Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@16:38:07 GMT

شیوع آنفلوانزای مرغی H۵N۶ در چین

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۵۵۷۶

شیوع آنفلوانزای مرغی H۵N۶ در چین

به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت کشاورزی و امور روستایی چین اعلام کرد شیوع آنفلوانزای مرغیH۵N۶  در شهر شنیانگ، در شمال شرقی استان لیائونینگ چین گزارش شده است.

آنفلوانزای مرغی که گاهی اوقات به آن آنفلوانزای پرندگان هم گفته می‌شود، یک عفونت ویروسی است که نه تنها پرندگان بلکه انسان و حیوانات دیگر را نیز آلوده می‌کند، اما بیشتر اشکال ویروس آن محدود به پرندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H۵N۶ در پرندگان وحشی در یک پارک جنگلی محلی پیدا شد. یازده مورد از ۲۹۱ پرنده به دلیل آنفولانزا مردند، در حالی که ۲۸۰ پرنده باقیمانده دیگر پس از شیوع به عنوان اقدام به واکنش اضطراری از بین رفتند.

تاکنون هیچ عفونت انسانی یا مرغی در شیوع گزارش نشده است.

بخش کنترل بیماری این شهر تحقیقات اپیدمیولوژیکی اضطراری از مرغداران در سطح شهر را آغاز کرده است؛ همچنین تیم ضد عفونی منطقه مستقر شده است.

H ۵ N ۶ یک سویه آنفلوانزای مرغی است. مشابه H ۵ N ۱ و H ۷ N ۹، بسیار بیماری زا است و برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ در این کشور شناسایی شد.

طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت جهانی، H ۵ N ۱ اولین بار در سال ۱۹۹۷ در انسان کشف شد و تقریباً ۶۰ درصد مبتلایان به آن جان خود را از دست داده اند.

عفونت انسانی ویروس آنفولانزای مرغی H ۵ N ۶ بسیار نادر است. تا پایان مارس ۲۰۲۱، فقط ۲۵ عفونت پراکنده در سطح جهان گزارش شده است.

ویروس آنفلوانزای مرغی به گرما حساس است و با حرارت دادن در ۶۵ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه یا جوشاندن در ۱۰۰ درجه سانتیگراد به مدت بیش از دو دقیقه غیرفعال می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی دعای روز اول رمضان آنفلوانزای مرغی شیوع بیماری چین آنفلوانزای H۵N۶ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی دعای روز اول رمضان آنفلوانزای مرغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو؛ سمپاشی دام و اماکن دامی اصلی‌ترین روش‌ کنترل

 بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر توسط کنه منتقل می‌شود. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

با توجه به اینکه در بیشتر کشورها بویژه کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، دبی، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی، قزاقستان، ازبکستان و عربستان سعودی ویروس این بیماری وجود دارد و از طرف دیگر قاچاق دام از کشورهای همسایه به داخل کشور صورت می‌گیرد بنابراین همیشه خطر انتقال و بروز این بیماری وجود دارد.

تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که سابقه طولانی در کشور دارد و همه ساله با گرم‌تر شدن هوا نگرانی‌ها برای شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

در سیستان و بلوچستان افراد معمولا به روش‌های سنتی اقدام به خرید گوشت و یا ذبح دام می‌کنند و قصابی‌ها در شهرهای مختلف به صورت خانگی است مثلا یک فرد دامدار اقدام به ذبح گاو گوشتی کرده و گوشت حاصل از آن را بین مشتریان به فروش می‌رساند که این مهم توجه به توصیه‌های بهداشتی مبنی بر پیشگیری از بیماری تب کنگو را دوچندان می‌کند.

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان به تشریح توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو ‏پرداخت و گفت:‏ تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار خونریزی دهنده ‏بوده که قابل انتقال بین انسان و حیوان و عامل بیماری ویروسی است که توسط گزش کنه آلوده یا از طریق تماس انسان با خون و بافت‌های دام آلوده در زمان کشتار دام و یا خرد کردن گوشت پیش سرد نشده ‏به انسان منتقل می‌شود.‏

مسعود اصغری بیان کرد: گزش توسط کنه آلوده، له کردن کنه آلوده با دست، تماس مستقیم با خون و بافت‌های آلوده و تماس با خون و ‏ترشحات انسان مبتلا به تب کریمه کنگو (cchf) راه‌های انتقال بیماری به انسان است.‏

وی اظهار کرد: بواسطه تب کریمه کنگو در ادامه با پیشرفت بیماری و مرحله خونریزی دهنده ‏خونریزی‌های وسیع داخلی و خارجی از جمله خونریزی زیر پوستی، خونریزی از بینی، استفراغ خونی، دفع خون با ادرار و ‏مدفوع رخ می‌دهد و در اثر نارسایی‌های کبد و کلیه و ریه منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود‎.‎

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: علائم این بیماری در انسان نیز شامل تب، لرز، گیجی، حالت تهوع، درد و سفتی گردن، حساسیت به نور، سردرد شدید، درد چشم، خونریزی زیرجلدی و در نهایت مرگ است که این بیماری در ۱۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا منجر به مرگ انسان خواهد شد.

اداره دامپزشکی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ میلیون و ۱۳ هزار مترمربع جایگاه دامی و بیش از ۴۸۷ هزار راس دام را برعلیه کنه به صورت رایگان سمپاشی کرد

به گفته وی؛ تب کریمه کنگو در دام فاقد علائم بالینی بوده و صرفأ یک تب موقتی در دام ایجاد می‌کند؛ بنابراین براساس علائم ظاهری قابل تشخیص نیست.

اصغری افزود: اداره دامپزشکی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ میلیون و ۱۳ هزار مترمربع جایگاه دامی و بیش از ۴۸۷ هزار راس دام را علیه کنه به صورت رایگان سمپاشی کرده؛ اما لازم است دامداران به صوت مستمر و دوره‌ای نسبت به انجام سم پاشی دام و جایگاه دام خود زیر نظر درمانگاه دامپزشکی، اقدام کنند.

وی اظهار کرد: رعایت موارد بهداشتی همچون استفاده از دستکش و ماسک در هنگام تماس و ذبح دام و خرد کردن گوشت، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، رعایت ‏اصول ایمنی کار به ‌منظور جلوگیری از بروز خراش پوستی و تماس آن با ترشحات دامی، کنترل تردد غیرمجاز ‏دام، انجام سمپاشی‌های ادواری دام و جایگاه، جمع‌آوری کود و فضولات دامی و خارج کردن از دامداری، بهسازی و اصلاح ‏ساختار دامداری‌ها توسط دامداران، کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز، تهیه ‏گوشت از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، خودداری از خرید و مصرف گوشت بازرسی نشده و فاقد مهر و برچسب دامپزشکی، پرهیز از خرید و نگهداری هرگونه دام فاقد هویت و قاچاق، خودداری از کشتار دام به صورت غیرمجاز و خارج از کشتارگاه و نگهداری گوشت تازه به مدت ۲۴ و جگر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت در دمای چهار درجه سانتی گراد ‏در یخچال، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو به شمار می‌رود.‏

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای وظیفه سازمان دامپزشکی کشور در حفظ سلامت جامعه مردم نیز باید برای سلامت خود و خانواده و به دلیل اینکه عامل این بیماری در دام تظاهر بالینی ندارد، گوشت مصرفی مورد نیاز خود را از قصابی و مراکز عرضه مجاز تحت نظر دامپزشکی تهیه و در صورت خرید گوشت تازه پیش سرد نشده، به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری تا دوره پیش سرد گوشت طی شود و در زمان خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.

وی اظهار کرد: شهروندان باید تمامی توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند و افرادی که دارای سابقه گزش کنه، تماس با دام زنده و ترشحات خونی فرآورده‌های خام دامی که علایم فوق را مشاهده ‏می‌کنند نیز دراسرع‌وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه تا تحت معالجه قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • آخرین وضعیت رضا داوودنژاد در بیمارستان
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • فیلسوف چگونه موجودی است؟
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • آسیب کووید به اندام ها می تواند به قلب نیز آسیب برساند
  • هشدار دامپزشکی درباره خطر شیوع تب کریمه کنگو؛ سمپاشی دام و اماکن دامی اصلی‌ترین روش‌ کنترل