Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله شب‌زنده‌دار ساختار نظامی کشور را به گونه‌ای می‌داند که دستگاه‌های مختلف کشور جز موارد امنیتی در برابر عملکرد خودشان پاسخگو هستند.

به گزارش مشرق، نشست شبهه‌پژوهی حکومت دینی در پاسخگویی به شائبه استبداد  با حضور آیت‌الله شب‌زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان با موضوع «نسبت‌سنجی جمهوری اسلامی و نظام استبدادی» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهم موضوعات وی در این نشست شامل موارد ذیل است:
استبداد به معنای عدم پاسخگویی از عناوینی نیست که قبح آن ذاتی باشد و در هر صورت و حالتی غلط باشد. استبداد از عناوینی مثل کذب است که بسته به عنوانی که به آن عارض می‌شود، ممکن است قبیح یا حُسن باشد؛ مثل کذبی که برای اصلاح ذات بین دو طرف گفته می‌شود یا در برخی مواردی مجوز شرعی است، عنوان کذب از قبح خارج می‌شود.

درباره استبداد و عدم پاسخگویی به این معنا نیست که در تمام موارد درست باشد. در برخی موارد مثل مسائل امنیتی و از نظر اطلاعاتی نباید اخبار در عموم جریان یابد. در اینجا پاسخگو بودن نه تنها حُسنی ندارد بلکه زمینه را برای معاندان برای هجمه به نظام فراهم می‌کند. در برخی موارد پاسخگویی به این معنا نیست که از تمام ریز و درشت کشور مردم مطلع شوند.

در جمهوری اسلامی مسئولان در مقام پاسخگویی هستند. آیا ساختار کشور به گونه‌ای ترسیم شده که دستگاه‌های مختلف در برابر عملکرد خودشان پاسخگو نیستند؟ ما می‌بینیم مثلاً در مجلس اصل بر این است که به صورت علنی قوانین را به اطلاع عموم می‌رسانند؛ مگر در موارد امنیتی که در این شرایط جلسات به صورت غیر علنی برگزار می‌شود. دربارۀ دولت موردی مثل استیضاح داریم که نمایندگان می‌توانند اعضای دولت را به پاسخگویی وادار کنند. خود رهبر معظم انقلاب نیز بارها پاسخگوی مسائل بودند.

بخشی از وظایف شورای نگهبان، مثل قاضی در دادگاه است؛ مدارک، مستندات و خصوصیات را می‌بیند و بعد سنجش و حکم می‌کند. کار بشری است، چکار می‌توان کرد؟ هیچ گاه هم ادعا نمی‌کند معصوم است و خطا نمی‌کند. سعی می‌کند این خطاها عامدانه نباشد و خالی از غرض‌ورزی باشد. این را تمام عالم می‌دانند که خالی از اشکال است. این مقدار که بنده بودم و از نزدیک آشنا هستم، شهادت می‌دهم به اینکه تمام آقایان شورا سر سوزنی حاضر نبودند به کسی اجحاف شود و یا ظلمی صورت بگیرد. بنابراین عصمت در کار نیست منتها در مقام تشخیص ممکن است گاهی اشتباهی صورت گیرد؛ مثل پزشکی که تمام سعی خود اعم از انجام معاینات و آزمایشات را انجام می‌دهد، اما ممکن است اشتباهی کند. حالا اگر پزشکی اشتباهی کرد، شغل خود را رها کند؟ حرکت زندگی قفل می‌شود. این احتمالات، احتمالی نیست که انسان پایه‌های ارزشمند یک حکومت را مناقشه و تضعیف کند، در دل‌ها نگرانی و دغدغه ایجاد کند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا احکام دینی آیت الله شب زنده دار شورای نگهبان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۸۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی در دیدار با مدیرکل بازرسی استان خراسان رضوی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ سلامت اقتصادی در دستگاه‌های مختلف خدمات‎ رسان اظهار کرد: بنده این را به شما بگویم که برای تقویت گردشگری سلامت و رونق اقتصاد استان، اگر شرایط رفاهی برای زوار به گونه‌ای فراهم شود که اینها بدون فشار اقتصادی بتوانند به زیارتشان برسند، آن زمان است که می‌توانید امیدوار باشید تحولی در اقتصاد شهر و استان صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت نظارت جدی بر وضعیت معادن استان و دفاع تمام عیار از حقوق مردم خاطرنشان کرد: بر موضوع معادن خیلی تمرکز و توجه داشته باشید. بنده کسی را متهم نمی‌کنم زیرا نه فقط قانوناً بلکه شرعاً هم بر ما حرام است اما در هر حال، این را به یاد داشته باشید که اینها حق مردم است و هرچه سختگیرتر باشید، هیچ ایراد ندارد زیرا تکلیف شرعی و وظیفه قانونی شما همین دفاع از سرمایه‌های ملی و ثروت‌های استانی است.

وی ادامه داد: ظرفیت نمایندگان مجلس در دوره دوازدهم می‌تواند برای رفع مشکلات ملی خراسان رضوی تأثیرگذار باشد. باید با ساختار شورای نگهبان هماهنگی کنید تا به صورت منظم، نمایندگان این مردم نسبت به عملکرد خود پاسخگو شوند و در جلسات به شما گزارش بدهند که برای مردم چکار کرده اند و کدام اولویت استان را مورد پیگیری قرار داده اند.

چشم انداز روشن توسعه برای خراسان رضوی

حجت الاسلام موسی فتوحی، مدیرکل بازرسی خراسان رضوی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل در سال گذشته و جاری گفت: وصول بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی و ۱۷ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق معادن، درآمدزایی مستقیم برای دولت به میزان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و واریز به خزانه به موازات نحوه تأمین آب شرب پایدار استان و نظارت بر سلامت اقتصادی بانک‌ها، چهار مسؤلیت نظارتی اداره کل بازرسی در خراسان رضوی است که تمام ظرفیت خود را برای اجرای آن به ‎کار گرفته‎ اند.

مدیرکل بازرسی خراسان رضوی بیان کرد: امسال بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان فقط درآمد مالیاتی خراسان رضوی بود که به موازات سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی، گردش مالی حدود ۴۰۰ همتی را در سال فراهم می‌کند و در نهایت، اثر مستقیم بر اشتغال زایی و توسعه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات بزرگ شرایط امروز آن است که از ظرفیت ملی نمایندگان استان کمترین استفاده برای پیشبرد اولویت‌های خراسان رضوی صورت گرفته و منتخبان ملت در هر دوره منحصر در پیگیری موردی مطالبات مردم و اقشار بوده اند. باید این وضعیت اصلاح شود و به همین دلیل، با هر ۱۸ منتخب مردم استان در مجلس دوازدهم مقرر شده تا صدای واحد اولویت‌های عمرانی و راهبردی خراسان رضوی باشند.

کد خبر 6081312

دیگر خبرها

  • موارد مصرف مالیات باید برای مردم تبیین شود
  • آیت‌الله جنتی: امیدوارم رژیم کودک‌کش فهمیده باشد که دوران بی پاسخ ماندن جنایاتش به سر آمده/ هر حرکت نابجایی، نابودی او را سرعت خواهد بخشید
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند
  • واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»
  • صندوق ذخیره فرهنگیان بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری است
  • قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»
  • دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سرآمده است
  • آیت‌الله جنتی: دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است
  • پایان دوران بی پاسخ ماندن جنایات صهیونیست‌ها
  • دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است