تولد او را به سخره می‌گیرد و به طرف مقابل خود برچسب می‌زند و رابطه را با او تمام می‌کند.

دکتر حجازی تاکید دارد که برای داشتن رابطه درست و سالم یا ازدواج موفق، ابتدا باید خودمان مورد مناسب باشیم، معیار‌های ما نباید سطحی و موقت باشد، معیار‌ها باید اصیل و ماندگار باشند. مثلا خیلی‌ها به جای این که ببینند در بحران‌های مالی بعد از ازدواج و اختلافات زناشویی تاب‌آوری دارند یا نه، روی معیار‌های سطحی و دم دستی تمرکز می‌کنند. مثلا می‌رود سرچ می‌کند ببیند آیا طالع فرد متولد آبان و بهمن به هم می‌خورد یا نه. یعنی واقعا ملاک انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان همین اندازه سطحی است؛ و خب طبیعی است که بعد از چند ماه اختلافات زیادی با هم پیدا کنند. بعد از کات کردن رابطه هم به بقیه هم می‌گویند با متولدین فلان ماه وارد رابطه نشوید، چون آنها سمی هستند!

به سلامت روان خود اهمیت دهیم

ممکن است ماه تولد در ویژگی‌های افراد تاثیر داشته باشد و ما نمی‌گوییم میزانش صفر است، اما بسیار کمرنگ است و، چون از اراده و کنترل انسان خارج است، منطقی نیست که آن را در زندگی تبدیل به ملاک و الگو کنیم. این را دکتر حجازی می‌گوید و تاکید می‌کند: درضمن اگر من به عنوان انسان، خودم را موجودی آزاد بدانم، منصفانه نیست که سعادتم را تحت تاثیر چیزی بدانم که خارج از انتخاب من است.

این روانپزشک می‌گوید: یک سری افراد می‌گویند "پس با این اوصاف، مواردی مثل افسردگی پاییزی و زمستانی و سندروم پیش از قاعدگی هم از کنترل ما خارج است. "، اما من می‌گویم اتفاقا شاید بروز آنها در کنترل ما نباشد، اما حل و اصلاح و کنترل آنها در دستان خودمان است. مثلا علائم سندروم پیش از قاعدگی (pms) را می‌توان با تغذیه مناسب و انجام برخی تکنیک‌ها مدیریت کرد.

دکتر حجازی می‌گوید: ما انسان هستیم و باید بدانیم و بپذیریم که محدودیت‌های زیادی داریم. مثلا فقط ۲۴ ساعت زمان داریم و در این ۲۴ ساعت به استراحت هم نیاز داریم. یا مثلا نمی‌توانیم بار ۱۰۰ کیلویی را بلند کنیم. اما یک چیز‌هایی در حیطه کنترل ما است و نمی‌توانیم از خودمان سلب مسئولیت کنیم و هر طور دل‌مان خواست با بقیه رفتار کنیم. ماه تولد در اختیار ما نیست، اما بقیه‌اش که در کنترل ما است. درست است که من به وسطه ماه تولدم یک خلق و خویی دارم. مثلا شدت عصبانیتم بالا است، اما من نمی‌توانم مسئولیت‌پذیر نباشم و بگویم خب این تاثیر ماه تولد من است.

این روانپزشک می‌گوید: گروه‌هایی هستند که تاثیر ماه تولد را تایید می‌کنند، نظریه‌هایی هم وجود دارد، کتاب‌های زیادی هم درباره‌اش نوشته شده، اما این طور نیست که فرد بی‌اختیار باشد. اگر خود را بی‌اختیار بدانیم، برای تامین و ارتقای سلامت روان خود هم اقدامی انجام نمی‌دهیم.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • جوجه یک روزه
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • رابطه مصرف استامینوفن و حفظ سلامت کبد
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • جزییات طرح ۱۵ روزه ساماندهی افراد آسیب دیده اجتماعی در سطح شهر | کدام مناطق تهران بیشتر معتاد و متکدی دارد؟