Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از زیباترین رسم‌های مردم لر، مراسم «کاسم سا» است. آنها بخشی از وعده‌ای که برای سحری و افطار تدارک دیده‌اند را برای همسایگان خود و کسانی که از نظر مالی در مذیقه هستند می‌فرستند. لرها در رسم کاسم‌سا، نه تنها سفره خود بلکه سفره همسایگان‌شان را هم با انواع آش و حلوا، فرنی، شیربرنج و شله زرد رنگین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسم در واقع می‌خواهد کسی از سفره رمضان و ثوابش بی‌بهره نماند.اما کرونا دوسالی هست که این آیین ها را تحت شعاع خود قرار داده است .با این پنج شنبه برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

به گزارش برنا؛ آیین و آداب و رسوم سنتی مردم لر در ماه رمضان در استانهای مختلف لرنشین عبارت است از :

جارچی خبر از آمدن سحر می‌دهد

مانند بسیاری از اقوام دیگر، لرستانی‌ها هم مراسم برای بیدار کردن روزه داران در سحر دارند. هنوز هم در شهرهای کوچک و روستاهای این منطقه، کسانی با نام جارچی هستند که هنگام سحر بیدار می‌شوند و با گشت و گذار در کوچه‌ها، سحری خوانی می‌کنند و به همسایگان خود خبر آمدن سحر را می‌دهند.

حلوای مقدس می‌پزند

یکی از رسوم سنتی دیرینه مردم لر پخت حلوایی با نام حلوای مقدس است. لرها در روزهای عزاداری و شب‌های قدر، حلوای نذری می‌پزند و بخشی از آن را برای عید فطر کنار می‌گذارند. به باور آنها، این حلوا مقدس است و خوردن آن در صبحانه روز عید فطر پس از یک ماه عبادت و بندگی، شگون دارد.

بروجردی‌ها در شب ۲۱ ماه رمضان رسم بر پخت چند نوع حلوا از جمله حلوا ارده، ارده شیره، حلوا مغزی، حلوا شکری و ترحلوا دارند که از بین آنها مراسم پخت ترحلوا از معروف‌ترین آنهاست که هنوز هم این رسم اجرا می‌شود.

حیدری خوانی می‌کنند

یکی از زیباترین و ارزشمندترین آیین مردم لر در ماه مبارک رمضان، رسم حیدری خوانی است. طبق این رسم، یکی یا چندتن از متدین‌ترین مردم منطقه در شب‌های رمضان به خصوص شب‌های قدر بعد از قرائت قرآن، مجموعه اشعاری را که درباره زندگی پیامبر(ص) و نبردهای علی(ع) از اواخر قرن نهم تا اوایل قرن چهاردهم هجری قمری در کتاب حمله حیدری است را می‌خوانند و آیین حیدری خوانی را به جا می‌آورند.

«حیدری خوانی» به عنوان یکی از برترین، اثربخش ترین و متفاوت ترین رفتارهای آیینی - نمایشی مردمان لر، هنوز هم در استان لرستان توسط متخصصان و هنرمندان این امر اجرا می‌شود و به عنوان یکی از میراث ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

صداقت را در کسب و کار می‌بینند

فرهنگی که در حال حاضر در بازارهای لرستان در ماه رمضان وجود دارد، فرهنگ بازاری پر از صداقت، ثبات و بخشش است. به عقیده آنها کاسبان در ماه مبارک، با انصاف و مدارا با مشتریان برخورد می‌کنند و قیمت‌ها ثابت است. آنچه در پس این تصویر وجود دارد، باور مردم لر از ایام دور است که اعتقاد داشتند، در ماه مبارک نباید معاملات سنگین و بزرگی انجام داد. باید از توجه به مال و کسب درآمد پرهیز کرد و به عبادت و بندگی پرداخت.

مستمندان فطریه می‌گیرند

لرستانی‌ها طبق رسم و آیینی که دارند، هر ساله با رسیدن عید فطر، فطریه‌های خود را جمع می‌کنند و به افراد مستمندی که از نزدیکان، اقوام و خویشان‌شان محسوب می‌شود، اهدا می‌کنند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ماه رمضان حیدری خوانی مردم لر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم ایران برای نجات زمین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی،دوم ارديبهشت  به نام زمين گذاری شده و مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک شعار امسال برای نجات زمین است. برای جلوگیری از رُسوب پلاستیک در زمین و عدم استفاده از محصولات غذایی نامرغوب آیین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در سال ۱۴۰۱ تصویب شد، اما همچنان پلاستیک‌های سرگردان در مزارعی که چشم امید شان به اجرای این مصوبه است در حال جولان هستند.
حمامی از بررسی و نحوه‌ی اجرای این آیین نامه در استان را بررسی کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی بیمارستان شهدای ملکشاهی
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • آیین رونمایی از ماشین آلات جدید شهرداری شبستر با ارزش ۲۰ میلیارد تومان
  • مشارکت مردم ایران برای نجات زمین
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • سخنان برنامه‌سازان و مجریان در دیدار با رئیس رسانه‌ ملی