Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریمان گفت: با تهیه پرونده ثبتی برای آثار تاریخی فریمان تعداد پنج اثر معماری ارزشمند شهری در این شهرستان به همراه باغ تاریخی آسیاب بند فریمان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

حسن گیاهی  افزود: این پنج اثر معماری ساختمان های قدیم دارایی(اداره مالیه)، راه و ترابری قدیم (اداره طرق)،دادگستری  قدیم(عدلیه)،گمرک قدیم( ساختمان کنونی نمایندگی میراث فرهنگی )و منبع آب قدیمی فریمان (میراث صنعتی) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به جز منبع آب که به عنوان میراث صنعتی به ثبت رسید و مربوط به دهه ۱۳۴۰ است دیگر آثار تاریخی ثبت شده مربوط به پیشینه شهرسازی و معماری اولیه شهر فریمان(دوره پهلوی اول) هستند که گذر از معماری سنتی به معاصر را نشان داده و جزء اولین بناهای بتنی ایران به شمار می‌آیند.

مدیر میراث فرهنگی فریمان گفت: این ساختمانها بر اساس استمرار و تقابل معماری هویت‌مند و نوگرای ابتدای قرن ۱۴ شمسی و با الگوی معماری و شهرسازی ایرانی و اروپایی همزمان با ساختمان‌های تراز اول مملکتی پایتخت همچون کتابخانه ملی، موزه ملی، دانشگاه تهران و ایستگاه راه آهن تهران ساخته شده است که دارای ارزشهای هویتی و فنی و زیبایی شناختی است.

گیاهی افزود: اثر تاریخی ارزشمند باغ تاریخی آسیاب بند فریمان نیز که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده جزء آخرین نمونه‌های باغ سازی ایرانی است که با استمرار الگوی سنتی  چهارباغ و در یک زمین سیمای پای کوهی طراحی و ساخته شده و نمونه‌ای کم نظیر از  این سبک در شرق کشور است.

وی ادامه داد: با افزوده شدن این ۶ اثر و پیشنهاد ثبت میدان قدیم فریمان (امام خمینی) تعداد آثار ثبتی این شهرستان به ۵۷ اثر افزایش یافته است.

شهرستان فریمان در فاصله ۸۶ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد./ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۶۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان

فلورانس، خواهرخوانده ایتالیایی اصفهان در ابتدا به‌عنوان پایگاهی نظامی بنا شد، اما در طول زمان میزبان آثار فرهنگی و هنری بسیاری شد که مشابهت آن‌ها با اصفهان، پایه خواهرخواندگی دو شهر را گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فلورانس، پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا که به‌طور معمول از آن به‌عنوان زادگاه رنسانس و موزه زنده یاد می‌شود، دارای مجموعه‌ای از گنجینه‌های هنری و تاریخی بسیار است. این شهر که در سال ۵۹ قبل از میلاد توسط ژولیوس سزار تأسیس شد، با نام متفاوت فلورنتیا به معنای شکوفایی شناخته می‌شد. طرح واقعی شهر با ایده ایجاد یک اردوگاه نظامی طراحی شده است. در حدود قرن چهارم که بیزانس‌ها و استروگوت‌های آلمانی برای کنترل ایتالیا در حال رقابت بودند، فلورانس در مرکز بحث‌های نه‌چندان قابل مذاکره قرار داشت که این امر از جمعیت آن به‌شدت کاست، اما صلح خیلی زود برقرار شد و این شهر شگفت‌انگیز تحت حکومت شارلمانی در سال ۷۷۴ شکوفا شد.

فلورانس در آغاز قرن دهم در راه شکوفایی هنری قرار گرفت و مارگرو هوگو اولین کسی بود که فعالیت هنری خود را در آن آغاز کرد. شهر به‌رغم ناآرامی‌های سیاسی در آغاز قرن چهاردهم به رونق ادامه داد و حتی پول طلای خود، فلورین، را در سال ۱۲۵۲ ضرب کرد. این اقدام به افزایش مشارکت فلورانس در صحنه مالی سراسر اروپا منجر شد و خانواده بانکداری قدرتمند مدیچی بر شهر حاکم شدند.

قدرت اقتصادی جدید مهاجران بسیاری را به فلورانس جذب کرد که در میان آن‌ها تعدادی از تأثیرگذارترین هنرمندان آن زمان از جمله لئوناردو داوینچی، بوتیچلی، میکل آنژ و گیرلاندایو نیز وجود داشتند، آن‌ها برای خلق شاهکارهای خود راهی این شهر شدند و حضورشان فلورانس را به بهشتی برای فرهنگ، هنر و تاریخ تبدیل کرد و در قرن بیست‌ویکم برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.

تمام پل‌های فلورانس به جز پونته‌وکیو در سال ۱۹۴۴ توسط آلمان بمباران شد و فوران آب رودخانه آرنو در چهارم نوامبر ۱۹۶۶، خیابان‌های آن را زیر آب برد. این امر آسیب بسیاری به پیکره شهر وارد آورد و گردشگران و مردم محلی را بر آن داشت برای نجات شاهکارهای هنری شهر دست به‌کار شوند به‌طوری‌که رشد اقتصادی شهر تاریخی فلورانس در دنیای امروز به‌طور عمده از منابع مالی و گردشگری تأمین می‌شود.

شاهکارهای تاریخی در فلورانس

فلورانس شهری سرشار از تاریخ و هنر است که هر گوشه‌وکنار و ساختمان آن داستان و اهمیت خاص خود را دارد. این شهر میزبان چشمگیرترین معماری‌های شهری و آثار فرهنگی و تاریخی با قدمت طولانی است.

کلیسای جامع فلورانس

کلیسای جامع یا سانتا ماریا دلفیوره به‌حدی بزرگ است که اتمام ساخت آن ۱۴۰ سال طول کشید. معماران فلورانسی برنامه‌ریزی این سازه عظیم را در سال ۱۲۹۴ آغاز کردند، اما فناوری مهندسی مورد نیاز برای پشتیبانی از چنین پروژه‌ای هنوز در آن زمان توسعه پیدا نکرده بود.

کلیسای جامع برای نزدیک به ۱۲۴ سال بدون گنبد باقی ماند تا زمانی که برونلسکی طرحی مبتکرانه ارائه داد که ساخت گنبد عظیم را ممکن می‌کرد. سرانجام در سال ۱۴۳۶ کلیسا تکمیل شد و نمای آن در دهه ۱۸۷۰ تحت بازسازی‌هایی قرار گرفت.

کلیسای سن‌لورنزو

سن‌لورنزو یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در فلورانس و کلیسای محلی خانواده ثروتمند مدیچی در سراسر رنسانس است که در اوایل دهه ۱۴۰۰ توسط فیلیپو برونلسکی طراحی شد و از آن زمان توسط تعدادی از هنرمندان مختلف تغییر پیدا کرد.

این کلیسا دارای تعدادی از چشمگیرترین نمونه‌های معماری رنسانس است که طرح‌های میکل آنژ نمونه کاملی از سبک معماری نوآورانه، مدرن و تقریباً مانریستی را به آن افزود که در دهه ۱۵۲۰ محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

کلیسای سانتا ماریا نوولا

کلیسای سانتا ماریا نوولا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای دومینیکن در فلورانس است که قدمت آن به اواخر قرون وسطی باز می‌گردد. ساخت آن به سبک گوتیک آغاز شد که در قرن سیزدهم رایج بود. در ابتدا ساختار اصلی بنا تکمیل شد، اما نما ناتمام ماند و تقریباً ۲۰۰ سال بعد، لئونه باتیستا آلبرتی، نمای مرمر سیاه و سفید منبت‌کاری شده را برای آن طراحی کرد. عناصری از معماری دوران باستان نیز به آن اضافه شد که بر معماری رنسانس مانند ستون‌ها، طاق‌ها و پدیدارهای رومی آن تاکید داشت.

کاخ پالازو وکیو

پالازو وکیو یا کاخ قدیمی تالار شهر فلورانس یکی از چشمگیرترین آثار در منطقه توسکانی است که در سال ۱۲۹۹ در دوران آشفتگی سیاسی به‌عنوان یک قلعه-کاخ ساخته شد. بنای تاریخی و برج ناقوس گوتیک-رومانسک آن قرار بود قدرت جمهوری فلورانس را به رخ بکشد و هر دشمن احتمالی را بترساند.

در جلوی کاخ، سپرها و نشان‌های تأثیرگذارترین و مهم‌ترین اصناف کارگری در فلورانس وجود دارد که نشان‌دهنده تنوع و ثروت جمهوری فلورانس است. این کاخ از نظر سیاسی و هنری در طول تاریخ مهم بوده است.

موزه ملی بارگلو یا بارجلو

بارگلو در ابتدا به‌عنوان یک ساختمان مدنی برای قرار دادن منطقه اداری شهر فلورانس ساخته شد و قدیمی‌ترین بنای عمومی در فلورانس است که در سال ۱۲۵۵ افتتاح شد و از نظر سبکی شبیه به یک قلعه با برج ناقوس بلند و باریک است. در اواخر قرن شانزدهم تا سال ۱۸۵۹، بارگلو به مقر پلیس و زندان و سپس به موزه هنر تبدیل شد. امروزه تعدادی از مهم‌ترین آثار و مجسمه‌های دوران باستان و رنسانس در این ساختمان جای دارد.

پل پونته‌وکیو

پونته‌وکیو روی رودخانه آرنو قدیمی‌ترین پل فلورانس و تنها پلی است که از بمباران جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد. قدمت این پل به دوران رومیان بازمی‌گردد و مغازه‌های رنگارنگ و جذاب در امتدادش آن را بسیار منحصربه‌فرد می‌کنند.

میدان جمهوری فلورانس

میدان جمهوری یکی از میدان‌های شهری اصلی در فلورانس است و از بناهای معماری جدیدتر آن به‌شمار می‌رود که در میان شهری با معماری رنسانس بسیار خودنمایی می‌کند. این میدان در گذشته بازاری شلوغ بوده است و در طول قرن‌ها توانست ظاهر قرون وسطایی خود را حفظ کند تا این‌که در قرن هجدهم شورای شهر تصمیم گرفت آن را گسترش دهد، بنابراین کارگاه‌ها، خانه‌ها و بعضی دیوارهای قرن سیزدهمی که شهر را احاطه کرده بود ویران شد تا راه را برای بلوار وسیعی باز کند و وجهه‌ای مدرن برای این شهر اروپایی به ارمغان آورد.

خواهرخواندگی فلورانس و اصفهان

فلورانس و اصفهان به‌واسطه زمینه‌های تاریخی و فرهنگی مشابه از بیست‌ودوم شهریور سال ۱۳۷۷ (سیزدهم سپتامبر ۱۹۹۸) خواهرخوانده شدند. این امر سنگ بنای روابط گسترده‌تر و همکاری‌های فرهنگی بیشتر را میان دو شهر گذاشت. تبادل هیئت‌های فرهنگی و گردشگری، همچنین همکاری‌های اقتصادی و امور فرهنگی از محورهای اصلی این خواهرخواندگی به‌شمار می‌رود.

کد خبر 747092

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار
  • میراث شیخ بهایی از افسانه تا واقعیت
  • روزی به افتخار هنر چهارم
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است