Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم سرزمین ترکمن با بافت نمازلیق و غبارروبی مساجد به استقبال رمضان می‌روند، تراویح می‌خوانند و در مراسم یارمضان الله الله سر می‌دهند. ​​اما کرونا دوسالی هست که این آیین ها را تحت شعاع خود قرار داده است . ​با این پنج شنبه برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

به گزارش برنا؛ آداب و رسوم و آیین مردم ترکمن در ماه رمضان و در استانهای مختلف عبارت است از : به رویت ماه می‌روند

یکی از باورهای دیرین ترکمن‌ها درباره ماه مبارک رمضان، شگون و ثواب رویت ماه در آسمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکمن‌ها از زن و مرد تا کوچک و بزرگ در آخرین شب از ماه شعبان به بام‌ها می‌روند تا از ثواب دیدن ماه بهره‌مند شوند.

غبار از مسجدها می‌زدایند

طبق آیین ترکمن، چند روز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، زنان ترکمن سجاده‌های دستباف خود به نام نمازلیق یا همان جانمازی را به مساجد هدیه می‌دهند تا زینب بخش این مکان باشد. آنها با نمازلیق‌های بافت خود به مساجد می‌روند و مراسم غبارروبی را آغاز می‌کنند. گفته می‌شود زدودن غبار از مسجدها توسط زنان، معنای به استقبال رفتن ماه مبارک را می‌دهد.

نماز تراویح می‌خوانند

یکی از سنت‌های دیگر مردم این دیار اقامه نماز تراویح در سراسر ترکمن صحرا است. آنها در تمام شب‌های ماه مبارک رمضان ۲۰ رکعت نماز به همراه جماعت اقامه می‌کنند.

افطاری نذری آماده می‌کند

در بین ترکمن‌ها رسم است که هر روز چند خانواده برای افطار، نذر و صدقه‌های خود که بیشتر خرما و غذای آبکی مانند آش و سوپ است را به مساجد بیاورند و در کنار هم در مسجد افطار کنند.

سحری‌خوانی انجام می‌شود

در میان مردم ترکمن هم رسم سحری‌خوانی وجود دارد. در این منطقه هم مؤذن محله یا بعضی از همسایگان برای بیدار کردن اهالی محله سحری‌خوانی می‌کنند تا همه بتوانند وعده سحری را بخورند و خواب نمانند.

از بیماران عیادت می‌کنند

یکی از سنت‌های زیبا و ارزشمند ترکمن‌ها در ماه مبارم رمضان، عیادت از بیماران است. آنها در این ایام، به دیدار بیماران، بزرگان قوم و ریش سفیدان می‌روند و صله رحم به جا می‌آورند.

در نیمه ماه، مراسم یارمضان می‌گیرند

آیین «یارمضان» در شب چهاردهم ماه مبارک رمضان به شکرانه به نیمه رسیدن ماه و سعادت بهره‌مندی از نعمت‌های بی‌شمار آن، برپا می‌شود. طبق این آیین، در هر محله‌ای بعد از اقامه نماز عشا و تراویح، جمعی از جوانان و نوجوانان همراه با پیش نماز مسجد خود بر در خانه اهالی محله می‌روند و با خواندن اشعاری در ستایش ماه رمضان، از صاحب خانه پول یا شیرینی می‌گیرند و در آخر بین خود تقسیم می‌کنند. پیام کلی «یا رمضان» این است که ماه نیمه شد، برای نیمه دیگر همت کنید.

با خانه‌تکانی به استقبال عید می‌روند

عید فطر یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است و مردم ترکمن احترام اهمیت زیادی برای این روز قائلند. ترکمن‌ها دو روز پیش از پایان ماه رمضان، خانه‌تکانی می‌کنند تا خود و خانه را برای فرارسیدن عید فطر آماده کنند. به این روز روز کِر یا همان خانه‌تکانی می‌گویند. در این روز زنان خانواده با کمک دختران و زنان همسایه و دوست و آشنا برای نظافت خانه، اعم از شست و شوی فرش‌ها، ظروف، لباس‌ها و خانه تکانی همت می‌گمارند تا به استقبال عید فطر بروند.

چافاتی می‌پزند

یک روز پیش از رسیدن عید فطر، روز قوقن نام دارد. در این روز، زنان با کمک اعضای خانه، نانی روغنی به نام چافاتی می‌پزند و در بین همسایگان تقسیم می‌کنند.

دیدار و بازدید عید می‌کنند

مردان ترکمن‌ در روز عید فطر به عیدگاه می‌روند و در صفوف فشرده و منظم به سخنان واعظان گوش می‌دهند و نماز عید فطر را اقامه می‌کنند. پس از آن به دید و بازدید اقوام، خویشاوندان و دوستان رفته و عید را تبریک می‌گویند.  دیدار اهل قبور هم از سنت‌های مردم ترکمن در روز عید فطر است. هر یک از خانواده‌های ترکمن سفره‌ای رنگین پهن می‌کنند تا از مهمانان خود پذیرایی کنند. بسیاری از خانواده‌ها در روز عید مراسم صدقه دارند و نزدیکان و همسایگان را برای صرف ناهار دعوت می‌کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان خانه تکانی مردم ترکمن ترکمن ها عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از لوح ثبت ملی پخت سمنوی البرز

رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان گفت : با تلاش و پیگیری های این اداره کل سال گذشته موفق به ثبت ملی پخت سمنوی سادات استان البرز شدیم.

وی ادامه داد: سنت پخت سمنوی سادات به عنوان یک خوراکی نذری از حدود ۶۰ سال پیش تاکنون در استان البرز استمرار داشته است.

خاکی گفت: آیین پخت سمنوی سادات همه ساله توسط سادات خیر کرج برگزار می شود که با استقبال گسترده مردم همراه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز یادآور شد: سال گذشته ۱۴ اثر ملموس و ناملموس این استان ثبت ملی شد که یکی از آنها آیین پخت سمنوی نذری سادات بود.

وی اظهار کرد: تاکنون با همت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز توانسته ایم تعدادی از آیین های مذهبی و سنتی استان را به عنوان آثار ناملموس به ثبت ملی برسانیم.

خاکی با اشاره به روز بناها و محوطه های تاریخی گفت : در زمان حاضر با مشارکت بخش خصوصی تعدادی از بناهای تاریخی البرز از جمله کاخ ناصری شهرستانک در دست مرمت و تبدیل به مکان گردشگری و تفریحی است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • رونمایی از لوح ثبت ملی پخت سمنوی البرز
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری
  • آیین نکوداشت حکمت الله ملاصالحی برگزار می شود
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • آیین سنتی جارو زنی حرم مطهر رضوی 
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش
  • آداب و رسوم ماندگار اهالی کن | از سنگ‌زنی تا خرمن پلو و وحر