Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-20@15:22:39 GMT

زمان توزیع عمومی واکسن «رازی» کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۷۱۲۸

زمان توزیع عمومی واکسن «رازی» کرونا

خبرگزاری ایرنا: دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که واکسن ایرانی کرونا چه زمانی در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: هرچند این موضوع بستگی به فاز سوم کارآزمایی بالینی دارد؛ اما پیش بینی می شود تا اوایل شهریور واکسن در دسترس هموطنان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اگر روند مطالعاتی واکسن با همین روال ادامه پیدا کند مرحله دوم تست انسانی اواخر تیر ماه پایان می یابد و در مرداد ماه مرحله سوم شروع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک ماه بعد از سپری شدن این مرحله با آنالیز بینابینی می توان وارد واکسیناسیون عمومی شد.

فلاح خاطرنشان کرد: در صورتی که تعداد زیادی از داوطلبان وارد فاز سوم شوند و طرح با موفقیت ادامه یابد، سازمان غذا و دارو اجازه آنالیز بینابینی و ورود این محصول فناورانه به بازار را خواهد داد.

آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن رازی کوو پارس از خرداد ۱۴۰۰

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار امیدواری کرد که اوایل خرداد ماه ۱۴۰۰ فاز دوم تست انسانی رازی کوو ایران شروع خواهد شد.

فلاح، تعداد داوطلبان این مرحله را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این داوطلبان به ۲ گروه ۲۵۰ نفری تقسیم می شوند که یک گروه واکسن و گروه دیگر واکسن نما را دریافت می کنند.

وی درباره وضعیت جسمی داوطلبان نیز اظهار داشت: حال عمومی داوطلبانی که واکسن دریافت کردند خوب است و عارضه جدی ندارند.

 کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد روز یکشنبه (۱۰ اسفند)  با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  

تزریق واکسن رازی کووپارس دومین واکسن ایرانی کرونا است که از ۱۰ اسفند ماه روی داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید و روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در همین موسسه مستقر در کرج رونمایی شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد. این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

منبع: فردا

کلیدواژه: واکسن رازی کرونا تست انسانی واکسن رازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۷۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اجرای خدمات غیر حضوری دارویی در اختیار وزارت بهداشت است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا- یاسری مختاری؛ دو هفته پس از تفاهم دو وزیر بهداشت و ارتباطات برای نهایی‌شدن حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی ، امیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب و کار وزارت اقتصاد از آغاز فروش رسمی از یک ماه آینده خبر داد و گفت: وزارت بهداشت در توزیع اینترنتی دارو و امکان فروش از سکوهای اینترنتی یک سال و هشت ماه تاخیر داشته و باید از یک سال و هشت ماه گذشته فروش اینترنتی آغاز می‌شد.

رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب و کار وزارت اقتصاد ادامه داد: سازمان غذا و دارو اذعان دارد که برای توزیع و فروش دارو به روش‌های اینترنتی و توسط سکوها باید تنظیم‌گری کند و در آخرین تاریخ اعلام شده قرار بر این بود که از دهه فجر سال گذشته وزارت بهداشت نسبت به اجرای توزیع دارو از طریق پلت‌فرم‌های اینترنتی اقدام کند اما با تاخیر مواجه شدیم و اخیرا در جلسه کمیسیون اصل ٩٠ تصمیم گرفته شد که فروش و توزیع دارو از سکوهای اینترنتی از یک ماه آینده عملیاتی شود.

وی در پایان افزود: با فروش اینترنتی دارو سیستم توزیع دارو شفاف‌تر خواهد شد، با ثبت درخواست خرید دارو پویا تحویل دارو در یک سکوی اینترنتی نظارت‌ها دقیق‌تر و بیشتر خواهد شد و در صورت تخلفی مانند ارایه داروی تاریخ مصرف گذشته، پیگیری‌ها راحت‌تر خواهد شد و همچنین سیستم توزیع دارو شفاف می‌شود، وقتی دارو از طریق سکو توزیع شود اتفاقا نظارت و کنترل بهتر خواهد شد و قانون می‌گوید دستگاه تنظیم‌گری نکند نمی‌تواند جلوی فعالیت سکوها را بگیرد.

تصمیم در نهایت بر عهده سازمان غذا و دارو است

سجاد اسماعیلی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به سخنان سیاح اظهار کرد: برای خدمات غیر حضوری دارویی باید الزامات فنی آن به صورت جامع و کامل دیده شود.

وی افزود: دستورالعمل فنی این خدمات باید توسط سازمان غذا و دارو به عنوان تولیت اصلی نظام دارویی کشور تدوین شود تا برای همه ذی‌نقشان لازم اجرا باشد.

اسماعیلی بیان کرد: برنامه ریزی برای اجرای خدمات غیر حضوری دارویی به صورت  آزمایشی و با درنظر گرفتن زیرساخت‌های موجود در نظر گرفته می‌شود که تصمیم‌گیرنده اصلی در این بین وزارت بهداشت است.

از سوی دیگر در حالی سیاح از فروش و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترتی خبر می‌دهد که پیش از این سید حیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو آیین‌نامه مورد تفاهم دو وزیر کابینه را تنها در حوزه حمل دارو و تحویل آن به بیمار دانست و هرگونه فروش اینترنتی دارو را غیر مجاز خواند.

محمدی در این رابطه گفت: مجوز فعالیت سکو‌های اینترنتی متقاضی فعالیت در حوزه حمل دارو در یک کارگروه مشترک توسط سازمان غذا و دارو با همکاری وزارت ارتباطات صادر می‌شود، تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه باید ضوابط فنی سازمان غذا و دارو را داشته و حائز شرایط باشند، دوره‌های آموزشی توسط سازمان غذا و دارو برای سکو‌های متقاضی برگزار خواهد شد، وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) مسئولیت نظارت بر ضوابط اجرایی و فنی را دارند و سکو‌ها مکلف به رعایت این ضوابط هستند، درج هرگونه تبلیغات و تشویق به مصرف فرآورده‌های دارویی و خرید، فروش و انبارش در این آیین‌نامه برای سکو‌ها غیرمجاز اعلام و کاملاً منع شده است.

این گفته محمدی به صورت مشخص بر این موضوع تأکید دارد که دوره‌های آموزشی برای حمل و تحویل دارو باید برگزار شود که این موضوع می‌تواند زمان‌بر بوده و زمانی بیش از یک ماه را سیاح اعلام کرده است لازم داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرصت یک هفته‌ای تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات مجلس
  • زمان اجرای خدمات غیر حضوری دارویی در اختیار وزارت بهداشت است
  • مهلت یک هفته‌ای تبلیغاتی داوطلبان مرحله دوم انتخابات مجلس
  • مهلت یک هفته‌ای داوطلبان مرحله دوم انتخابات مجلس برای تبلیغات
  • حادثه مرگبار در اسکله پتروشیمی رازی / ۲ نفر جان باختند
  • ۲ فوتی و ۴ مصدوم در حادثه اسکله پتروشیمی رازی
  • سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی ۲ کشته برجای گذاشت
  • حادثه در اسکله پتروشیمی رازی
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ۴ شرط پذیرش نهایی داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳