Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@05:03:41 GMT

بازار گرم کرونا پشت کرکره‌های نیمه‌باز مغازه ها

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۸۶۷۴

بازار گرم کرونا پشت کرکره‌های نیمه‌باز مغازه ها

اعمال محدودیت های کرونایی و تاثیر آن بر اقتصاد کسبه، سبب شده تا این بار میزان پایبندی مغازه داران به رعایت این شیوه نامه تا حدی کاهش یابد و البته فعالیت زیرزمینی اصناف بیشتر شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ با قرمز شدن وضعیت کرونایی، شمار قابل توجهی از شهرستان های کشور و خراسان شمالی بار دیگر محدودیت های کرونایی اعمال شد و در این زمینه فعالیت مشاغل گروه های مختلف به جز گروه یک ممنوع اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت های کرونایی از ابتدای هفته جاری آغاز شده و بر این اساس بسیاری از کسبه و اصناف اجازه فعالیت ندارند؛ کسبه و بازاریان می گویند کرونا، بیشترین خسارت را به آنان زده  چراکه هر زمان که کرونا اوج گرفته و طغیان کرده، اولین جایی که خسارت دیده و فعالیتش محدود شده، بازار بوده است.

 

در این میان، کسبه کرکره های مغازه را نیمه باز کرده و یا پشت درهای بسته به مشتریان خدمات می دهند تا شاید مرهمی بر فشارهای اقتصادی باشد.

 

بازاریان خراسان شمالی تاکنون همراهی خوبی با ستاد مقابله با کرونا داشته و با طرح محدودیت ها، همکاری کرده اند اما گویا این بار فشار اقتصادی بر شانه ها، طاقتشان را طاق کرده است.

 

در خیابان های بجنورد که قدم بزنی، کرکره های نیمه باز مغازه ها، نشان از حضور مشتریان در فضای بسته دارد.

 

افراد به بهانه اینکه مغازه دار آشنا است و یا نیاز فوری به جنس داشته اند، وارد مغازه می شوند، مغازه دارها هم به بهانه اینکه باید به مغازه سر می زدم، باید گُل ها را آب بدهم و یا قبوض را پرداخت کنم، مغازه را نیمه باز و یا باز کرده اند.

 

یکی از فروشنده های پوشاک در این باره به خبرنگار ما گفت: از زمان شیوع کرونا، بازار کج دار و مریز، فعال بوده و در این مدت خسارت زیادی به کسبه تحمیل شده، دولت هم که حمایت خوبی نداشته، اگر فعالیت نداشته باشیم و فروش نداشته باشیم، چه کنیم؟

 

«امید رمضانی» اظهارداشت: مغازه را ببندم، با قسط و قرض ها چه کار کنیم، مغازه ام استیجاری است، پایان ماه باید اجاره پرداخت کنم، اگر فروش نداشته باشم چطور می توانم اجاره بها بپردازم؟

 

وی با اشاره به اینکه تجمع در مغازه های پوشاک زیاد نیست، افزود: تعداد مشتریان که همزمان حضور دارند دو سه نفر بیشتر نیست، بنابراین نمی تواند خطری برای مشتریان باشد.

 

یک فروشنده لوازم اسباب بازی هم در این باره گفت: مگر چند نفر مشتری در مغازه حضور می یابد که تجمع شکل بگیرد، تراکم در مغازه من زیاد است یا در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ؟ چرا محدودیت ها تنها برای واحدهای صنفی کوچک است؟ 

 

«علی قلی زاده» اظهارداشت: اکنون که فعالیت کسبه ممنوع شده، برخی مغازه ها در پشت در بسته فعالیت دارند و این شرایط بسیار بدتر از زمانی است که مغازه باز است.

 

وی افزود: زمانی که چند نفر مشتری وارد مغازه است، فروشنده به ناچار در را می بندد، در این شرایط تهویه وجود ندارد و سلامت افراد به خطر می افتد.

 

یکی از آرایشگران هم در این باره گفت: پشت در بسته، مشتریان را راه می اندازم، مگر می شود کار را تعطیل کرد؟ هزینه ها بالاست، آرایشگاه را تعطیل کنم مخارج را از کجا تامین کنم؟ 

 

«مریم کرامتی» اظهارداشت: محل کارم استیجاری است، یعنی قریب به اتفاق آرایشگران در مکان استیجاری کار می کنند، بیشترشان هم سرپرست خانواده هستند، اگر کار نکنند در تامین معیشت به جد دچار مشکل می شوند.

 

وی افزود: آرایشگران بیشترین تعطیلی را در دوران کرونا داشته اند، در ابتدای شیوع کرونا در بهترین روزها در آستانه سال نو، اولین جایی که تعطیل شد آرایشگاه ها بود، در این مدت خسارت زیادی بر ما تحمیل شد اما حمایتی هم از ما نشده است.

 

کرامتی اظهار داشت: در آستانه سال نو که به نوعی روزهای پردرآمد بود، به ناچار کار را تعطیل کردیم اما کرونا همچنان وجود  دارد و حال دوباره کار ما به تعطیلی کشیده شده است.

 

وی گفت: اکنون بسیاری از همکارانم پشت در بسته مشتریان را پذیرش می کنند، البته مشتریان نوبت دهی می شوند و تنها پذیرش می شوند، برخی از همکارانم هم در منازل به مشتریان خدمات می دهند.

 

وی اظهارداشت: اکنون حساسیت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی زیاد شده و افراد خود نسبت به شرایط اطلاع دارند، مشتریان خود تاکید دارند که تنها پذیرش شوند و در آرایشگاه ازدحام نباشد، آرایشگاه ها با وقت قبلی مشتری پذیرش می کنند و اصلا ازدحامی در مکان وجود ندارد بنابراین می توان با رعایت شرایط، کار کرد و به فعالیت ادامه داد.

 

رییس اتاق اصناف بجنورد هم با اشاره به گلایه های اصناف از تعطیلی های طولانی مدت گفت: اصناف استان و نیز شهر بجنورد همواره پای کار بوده و با ستاد مقابله با کرونا همراه بوده اند اما انتظار دارند تا مورد حمایت قرار گیرند.

 

«مهدی امیدوار» اظهارداشت: اصناف خراسان شمالی در کشور به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی از بهترین های بازاریان کشور هستند.

 

وی افزود: گلایه های بسیاری از طرف اتحادیه ها به ما منعکس شده که حاکی از وضعیت بد اقتصادی و نگرانی اصناف از طولانی شدن تعطیلی ها است.

 

رییس اتاق اصناف بجنورد گفت: شیوع کرونا باعث شده تا بازاریان خسارت های بسیاری را متحمل شوند.

 

نیمی از ۱۶ هزار واحد صنفی بجنورد در گروه یک محدودیت‌های شغلی کرونایی قرار گرفته‌اند و نیمی دیگر در سایر گروه ها قرار دارند که باید تعطیل باشند.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: اعمال محدودیت کرونایی محدودیت کرونایی ویروس کرونا خراسان شمالی محدودیت ها مغازه ها نیمه باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

فرزاد محمدی  اظهار کرد: موضوع راهبری خوشه‌ها بحثی مفصل است که در این راستا خوشه پلاستیک را در سال ۱۴۰۱ در استان ایجاد کردیم که خروجی خوبی داشت و نیاز‌های این خوشه تامین شدند.

وی از تشکیل کلینیک کسب و کار در استان خبر داد و گفت: با تشکیل این کلینیک، افراد به صورت سیار از واحد‌های صنعتی استان بازدید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در ادامه با بیان اینکه پایانه صادراتی در استان فعال شده است، بیان کرد: این پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا فعال شده و در صدد هستیم واردات خارج از منطقه نیز از طریق این پایانه انجام شود که خوشبختانه مجوز بهره‌برداری از آن نیز اخذ شده است.

محمدی، امکان دسترسی یکسان تولیدکنندگان به خدمات با هزینه مناسب، کنترل و حفظ کیفیت مطلوب در محصولات جهت رعایت استاندارد‌های بازار‌های صادراتی و بهره‌گیری از خدمات مشاوره تحقیق در بازار به منظور حضور موثرتر در بازار‌های جهانی را از مزیت‌های مهم پایانه صادراتی در استان ذکر کرد.

وی افزود: همچنین به طور جدی پیگیر ایجاد زیرساخت و الزامات منطقه ویژه اقتصادی هستیم تا این منطقه تا پایان سال ۱۴۰۳ به مدار خدماتی وارد شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما در مجموع همه تلاش برای این است که مشکلات حوزه تولید و صنعت استان برطرف شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • تشکیل اتحادیه بین‌المللی تجار «امین» در ایران
  • ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت‌های اصناف در قم
  • نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد | روزی روزگاری ۲۱ مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران
  • ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت های اصناف در قم
  • نظارت مستمر بر تامین کالاهای اساسی انجام می‌شود
  • صدور وضعیت هواشناسی سطح نارنجی درچهارمحال و بختیاری